Raskattavel och överpopulationsproblemet

Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Knapplån.

Ang. kasteringsdiskussionen, hur vanligt är det att Uppfödare av raskatter har någon typ av sammarbete med katthem? Själv vill jag gärna, när det kommit så långt, kunna ha en nära "relation" med ett katthem, där man t.ex donerar en viss summa per såld kattunge, t.ex en kastrationskostnad per katt. Pengar är ju något som alla katthem är i behov av. Även att man starkt rekomenderar hemlösingar som sällskap till den raskatt man tänk köpa. Är det vanligt att raskattsuppfödare upplyser kattköpare om den allmäna situationen om huskatter? Av det uppfödar-surfande jag gjort så har jag inte fått uppfattningen att många uppfödare stödjer katthemmen, men jag kanske fått fel bild?

Jag stödjer i form av att donera foder och dylikt när jag har över och jag rekommenderar ofta mina köpare att skaffa en kattkompis från just ett katthem (få av mina köpare har haft råd att köpa 2 raskattungar samtidigt). Jag skulle önska att jag hade råd att avsätta en specifik summa per kattunge och skänka till något katthem, men det har jag inte.

Knapplån.

Ang. kasteringsdiskussionen, hur vanligt är det att Uppfödare av raskatter har någon typ av sammarbete med katthem? Själv vill jag gärna, när det kommit så långt, kunna ha en nära "relation" med ett katthem, där man t.ex donerar en viss summa per såld kattunge, t.ex en kastrationskostnad per katt. Pengar är ju något som alla katthem är i behov av. Även att man starkt rekomenderar hemlösingar som sällskap till den raskatt man tänk köpa. Är det vanligt att raskattsuppfödare upplyser kattköpare om den allmäna situationen om huskatter? Av det uppfödar-surfande jag gjort så har jag inte fått uppfattningen att många uppfödare stödjer katthemmen, men jag kanske fått fel bild?

Jag känner till flera uppfödare som har sammarbete med katthem och tom hjälper hemlösa katter med bidrag, vissa har tom tagit hem en. Men tyvärr har jag ej själv sammarnete med något katthem eftersom de häromkring inte delar samma uppfattning om att tex sälja katterna kastrerade osv. Skulle som sagt gärna ge ett bidrag.

Jag säljer helst inte katt till ensam hem, och rekomenderar alla som jag pratar med att köpa en ras och hämta hem en hemlösing från katthem som sällis.

Nu har jag ju inte sålt så många kattungar än, men jag har ju pratat med många spekulanter, och alla har ju inte råd att köpa två på en gång, därav rekomendatioen att vända sig till ett katthem.
En tjej sa till mig i telefon att , ärsh det va ju bara gå in på blocket, men då sa jag att jag tyckte det var bättre att stödja katthems verksamheten än någon buskis avlare och hon ändrade uppfattning sen när jag berättade min synvinkel på det hela. (nu blev det ingen katt från mig till henne men ändå. :p)

Stödjer på vilket sätt?

Jag rekommenderar absolut katthem om någon som inte tidigare har katt ska köpa av mig, och skänker alla former av foderöverskott (tex utställningsvinster) till det katthem jag kan ta mig till. Skänka pengar har jag absolut inte råd med, det är snarare så att jag hela tiden vacklar på gränsen till att behöva lägga ner uppfödningen av ekonomiska skäl. Föda upp katter är inget man går plus på om nu någon trodde det...

Knapp.

Nu lät det väl som att jag inbillade mig att man blir multimiljonär på att föda upp katter, men nej, det tror jag så klart inte. :p

Men det verkar ju iaf som att det är fler än jag trodde som rekomenderar och stöttar katthem än jag trodde, och då måste jag komma med en följdfråga, har ni hemsidor? Skriver ni ut någonstans på hemsidan om eran ståndpunkt och rekomendationer eller är det något som bara tas upp till ev. kattungeköpare?

Jag som surfar runt mycket på olika uppfödares hemsidor har inte den uppfattningen, och jag tror att om man skulle springa på samma information, hos flera uppfödare, i sin jakt på sin kattunge, så tar man till sig det på ett annat sätt. Jag tror ju prompt att när man lärt sig något nytt så vill man dela med sig av detta, och på så vis, blir några fler medvetna om hur huskatternas situation ser ut idag.

Jag bara spånar.

Det skulle aldrig falla mig in att donera pengar till ett katthem, dels för att det finns hundra andra saker att donera pengar till, svältande barn, cancerforskning, världsnaturfonden, hjärt/lungforskning mm. mm. och jag är tyvärr inte gjord av pengar.

Sen stödjer jag inte det sätt som dom flesta katthem hanterar katterna på, en önskan att hjälpa till och göra rätt för djuren har gått för långt. Jag förstår inte hur man kan kalla sig djurvän och samtidigt tycka att det är ok att katter som är vana att springa ute sätts inspärrade på en liten yta, ihop med flera andra katter som naturligt är deras rivaler (jag vet att dom oftast inte sitter i samma bur, men såpass nära att dom kan se och känna varandras närvaro), detta är oerhört stressande för en katt och jag tror inte att NÅGON katt mår bra av detta!

Förvildade katter är det bättre att avliva med en gång, ingen katt lider det minsta av att få somna in och istället få jaga råttor på evigt gröna ängar. Tamkatter upplever det kanske inte lika stressande att bli inlåsta på samma sätt, men även här borde inte månad efter månad, år efter år inspärrad vara ett alternativ om man ser till kattens bästa. Jag tycker det borde finnas en gräns på hur länge man får ha katter inspärrade på det viset, och när den gränsen är nådd utan att katten lyckats få ett nytt hem så ska den avlivas. På det sättet får alla en chans, men ingen tvingas sitta inspärrad och må dåligt hur länge som helst.

Sen tycker jag att de som väljer att ta hand om en katt kan betala kastrationskostnaden. Man får ju ändå ge ett "frivilligt bidrag" när man tar en katt från ett katthem, sätt ett pris på 600 kr för varje katt istället, så har katthemmet råd att kastrera alla katter innan dom lämnas vidare. En person som inte kan tänka sig att betala 600 kr för en katt ska inte ha någon katt.

Det skulle aldrig falla mig in att donera pengar till ett katthem, dels för att det finns hundra andra saker att donera pengar till, svältande barn, cancerforskning, världsnaturfonden, hjärt/lungforskning mm. mm. och jag är tyvärr inte gjord av pengar.

Sen stödjer jag inte det sätt som dom flesta katthem hanterar katterna på, en önskan att hjälpa till och göra rätt för djuren har gått för långt. Jag förstår inte hur man kan kalla sig djurvän och samtidigt tycka att det är ok att katter som är vana att springa ute sätts inspärrade på en liten yta, ihop med flera andra katter som naturligt är deras rivaler (jag vet att dom oftast inte sitter i samma bur, men såpass nära att dom kan se och känna varandras närvaro), detta är oerhört stressande för en katt och jag tror inte att NÅGON katt mår bra av detta!

Förvildade katter är det bättre att avliva med en gång, ingen katt lider det minsta av att få somna in och istället få jaga råttor på evigt gröna ängar. Tamkatter upplever det kanske inte lika stressande att bli inlåsta på samma sätt, men även här borde inte månad efter månad, år efter år inspärrad vara ett alternativ om man ser till kattens bästa. Jag tycker det borde finnas en gräns på hur länge man får ha katter inspärrade på det viset, och när den gränsen är nådd utan att katten lyckats få ett nytt hem så ska den avlivas. På det sättet får alla en chans, men ingen tvingas sitta inspärrad och må dåligt hur länge som helst.

Sen tycker jag att de som väljer att ta hand om en katt kan betala kastrationskostnaden. Man får ju ändå ge ett "frivilligt bidrag" när man tar en katt från ett katthem, sätt ett pris på 600 kr för varje katt istället, så har katthemmet råd att kastrera alla katter innan dom lämnas vidare. En person som inte kan tänka sig att betala 600 kr för en katt ska inte ha någon katt.

Du har inte varit i kontakt med många katthem va? Dom flesta säljer nämligen katten för 6-700 kr och då kastrerad, vaccinerad osv. Dvs inga gratiskatter utan alla tvingas köpa sin katt.
Men det går knappast runt för det, det är ju inte bara kastrering som ska betalas.

Knapp.

Nu lät det väl som att jag inbillade mig att man blir multimiljonär på att föda upp katter, men nej, det tror jag så klart inte. :p

Men det verkar ju iaf som att det är fler än jag trodde som rekomenderar och stöttar katthem än jag trodde, och då måste jag komma med en följdfråga, har ni hemsidor? Skriver ni ut någonstans på hemsidan om eran ståndpunkt och rekomendationer eller är det något som bara tas upp till ev. kattungeköpare?

Jag som surfar runt mycket på olika uppfödares hemsidor har inte den uppfattningen, och jag tror att om man skulle springa på samma information, hos flera uppfödare, i sin jakt på sin kattunge, så tar man till sig det på ett annat sätt. Jag tror ju prompt att när man lärt sig något nytt så vill man dela med sig av detta, och på så vis, blir några fler medvetna om hur huskatternas situation ser ut idag.

Jag bara spånar.

Jag tror inte många har med det på hemsidan. Endel uppfödare skänker en viss summa av varje såld kattunge till katthemmen. En uppfödare nere i Skåne som föder upp samma ras som mig tar emot ungar utan mammor och sätter in dessa i sina egna raskattkullar. Väldigt många raskattägare tar in jourkatter som behöver akuta hem. Dock inte så många uppfödare pga smittorisken, vilket ju inte är så konstigt. Många uppfödare skänker också saker till katthemmen, överbliven mat (om man testat nått nytt), saker osv.
Jag gör på ett nytt sätt. Har jag saker som ska säljas för en inte alltför dyr penning och jag inte har behov av pengarna så får köparen sätta in pengarna på Örebro Katthems konto. Nu har jag bara gjort så när jag sålt till kattmänniskor, tror dom är seriösa när det gäller sånt.
Många gör också som Zizzy och Sol, rekomenderar folk att köpa från katthem istället för privata huskattuppfödare.

Du har inte varit i kontakt med många katthem va? Dom flesta säljer nämligen katten för 6-700 kr och då kastrerad, vaccinerad osv. Dvs inga gratiskatter utan alla tvingas köpa sin katt.
Men det går knappast runt för det, det är ju inte bara kastrering som ska betalas.

Alltid lika trevlig... Jag har varit i kontakt med flertalet katthem, har t.o.m. hjälpt till att få flera katter därifrån. Det är ju jätte bra att dom tar ordentligt betalt för katterna, men om katterna ändå inte är kastrerade så går ju inte dessa pengar just till det, och det var det jag menade med att personen som köper katten ska betala kastrationskostnaden. Vill du köpa en katt får du alltså betala för just den kattens kastration, sen kan man ju slå ut det till typ 600 kr för att inte alla ska köpa hankatter eftersom dom är billigast att kastrera. Dom katthem som jag varit i kontakt med har INTE tagit betalt för katterna utan sagt att man får lämna ett "frivilligt bidrag".

Jag skriver inte ut det på hemsidan eftersom det inte sker på regelbunden basis. Jag tycker personligen inte att det ser bra ut om det står "skänker mat när jag kan till katthemmet X".

Hade jag däremot skänkt foder, pengar eller liknande på ett mer organiserat och på en mer regelbunden basis kanske jag hade skrivit ut det på hemsidan.

Men, jag kan för allt i världen inte förstå hur stopp av raskattaveln ska minska huskattaveln för det största problemet är ju att det fortsätts produceras huskatter. Nästan alla hemlösa katter är huskatter. Huskattproduktionen sker antingen okontrollerat i kolonier (tror dock inte att det är det största problemet), okontrollerat i människans vård och kontrollerat (i den mån att honägaren faktiskt väljer pappa till kattungarna).
Jag vet inte om jag förstått rätt men pratar vi om att stoppa raskattaveln ENDAST? Och tillåta huskattavel? Skulle det bara finnas huskatter, så skulle det ju iof bli mer efterfrågan på dem. Däremot så tror jag INTE att det är en ok lösning efter som att det för det första känns som att ta saker och ting från fel ände och dessutom tror jag att det skulle leda till att fler och fler började ava oregistrerat på raskatter. Om man inte får avla registrerat, så börjar man avla utan att registrera sig - såklart. Efterfrågan på raskatter skulle ju dessutom öka om man drog ner på aveln och det blev svårare att få tag på dem.

Hur påverkas denna produktion av att raskattaveln försvinner? Inte ett jota skulle jag säga, men någon annan kanske ser något jag inte ser.

Och handen på hjärtat, vem anser på allvar att siamesuppfödarna ska sluta föda upp siameser om det föds upp fler perser än marknaden efterfrågar? Ärligt... tror ni att de potentiella siamesköparna helt plötsligt inser att det inte var en långnäst, korthårig, aktiv och toksocial katt de ville ha utan det var ju ett trubbnosigt pälstroll som av det lugnare slaget? Om de kompromissar sig till att köpa en perser istället, bara för att vara en "god människa", tror ni att personen kommer bli nöjd och glad?
Däremot tror jag att om man minskade på raskattaveln så skulle det bli större efterfrågan på huskatter. Jag känner flertalet kattägare som köpt raskatt trots att de eg inte har ngt intresse av rasen. De blev rekomenderade, såg en kull söta kattungar och köpte en. Innan de ens tittat på huskatter.

Skulle en schäfermänniska vara nöjd och glad om hon tvingades köpa en dobermann istället eller tror ni att hon skulle avvakta med att köpa hund öht?
Jag tycker inte att man kan jämföra hundar och katter riktigt så enkelt. En hund kan ha olika användningsområden, tex jakt, vall, osv... En katt är ju ändå bara en katt, även om den förstås har lite varierande temperament, päls, färg osv.

Och sedan, tror ni inte att raskattvärlden "smittar av" sig lite positivt på huskatterna? Tror ni att veterinärvårdsförsäkringarna skulle vara så väl utvecklade som de är idag om det inte vore för raskatterna? Tror ni forskningen kring kattsjukdomar skulle gå lika fort framåt (tex. så har den engelska kattorganisationen GCCF donerat nästan 650 000 kr till forskning om gingivit hos katt och Nordiska rexringen donerade nästan 10 000 kr till HCM-forskning för ett par år sedan)?

Tror ni inte att de krav raskattföreningarna sätter på sina medlemmar (kattungar ska vaccineras, veterinärbesiktigas osv.) smittar av sig på huskatterna? SVERAK införde 12-veckorsregeln gällande leveransålder för flera år sedan. I år blev det en djurskyddsföreskrift!
Jag tror inte att det hade funnits samma stora antal sjukdommar och gendefekter o andra sidan. Däremot kanske katten hade behållt en lägre status i Sverige om man inte börjat avla på dem som sällskaps- och statusdjur. Det finns för och nackdelar med allt.

Handen på hjärtat, är god raskattavel verkligen till nackdel för katten som djur?
Delvis tror jag det. Men inte mer än ngt annat sålänge allt får vara tillåtet. Dvs att det ska få finnas både huskatter och raskatter.

Jag tycker inte att det eg. är en speciellt sund sak detta med att domesticera katten mer och mer, med tanke på att det samtidigt är ett djur som har stora rörelsebehov, är en självständig jägare och ett nattdjur. Samtidigt som vi försvagar deras naturliga egenskaper som gjort den till det härdiga, tåliga, självständiga djur det är, så blir vi inte av med dess naturliga behov. Vilket i slutändan leder till att katten inte har den fysiska kapaciteten att leva såsom den mår bäst av. Om man inte kan hänga in några hektar av sin tomt med högt nätstaket, bygger värmehus osv. Vilket alltså innebär att det plötsligt kräva ganska mkt för att vara kattägare. Då är ju risken att vi slutar ta hänsyn till katten som djur, helt enkelt för att det blir för komplicerat och krävande, vilket är grymt.

Nä, att låta naturen forma naturen tycker jag är helt rätt, även om också vi ska ha möjlighet att påverka en del saker själva.

Katten var ju från början ett vilt djur som skötte sin egen fortplantning. Jag ställer mig frågan nu, vad är det eg som gör att katten inte kan sköta detta på egen hand som många andra djur, utan att bli överbefolkad?

Jag vet inte om jag förstått rätt men pratar vi om att stoppa raskattaveln ENDAST? Och tillåta huskattavel? Skulle det bara finnas huskatter, så skulle det ju iof bli mer efterfrågan på dem. Däremot så tror jag INTE att det är en ok lösning efter som att det för det första känns som att ta saker och ting från fel ände och dessutom tror jag att det skulle leda till att fler och fler började ava oregistrerat på raskatter. Om man inte får avla registrerat, så börjar man avla utan att registrera sig - såklart. Efterfrågan på raskatter skulle ju dessutom öka om man drog ner på aveln och det blev svårare att få tag på dem.

Däremot tror jag att om man minskade på raskattaveln så skulle det bli större efterfrågan på huskatter. Jag känner flertalet kattägare som köpt raskatt trots att de eg inte har ngt intresse av rasen. De blev rekomenderade, såg en kull söta kattungar och köpte en. Innan de ens tittat på huskatter.

Jag tycker inte att man kan jämföra hundar och katter riktigt så enkelt. En hund kan ha olika användningsområden, tex jakt, vall, osv... En katt är ju ändå bara en katt, även om den förstås har lite varierande temperament, päls, färg osv.

Jag tror inte att det hade funnits samma stora antal sjukdommar och gendefekter o andra sidan. Däremot kanske katten hade behållt en lägre status i Sverige om man inte börjat avla på dem som sällskaps- och statusdjur. Det finns för och nackdelar med allt.

Delvis tror jag det. Men inte mer än ngt annat sålänge allt får vara tillåtet. Dvs att det ska få finnas både huskatter och raskatter.

Jag tycker inte att det eg. är en speciellt sund sak detta med att domesticera katten mer och mer, med tanke på att det samtidigt är ett djur som har stora rörelsebehov, är en självständig jägare och ett nattdjur. Samtidigt som vi försvagar deras naturliga egenskaper som gjort den till det härdiga, tåliga, självständiga djur det är, så blir vi inte av med dess naturliga behov. Vilket i slutändan leder till att katten inte har den fysiska kapaciteten att leva såsom den mår bäst av. Om man inte kan hänga in några hektar av sin tomt med högt nätstaket, bygger värmehus osv. Vilket alltså innebär att det plötsligt kräva ganska mkt för att vara kattägare. Då är ju risken att vi slutar ta hänsyn till katten som djur, helt enkelt för att det blir för komplicerat och krävande, vilket är grymt.

Nä, att låta naturen forma naturen tycker jag är helt rätt, även om också vi ska ha möjlighet att påverka en del saker själva.

Katten var ju från början ett vilt djur som skötte sin egen fortplantning. Jag ställer mig frågan nu, vad är det eg som gör att katten inte kan sköta detta på egen hand som många andra djur, utan att bli överbefolkad?

Eftersom dom flesta raskattägare är mer seriösa än många (inte alla!!!!) huskattuppfödare så ja, det skulle absolut bli så att raskattuppfödningen skulle minska mycket mindre än huskattuppfödningen. En stor del av huskattuppfödningen sker på "oj, blev hon dräktig"-basis, den skulle knappast minska bara för att raskattuppfödarna slutade ta kullar.
De som köpte raskatter som du tar upp kanske inte ville ha huskatt? ALLA vet att det finns huskatter, men det gör inte att alla vill ha en sån. Jag kommer troligen inte köpa några fler huskatter utan bara raskatter. Eller ingen katt alls. Av olika skäl.

Jag kände inte att jag fick svar på min enda fråga faktiskt. :D

Hur man väljer att göra är upp till var och en. Jag kommer inte att köpa raskatt nånsin. Om jag ens får. Min systers sambo försökte få tag på en Main Coon men ingen uppfödare sålde sina katter som annat än innekatt. Så det får blir huskatt för honom med.

Jag kände inte att jag fick svar på min enda fråga faktiskt. :D

Hur man väljer att göra är upp till var och en. Jag kommer inte att köpa raskatt nånsin. Om jag ens får. Min systers sambo försökte få tag på en Main Coon men ingen uppfödare sålde sina katter som annat än innekatt. Så det får blir huskatt för honom med.

Det var inte svar på nån fråga utan ett reflekterande och påpekande på att det inte alls är säkert på att alla vill ha en huskatt.
Alla köper ju det dom vill ha, det är ju det som är grejen. Därför är det ett ganska dumt förslag att lägga ner raskattaveln helt. Att lägga ner en kontrollerad avel skulle i slutänden göra att raskatterna tog slut. Att lägga ner huskattaveln skulle i nuläget inte innebära att huskatten dog ut eftersom det fortfarande skulle födas huskattungar då många inte skulle bry sig. Däremot skulle det medföra en minskning, vilket är viktigt.
Sen kan jag tycka det är underligt att en del (inte du vad jag tror) propagerar högt för huskatten och dess avel och sen försöker hitta en renrasig katt att para med. För mig är en riktig huskatt en katt som inte är häften skogis eller hälften perser. Då faller ju hela argumentet med huskatter.

Okej. Då är vi överens på den punkten. :)

Att sätta upp regler som man redan från början vet inte kommer att respekteras är typiskt svenskt och resulterar bara i att respekten för svenska lagar minskar. Lagar är till för att följas. Det vore oroligt oseriöst att sätta upp lagar i vetskap om att den inte fungerar praktiskt i vårt samhälle idag. Därför tycker jag att det är en dålig ide att förbjuda huskattaveln också.

Ang hälften huskatt, hälften raskatt så håller jag inte med. Man kan ju tycka att det är viktigt att det finns huskatter OCKSÅ, samtidigt som man ogillar den delen av raskattaveln som är negativ. Men för det behöver man ju inte ogilla raskatter, utan aveln i sig. Att man väljer att korsa två raser anses inte som raskattsavel, och det är inte heller detsamma som raskattsavel efter som att man i vissa fall kommer ifrån det som många ogillar med raskattsaveln - dvs defekterna som vi skapar genom att begränsa mångfalden. Genom att två katter av olika raser minskar risken för genetiska defekter. Som för många är ett stort minus för renrasaveln.

Man är sällan för eller emot ngt som helhet efter som att det som sagt finns för och nackdelar med allt. Däremot kan man ju ha åsikter kring viktiga delar inom olika områden och därav ta ställning till slutmålet i sig.

Alltid lika trevlig... Jag har varit i kontakt med flertalet katthem, har t.o.m. hjälpt till att få flera katter därifrån. Det är ju jätte bra att dom tar ordentligt betalt för katterna, men om katterna ändå inte är kastrerade så går ju inte dessa pengar just till det, och det var det jag menade med att personen som köper katten ska betala kastrationskostnaden. Vill du köpa en katt får du alltså betala för just den kattens kastration, sen kan man ju slå ut det till typ 600 kr för att inte alla ska köpa hankatter eftersom dom är billigast att kastrera. Dom katthem som jag varit i kontakt med har INTE tagit betalt för katterna utan sagt att man får lämna ett "frivilligt bidrag".

Du verkar ha stött på oseriösa katthem som varken kastrerar sina katter innan de säljs eller vågar ta betalt för katterna. Mycket beklagligt.

Jag har däremot aldrig stött på ett katthem eller en kattförening som jobbar så. De katthem och föreningar jag varit i kontakt med, hjälpt till inom eller arbetat på har alla varit mycket noga med flera saker;

När katten tas in görs en grundlig undersökning av hälsa, därefter kastreras, vaccineras, avmaskas och ID-märks alla vuxna katter. Små kattungar kastreras och ID-märks ej MEN när de säljs så finns det ett krav i kontraktet att man är skyldig att kastrera och märka katten vid lagom ålder, samt bifoga ett intyg att detta skett till katthemmet. På katthemmet där jag var anställd hade vi t o m som krav att katten skulle hållas försäkrad.

Vuxna katter kostade 900 kr och kattungar 600 kr. Katter, även huskatter, är värda att betala för. 900 kr för en vuxen katt som kastrerats, vaccinerats minst 2 ggr, ID-märkts, avmaskats och veterinärbesiktigats ett par dagar innan hemgång, är ett kap. Får man en gratis katt och själv måste ombesörja allt detta kostar det ju ofta mer än 900 kr (kastrering 600-1000 kr beroende på kön, 2 vaccinationer, ca 500 kr, ID-märkning 200 kr, avmaskning 50 kr? veterinärbesiktning 2-300 kr = kostar 1550-2050kr).

Ja detta vet säkert du, men det är konstigt tycker jag, att folk tycker att 900 kr är för dyrt!?

Tyvärr tycker jag att ditt utlåtande om förvildade katter osar okunskap. Jag har träffat på mängder utav förvildade katter och de allra flesta är det inga problem att få tama. Många förvildade katter har en gång haft ett hem, en människa som svikit dem och livet ute är grymt och hårt. De är de mest tacksamma katter jag fått jobba med, när de väl får förtroende för människor så VET de hur bra de fått det och njuter nåt enormt! Jag har själv två hemma som skulle skjutits om människor med din syn på förvildade katter fått bestämma. Båda två är keliga, lyckliga knäkatter idag. Det tar tid, men det är värt det. Å de har samma rätt till ett bra liv som icke förvildade katter.

Det katthem där jobbade hade rum med tillgång till stora rastgårdar. Varje dag fick alla katter som inte satt i karantän gå ut i rastgårdarna. Katterna placeras tillsammans med dem de togs in ihop med, aldrig blandade man katter som inte kände varandra. Visst är det små utrymmen jämfört med att bo i en villa, men det är inte meningen att de ska bo där i flera år. Det är ju ett ställe att mellanlanda, få en andra chans i livet och sedan slussas till nytt hem. Jag tycker inte att det är rätt att katter får sitta kvar länge på katthem, men det beror ju i mycket på att människor vill ha en söt liten kattunge, inte den gamla hankatten med ärr på alla öronen som blir rädd om man lyfter honom mot hans vilja. Ett system för "långsittare" borde finnas med stödhem tex, men jag tycker att katthem är stora hjältar i vårt samhälle. Iaf de väl skötta.

Hoppas att du får chans att uppleva ett bättre katthem!
För de är verkligen värda att stötta!
:bow:

Fast när det gäller forskningen kring gingivit och HCM som jag nämnde är raskatterna inte på något sätt överrepresenterade. De sjukdomarna är lika vanliga på huskatter som raskatter.

Sedan har osund/okunnig (man får tänka på att vi för 50-60 år sedan i allmänhet inte hade lika mycket kunskap om genetik som vi har idag) raskattavel absolut lett till att en del sjukdomar fått genomslag. Men de huskatter som drabbas av "rassjukdomar" drar ju ändå nytta av att raskatternas problem lett till forskning på området.

Vilket djur var inte från början vilt? Jag förstår fortfarande inte varför katten skiljer sig från andra djur där. Alla våra husdjur var från början vilda och vi domesticerade dem för att de gjorde nytta. Idag är inte nyttobehovet detsamma (vi behöver inte katter som jagar skadedjur i samma omfattning, vi behöver inte oxar för att plöja åkrar, vi behöver inte hästar för att köra vagn osv.). Användningsområdena för många av våra djur har förändrats. Kanske borde vi ha låtit dem dö ut med användningsområdet, vad vet jag.

Varför ska inte katten få sköta sin egen fortplantning som andra djur? Vilka är de andra tamdjuren vi låter sköta sin reproduktion på egen hand? Tamdjur brukar i regel födas upp kontrollerat just för att det är vissa specifika egenskaper vi söker.

Fast när det gäller forskningen kring gingivit och HCM som jag nämnde är raskatterna inte på något sätt överrepresenterade. De sjukdomarna är lika vanliga på huskatter som raskatter.
Okej, jag har inte alls lika mkt kunskap som du när det gäller specifika sjukdommar/defekter. Men nu menade jag i allmänhet. :)

Sedan har osund/okunnig (man får tänka på att vi för 50-60 år sedan i allmänhet inte hade lika mycket kunskap om genetik som vi har idag) raskattavel absolut lett till att en del sjukdomar fått genomslag. Men de huskatter som drabbas av "rassjukdomar" drar ju ändå nytta av att raskatternas problem lett till forskning på området.
Som sagt, för och nackdelar med allt. Att bedriva forskning genom att testa oss fram på djur är ju vanligt. Det som jag tror gör att det blir lite dubbelt detta med katten och katten, är ju att vi både vill se till arten i sig men också till individen.

Vilket djur var inte från början vilt? Jag förstår fortfarande inte varför katten skiljer sig från andra djur där. Alla våra husdjur var från början vilda och vi domesticerade dem för att de gjorde nytta. Idag är inte nyttobehovet detsamma (vi behöver inte katter som jagar skadedjur i samma omfattning, vi behöver inte oxar för att plöja åkrar, vi behöver inte hästar för att köra vagn osv.). Användningsområdena för många av våra djur har förändrats. Kanske borde vi ha låtit dem dö ut med användningsområdet, vad vet jag.
Katten är långt ifrån så domesticerat som hunden, tack och lov. Nu vet jag inte om det gäller alla katter men jag ser till huskatten i allmänhet nu. De klarar fortfarande av att själva tillfredsställa sina egna behov. Är det inte ngt vi vill bevara?

Men nu handlade det ju eg om fortplantning.

Varför ska inte katten få sköta sin egen fortplantning som andra djur? Vilka är de andra tamdjuren vi låter sköta sin reproduktion på egen hand? Tamdjur brukar i regel födas upp kontrollerat just för att det är vissa specifika egenskaper vi söker.
Precis, och det är därför jag tycker att du gör fel när du jämför hund och katt i trådstarten. Hundar avlas för specifika användningsområden. Huskatten fungerar ypperligt för alla kattägare efter som att katten har ett stort användningsområde, vilket är sällskap och ev. råttfångare. Alla kattraser har dessa egenskaper - såvida det inte avlats fram med defekter som försvagar deras instinkter eller fysiska tillstånd.

Anledningen till att man inte låter hundar fortplanta sig själva är för att de är för domesticerade.

Men om vi jämför med räven. Den klarar ju att fortplanta sig själv. Det gör även rådjur, igelkottar, harar. Kanske är det så att även katten är för domesticerad idag, jag vet inte. Men då tycker man att de borde minska i antal, inte överbefolka. Om katten inte klarade sig utan människans fullständiga skötsel, varför dör de då inte ut?

Anledningen till att man inte låter hundar fortplanta sig själva är för att de är för domesticerade.

Men om vi jämför med räven. Den klarar ju att fortplanta sig själv. Det gör även rådjur, igelkottar, harar. Kanske är det så att även katten är för domesticerad idag, jag vet inte. Men då tycker man att de borde minska i antal, inte överbefolka. Om katten inte klarade sig utan människans fullständiga skötsel, varför dör de då inte ut?

Hundar klarar alldeles utmärkt att föröka sig själva, se bara på gatuhundarnas Spanien.
Katter är domesticerade djur, i allra högsta grad.

Föröka sig ja, men vi vill ju påverka hundens egenskaper efter som att vi använder dem till olika saker. Det behöver vi inte när det gäller katter.

Jag har aldrig sagt att katter inte är domesticerade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka