• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 881
Sv: Rasp!!!

Min häst får ibland lindrig mugg/rasp om hon har fått något sår. Jag tvättar med såpa varje dag, torkar ordentligt torrt och smörjer sen in ordentligt med skillingaryd hästsalva. Pillar bort alla flagor när jag tvättar och de som jag inte får bort när jag tvättar försvinner när jag masserar in salvan. Så gör jag varje dag tills allt är borta. Funkar finemang. Den här gången tog det 2½ vecka.

Hej, min häst är jättekänslig för proteiner, han får mugg och rasp på en gång när man höjer fodret eller ger t ex foderjäst som innehåller protein. Jag tror att jag har provat alla salvor och metoder mot mugg och rasp :). Även Hippoderm mfl receptbelagda. Jag tycker att det som hjälper bäst är att före ridningen kladda ner muggen ordentligt med vaselin eller salva, efter ridningen har då krustorna lossnat. Då tvättar jag muggen med såpa, torkar och kladdar på rejält med Helsoan. Det är vad som snabbast hjälpt min häst, det brukar ta ca 1 v så är det borta nu. Tidigare kunde det ta 3 månader. Men nu vet jag också att jag måste smörja med Helosan 2 ggr per dag.
Tidigare så fanns det ett preparat som hette Creolin, det är oslagbart för att behandla mugg och rasp, det försvann över natten!! Helt säkert, jag provade det flera ggr, men nu finns det inte kvar på marknaden. Det var varningar på burken om att det var cancerframkallande. Men effektivt var det :).
Hoppas du får ordning på muggen, kolla om du ger för mkt proteiner är mitt råd.
MVH

Jag har hört att raspen blir värre/kommer tillbaka om man byter hage till hästen. Då är det andra bakterier i marken än förut vilket gör att raspen ploppar upp. Det stämmer på min häst i alla fall. Endel gånger vi har bytt hage har det blivit värre.

Vår vet rekommenderar alla i vårt stall (20 häst) som har problem med rasp att köra på ett våtbandage med asolsprit innan det sätts in ev. antibiotika. Det fungerade på vår häst som var lätt svullen och varm i bakbenen (hon var översållad med rasp när vi tog hem henne)
Linda benen som med ett vanligt bandageunderlägg med hårdrullad bomull. Fäst med oelastisk tunn linda. Blöt med asolsprit - det blir mycket till en början, bomullen ska vara genomblöt. Slutlinda med självhäftande linda. Hästen ska stå med detta i 4-5 dagar och man ska fylla på med asolsprit dagligen (piller och trixande) utan att lufta så att bomullen förblir blöt. Jag fann allt i hästsportsbutik (förutom asolspriten). Hela behandlingen gick på runt 300 kronor och det blev bomull och lindor kvar till senare.
Iotyol (apoteket) ska också vara bra samt Klorhexedin (apoteket) har jag hört. LYCKA TILL :banana:

Hej,
Läste tråden om rasp/mugg. Jag bor i England och kan berätta att här är förhållandena är ganska dåliga nu under vintern, mycket regn och leriga hagar. Ska man överhuvudtaget kunna ha hästarna ute så betyder det att de kommer att stå otaliga timmar ute i lera och blöta. Förvånansvärt så är det väldigt lite mugg och rasp på hästarna. Här spolas alltid benen av med kallt vatten innan hästarna tas in. Torkas sedan med handduk. Vattnet ska inte vara varmt eftersom det anses öppna porerna. Det används ofta barriär kräm innan dom släpps ut på hästar som är känsliga. Här tros mugg/rasp komma av att huden är blöt och fuktig långa stunder och det gör att det blir svamp tillväxt och krustor pga hudens eget skydd är försvagat när det utsätts för väta under långre tid.Tex egenhändig blandning av ricinolja, baby olja blandat med nån droppe T tree olja ger lite barriärskydd. Spensalva som är gjort för kor är också populär att använda. Spensalvan har Lanolin och fungerar både som barriär kräm och mjukgörande. Den fungerar jättebra på min häst som hade ganska mycket problem med rasp hemma i Sverige trots att förhållandena var bra hemma. Hästen har inte fått nån mugg eller rasp alls i år trots många timmar om dan i lera långt upp över kotorna.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka