Rasen min kollega var ute efter var Sibirisk katt, och där var det som sagt inte så svårt att hitta uppfödare som sålde som utekatt som de bodde vid lugn villagata. Kanske kan vara ngt? Min tanke är att om man medvetet letar efter en katt som ska vara ute så är någorlunda päls att föredra, och ett medeltemperament. Inga katter mår ju bra av extrem kyla, men om den lyckas hamna utomhus en höstkväll är det att föredra att det inte är tex en crx eller korat. Medelaktiv och medelsocial borde ha större chanser att den beter sig vettigt utomhus.
(En av mina ungar, som tyvärr blev omplacerad utan att fråga mig, körde iväg en grävling från "sitt" sommarhus. En 2,8 kg honkatt... Nu gick det bra, jag förmodar att grävlingen hade bättre gryt på bekvämare plats att välja på, men det säger något om rasens karakteristiska brist på självinsikt. De är från början uppfödda för att jaga orm och används i viss mån fortfarande så i Thailand.)
(En av mina ungar, som tyvärr blev omplacerad utan att fråga mig, körde iväg en grävling från "sitt" sommarhus. En 2,8 kg honkatt... Nu gick det bra, jag förmodar att grävlingen hade bättre gryt på bekvämare plats att välja på, men det säger något om rasens karakteristiska brist på självinsikt. De är från början uppfödda för att jaga orm och används i viss mån fortfarande så i Thailand.)