Raskattavel och överpopulationsproblemet

Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Så frågan nu är ju hur man höjer huskattens status

Ja det tror jag också. Jag tror för övrigt att det är just detta som Kattliv försöker åstadkomma med sina stående reportage om kattägande kändisar.

Och de är på rätt väg tror jag: att det är status, det är fint att ha katt, gärna husis.

Om man jämför med samhällsutvecklingen i stort. Det finns två traditionella motorer: Aristokratin som antas driva utvecklingen, respektive det arbetande folkets breda lager. Men praktiken visar att utvecklingen skjuter framåt först när det är medelklassen som utvecklas och blir ekonomiskt och politisk bärkraftig!

I vårt exempel är det raskatter resp hemlösingar.
Medelklassen skulle då representeras av husisar hos vanliga medelsvenssons.
Att en stor andel av medelsvensson blir intresserade "concerned" av katter och kattfrågor. Förhoppningsvid även hemlösingarnas öde och hur det kan lösas på ett konstruktivt sätt.

Ja, jag tror därmed på att en viss måttlig och omdömesgill uppfödning av husisar har ett värde ja.

Faran är inte enstaka planerade kullar på ens fina husishona.
Faran här är att profithungriga personer slår mynt av behovet och kör girigt igång "fabriker" av "hemmauppfödda" husisar.

......................

Förresten, en sak jag glömde att säga uttryckligen i mina tidigare inlägg här i tråden.

Har man en katt, upptäcker man vanligen att det är bra att ha minst två katter. Så skaffar man en katt, skapar man alltså i praktiken en plats till.
Således. En hemmafödd husis, eller en köpt raskatt, tar inte nödvändigtvis bort en ledig plats från en hemlösing, utan tvärtom: rätt ofta skapas härmed en ledig plats åt en hemlösing. Kanske rent av en vuxen hemlösing.
Eftersom de flesta tenderar att vilja köpa en kattunge. Men sällskapskatten åt den kan gärna få vara en vuxen omplaceringskatt - ja, t.o.m. en hemlösing. :)

Fast det handlar ju inte om att avliva nu levande huskatter? Det är det väl ingen som nånsin har påstått?

Nej, men utan huskattavel skulle ju katten inte finnas, eller hur? Tycker du att hon lever ett så fruktansvärt liv att det hade varit bättre för henne att inte födas, medan vår raskatt, som lever samma liv, har det ok?

Det är ju det jag menar - problemet är dåliga hem, inte det faktum att det finns huskatter.

Nej, men utan huskattavel skulle ju katten inte finnas, eller hur? Tycker du att hon lever ett så fruktansvärt liv att det hade varit bättre för henne att inte födas, medan vår raskatt, som lever samma liv, har det ok?

Det är ju det jag menar - problemet är dåliga hem, inte det faktum att det finns huskatter.

Problemet är att dom bra hemmen är för få och huskatterna är för många. Eftersom det inte finns nån möjlighet att få hem till alla huskatter som det ser ut och inte kommer finnas så länge det föds så pass många huskattungar så kommer inte situationen lösa sig till nåns fördel. Det enda sättet är att minska ner på antalet huskattkullar tills man får en balans. Eller har du nått annat sätt?

Nä svenskarna är väl i grund och botten alldeles för snåla för det. :(

Tänk om man kunde övertala ett gäng veterinärer o olika delar av sverige med rejält kampanjpris under en helg, typ 100 kr så materialet är betalt och sen kastrera katter på löpande band en hel helg..
Givetvis med en massa marknadsföring innan.
Är det veterinärerna som är snåla för att de inte vill jobba gratis:confused:.
PL

Yepp, just med denna biten, men va fan, de får ju fler kunder ju mer de trissar upp priserna för kastrering då färre har råd och kastrera. :grin:

Menar du att priserna på kastrering är upptrissade??
Snarare är de klart lägre än ngt annat ingrepp under narkos.
PL

Jag är anställd o vi får inte jobba gratis för att folk är för snåla att betala för sina katter vilket är helt riktigt i mina ögon.
PL

Menar du att priserna på kastrering är upptrissade??
Snarare är de klart lägre än ngt annat ingrepp under narkos.
PL

Japp, för inte fasiken kostade en kastering så mycket som det gör nu bara för en handfull år sedan.
Är det narkosen som blivit så dyr månntro?

Jag är anställd o vi får inte jobba gratis för att folk är för snåla att betala för sina katter vilket är helt riktigt i mina ögon.
PL

Fast det handlar inte om snåla ägare, det handlar om katter som inte har ägare. Ska dessa få klara sig helt utan vård bara för att dom inte har nån ägare?

Självklart ska inte katter med ägare ha nått gratis och självklart kan man inte gå egna vägar om man är anställd. Men många veterinärer har eget och dom kan ställa upp om dom vill. För materialkostnaden förstås. Och framförallt hankatter då.

Senast ändrad:

Japp, för inte fasiken kostade en kastering så mycket som det gör nu bara för en handfull år sedan.
Är det narkosen som blivit så dyr månntro?

Det där känner jag inte alls igen. Jag betalar 450:- för en hankattskastrering och 900:- för en honkatt. Det är ganska lite med tanke på vad andra veterinärbesök kostar.

Det där känner jag inte alls igen. Jag betalar 450:- för en hankattskastrering och 900:- för en honkatt. Det är ganska lite med tanke på vad andra veterinärbesök kostar.

har för mig att samma priser gäller här om inte priserna skiftat mkt senaste halvåret. dyrt är det inte iaf:crazy: Hur man ej råd att lägga 1000kr på kastrering men har råd att föda upp kattungar är för mig en gåta:crazy:

Fast det handlar inte om snåla ägare, det handlar om katter som inte har ägare. Ska dessa få klara sig helt utan vård bara för att dom inte har nån ägare?

Självklart ska inte katter med ägare ha nått gratis och självklart kan man inte gå egna vägar om man är anställd. Men många veterinärer har eget och dom kan ställa upp om dom vill. För materialkostnaden förstås. Och framförallt hankatter då.

Om det nu handlar om katter som inte har någon ägare varför ska de kastreras om de inte har någon ägare och vem betalar matrialet till vetten om det inte finns ägare, menar du att en vet.ska kastrera ägarlösa katter så de kn fortsätta vara ägarlösa katter?
Infångade katter utan ägare får väl någon avliva om det inte hittas hem åt dem och hittas det hem så får väl nya ägarna betala kastreringen?
Så dumt förslag att vettar ska ställa upp for free inte är det någon som tycker att undersköterska ska gå ochjälpa de gamla på fritiden för att de inte hinner med allt på arbetstid.

Om det nu handlar om katter som inte har någon ägare varför ska de kastreras om de inte har någon ägare och vem betalar matrialet till vetten om det inte finns ägare, menar du att en vet.ska kastrera ägarlösa katter så de kn fortsätta vara ägarlösa katter?
Infångade katter utan ägare får väl någon avliva om det inte hittas hem åt dem och hittas det hem så får väl nya ägarna betala kastreringen?
Så dumt förslag att vettar ska ställa upp for free inte är det någon som tycker att undersköterska ska gå ochjälpa de gamla på fritiden för att de inte hinner med allt på arbetstid.

Ja, så oerhört korkat att flera nordamerikanska veterinärer ställer upp och gör detta. För att minska antalet hemlösa katter. Dessutom är det lättare för katthem att hitta hem till kastrerade katter och ju billigare veterinär de har, ju fler katter kan de kastrera (har de en som kastrerar gratis kan de kastrera alla katterna innan omplacering).

Läs mer om TNR (trap-neuter-return) så kanske du förstår vitsen med att kastrera lösgående, ägarlösa katter. Säger inte att det är bra i alla lägen men i vissa fall är det faktiskt en bra lösning.

Jag kräver absolut inte att veterinärer ska ställa upp på välgörenhet, men jag tycker det är himla bra att en del gör det.

Läs mer om TNR (trap-neuter-return) så kanske du förstår vitsen med att kastrera lösgående, ägarlösa katter. Säger inte att det är bra i alla lägen men i vissa fall är det faktiskt en bra lösning.

Javisst, TNR kan (bör?) vara en del i lösningspaketet. Här i Sverige är åsikterna om TNR i större skala delade även bland katträddarna, så låt oss inte debattera TNR´s vara eller icke vara i just den här tråden.
Vi bara nämner ATT den finns och fungerar fint även i stor skala i vissa
omständigheter.

Men småskaligt torde den fungera finfint. Vi har tyvärr haft ett antal omvända exempel här på Buke-forumet. Skygga hemlösingar söker sig till ett stall eller får bo under mormors hus. Ägarna är goda människor. De accepterar detta, ger dem visst beskydd och mat. Försöker t.o.m. ta hand om kattungarna och fostra dem som egna eller på annat sätt säkrar dem goda hem som innekatter.
Men gång på gång spricker det på att ägarna har inte råd att kastrera. De kanske inte ens är medvetna om att vildisen ifråga kommer att klara sig fint om den blir kastrerad - den får ju redan visst skydd och lite mat. Här talar vi ju om överlevare.
Men tusenlapp per hona är för mycket för dem. Grannen som är jägare får träda in... :cry:
Tragiskt, för hade dessa vildisar kastrerats så hade vi haft härliga sannsagor att glädjas åt här på forumet. Som det nu är får jag torka tårarna med att iaf några av ungarna fick en ärlig chans... :)

har för mig att samma priser gäller här om inte priserna skiftat mkt senaste halvåret. dyrt är det inte iaf:crazy: Hur man ej råd att lägga 1000kr på kastrering men har råd att föda upp kattungar är för mig en gåta:crazy:

Jo, det är dyrt för katthemmen..
Och katthemmen föder inte upp katter..
Och det är bevislingen för dyrt för "snåla bönder, sommarkattägare, bla bla" som tydligen inte vill/kan lägga så pass på en så simpel sak som kastration.
Ju fler som kastreras, desto mindre hemlösningar/avlivningar blir det ju i framtiden...

Eller är det ingen som förstår vad jag menar?!?

jo ja förstår vad du menar iaf. Jag tycker att de borde vara en lag på kastrering av utegående katter för då skulle alla dessa hemlösa förvildade katter minska dramatiskt.

Jag skulle gärna kunna skänka ett stort bidrag för att göra en kastreringskampanj där jag bor.

Problemet är att dom bra hemmen är för få och huskatterna är för många. Eftersom det inte finns nån möjlighet att få hem till alla huskatter som det ser ut och inte kommer finnas så länge det föds så pass många huskattungar så kommer inte situationen lösa sig till nåns fördel. Det enda sättet är att minska ner på antalet huskattkullar tills man får en balans. Eller har du nått annat sätt?

Minska ner - absolut. Eliminera - nej, det tror jag inte är rimligt, möjligt eller önskvärt. Absolut att det föds för många katter idag - men det betyder ju inte att det inte borde födas några alls.

Det är ju inte så att alla huskatter slutar som hemlösingar.

Knapplån.

Ang. kasteringsdiskussionen, hur vanligt är det att Uppfödare av raskatter har någon typ av sammarbete med katthem? Själv vill jag gärna, när det kommit så långt, kunna ha en nära "relation" med ett katthem, där man t.ex donerar en viss summa per såld kattunge, t.ex en kastrationskostnad per katt. Pengar är ju något som alla katthem är i behov av. Även att man starkt rekomenderar hemlösingar som sällskap till den raskatt man tänk köpa. Är det vanligt att raskattsuppfödare upplyser kattköpare om den allmäna situationen om huskatter? Av det uppfödar-surfande jag gjort så har jag inte fått uppfattningen att många uppfödare stödjer katthemmen, men jag kanske fått fel bild?

Jag själv har tänkt att göra just så, skänka en viss summa per såld kattunge till det lokala katthemmet. Det blev inte så denna kull, främst för att jag gick alldeles för mycket back. :crazy: Går jag väldigt mycket back kommer jag inte att skänka några pengar. Jag vill inte förlora mer än vad jag "måste". Man är ju inte gjord av pengar, inte ens som kattuppfödare. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka