Sol
Trådstartare
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet
Nej, jag tycker det är bättre att kastrera katter så att de slipper ge avkommasom föds enbart för att dödas eftersom ingen vill ha dem. Sluta prata vilda djur! Kan du sluta blanda äpplen med päron och inse att vi pratar om katter, ett tamdjur och inte vilda djur.
Klart det finns alla sorters människor. Märkligt bara att det finns betydligt fler av just den sorten bland huskattägarna än bland raskattägarna (för nej, jag känner ingen raskattägare som har den inställningen).
Nej, det gör vi inte. Läs ursprungsinlägget.
Jag har inget emot att folk lägger undan pengar istället för att betala för försäkringar. Problemet är att de flesta inte gör det och den dag (hus)katten behöver vård finns inte pengar och så avlivas katten istället.
Du anser inte att jag har rätt, men jag får bekräftat från diverse håll (bla. från veterinärer) att den inställningen fortfarande är ganska allmänt rådande... att (hus)katten inte är värd pengarna grundläggande veterinärvård kostar. Jag tycker såklart att alla katter är värd det, men det verkar inte vara den allmänna åsikten.
Nej. Varför tror du det? Har du sett mig skriva det någonstans? Har du sett mig ens förespråka kastreringstvång av huskatter? Jag tycker bara inte att de ska överproduceras.
Detta tycker jag låter som en ren och skär åsikt. Inte fakta. Du tycker att det är bättre att kastrera katterna än att avliva dem. Gäller samma sak rådjur? Ska de också hellre kastreras?
Nej, jag tycker det är bättre att kastrera katter så att de slipper ge avkommasom föds enbart för att dödas eftersom ingen vill ha dem. Sluta prata vilda djur! Kan du sluta blanda äpplen med päron och inse att vi pratar om katter, ett tamdjur och inte vilda djur.
Spännande. Jag känner inte en enda sådan person, och då har mina vänner och bekanta i första hand bondkatt och inte raskatt. Men vi kanske kan dra slutsatsen att det finns alla sorters människor?
Klart det finns alla sorters människor. Märkligt bara att det finns betydligt fler av just den sorten bland huskattägarna än bland raskattägarna (för nej, jag känner ingen raskattägare som har den inställningen).
Jag trodde vi diskuterade frågan om hurvida man skulle införa tvång för kastrering av huskatter. Men jag kan ha misstagit mig. Är ganska förvirrad som människa.
Nej, det gör vi inte. Läs ursprungsinlägget.
Ang försäkring så är det för egen del så att jag tjänar mer på att lägga undan pengar för en olycka, än att betala försäkring på varje katt. Jag tycker inte att jag ger katten lägre status genom att inte försäkra den genom ett försäkringsbolag. Jag anser att jag är klok nog att inse att jag tjänar på, och kan ha en högre summa för veterinärvård, om jag lägger undan pengarna på eget konto.
I övrigt så tycker jag inte att du har rätt när du säger att katten i samhället inte är värd grundläggande veterinärvård.
Jag har inget emot att folk lägger undan pengar istället för att betala för försäkringar. Problemet är att de flesta inte gör det och den dag (hus)katten behöver vård finns inte pengar och så avlivas katten istället.
Du anser inte att jag har rätt, men jag får bekräftat från diverse håll (bla. från veterinärer) att den inställningen fortfarande är ganska allmänt rådande... att (hus)katten inte är värd pengarna grundläggande veterinärvård kostar. Jag tycker såklart att alla katter är värd det, men det verkar inte vara den allmänna åsikten.
Förutom huskatten?
Nej. Varför tror du det? Har du sett mig skriva det någonstans? Har du sett mig ens förespråka kastreringstvång av huskatter? Jag tycker bara inte att de ska överproduceras.