Rasval hjälp!

a-s

Trådstartare
Om ett år ca är det dags för mig att köpa en till hund, har planerat detta en tid eftersom att en av familjens hundar gick bort i november och den andra börjar bli till åren. Har en egen tik som blir 2 till sommarn och jag vill ha en till egen hund som jag kan ställa ut, och eftersom jag är van med huset fullt av hundar ska det bli en till.
Har inte valt ras aktivt tidigare, första hunden kom till familjen när jag var liten och hon är en bcblanding, den andra var isländsk fårhund/lapphund och min tik är collie/lapphund. Det har lixom bara rullat på och jag har jättebra erfarenheter av blandisar så det har bara blivit vallhundsblandisar.
Nu när hundintresset ökat vill jag ha en renrasig, men frågan är hurdan!?
Har tittat främst på corgin men jag har inget behov av en vallhund och även om våra hundar trivts bra med andra aktiviteter än vallning känns det som att man kanske har "otur" och får en hund som behöver valla för att må bra.
Har inga möjligheter att aktivt träna vallning.
Jag vill somsagt ställa ut, träna agility, träna lydnad och ha med hunden på skidspåret.
En aktiv hund helt enkelt som klarar av att vara ute ett tag, följa med på vandringar osv.
Det ska vara en frisk ras.

Några tips?:laugh:

Sv: Rasval hjälp!

Finns det nån (i Sverige) som vallar med corgi idag?
Tror en sån kan passa bra för det du har att erbjuda om det är den rasen du är intresserad av.

Det finns ju fortfarande en uppsjö av raser att välja mellan som alla skulle trivas med det aktiva liv du vill ha me den. :) Kanske skulle du försöka bena ut lite mer vad du vill ha för typ?

Hur tänker du kring:

* pälsvård?
*storlek på hund?

O.s.v. :)

Jag vill ha en mellanstor hund, typ Labrador size max. Och pälsvården gärna minimal, har inget emot att borsta igenom då och då men absolut ingen hundras som kräver mycket borstning eller trimning.
Jag vill ha en hund som kan dra, åker mycket skidor på vintern och tycker det är det bästa att ha med hundarna med sele.
Jag vill inte ha någon spets, har funderat lite på en setter men det är ju detta med jakten/vallningen osv, många anser att hundarna ska göra det dom avlats till från början, jag vill ha en tålig utehund men ingen husky eller liknande. En hund som passar i familjen och som har mjukt sinnelag!

Hoppas ni förstår, inlägget blev så spretigt :P

Dom enda raser där majoriteten av individerna behöver valla regelbundet är Border Collie o Australian Kelpie (fd Working Kelpie), övriga raser avlas inte på vallning o man skall nog ha maximal otur om man råkar stöta på en individ av en annan ras som kräver vallning för att må bra.

Det finns ju som någon annan redan sagt en uppsjö av raser.

Fundera ut ett antal raser som du kan tänka dig med hjälp av en hundbok med alla raser i. Kolla sedan egenskaperna dessa raser har med respektive rasklubb och se om den passar för de aktiviteter du har tänkt dig. Besök därefter en hundutställning och prata med ägare till de raser du är mest intresserad av. Eftersom hundköpet ligger såpass långt fram i tiden har du ju gott om tid på dig.

Om man tänker på corgin som du funderat lite på så har den ju väldigt korta ben och fungerar kanske inte så bra till skidåkning. Även västgötaspets som är lite större har korta ben. Västgötaspetsens pälslag kan däremot vara lämpligt för vinteraktiviteter. Strävhårig vorsteh är det många som har till skidåkning/drag. Kelpie eller Tollare kanske också är i rätt storlek och pälslag.

Tack för alla tips!

Det lutar nog mot en corgi, men jag är lite avskräck av skällandet som dom är kända för...
Sen har jag börjat kolla åt setter hållet, främst engelsk setter, är väldigt friluftsintresserad och har planerat att ta jägarexamen till hösten och det vore roligt roligt att träna upp en jakthund. Någon som har erfarenhet av settrar? Dom jag har träffat har varit jättefina så det är därför jag fastnad för dom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 250
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka