• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 881
M

My Beauty

Min häst har fått rasp :(

Då hon är lite av en mugg häst, men hon har aldrig haft rasp.
Jag vet så mkt att rasp är en utveckling av mugg typ ? rätt /fel?

Skulle vilja veta mera om detta och hur jag ska få bort de.
Har hört att man kan ta ringblomesalva, funkar detta?

Min häst har blivit svullen utan detta men det är gått ner asevärt mkt då hon står lindad på nätterna.

Men skulle vilja ha en massa tips på hur jag ska få bort det och hur man kan förebygga de.

Sv: Rasp!!!

Av rasp kan det bli lymfangit. Det kan om det vill sig illa bli kronsikt. Har du pratat med veterinärern ? Du kanske behöver någon form av antibiotika. Hästen svullna ben tyder en del på begynnande lymfangit tycker jag.

Av rasp kan det bli lymfangit. Det kan om det vill sig illa bli kronsikt. Har du pratat med veterinärern ? Du kanske behöver någon form av antibiotika. Hästen svullna ben tyder en del på begynnande lymfangit tycker jag.

OKay... kan säga att benen har gått ner asevärt i svullnaden. Har fått ett speciellt schampo som jag ska tvätta med och sen finns det även medicin i stallet för detta.

Ngt som funkade väldigt bra på min häst när han hade rasp var Fucidin (tror det hette så, öronsalva för hund iaf).
Sedan så vet jag inte om det är så bra att du har hästen lindad, eftersom att det kan bli väldigt varmt och fuktigt då.

Hoppas det löser sig :)

gör så här
tvätta riktigt rent med ett bra schampo eller tvål,torka riktigt torrt ,om hästen accepterar så använd hårfönen.
När du fått torrt så kamma och pilla bort alla flagor som du kan.
sedan har du på en mjukgörande salva ex helosan,finns många bra salvor, örondroppar för hund som någon skrev,har haft hippotrim antibiotika utskrivet av vet.Prövat alovera salva mm.pröva dej fram.
gör detta varje dag en tid så blir du troligtvis av med det.
det kan ta allt från dagar till veckor ha tålamod.
de får inte lymfangit av rasp om det inte är så att de får sår som det blir smuts i. Så pilla inte så mycket att det spricker. Du behöver inte heller linda benen.
jag har heller inte klippt bort hovskägget man lär sej att hitta de utsatta ställena om man är noggran.

har haft rasp på mitt kallblod ,det är vanligt förekommande på kallblod bla för att de oftast har så mycket hovskägg.
rasp kan också vara kroniskt och man blir inte av med det helt,men håller man efter det då och då om det är kroniskt så brukar inte hästen ha något besvär av det.De salvor schampon mm man använder kan funka jättebra på den ena hästen men inte på en annan,eller att det funkar ena gången och nästa gång du får det så funkar det inte så pröva dej fram och byt om du behöver.

jag har haft vet .ute som tipsat mej om detta och jag har med tålamod blivit av med det.

det viktigaste är att du Tvättar rent-Torkar torrt-Kammar bort-Smörjer med mjukgörande+ett stort tålamod.

lycka till K

Ngt som funkade väldigt bra på min häst när han hade rasp var Fucidin (tror det hette så, öronsalva för hund iaf).
Sedan så vet jag inte om det är så bra att du har hästen lindad, eftersom att det kan bli väldigt varmt och fuktigt då.

Hoppas det löser sig :)

Har såna stableboots på nätterna då det är bra för hennes nattgallor. dom har hjälpt JÄTTE mkt.
Men sätter aldrig på dom om benen är fuktiga elr paddarna är det minsta fuktiga.

gör så här
tvätta riktigt rent med ett bra schampo eller tvål,torka riktigt torrt ,om hästen accepterar så använd hårfönen.
När du fått torrt så kamma och pilla bort alla flagor som du kan.
sedan har du på en mjukgörande salva ex helosan,finns många bra salvor, örondroppar för hund som någon skrev,har haft hippotrim antibiotika utskrivet av vet.Prövat alovera salva mm.pröva dej fram.
gör detta varje dag en tid så blir du troligtvis av med det.
det kan ta allt från dagar till veckor ha tålamod.
de får inte lymfangit av rasp om det inte är så att de får sår som det blir smuts i. Så pilla inte så mycket att det spricker. Du behöver inte heller linda benen.
jag har heller inte klippt bort hovskägget man lär sej att hitta de utsatta ställena om man är noggran.

har haft rasp på mitt kallblod ,det är vanligt förekommande på kallblod bla för att de oftast har så mycket hovskägg.
rasp kan också vara kroniskt och man blir inte av med det helt,men håller man efter det då och då om det är kroniskt så brukar inte hästen ha något besvär av det.De salvor schampon mm man använder kan funka jättebra på den ena hästen men inte på en annan,eller att det funkar ena gången och nästa gång du får det så funkar det inte så pröva dej fram och byt om du behöver.

jag har haft vet .ute som tipsat mej om detta och jag har med tålamod blivit av med det.

det viktigaste är att du Tvättar rent-Torkar torrt-Kammar bort-Smörjer med mjukgörande+ett stort tålamod.

lycka till K

TACK SÅ JÄTTE MKT. Har dom flesta salvorna som är mjukgörande, haha kanske inte alla men en hel del... Är Salvornas drottning :D

Har även glömt att skriva att jag har ett medel för mugg och svamp och en massa mera. Första hjälpen spray. skit bra och har använt det i alla år innan men nu så kär det i hjärtat när jag tar på det på hästen då det svirr( stavning) på henne... så tar detta bara varannan dag typ

Mugg är en hudinfrktion som sitter i karleden, under kotan. Rasp äe precis desamma, denna benämning används på infektionen när den befinner sig ovanför kotan. Därmed behandlas rasp på samma sätt som mugg. Finns mängder med muggtrådar här, med hur många tips som helst.

Mugg är en hudinfrktion som sitter i karleden, under kotan. Rasp äe precis desamma, denna benämning används på infektionen när den befinner sig ovanför kotan. Därmed behandlas rasp på samma sätt som mugg. Finns mängder med muggtrådar här, med hur många tips som helst.

Jasså.. jo mugg vet jag var det är haha... så jag ska behandla även Raspen som jag gör med muggen med andra ord?

Jajamensan! Ibland uppstår det direkt som rasp, dvs infektionen börjar på ett hudparti ovanför kotan. Ibland är det en "fortsättning " av mugg, dvs. infektionen börjar nedanför kotan och sprider sig uppåt

Ja för det är så raspen har börjat här. först rasp sen mugg:(

Har inte kunnat bada benen än då den är så grymt kallt och inge varm vatten i stallet. Så får vänta till det blir lite mildare väder.

Jättejobbigt är det med rasp! Jag har nyligen rakat min hästs ben (fyra helstrumpor... :() för att kunna hålla det rent och torrt. Försöker tvätta rent två gånger om dagen, i alla fall en gång. Använder Descutan en gång om dagen och om jag tvättar två så tar jag någon mild tvål. Låter Descutanet sitta i en kvart innan jag duschar bort det. Sedan har jag tagit Vaselin eller Acetylsalicylsyrevaselin och duttat på de krustor som är störst och svårast att få bort. Då luckras de upp lättare och blir mjuka och lättare att få bort.

Jättejobbigt är det med rasp! Jag har nyligen rakat min hästs ben (fyra helstrumpor... :() för att kunna hålla det rent och torrt. Försöker tvätta rent två gånger om dagen, i alla fall en gång. Använder Descutan en gång om dagen och om jag tvättar två så tar jag någon mild tvål. Låter Descutanet sitta i en kvart innan jag duschar bort det. Sedan har jag tagit Vaselin eller Acetylsalicylsyrevaselin och duttat på de krustor som är störst och svårast att få bort. Då luckras de upp lättare och blir mjuka och lättare att få bort.

SÅ vaselin funkar, då ska jag testa de.:d

Rakade ben har min oxå. Har det dels för att det är lättare att hålla rent sen är det snyggt oxå :rofl:

:rofl::rofl: Ha ha! Ja jättesnyggt är det då inte på min... Lurvmajja hela hon åsså fyra rakade strumpor, ha ha ha! Inte snyggt, men funktionellt för det här ändamålet!:D

Hej...
En av våra hästar fick rasp i somras. Det började inte som mugg i karleden som det "ska" göra utan började uppe på benet spred sig sedan neråt. Han fick stora "sår" med tjocka skorpor. Jag fick jättebra hjälp av ATG-Kliniken. Fick två olika preparat som var superbra! Först en vätska som heter ALC som skulle blandas 50/50 med vatten att skölja med. Sen en salva som heter Hippotrim som man blandar 50/50 med Helosan. Detta med en linda över natten och hockus pockus så var det mycket bättre bara på 2 nätter. Jag kan varmt rekomendera dessa som gav sååå bra resultat på bara ett par dagar. Fortsatte sedan smörja en vecka. Om det sen kom upp "knottror" igen som tydde på att det skulle vara muggvarning så smorde jag med salesylsyrevaselin så hann det inte bli nåt. Nu har han hållt sig fin i ett par månader.
Lycka till !!

Ja för det är så raspen har börjat här. först rasp sen mugg:(

Har inte kunnat bada benen än då den är så grymt kallt och inge varm vatten i stallet. Så får vänta till det blir lite mildare väder.

Det är viktigt att tvätta rent! Vi har inte heller varmvatten i stallet, men om ni har ett eluttag - använd vattenkokare!!:banana:

:rofl::rofl: Ha ha! Ja jättesnyggt är det då inte på min... Lurvmajja hela hon åsså fyra rakade strumpor, ha ha ha! Inte snyggt, men funktionellt för det här ändamålet!:D

haha trodde du hade klippte resten oxå :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

MIn är nämligen helklippt så då är det snyggt

våran veterinär har sagt att när vi tar in han på nätterna så blöter jag en handduk och tvättar rent och sen torkar, sen sprayar vi på virkon och gnuggar in det så det kommer in ordentligt. På mod bomull+stallbandagetter då han sväller mycket också. Det börjar försvinna nu.
Jag plockar inte bort flagor, tror ni att det gör något om jag inte gör det?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka