Raspresentation tråd!

Sv: Raspresentation tråd!

Ingen som vill lägga in flera underbara raser!

:confused:
 
Sv: Raspresentation tråd!

Lagotto romagnolo

Användningsområden?
Från början en vattenapporterande hund, numera omskolad till tryffelsökare. Dock vet jag att man i England har apporteringsprov för dem (vilket jag önskar vi hade här i Sverige också).

Vad har man / använder man hunden till idag?
I Italien används den som tryffelsökare (och så även på Gotland, tex). Annars gör man det mesta med en lagotto; sök, spår, agility, freestyle, lydnad.

Specifikt för just denna ras?
Tryffelsökningen

Aktivitetsnivå?
Mer än medel --> hög. Nästan brukshundsnivå (dvs älskar att träna, men dör inte av att ta det lugnt ett par dagar i veckan - vem tränar varje dag?).
Finns visserligen undantag, men man ska inte skaffa den om man bara vill ha en kompis, är min tanke. Utan man ska vilja arbeta med sin hund.

Pälsvård?
Nerklippning 1-2 ggr årligen, samt toppning och uttovning (dock ej kamning) däremellan. Brukar behövas nån gång i månaden (utredning av tovor).
Fastnar frön på sommaren och snö på vintern, om den inte är nerklippt förstås då.

Speciella kännetäcken?
Den krulliga pälsen....
Sen mognad för så pass "liten" ras.
Tror inte den tål "hårda" metoder, mjuka metoder fungerar oerhört bra på alla jag hört talas om.
Väldigt lättlärda (på gott och ont).

Tosca060917.jpg


Helena005.jpg
 
Sv: Raspresentation tråd!

Saluki

Idag används salukin som utställnings- och Lure-coursinghund, men det finns några få som tävlar i agility med saluki. Förutom tävlandet är det en trevlig sällskapshund.
I ursprungsområdet används den fortfarande till jakt.

Det är en väldigt gammal ras som har sett likadan ut flera tusen år. De är lätta att ha flera av samtidigt. Salukin är lugn inomhus och älskar att ligga i soffor eller sängar och vila. Utomhus kan den gå på riktigt långa promenader och älskar att få springa lös. Tyvärr har de så stark jaktinstinkt att det är svårt att ha dem lösa om det inte är på inhängnat område. Men tydligen ska det fungera bra om de får tillräckligt mycket träning.
De behöver inte så jättemycket motion, de är lugna ändå, men jag märker tydligt på min hund att hon blir lyckligare ju mer hon får röra på sig.

finns väldigt, väldigt bra info på www.saluki.se

Min lilla skrutt.
IMGP4383.jpg
65266_1155819451.jpg

38376_1158854930.jpg
 
Sv: Raspresentation tråd!

Dvärgschnauzer

Användningsområden:
Förr användes dom till att jaga råttor och möss.
Numera är dom trevliga sällskapshundar. Det finns även de som används till agility.

Ursprung:
Det är från början en tysk ras.

Pälsvård?
Dom fäller ingen päls utan dom trimmas. Vanligast är att man trimmar kroppen medan ben, skägg och ögonbryn förblir långhåriga.

Exteriör:
Den ska vara som ”en stor hund i litet format” med en mankhöjd på ca 30-35 cm.
Pälsen skall vara strävhårig. Den skall vara mycket tät och sträv och bestå av en värmande underull och ett inte för kort vatten- och smutsavvisande täckhår. Täckhåret skall vara strävt, men inte borstigt eller vågigt. Typiskt är också ett skägg och buskiga ögonbryn.
De finns i fyra färger: "svart", "peppar och salt", "svart och silver" samt "vit".

Aktivitetsnivå:
En vuxen dvärgschnauzer "klarar sig" med vanliga normallånga promenader. Men det råder ingen tvekan om att dom älskar att leka/springa/röra på sig mycket!

Speciella kännetäcken:
Den är klok, orädd, uthållig, läraktig och vaksam.

Första gången jag kom i kontakt med en dvärgschnauzer så blev jag nästan lite rädd för den. Jag är inte rädd för hundar annars. Har haft hund hela livet. Det som gjorde mig tveksam till dom var att dom morrar/skäller när man först träffar dom. Men, ju mer jag umgicks med dom och lärde känna dom så insåg jag att dom menar inget illa. Det är helt enkelt bara en "pratig" ras som säger till. Dom är absolut inget elaka alls. Det låter värre än vad det är. Kan tillägga att jag sedan köpte en valp från den dvärgschnauzerns kull och jag har inte ångrat mig en sekund! Finare, personligare och klokare hund får man leta efter! :love: :love:

Här är min ÄLSKLING - Måjje :love: :love:

mjj003.jpg


mjj001.jpg
 
Sv: Raspresentation tråd!

Måste bara säga att ni alla har gjort en väldigt fin presentation av era raser. Jag kan ju erkänna att vissa raser har jag haft fördomar emot men efter att läst lite mer om dem så har fördomarna försvunnit..... Måste dock säga vad fina hundar ni har allihopa!

:)
 
Sv: Raspresentation tråd!

Leonberger

Bild
På min avatar kan ni se min ena pojke. Har inga andra bilder då min dator nyligen har kraschat men på hemsidan (se länken ovanför) finns det många fina bilder, dels på första sidan och sedan i fotogalleriet & hanhundslistan :)

Nu har jag en ny dator så nu kan jag lägga in en större bild på en av mina pojkar.

Atlas
http://s78.photobucket.com/albums/j89/Smulis/?action=view&current=Atlas219.jpg
http://s78.photobucket.com/albums/j89/Smulis/?action=view&current=Atlas_kping.jpg
 
Sv: Raspresentation tråd!

Chinese Crested Dog

annvändningsområde
Sällskapshund.

Varianter
Naken och pälsad sk. Powder Puff. Alla färger och kombinationer är tillåtna.

Ursprung/Historia
Nakenhundens historia går tillbaka till förhistorisk tid. För flera tusen år sedan uppstod en mutation i Afrika, en hårlös hund som fått namnet Canis Africanis. Dessa hundar användes i avel och blev grunden till olika hårlösa raser. Nakenhunden är alltså inte ett modernt påfund. I en forntid kom hårlösa hundar från Afrika till Kina. Därifrån kom de till Amerika och England. Det finns ingen dokumentation om kinesen i Amerika från denna tid.
Den kinesiska nakenhunden, som vi känner den idag härstammar från Latinamerika och Amerika.

Bakrund
Enligt en del berättelser användes nakenhundar som både värmekälla och föda under svåra tider. De ansågs även ha en funktion som vakt- och sällskapshundar.

Pälsvård
Vad gäller skötsel, så behövs det bad en gång i veckan och det gäller båda varianterna. Puffarnas päls kan vara mycket olika och vid ettårs- åldern brukar valppälsen fällas och kan då vara ganska arbetsam . Ett år senare har de flesta fått sin vuxna päls och en del blir då mycket lättare att sköta Detta gäller dock inte alla. En powder puff kräver pälsvård och sköter man pälsen regelbundet så blir det i regel inte några större problem men ett visst intresse för pälsvård bör finnas så att det inte känns betungande.
De nakna ska också ha sitt bad och sin finputsning någon gång i veckan. I "tonåren" kan även här, extra bad behövas för att hålla huden ren och smidig. Vid stark blåst eller köld behöver den nakna ha ett täcke som skydd.

Rasens väsen
"Kinesen" är en alert och mycket intelligent hund med ett väsen som ytterligare förstärker det exotiska intrycket. Rasen är både påhittig och självständig, kombinerar man det med en uttalad flockkänsla och en vilja att vara sin ägare till lags, utom när det i kinesens ögon finns viktigare saker att ta sig för, så har man kinesen i ett nötskal.

Storlek
Idealmankhöjd för hanhund:28-33 cm. Idealmankhöjd för tik:23-30 cm. Vikten kan variera betydligt men bör inte överstiga 5,5 kg.

För rasen speciell exteriör
Utpräglade hartassar, smala och mycket långa med en unik förlängning av de små benen mellan lederna, speciellt på framtassarna, som nästan förefaller ha en extra led.
Avsaknad av tänder förekommer hos den nakna varianten då tandlaget är genetiskt kopplat till nakengenen.

7645395.jpg

6316648.jpg

6467872.jpg
 
Sv: Raspresentation tråd!

*kp*

Tack för din fina presentation av de små Kineserna! Nu har jag lärt mig lite mer om dem!

Ingen som kan presentera sin favorit ras?

:)
 
Sv: Raspresentation tråd!

Okej, jag hakar på med West Highland white terrier, Faktabaserat men kryddat med min erfarenhet.

Användningsområde
West highland white terrier har gamla anor och är från början en jakthund, mer specifikt grythund i avseende att jaga kanin, räv och grävling men framförallt vildkatt. Från Början var West Highland white terrier mer lik dagens cairn då alla färger var tillåtna. Rasens grundare Ian Malcolm of Poltaloch sköt av misstag en dag en av sina egna hundar då han misstagit den för ett byta och började avla fram vita avkommor för att skilja hunden från viltet.


Vad har man / använder man hunden till idag?
Sällskap och utställning men på rasssidan presenteras även grytprov och speciella jaktprov. Hunden ska fortfarande vara tuff och självständig och kräver en fast hand. Ändå har jag lyckats få tag på en riktig fegis :D Ändock en riktig dramaqueen som gärna spelar tuff tills faran komer alltför nära ;)

Specifikt för just denna ras? Aktivitetsnivå? Pälsvård? Speciella kännetäcken?
Det är en "stor hund i litet format" som behöver mycket motion och mår bra av att aktiveras mentalt. Det är definitivt ingen knähund. Min har inte accepterat det här med att sitta i knä för än på äldre dagar och hört från andra westieägare är att även dom sällan får gosa med sina hundar ordentligt. Westien kommer ursprungligen från skottland där klimatet är kargt och ska ha en väldigt tålig päls (trimpäls) som nästan ska kännas som ett glatt och hårt "skal". Trots att den är vit ska den alltså vara lätt att rengöra iom det smutsavstötande ytskiket. Precis som skimmlar ska westien ha svart hud .Rasen ska så gott som vara lite övermodig. Dessvärre är det vanligare att man numera avlar på fogligare hundar och rosa hud och rasen är känd för att ha mycket hudproblem. Svamp och exem och furnklar är vanligt förekommande. Rasen brukar även vara proteinöverkänslig.

Här kommer en gammal bild på Malcolm och en bild på min farbror:

malcolm.gif



Harleyliggliten.jpg



http://www.westiealliansen.se/
 
Sv: Raspresentation tråd!

Måste bara säga att ni alla har gjort en väldigt fin presentation av era raser. Jag kan ju erkänna att vissa raser har jag haft fördomar emot men efter att läst lite mer om dem så har fördomarna försvunnit..... Måste dock säga vad fina hundar ni har allihopa!

:)


Tack så mycket!!
:)
 
Sv: Raspresentation tråd!

Kan ju även berätta lite om min andra ras;

Cavalier king charles spaniel
Charl.jpg


Användningsområde
Främst sällskap men jag anser att en cavalier kan man ha till allt. Agility, lydnad, bruks och utställning. Från allra första början var det en fågelhund (spaniel), därefter har den bara varit sällskapen och jakten har i princip försvunnit. Men vissa individer har lite högre jaktlust.

Aktivitetsnivå
Inte särskilt hög. Men detta är en hund som verkligen uppskattar stimulans och träning. Och ju mer träning de får desto mer aktiva blir det. Tränar man inte med dem är risken stor att man får en slö och tråkig hund.

Pälsvård
Relativt enkel på okastrerade individer. En genomborstning en gång i veckan, kanske lite noggrannare när det gäller öronen där det tovar sig mest. En kastrerad cavalier får en jobbig päls som växer som ogräs och den tovar sig lätt.

Speciella kännetecken
En oerhört social och positiv liten spaniel i fina färger. Älskar ofta allt och alla.

Storlek
Runt 38 cm och ca 8 kg ´
Dock vill jag påpeka att vissa cavalierer är stora, beroende på uppfödare...

Färger
Ruby (röd), black and tan (Svart med bruna partier), bleinheim (vit med röda fläckar) och tricoulor (vit med svarta fläckar och brun över ögon, kinder samt rumpa)

En underbar ras :)
 
Sv: Raspresentation tråd!

I denna tråd kan du presentare den ras du har eller tycker extra mycket om... Kul att lära känna lite nya raser eller lära sig mer om de raset som finns.

Exempel på vad som är intressant att beskriva:

Användningsområden? Vad har man / använder man hunden till idag?

Specifikt för just denna ras? Aktivitetsnivå? Pälsvård? Speciella kännetäcken?

Bild! m.m.

:)

Jag har en Tibetansk Spaniel www.tibetanskspaniel.com :angel:
 
Sv: Raspresentation tråd!

Ne ni får inte fuska och lägga in en länk! Det roligaste är om ni beskriver rasen utifrån era kunskaper om hunden.

:)
 
Sv: Raspresentation tråd!

Älskade Cavalierer! Det var den och finsk lapphund jag valde emellan. Efter mycket om och men kom jag underfull att lapphunden skulle passa min livstil bättre. Men jag är fortfarande helt svag för dessa underbara små Cavalierer! De är ju helt underbart söta!

:love:
 
Sv: Raspresentation tråd!

BORZOI (Även kallad rysk vinthund

Användingsområde
I ryssland används de för jakt, kapplöpning och coursing.
Här i Sverige är de trevliga sällskapshundar, men även tävlingshundar i Lure Coursing, detta är en form av kapplöpning som är öppen för alla vinthundar.

Päls
Pälsvård är ett måste, det är en långhårig ras och måste borstas för att hållas fin. De flesta färger är tillåtna.

Uppförande/ Karaktär
Till vardags har en borzoi ett lugnt och balanserat temperament. Synen är väl utvecklad och en borzoi ser bra på långt håll. Vid åsynen av ett bytesdjur blir hunden omedelbart upphetsad. Den reagerar då snabbt och häftigt.

Storlek
Mankhöjd: Hanhund: önskvärd höjd är 75-85 cm
Tik: önskvärd höjd är 68-78 cm

Detta är lite fakta från hemsidor om Borzoien.

Här kommer lite Bellatrix fakta.


Borzoien är egentligen en katt!
Den tänker inte lyda dig eftersom den klarar sig bra själv.
Mycket smart och tänkande hund, lär sig snabbt saker som den själv har nytta av - som att öppna dörrar.
Men ska du lära den något som du har nytta av så kan du räkna med många timmars tragglande och mycket mutor.

Det är full fart ute, de älskar att sträcka ut i full galopp och när de sedan kommer in, då ligger de som dörrmattor.
En borzoi älskar att ligga bekvämt, gärna i din säng eller ihop rullad i soffan, dom får plats på ställen där man inte förväntar sig att en så stor hund ska kunna ligga, det är helt enkelt en liten hund i ett stort och vackert hundpaket.

Det är en aristokrat, de rör sig med en oerhörd grace och högt steg.
De beblandar sig inte med vem som helst, vissa förärar de inte ens med en blick. Men det är en mycket vänlig hund med ett stort hjärta.

Här kommer bildbevis på borzoiens många sidor!

Den bekväma borzoien.

zalo3.jpg


Den ståtliga borzoien

zalo4.jpg


Den vänliga borzoien

zaloizar.jpg


Den busiga borzoien

zalojesus.jpg

zalo.jpg


Den badande borzoien


zalo2.jpg


Den dominansjuckande borzoien

zalojesus2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Raspresentation tråd!

Kan ju även berätta lite om min andra ras;

Cavalier king charles spaniel
Charl.jpg


Användningsområde
Främst sällskap men jag anser att en cavalier kan man ha till allt. Agility, lydnad, bruks och utställning. Från allra första början var det en fågelhund (spaniel), därefter har den bara varit sällskapen och jakten har i princip försvunnit. Men vissa individer har lite högre jaktlust.

Aktivitetsnivå
Inte särskilt hög. Men detta är en hund som verkligen uppskattar stimulans och träning. Och ju mer träning de får desto mer aktiva blir det. Tränar man inte med dem är risken stor att man får en slö och tråkig hund.

Pälsvård
Relativt enkel på okastrerade individer. En genomborstning en gång i veckan, kanske lite noggrannare när det gäller öronen där det tovar sig mest. En kastrerad cavalier får en jobbig päls som växer som ogräs och den tovar sig lätt.

Speciella kännetecken
En oerhört social och positiv liten spaniel i fina färger. Älskar ofta allt och alla.

Storlek
Runt 38 cm och ca 8 kg ´
Dock vill jag påpeka att vissa cavalierer är stora, beroende på uppfödare...

Färger
Ruby (röd), black and tan (Svart med bruna partier), bleinheim (vit med röda fläckar) och tricoulor (vit med svarta fläckar och brun över ögon, kinder samt rumpa)

En underbar ras :)



Ja cavalieren är helt underbar! Har en som ser nästan exakt likadan ut som din! Hon är agilityhund och öser på som bara den! Tycker ALLT är kul man gör med henne! Följsam och alltid pigg och glad!

Kram Malin
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 245
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 662
Senast: machafuko
·
Hundträning Hej ! Läst runt på forumet och gillar det :) Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan. Han är bordercollieblandning och väldigt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
15 487
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp