M

mejut

Hej, har sökt runt lite här på forumet men har dock inte hittat några trådar som riktigt beskriver det jag vill ha hjälp med. Är även ny här så jag vet inte riktigt hur allt fungerar ännu..

Jag älskar att rida och tycker att det är hur kul som helst. Ridit på ridskola hur länge som helst och har alltid tyckt det varit roligt. Men när jag för ett år sedan skaffade medryttarhäst och jag red själv, utan instruktör, blev jag lätt rastlös och efter bara 20-30 minuter kom jag inte på fler övningar att göra. Jag är väl medveten om att det finns hundra saker man kan träna på, men när jag satt där på min lilla pålle stod det bara still i huvudet. Så, nu undrar jag om det är någon som har samma problem när de rider själva, och de som inte har problemen; kan inte ni skriva hur ni brukar lägga upp era ridlektioner? hur många minuter respektive övning tar och sådär, det vore kul att veta hur ni rider och samtidigt får jag lite tips :)

Sv: Rastlös

Är det på bana eller uteritt du tänker på?

Det är svårt att säga för det beror lite på vad du har för mål. Har du ett mål att tävla inom någon inriktning eller rider bara för skojs skull?

Om man rider på bana så är ju öppna, sluta, skänkelvikning, serpentiner, åttor, rakställning, studs m.m
Det finns massor att hitta på. Det mesta kan man göra även på uteritter.

Du får nog specifiera dig lite på vad du är intresserad av att göra och vad du vill ha ut av ridningen.

Senast ändrad:

Det var inte meningen att vara otydlig :) När jag hoppar är det aldrig några problem med att hitta på saker att göra. Det är mest på dressyrlektionerna jag inte hittar på något, och det som vore roligt att se och som man kunde få tips av är om ni förklarar hur ni lägger upp ridpassen så att det går åtminstone 50-60 minuter :)

Typ såhär:
10 min skritt på lång tygel
5 min skritt, kortare tygel och börja jobba på formen
5 min trav
osv
med lite lika övningar och sådär :)

När jag rider på bana brukar jag börja med ungefär 5 minuter skritt utanför banan t.ex. en liten sväng in i skogen eller runt en liten åker och tillbaka. Jag tycker det är bra att göra så eftersom min häst får så dålig bjudning på vår lilla bana, så att han får se lite annat också. Sedan skrittar jag cirka 5 minuter till. Då brukar jag försöka mjuka upp honom med att rida på volter och ställa inåt och utåt och böja inåt och utåt och göra stora och små volter. I skritten precis i början passar jag också på att träna på att svänga med vikthjälperna utan tyglar (bra övning både på korta och långa tyglar).

Sedan börjar själva ridpasset. För det mesta har jag en sak som jag tränar på extra mycket just den perioden, som just nu försöker jag befästa formen i galloppen (det är fortfarande lite ostadigt och han drar upp huvudet ibland), sedan tränar vi mycket galloppfattningar just nu också så att dem blir snabba och så att jag inte får dålig sits som jag ibland får i fattningarna, just nu tränar vi också sidvärtsrörelser i både skritt och trav och jag har precis börjat jobba honom i en högre form så då gör vi övningar som passar för det t.ex. halvhalter och tempoväxlingar. Men jag brukar inte träna i den högre formen förrän de kanske sista 10 minuterna. Mitt i passet, kanske efter 15-20 minuters effektiv ridning brukar vi skritta på långa tyglar i kanske fem minuter också.

När jag har ridit i mellan 35- 45 minuter brukar vi sluta. Jag passar på att göra det när han har gjort något bra. Sedan skrittar vi av i 5-10 minuter också utanför ridbana för det mesta. Då brukar jag hoppa av och leda.

Så gör jag!;)

Tack, det där med att rida 5 minuter utomhus innan passet låter som en bra idé. Vill ha fler tips och så, skriv på! :D

Rider du lektion fortfarande? Jag rider lektion en gång i veckan och har en medryttarhäst som jag rider tre gånger i veckan. Rider på bana två gånger och då brukar jag träna samma sak som jag gjort på lektionen den veckan. Tycker det funkar jättebra och då vet man exakt vad man ska göra hela timmen. :)

Jag kommer på en sak innan som jag vill träna på och när det funkar bra så är jag klar:D

Bestäm innan vad du ska träna på, hur länge osv så att du ser att alla övningar tar lagom långt tid tsm, utvärdera gärna hur det gick efteråt!
Att träna för en bra tränare är också alltid kul om du har möjlighet till det!:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
7 348
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka