Rasval barn

Trissa

Trådstartare
Jag har blivit ombedd att tipsa om ras till en familj där barnet i nedre tonåren är den som kommer att "ha" hunden. Familjen har inte haft egen hund innan, de är mjuka och trevliga människor. Bor i lägenhet i stad. De vill ha en mindre och ganska enkel hund, dvs inte alls min rasgrupp. ;) Finns inga uttalade ambitioner åt något håll ännu, mer än sällskap och allmänlydnad.

Jag tänker sheltie, pudel, bichon frise? Är jag rätt på det? Fler som jag inte tänkt på?

Havanese, yorkie, tibbe, papillon kanske? Whippet?
Det vore bra med liiite mer kött på benen om vad de vill ha form av storlek och pälsvård och temperament ändå. :)

Förutsatt att föräldrarna är helt införstådda med att de har huvudansvaret med allt vad det innebär både ekonomiskt och tidsmässigt (framförallt om barnet tröttnar...) så kan det finnas ganska många olika raser som passar. Ska den bara vara enkel, söt och roligt sällskap att testa lite olika saker med så tänker jag spontant på bichon havanais eller papillon. Kanske löwchen?

Det var ungefär de förutsättningarna jag hade då jag fick hund. Jag var dock yngre, 9 år. Mina föräldrar var så klart back up och tog ansvar.
Vi skaffade 2 Papillon-tikar. Det funkade problemfritt och jag har idag nästan 30 år senare fortf samma ras.

De är himla simpla och kul. De kan vara med på det mesta, orkar och vill, men tål vilodagar och lite lugnt. De är lätt-tränade, intelligenta och vill vara med och göra rätt sas.

Papillon hade jag aldrig tänkt på själv, det är inte alls min typ av hund, men nu är jag läst på lite låter det som ett bra alternativ! Ska prata mer med dem idag och höra lite mer i detalj hur de tänker.

Just det, jag tar gärna emot (via pm) tips på bra ställen i Stockholm som jobbar med positiv förstärkning där de kan gå kurs så småningom!

Just det, jag tar gärna emot (via pm) tips på bra ställen i Stockholm som jobbar med positiv förstärkning där de kan gå kurs så småningom!
HundensHus i Stockholm tycker jag är bra generellt :)., dom håller kurser på olika ställen runt om i Stockholm Annars har jag bättre koll på norr om Stockholm, framförallt Täby och kan då rekommendera DogSpirit, Norra Stockholms hundcenter, Täby Hundförening (var ett tag sen jag tränade där) samt Hundreda (Hundreda är super men ligger mot Norrtälje hållet så det kan ev. vara för långt bort, hennes kurser är dock värda restiden och kostnaden).

Hoppas detta nu inte anses som reklam för det menar jag inte!

Papillon hade jag aldrig tänkt på själv, det är inte alls min typ av hund, men nu är jag läst på lite låter det som ett bra alternativ! Ska prata mer med dem idag och höra lite mer i detalj hur de tänker.

Vill du/ni ha tips på bra uppfödare i Sthlm så är det bara att pm:a. Även om denne kanske inte har hundar nu så samarbetar de ju med andra bra uppfödare. Tror säkert de kan berätta mer om rasen och låta er hälsa på.

. Jag vill bara nämna, i all välmening, att man inte ska skaffa hund åt ett barn/en tonåring. Hunden kommer att bli familjens angelägenhet och det är extremt viktigt att föräldrarna inser att den kommer att bli deras ansvar och att de måste se fram emot och glädjas åt just detta. Jag ser oräkneliga situationer, bara i min närhet, där barn och tonåringar efter mycket tjat fått sin hund - och entusiasmen tar slut ganska snabbt. En tonåring går dessutom snabbt vidare i livet, flyttar iväg till ny skola etc och då blir hunden kvar hemma.

Givetvis menar jag inte att det måste vara så i ts' vänners fall, men jag känner att jag vill nämna det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 800
Senast: Sebastian
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 840
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?