Raskatt som utekatt?

Sv: Raskatt som utekatt?

Vilka smittor är du rädd för på utställning?

Har du ingen aning om vilka smittor katterna kan komma i kontakt med på en utställning? Tror du att domarna spritar bordet och sig själva mellan varje katt bara för att dom tycker det är roligt?

Har du ingen aning om vilka smittor katterna kan komma i kontakt med på en utställning? Tror du att domarna spritar bordet och sig själva mellan varje katt bara för att dom tycker det är roligt?

Jag frågade dig vilka smittor du oroar dig för, jag vet mycket väl min egen åsikt.
Onödigt att "svara" på en fråga med ännu en fråga, kan du inte svara istället?

Tur att det inte bara är dina regler på hur man ska svara som gäller, utan att man faktiskt får lov att uttrycka sig hur man vill (så länge man håller sig till de forumregler som finns) :D Jag tycker att din "fråga" var onödig till att börja med, eftersom det borde vara samma smittor vi oroar oss för, ber om ursäkt om mitt svar inte faller dig i smaken. Antar att det här inte heller passar dig, men men, that's life.

*kl*

Till er andra som inte vet vilka smittor som kan förekomma på utställning så är det bl.a. klamydia, ringorm (samt andra hudsjukdomar som parasiter, bakterier, svamp mm), coronavirus, herpes, luftvägsinfektioner samt många andra virussjukdomar.

Senast ändrad:

Till er andra som inte vet vilka smittor som kan förekomma på utställning så är det bl.a. klamydia, ringorm (samt andra hudsjukdomar som parasiter, bakterier, svamp mm), coronavirus, herpes, luftvägsinfektioner samt många andra virussjukdomar.

Aha. Men det är helt ok att släppa ut katten för där finns inte dessa sjukdomar utan det är främst på utställningar av raskatter (som förmodligen är testade och avlade på känt resultat) som de största riskerna finns?

Jag tycker ditt resonemang haltar ganska rejält.

Aha. Men det är helt ok att släppa ut katten för där finns inte dessa sjukdomar utan det är främst på utställningar av raskatter (som förmodligen är testade och avlade på känt resultat) som de största riskerna finns?

Jag tycker ditt resonemang haltar ganska rejält.

Jag har aldrig påstått att det inte finns risk för dessa sjukdomar även ute i naturen, ta och läs vad jag skriver istället. Många av dessa sjukdomar kan katterna vara bärare av utan att själva vara drabbade, hur tror du att man ska kunna testa mot det? Tror du verkligen att alla som ställer ut sina katter testar mot alla dessa infektioner, virus, svampar och parasiter? Knappast... Eftersom man på en utställning har kanske 500 katter på en ganska liten yta så är det för mig ganska självklart att det är en större risk för smittspridning än om katten går ut och kanske max stöter på 1-2 andra katter, kanske ingen om man bor bra. Om du tror att naturen utanför är en större risk så borde du sprita dig själv och sanera dina skor innan du ens går in i huset, dom flesta sjukdomar smittar nämligen inte bara genom direktkontakt mellan katter, utan är luftburna eller smittar via kläder, händer mm.

FIV och FeLV, som båda är garanterat dödliga sjukdomar, smittar inte på utställning utan via bett och sår (och parning), och risken för kattslagsmål på utställning får väl anses så gott som obefintlig. Det finns ju aldrig någon garanti för att en utekatt (och i synnerhet inte en fertil sådan) hamnar i slagsmål med andra katter, oavsett hur öde man bor.

Och om säkerheten med p-piller nu vore så bra som du säger, så skulle vi väl inte ha alla dessa oplanerade huskattkullar? Det föds ju tiotals sådana kullar om året bara hemma hos Bukefalos-användare som skriver här på forumet.

Visst får folk göra som de vill, men jag kan omöjligt se en uppfödare som har fertila katter utomhus som en klok sådan, och jag skulle vare sig sälja eller köpa en katt ifrån en sådan uppfödare. Och jag är nog tyvärr inte den enda!

/Erica

Nej, du är inte den enda, och alla har rätt att tycka och tänka som dom vill! Det finns många uppfödare som har sina katter ute, jag känner flera bara i min direkta närhet, dessa är i min mening lika seriösa som någon annan, folk prioriterar olika! Jag vet uppfödare som aldrig skulle ta risken att ställa ut sina katter, eftersom dom tycker att den största risken finns där, andra tycker att det är helt ok. Man får helt enkelt acceptera att folk är olika och vill man inte köpa katt från den ena eller den andra så är det ingen som tvingar en! Men att kalla någon man inte ens känner för oklok, bara för att den inte gör precis som man själv tycker är rätt, det tycker jag inte är speciellt klokt. Jag (och många med mig) skulle mer än gärna köpa en katt från en uppfödare som låter sina katter gå ute, om denna gör det på de villkor som jag anser är rimligt. Jag själv låter t.ex. min kastrathane gå ut själv, medans min hona som jag vet ibland löper igenom p-pillren får vara med mig när jag är ute, så jag har koll på henne, min fertila hane skulle jag absolut inte släppa lös även om han var under uppsikt, han får hålla sig till selen tills han är kastrerad. Alla är olika och har olika förutsättningar för att hålla katt, man ska inte vara så snabb att döma ut andra människor!

Nussikan - Det verkar som att du tycker detta är mycket känsligt eftersom att du går igång så hårt på det vi andra skriver. Alla har som sagt möjligheten att tycka precis vad de vill, så det finns ingen anledning att attackera andra användare för det. Det kanske är dags att släppa det och föra diskussionen på en sansad nivå?

En sak till till trådskaparen: i Ragdollklubbens uppfödarkodex finns det förresten en punkt som säger att man inte får ha fertila katter utomhus, och alla uppfödare måste skriva på denna kodex för att få presenteras som uppfödare på hemsidan, annonsera ut kullar osv. Så det kan ju vara värt att fundera på varför det finns en sådan riktlinje.

- Jag håller mina fertila katter som innekatter och låter dem enbart gå ute under uppsikt eller i inhägnade utrymmen där jag vet att de inte kan komma till skada.

/Erica

Ursäkta mig? Vart har jag attackerat någon? Det var väl snarare du som la in något personligt i det då du kallade uppfödare som låter sina katter gå ut för "inte kloka"? Jag tycker inte det är känsligt, men jag reagerar när folk försöker trycka ner andra bara för att dom inte tycker som dom, alla har som sagt rätt till sin egen åsikt, vad som inte är sansat i det får stå för dig, jag är väldigt sansad.

Senast ändrad:

Tur att det inte bara är dina regler på hur man ska svara som gäller, utan att man faktiskt får lov att uttrycka sig hur man vill (så länge man håller sig till de forumregler som finns) :D Jag tycker att din "fråga" var onödig till att börja med, eftersom det borde vara samma smittor vi oroar oss för, ber om ursäkt om mitt svar inte faller dig i smaken. Antar att det här inte heller passar dig, men men, that's life.

*kl*

Jag frågade just eftersom att smittorisken på utställning är väldigt liten om man jämför med smittorisken utomhus. Men men, var och en gör sina egna val.
Jag skulle personligen inte sälja till någon som ämnar att ha avelskatt utomhus. Men det är ju mitt val.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 864
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 853
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
863
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 846
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA