Tack för förklaringen vad feedback är, inte för att jag behöver det. Här känns det mest som du betraktar mig som någon idiot som inte alls fattar.

Och du jag skrev ju att nu gjorde skänkelvikning och framdelsvändningar, istället för det du eftertraktar så hett - läs igen ;)

Ja det kräver övning att rida bra ridvägar, men kanske inte just veta vägen det behöver man liksom bara kolla upp. Om du övar dig på att rida på böjt spår när du rider på volt, genom en hörnpassering eller genom en serpentinbåge är inte så noggrant däremot. Du kan träna att rida rakt fram rama in hästen och titta dit du ska oavsett om du rider rätt upp eller snett igenom.
nej, men jag behöver det. jag behöver all hjälp jag kan få. det jag inte behöver är att gå ifrån lektion efter lektion med en känsla att ridläraren inte ser mig, där bara vissa får feedback men där de som ridläraren favoriserar eller känner sen innan får massa beröm. det är inte roligt att bli bemött så.
 
Tack för förklaringen vad feedback är, inte för att jag behöver det. Här känns det mest som du betraktar mig som någon idiot som inte alls fattar.

Och du jag skrev ju att nu gjorde skänkelvikning och framdelsvändningar, istället för det du eftertraktar så hett - läs igen ;)

Ja det kräver övning att rida bra ridvägar, men kanske inte just veta vägen det behöver man liksom bara kolla upp. Om du övar dig på att rida på böjt spår när du rider på volt, genom en hörnpassering eller genom en serpentinbåge är inte så noggrant däremot. Du kan träna att rida rakt fram rama in hästen och titta dit du ska oavsett om du rider rätt upp eller snett igenom.
Fast man lär olika, jag är en person som behöver nöta in saker.
 
En sak jag gillar är att fråga om planering och utbildningsplan. De ridskolor jag varit på har en utbildningsplan där det står vad som man ska lära sig på varje nivå dvs vad man ska kunna för att gå upp en nivå.
 
Vi försöker ju förstå, det är därför vi frågar vidare. Du har tex fortfarande inte svarat mig på varför du startade tråden. Vi är många som försökt bidra med tankar om lektioner och upplägg men du bara säger ju direkt att du behöver galoppera mer och att du är på för hög nivå för detta. Så jag vet inte om jag ser att du försöker förstå vad vi menar heller.
 
nej, men jag behöver det. jag behöver all hjälp jag kan få. det jag inte behöver är att gå ifrån lektion efter lektion med en känsla att ridläraren inte ser mig, där bara vissa får feedback men där de som ridläraren favoriserar eller känner sen innan får massa beröm. det är inte roligt att bli bemött så.
Jag förstår att det är supertrist. För din egen skull är det bra på att träna på att lyfta det med rätt person. Det kanske inte hjälper här, när du ändå bestämt dig för att byta, men du kommer hamna i fler situationer genom livet där det kommer underlätta för alla och inte minst dig själv att du säger "jag känner såhär, skulle du kunna göra såhär istället?"
 
nej, men jag behöver det. jag behöver all hjälp jag kan få. det jag inte behöver är att gå ifrån lektion efter lektion med en känsla att ridläraren inte ser mig, där bara vissa får feedback men där de som ridläraren favoriserar eller känner sen innan får massa beröm. det är inte roligt att bli bemött så.
Men då är det det som är problemet inte mängden galopp eller skänkelvikning.

Tänk om ridläraren inte ens är medveten om hur hen gör och skulle bli tacksam för feedbacken. Du har ju inget att förlora om du ändå tänker byta.
 
Ska börja med att ta ts i lite försvar här för man fungerar inte med alla ridlärare. Det handlar inte om kompetens eller så utan om att vara på samma nivå när det kommer till lärandet. Om läraren inte lär ut på samma nivå som eleven behöver för att lära in så spelar det ingen roll vilken kunskap läraren besitter. Eleven kommer inte lära sig något. Ibland kan man diskutera sig fram och hamna på samma nivå men inte alltid, enda som funkar då är att byta ridlärare. Har själv varit där och fick en ny ridlärare denna terminen som fungerar bättre för mig, men den gamle ridläraren var inte dålig, bara att vi inte passade ihop. Förövrigt så kör vi samma övningar nu som då, fast med lite mer krav kanske.

Sen snälla ts, jämför dig inte på det sättet med andra, för det kommer bara göra att du mår dåligt. Ja andra har fått göra på annat sätt men det betyder inte att dem är bättre än dig.
Jag är inne på termin 4 och först nu har jag lyckats köra 5-6 galoppsprång utan att hålla på att åka av, med hjälpmedel. En annan började denna terminen och kan redan göra en volt i galopp, vi är i samma grupp med. Vi har alla olika förutsättningar som gör att vi lär oss olika snabbt. Så använd andra som en sporre men kom ihåg att utifrån dina förutsättningar och möjligheter så är du bra. Visst finns det "tänk om" men undvik den gropen för det kommer bara hindra din utveckling. Se denna tiden som en lärdom nu vet du vilken typ av inlärnings metod som inte funkar och därmed om du i framtiden rider för tränare så kan du snabbare upptäcka om det kommer funka eller inte.

Sen ett tips under tiden du väntar på den nya ridskolan är att köra ridvägar utan häst. Rita ner ridvägarna på ett papper, sedan fram med en lagom stor matta (som blir ridbana). Sen med hjälp av skissen så går du ridvägen på mattan. Det är ungefär så många som rider dressyr gör för att lära sig ridvägarna i programmet. När du väl sitter på hästen så kan du vägen och då kan du koncentrera dig mer på hästen.
 
Ska börja med att ta ts i lite försvar här för man fungerar inte med alla ridlärare. Det handlar inte om kompetens eller så utan om att vara på samma nivå när det kommer till lärandet. Om läraren inte lär ut på samma nivå som eleven behöver för att lära in så spelar det ingen roll vilken kunskap läraren besitter. Eleven kommer inte lära sig något. Ibland kan man diskutera sig fram och hamna på samma nivå men inte alltid, enda som funkar då är att byta ridlärare. Har själv varit där och fick en ny ridlärare denna terminen som fungerar bättre för mig, men den gamle ridläraren var inte dålig, bara att vi inte passade ihop. Förövrigt så kör vi samma övningar nu som då, fast med lite mer krav kanske.

Sen snälla ts, jämför dig inte på det sättet med andra, för det kommer bara göra att du mår dåligt. Ja andra har fått göra på annat sätt men det betyder inte att dem är bättre än dig.
Jag är inne på termin 4 och först nu har jag lyckats köra 5-6 galoppsprång utan att hålla på att åka av, med hjälpmedel. En annan började denna terminen och kan redan göra en volt i galopp, vi är i samma grupp med. Vi har alla olika förutsättningar som gör att vi lär oss olika snabbt. Så använd andra som en sporre men kom ihåg att utifrån dina förutsättningar och möjligheter så är du bra. Visst finns det "tänk om" men undvik den gropen för det kommer bara hindra din utveckling. Se denna tiden som en lärdom nu vet du vilken typ av inlärnings metod som inte funkar och därmed om du i framtiden rider för tränare så kan du snabbare upptäcka om det kommer funka eller inte.

Sen ett tips under tiden du väntar på den nya ridskolan är att köra ridvägar utan häst. Rita ner ridvägarna på ett papper, sedan fram med en lagom stor matta (som blir ridbana). Sen med hjälp av skissen så går du ridvägen på mattan. Det är ungefär så många som rider dressyr gör för att lära sig ridvägarna i programmet. När du väl sitter på hästen så kan du vägen och då kan du koncentrera dig mer på hästen.
Jag kommer inte sluta innan jag fått plats utan rider kvar tills dess och tack för bra svar. Möter en del som inte förstår, andra förstår. man har olika intressen och det handlar kanske om vart man vill. Jag pratar med dressyrdamer som bara tittar när jag pratar om vissa saker.
 
Jag kommer inte sluta innan jag fått plats utan rider kvar tills dess och tack för bra svar. Möter en del som inte förstår, andra förstår. man har olika intressen och det handlar kanske om vart man vill. Jag pratar med dressyrdamer som bara tittar när jag pratar om vissa saker.
Det jag märkt är att de som ridit längre har inte samma behov av att lära sig vissa saker. det kan komma in personer och tycka att lektionerna är jättebra, för de är intresserade av att rida dressyrövningar. De bryr sig inte om det är travhoppning för de är inte intresserade av hoppning alternativt de väljer att rida för här är det låg nivå på hoppningen. Jag säger inte att det ska vara höga hinder, men mer utmaningar, jag hade kunnat få Ida vissa saker i galopp, t.ex travbommar på böjt spår. Får jag utmaningar då tycker jag det är roligt. Det är inte det att jag inte är intresserad av dressyrövningar men jag har mina mål. Jag vet att det tar tid att komma dit och kanske är det bra att rida parallellt på denna ridskolan ioch på en annan med, en där man har mer utmanande övingar i galopp och hoppning. Sen är jag inte på nivå att jag kan arbeta hästen i galopp, men man måste börja nånstans. Vi får inte anpassade övningar i galoppen heller. Det anpassas nedåt, de nya som kommer in, som inte kan lika mycket, då läggs nivån så de kan hänga med, nte uppåt. Jag tänker att jag ska titta på andra grupper för att se hur deras upplägg ser ut, men det jag sett så är det väldigt lite galopp i högre grupper med, absolut inte att vi ska flänga omkring men nånstans måste man börja Jag har ridit med personer som ligger över mig nivå och inte haft några problem att hänga med på de lektionerna. Sen är jag inte på deras nivå men jag hänger med på mitt sätt. I och med det har jag fått andra kunskaper, jag kan rida fram självständigt t.ex. Jag har provat hoppa räcke, hoppa i galopp, rida galoppbom på böjt spår men så kommer jag till min ordinarie grupp, travhoppning, bommar på rakt spår.
 
Det jag märkt är att de som ridit längre har inte samma behov av att lära sig vissa saker. det kan komma in personer och tycka att lektionerna är jättebra, för de är intresserade av att rida dressyrövningar. De bryr sig inte om det är travhoppning för de är inte intresserade av hoppning alternativt de väljer att rida för här är det låg nivå på hoppningen. Jag säger inte att det ska vara höga hinder, men mer utmaningar, jag hade kunnat få Ida vissa saker i galopp, t.ex travbommar på böjt spår. Får jag utmaningar då tycker jag det är roligt. Det är inte det att jag inte är intresserad av dressyrövningar men jag har mina mål. Jag vet att det tar tid att komma dit och kanske är det bra att rida parallellt på denna ridskolan ioch på en annan med, en där man har mer utmanande övingar i galopp och hoppning. Sen är jag inte på nivå att jag kan arbeta hästen i galopp, men man måste börja nånstans. Vi får inte anpassade övningar i galoppen heller. Det anpassas nedåt, de nya som kommer in, som inte kan lika mycket, då läggs nivån så de kan hänga med, nte uppåt. Jag tänker att jag ska titta på andra grupper för att se hur deras upplägg ser ut, men det jag sett så är det väldigt lite galopp i högre grupper med, absolut inte att vi ska flänga omkring men nånstans måste man börja Jag har ridit med personer som ligger över mig nivå och inte haft några problem att hänga med på de lektionerna. Sen är jag inte på deras nivå men jag hänger med på mitt sätt. I och med det har jag fått andra kunskaper, jag kan rida fram självständigt t.ex. Jag har provat hoppa räcke, hoppa i galopp, rida galoppbom på böjt spår men så kommer jag till min ordinarie grupp, travhoppning, bommar på rakt spår.
 
Jag kommer inte sluta innan jag fått plats utan rider kvar tills dess och tack för bra svar. Möter en del som inte förstår, andra förstår. man har olika intressen och det handlar kanske om vart man vill. Jag pratar med dressyrdamer som bara tittar när jag pratar om vissa saker.
Fast förklarar du IRL som du gör här så förstår jag om de "bara tittar" för det är faktiskt rätt svårt att förstå vad ditt problem är bortsett från att du inte får feedback - för det håller jag med om är väldigt dåligt. Resten låter mest som svammel. Att du inte får galoppera och hoppa i galopp som du vill är det väldigt svårt som utomstående att ha nån åsikt om eftersom vi inte vet hur du eller nån annan i gruppen rider och du själv säger att du har stora kunskapsluckor.
 
Det jag märkt är att de som ridit längre har inte samma behov av att lära sig vissa saker. det kan komma in personer och tycka att lektionerna är jättebra, för de är intresserade av att rida dressyrövningar. De bryr sig inte om det är travhoppning för de är inte intresserade av hoppning alternativt de väljer att rida för här är det låg nivå på hoppningen. Jag säger inte att det ska vara höga hinder, men mer utmaningar, jag hade kunnat få Ida vissa saker i galopp, t.ex travbommar på böjt spår. Får jag utmaningar då tycker jag det är roligt. Det är inte det att jag inte är intresserad av dressyrövningar men jag har mina mål. Jag vet att det tar tid att komma dit och kanske är det bra att rida parallellt på denna ridskolan ioch på en annan med, en där man har mer utmanande övingar i galopp och hoppning. Sen är jag inte på nivå att jag kan arbeta hästen i galopp, men man måste börja nånstans. Vi får inte anpassade övningar i galoppen heller. Det anpassas nedåt, de nya som kommer in, som inte kan lika mycket, då läggs nivån så de kan hänga med, nte uppåt. Jag tänker att jag ska titta på andra grupper för att se hur deras upplägg ser ut, men det jag sett så är det väldigt lite galopp i högre grupper med, absolut inte att vi ska flänga omkring men nånstans måste man börja Jag har ridit med personer som ligger över mig nivå och inte haft några problem att hänga med på de lektionerna. Sen är jag inte på deras nivå men jag hänger med på mitt sätt. I och med det har jag fått andra kunskaper, jag kan rida fram självständigt t.ex. Jag har provat hoppa räcke, hoppa i galopp, rida galoppbom på böjt spår men så kommer jag till min ordinarie grupp, travhoppning, bommar på rakt spår.
Jag vet inte om jag missuppfattade här men du vill alltså att övningen travbommar ska anpassas för dig så att du får galoppera över bommarna i stället för att trava?
Det går nog kanske men kräver att du är jättejätteduktig på galopp och att du har en häst som är stark nog att samla och bära sig rätt mm.
Ger inte heller så mycket för varken dig eller häst.

Sen om ni är ganska nära nybörjare så kanske ridläraren kör det säkra före det osäkra och tar ner nivån ett par gånger när det är dags för galopp. Det är helt normalt för de flesta ridskolor skulle jag tro, det måste ju vara säkert för alla ryttare i gruppen.
Tillägg: å andra sidan har kanske den eleven fått flytta upp lite för snabbt om man måste anpassa väldigt mycket för resten i gruppen.
 
Jag försöker inte kritisera dig, men för att se det från andra sidan. Tex galopbommar på böjt spår kräver en hel del av häst och ryttare om det ska göras på ett bra sätt. Hästarna går ett antal pass om dagen och de ska hålla i många år. Man undviker onödigt slitage på dem. Och galoppbommar på böjt spår när man inte kan rida hästen i hyfsat bra balans (i form, på tygeln eller vilket begrepp man nu vill använda) så är det i princip bara slitage på hästen. Du kanske tycker det ger dig något, men det kommer slita på hästen i onödan. Och hästarnas hälsa prioriterats över att du vill utmanas och testa på.
 
Fast förklarar du IRL som du gör här så förstår jag om de "bara tittar" för det är faktiskt rätt svårt att förstå vad ditt problem är bortsett från att du inte får feedback - för det håller jag med om är väldigt dåligt. Resten låter mest som svammel. Att du inte får galoppera och hoppa i galopp som du vill är det väldigt svårt som utomstående att ha nån åsikt om eftersom vi inte vet hur du eller nån annan i gruppen rider och du själv säger att du har stora kunskapsluckor.
kanske uttryckte mig fel, jag har kunskapsluckor när jag jämför mig med andra som ridit lika länge. det är väl mer så jag känner. Skulle jag byta ridskola nu, så kanske jag inte kan byta till en grupp där de ridit i x antal terminer, jag har ridit i x antal terminer, de har ridit i x antal terminer, för det vi gör matchar inte. Vi galopperar knappt, nu blir det väldigt mycket prat om galopp här, men det gör man inte på den nivån jag rider på den ridskolan, och det har inte med de som rider i gruppen, utan som jag tolkar det: i grupp X, gör man detta, detta och detta, oavsett om kalle skulle klara mer, DÄREMOT anpassar man neråt. Man har lättare markarbetesövningar, lättare hoppning, så att de nya ska hänga med, sen att Pelle som skulle klarat att hoppa i galopp inte får göra det är en annan femma. Om man inte utmanas då tröttnar man (jag). men jag ska göra nu så att jag ska kolla lite på vad man gör på andra ridskolors lektioner, motsvarande grupp. Kan ju återkomma angående det.
 
Jag försöker inte kritisera dig, men för att se det från andra sidan. Tex galopbommar på böjt spår kräver en hel del av häst och ryttare om det ska göras på ett bra sätt. Hästarna går ett antal pass om dagen och de ska hålla i många år. Man undviker onödigt slitage på dem. Och galoppbommar på böjt spår när man inte kan rida hästen i hyfsat bra balans (i form, på tygeln eller vilket begrepp man nu vill använda) så är det i princip bara slitage på hästen. Du kanske tycker det ger dig något, men det kommer slita på hästen i onödan. Och hästarnas hälsa prioriterats över att du vill utmanas och testa på.
det var bara ett exempel, det jag menade var att nivån inte höjs uppåt. Vi har personer i vår grupp som skulle klara mycket mer än de får göra. Om Kalle har ridit x antal år i en grupp så ska han alltså ändå göra samma saker som Pelle som kommer in i gruppen och som ligger på en nivå under. När jag ridit på den andra ridskolan så gjorde jag det som de andra gjorde, sen på MIN nivå såklart. Det var inte så att de inte galopperade på volt eller på fyrkantsspåret för att jag kom dit. Och då kanske man tycker att det inte är bra, om man ska kritisera det, går alltid att vrida på saker fram och tillbaka. På den här ridskolan jag nu rider så tror jag det mycket handlar om att man själv får föra en dialog, visa att man vill vidare, visa framfötterna, gör man inte det, ja då får man väl göra samma övningar i 10 år. För det finns de som är nöjda med att rida en dag i veckan, och jag säger inte att det är fel, men jag vill ngt med min ridning och jag är inte ensam om att tycka så här. Vi får inga utmaningar. Hade den ridläraren på den andra ridskolan inte ansett att jag skulle klara det som de gör så hade hen sagt till. En ridlärare utsätter inte en elev för något hen inte klarar och som jag skrev ovan. De trodde mig inte när jag berättade vad vi gör, på den nivån jag rider på. jag rider i grupp X. Det jag saknar i min grupp gör det i nybörjargruppen på den andra ridskolan.
 
Senast ändrad:
kanske uttryckte mig fel, jag har kunskapsluckor när jag jämför mig med andra som ridit lika länge. det är väl mer så jag känner. Skulle jag byta ridskola nu, så kanske jag inte kan byta till en grupp där de ridit i x antal terminer, jag har ridit i x antal terminer, de har ridit i x antal terminer, för det vi gör matchar inte. Vi galopperar knappt, nu blir det väldigt mycket prat om galopp här, men det gör man inte på den nivån jag rider på den ridskolan, och det har inte med de som rider i gruppen, utan som jag tolkar det: i grupp X, gör man detta, detta och detta, oavsett om kalle skulle klara mer, DÄREMOT anpassar man neråt. Man har lättare markarbetesövningar, lättare hoppning, så att de nya ska hänga med, sen att Pelle som skulle klarat att hoppa i galopp inte får göra det är en annan femma. Om man inte utmanas då tröttnar man (jag). men jag ska göra nu så att jag ska kolla lite på vad man gör på andra ridskolors lektioner, motsvarande grupp. Kan ju återkomma angående det.
Eftersom du verkar vara så fokuserad på just hoppningen - finns det ingen möjlighet för dig att ta sådana lektioner utanför gruppridningen? Vad gör ni de gånger det inte hoppas? Är du nöjd med lektionerna då?

Jag vill minnas från min lektionstid att det handlade om hoppning kanske var fjärde/femte gång, alltså typ en gång i månaden eller mindre. Det fanns också grupper som var lite mer inriktade mot det ena eller det andra men det kan hända att det var först i mer avancerad ridning.

Jag tycker också att det låter rimligt att kommunicera med ridläraren.
 
kanske uttryckte mig fel, jag har kunskapsluckor när jag jämför mig med andra som ridit lika länge. det är väl mer så jag känner. Skulle jag byta ridskola nu, så kanske jag inte kan byta till en grupp där de ridit i x antal terminer, jag har ridit i x antal terminer, de har ridit i x antal terminer, för det vi gör matchar inte. Vi galopperar knappt, nu blir det väldigt mycket prat om galopp här, men det gör man inte på den nivån jag rider på den ridskolan, och det har inte med de som rider i gruppen, utan som jag tolkar det: i grupp X, gör man detta, detta och detta, oavsett om kalle skulle klara mer, DÄREMOT anpassar man neråt. Man har lättare markarbetesövningar, lättare hoppning, så att de nya ska hänga med, sen att Pelle som skulle klarat att hoppa i galopp inte får göra det är en annan femma. Om man inte utmanas då tröttnar man (jag). men jag ska göra nu så att jag ska kolla lite på vad man gör på andra ridskolors lektioner, motsvarande grupp. Kan ju återkomma angående det.

Alltså, så där har jag aldrig tänkt. Att jag borde rida lika bra som andra som ridit lika länge. Sluta tänka så. Vi är alla individer och lär oss olika saker olika snabbt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp