Rasistiska bakverk

Även om jag tycker att delar av debatten är överdriven och ganska konstig så känner jag inte det minsta för SD ändå. Varför skulle jag?

Det enda jag känner för SD är att något måste fixas till i invandrings- och integrationspolitiken och det måste sluta vara tabu att prata om det för att få problemet att ses som ett problem istället för rasism (det är ju inte människorna det är fel på, det är vårt system för att hantera nya människor).

I övrigt kan jag bara skriva under, jag skulle aldrig rösta på dem.

Hum, insåg att jag ger dubbla budskap. Jag tycker mest att allt det hatiska i debatten förstör, och skapar nytt hat. Hänvisar åter till #51.

Men just nu är det ett känsligt ämne. Det borde alla veta. Så då får man tänka såhär: Är det viktigare för mig att få göra chokladgubbar, eller är det viktigare att undbvika rabalder och eventuella missförstånd?

Det är sant som du säger, att det är synd att mannen inte utvecklade sitt resonemang. Jag hade också gärna hört vad han har att säga.

Varför är det ett känsligt ämne med ett chokladansikte? Är det så säkert att det var viktigt att göra chokladgubbar? Han kanske bara gjorde det för det utan att set var något sorts ställningstagande.

Just eftersom även ett vitt ansikte gjordes så tycker jag bara det speglar mångfald faktiskt.

Det här är inte riktad till dig men varför inte försöka förklara vad som är så kränkande istället för att idiotförklara folk? Jag tror inte alla hänger med i svängarna nämligen.

Jag antar att han bara gjorde det utan att tänka, ja. Men kanske man borde tänka efter?

Sen har det skrivits massor om vad det egentligen handlar om. The big picture, liksom. Kakan påminner om blackface. Det borde gubben h insett, och kanske valt att göra chokladapor/björnar eller whatever.

Jag antar att han bara gjorde det utan att tänka, ja. Men kanske man borde tänka efter?

Sen har det skrivits massor om vad det egentligen handlar om. The big picture, liksom. Kakan påminner om blackface. Det borde gubben h insett, och kanske valt att göra chokladapor/björnar eller whatever.

Ja kanske han borde insett. Eller så tycker han inte att likheten med blackface är så stor.

Sen verkar han som klagar anse sig ha tolkningsföreträde på ett nästan farligt sätt. Tydligen är det känsligt även när Aftonbladet skriver om fattiga vita i Sydafrika..

det är väl alltid så att den som utsatts för särbehandling pga sitt utseende (vägrar använda begreppet ras i det här sammanhanget) för all framtid kommer att vara känslig för provokationer.

Nej, det finns nog inga mörkhyade i världen som någonsin känt sig utsatta för rasism eller känt sig diskriminerade.

Jo, klar att det finns det och det är synd att det förekommer i den värld vi lever i. Men jag tycker ändå att vi, iaf som jag upplever det, svenskar överdriver och gör det hela till en så stor sak. Som när vi t.ex bytte utseendet på påsen med Kina-puffar, tog bort dockan på Kalles Jul (varför behöva ändra på något som tidigare funkat i alla år?) och tog bort några lakrits godisar som kunde tolkas som ansikten när det egentligen föreställde masker.

Det enda jag känner för SD är att något måste fixas till i invandrings- och integrationspolitiken och det måste sluta vara tabu att prata om det för att få problemet att ses som ett problem istället för rasism (det är ju inte människorna det är fel på, det är vårt system för att hantera nya människor).

I övrigt kan jag bara skriva under, jag skulle aldrig rösta på dem.

Hum, insåg att jag ger dubbla budskap. Jag tycker mest att allt det hatiska i debatten förstör, och skapar nytt hat. Hänvisar åter till #51.

Jag har aldrig upplevt att det är tabu att diskutera problem i integrationspolitiken. Och jag diskuterar saken mellan varven, båda IRL och på internet.

Och att kalla antirasisterna "dumma i huvudet" är ju inte alls hatiskt? Intressant att det är Tranis argumentationsteknik som du angriper istället för dom som är uppenbart otrevliga.

Men går det inte lite hand i hand? Som jag ser det handlar det inte om att förändra den punkten, den punkten och den punkten, resten är mindre viktigt, utan att förändra en helhet, en syn på en viss samhällsgrupp, som orsakar de här punkterna. Sen kan vi använda oss av punkterna för att förändra, men man måste ju förändra de små för att kunna komma åt de stora.

Som med feminismen, de flesta som förkastar den använder argumentet att feministerna inte är ute efter jämställdhet, utan vill ha mer makt än männen och att det är förjävligt. Det vill säga precis som det ser ut nu, fast åt andra hållet... För mig säger det tillräckligt om hur samhället ser ut.

Det är ju samma sak med rasismen, folk är inte helt bekväma med att vissa samhällsgrupper får lika mycket makt som andra, för att man upplever att de får mer när det egentligen handlar om att det är närmare jämställdhet, men fortfarande långt ifrån. Att "de" får styra och ställa om vad som är rasism tycker vi inte är okej, för då blir vi av med makten på den fronten, även om de fortfarande är extremt undertryckta på andra håll...

Gällande den här typen av tidningsartiklar så känns det ju skevt att lägga ansvaret på kvällspressen. Det borde väl vara allmänt känt att de vänder och vrider på allt för att skapa rubriker och läsare och upprörda känslor (för att få fler läsare) och ofta kan det bli ganska långt ifrån sanningen. Ansvaret ligger väl på oss läsare, att vara kritiska till det vi läser, och om vi tycker att såna artiklar skapar mer främlingsfientlighet så kanske vi bör låta bli att uppröras över dem? Ignoreras de, kan de inte göra någon skada.

Kan även tillägga att allt inte är ett rakt svar till TLV, utan egna reflektioner kring saker som diskuterats i tråden.

Fast i det ligger ju då att du anser dessa kakor vara rasistiska (om jag förstått dig rätt) medan jag inte gör det. Jag ser 3 kakor med olika sorters choklad med ögon på. Därav tycker inte jag att detta är en punkt som nödvändigt måste förändras. Då är det väl bättre att vi lägger kraft på att förändra samhället så att folk är så trygga i sin roll i detsamma att man inte ser kakorna som rasistiska utan som just kakor. För det är ju just vad de är. Det ligger i betraktarens ögon att se dem som rasistiska och när man gör det då ser jag det som ett tecken på de allvarliga problem vi har i samhället, inte på att kakorna i sig måste förändras utan snarare allt det andra som gör att man känner sig illa till mods av att se dem.

Lite rörigt kanske men jag får inte till texten som jag vill (får inte behålla någon mat och känner att hjärnan inte är på topp).

Jo, klar att det finns det och det är synd att det förekommer i den värld vi lever i. Men jag tycker ändå att vi, iaf som jag upplever det, svenskar överdriver och gör det hela till en så stor sak. Som när vi t.ex bytte utseendet på påsen med Kina-puffar, tog bort dockan på Kalles Jul (varför behöva ändra på något som tidigare funkat i alla år?) och tog bort några lakrits godisar som kunde tolkas som ansikten när det egentligen föreställde masker.
Vi tog inte bort dockan i Kalles jul. Det gjorde Disney, ett amerikanskt företag.

Fast i det ligger ju då att du anser dessa kakor vara rasistiska (om jag förstått dig rätt) medan jag inte gör det. Jag ser 3 kakor med olika sorters choklad med ögon på. Därav tycker inte jag att detta är en punkt som nödvändigt måste förändras. Då är det väl bättre att vi lägger kraft på att förändra samhället så att folk är så trygga i sin roll i detsamma att man inte ser kakorna som rasistiska utan som just kakor. För det är ju just vad de är. Det ligger i betraktarens ögon att se dem som rasistiska och när man gör det då ser jag det som ett tecken på de allvarliga problem vi har i samhället, inte på att kakorna i sig måste förändras utan snarare allt det andra som gör att man känner sig illa till mods av att se dem.

Lite rörigt kanske men jag får inte till texten som jag vill (får inte behålla någon mat och känner att hjärnan inte är på topp).
Kakorna har jag inte uttalat mig om, jag tänkte i allmänhet de små sakerna som du anser onödiga och att det är bättre att lägga energin på större saker.

Jag håller inte med, då det är de små sakerna, de som inte är tydligt rasistiska/mansgrisiga eller vad det nu handlar om, som är de farliga och leder till de större sakerna. Och det är också därför folk reagerar på dem.

Och by the way, så får jag bita mig i tungan varje gång någon kör konstig och jag fräser "Säkert en kärring!" Så oskyldig är jag absolut inte, men jag ser vad mina små fåniga skämt och kommentarer kan leda till i längden.

Och jag fräser gubbjävel åt samma bilister.. Och ja i 9 fall av 10 så är det en man över 50. Åtminstone i mina trakter. :angel:

Jag har aldrig upplevt att det är tabu att diskutera problem i integrationspolitiken. Och jag diskuterar saken mellan varven, båda IRL och på internet.

Och att kalla antirasisterna "dumma i huvudet" är ju inte alls hatiskt? Intressant att det är Tranis argumentationsteknik som du angriper istället för dom som är uppenbart otrevliga.

Jag upplever det, vi är många som tycker att Sverige har ett problem med invandrings-och integrationspolitiken och om det nu var så "okej" att prata om det så borde de andra partierna också ha en åsikt i frågan. Visst har de en åsikt, men det är inte många som vågar stå för att det är ett problem.

Nja, om jag säger att "negrer är dumma i huvudet" så är det nog få som inte upplever mig som hatisk. Jag tycker definitivt det är hatiskt att säga att folk är dumma i huvudet, oavsett vilka etniciteter, kön, hudfärger, eller åsikter de har.
När jag läser Tranis argument så ser jag mest "du är dum, för du fattar inte. Buhu för dig". Det tycker inte jag är någon vidare bra teknik för att få folk att överge sin ståndpunkt.

Som när vi t.ex bytte utseendet på påsen med Kina-puffar, tog bort dockan på Kalles Jul (varför behöva ändra på något som tidigare funkat i alla år?)
Ja, det är ju dumt. Slaveriet var ju dumt att avskaffa, för det hade ju funkat i alla år. Att kvinnor har fått lägre lön har också funkat i alla år, varför ändra på det?

Man bör nog fundera på VEM det har funkat för och framför allt, om man lider av att det är borta? Jag kan inte tänka mig att någon köpte Kinapuffar pga gubben på paketet, det är väl ändå smaken man vill åt? Lider man av att den är borta? Och Kalle Ankas jul, blir det inte detsamma utan den svarta dockan (som togs bort av Disney, inte av oss i Sverige, Walt Disney själv var dessutom rasist, så det kanske fanns viss grund) så kanske man ska fundera kring vad som faktiskt är viktigt för en själv. Och vad man är rädd för ska hända pga dessa ändringar.

Det faktum att såna små saker rör upp så stora känslor tycker jag nog tyder på att det finns nån form av rädsla/förakt i grunden.

Det är lite av ett dilemma, vad som är mest rasistiskt -att plocka bort chokladkakor och bara ha vita kakor eller behålla dem i kombination. I det ena fallet har man medvetet valt bort en färg i det andra haft en av varje. Men jo, de borde väl haft katter istället. Det är kanske trenden från USA som någon nämnde med ansikten.

(Antar att det finns två olika sätt att begå misstaget på
1. aningslöst göra kakor i de tre klassikerna vit choklad, mjölkchoklad och mörk choklad och inte tänka vidare på det.
2. aningsfullt göra kakor med ansikten i tre färger för att det är trevligt att olika ansiktsfärger finns och inte alltid förfördela de mörka.
Och såklart att inte göra ett misstag:
3. ondskefullt göra två blackface och sedan kontra med att göra en kaka som inte är en hudfärg alls utan är vit. Det är kanske det som är problemet på sätt och vis, folk är ju inte vita som lakan.)

Ja, det är ju dumt. Slaveriet var ju dumt att avskaffa, för det hade ju funkat i alla år. Att kvinnor har fått lägre lön har också funkat i alla år, varför ändra på det?

Man bör nog fundera på VEM det har funkat för och framför allt, om man lider av att det är borta? Jag kan inte tänka mig att någon köpte Kinapuffar pga gubben på paketet, det är väl ändå smaken man vill åt? Lider man av att den är borta? Och Kalle Ankas jul, blir det inte detsamma utan den svarta dockan (som togs bort av Disney, inte av oss i Sverige, Walt Disney själv var dessutom rasist, så det kanske fanns viss grund) så kanske man ska fundera kring vad som faktiskt är viktigt för en själv. Och vad man är rädd för ska hända pga dessa ändringar.

Det faktum att såna små saker rör upp så stora känslor tycker jag nog tyder på att det finns nån form av rädsla/förakt i grunden.
Slaveriet avskaffades därför att det var billigare med vissa former av lönearbete. Det är inte logiskt att ha 100 slavar för att skörda sedan tvingas hålla dem med mat o bostad resten av året då man bara har marginellt med jobb åt dem. Då är det bättre att hyra in personal till sådd eller till skörd.

cyniskt? jo, men tänker man efter så ligger det mycket i det.
Därför försvann slaveriet i Europa och norra USA och ersattes med lågt betalt lönearbete. hade inte det amerikanska inbördeskriget kommit så hade nog slaveriet avskaffats i södern med, fast 50 år senare.
När sedan industrialismen kom igång accentuerades det hela ytterligare.

Jag fattar inte hur folk kan bli så uppretade över att någon blir kränkt över nåt. Det känns ju mera som om vissa tycker att folk, i detta fallet personer med mörk hy, ska sluta känna sig så kränkta hela tiden (get over it, liksom) så att vi ska få berätta dåliga halvrasistiska skämt, titta på (det äkta) Kalle Ankas jul och äta negerbollar i lugn och ro.

Vad folk inte verkar förstå är att det är vardagsrasismen (just det, negerbollarna, kalle anka och co) som sprider rasismen, gör den lovlig och vardaglig. Det som verkar så oskyldigt (vaddå, det har ALLTID hett negerboll) skapar och upprätthåller en viss attityd som i alla fall inte jag vill att ska få fortsätta finnas.

Det är inte just kakan som gör att alla blir förkrossade och kränkta, det är attityden kring allt detta. Det är liksom okej att vara lite vardagsrasist bara man inte bär hakkors och minimustasch. Det är ju bara på skoj/kreativt/kul/det har alltid hett så o.s.v.

Jag fattar inte hur folk kan bli uppretade över att man inte anser det rimligt att ta hänsyn till allt som folk blir kränkta över. Skulle vi göra det så begränsas livet avsevärt. Givetvis ska man respektera att en person känner sig kränkt och exempelvis inte tvinga denna att äta kakorna eller ens bjuda på dem i närheten av personen. Men från det till att anpassa välden till en där inget som kan uppfattas som kränkande av någon förekommer är inget jag är beredd på att göra, till slut kan man inte göra något, och att inte göra något är kränkande i sig för somliga.

Ja visst kan man diskutera vad som är rimligt, men om man försöker göra det i den här tråden så är man rasist, det kanske är många som blir kränkta av kakorna och då kanske det är rimligt att inte sälja dem, men om flertalet inklusive mörkhyade ställer sig frågande till vad som kan tänkas vara kränkande så är det inte rimligt att förbjuda eller ens försöka ändra på det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits