Rasistiska bakverk

På samma vis råkar jag vara vit, vilket gett mig vissa fördelar, men även kravet att "vara snäll" på de ej lika "lyckligt lottade".
Att det här inlägget gillades skrämmer mig. Jag är inte "snäll" mot andra människor för att jag är vit och har det kravet på mig, jag behandlar människor bra för att alla människor är lika mycket värda. Att ens förklara det på något annat vis känns för mig otroligt obehagligt, nedlåtande och rasistiskt.

Vi är inte "snälla" när vi inte är rasistiska, när vi inte diskriminerar, när vi beter oss bra och trevligt mot människor från andra länder eller folkgrupper. Vi beter oss då som vi faktiskt SKA och ingenting annat.

Men uttalandet att vi måste prata om vithet för att prata om rasism är lika dumt som att vi måste prata om svarthet för att prata om rasism. Varför måste vi prata om hudfärg när det var det vi ville bort ifrån?
För att rasism handlar om hudfärg! Det handlar om vithet och ickevithet, om att tillhöra normen och att vara avvikande, om att vara privilegierad och att vara förtryckt, om Vi och De Andra. Vi måste kunna sätta ord på vad det handlar om!

Tror du att vi kan nå jämställdhet mellan könen genom att sluta prata om kvinnor och män också? Hur ska du och jag i så fall kunna formulera våra erfarenheter, sätta ord på det förtyck vi utsätts för, göra motstånd mot samhällsordningen? Om vi inte ens kan säga att vi är kvinnor?

Att säga att vi inte måste eller inte bör prata om vithet eller svarthet (ickevithet) är en ynnest för den som är privilegierad. Du kan tacka din position som vit för att du ens kan tänka så om rasism. För den som inte är vit är det så extremt påtagligt att det inte går att blunda sådär.

På tal om vithet

Vem är vit egentligen? Vem definierar vithet? Och hur hanterar vi rasistiska dåd där utövarna inte är vita svenskar?

På samma vis råkar jag vara vit, vilket gett mig vissa fördelar, men även kravet att "vara snäll" på de ej lika "lyckligt lottade". Vilket jag anser är en typ av skuld och vilket jag tycker man visst kan utrycka som arv.
[...]
Att det sedan ses kränkande visar ju otrygghet om sitt människovärde och att tycka att de mer "privilegierade" måste visa hänsyn och läsa på ger ju ändå dessa en viss skuld .
Vi är väl ändå alla lika skyldiga att vara snälla mot varandra och göra vårt bästa för att skapa ett rättvist samhälle? Tycker du att det är jobbigt att ha dragit längsta strået i ras-lotteriet? Buhu, att vara vit och ha "krav på sig att vara snäll" är säkert minst lika jobbigt som att t ex inte få bostad, inte få jobb och bli misshandlad av okända människor bara för att du råkade dra nitlotten.

Och du, vita är privilegierade, inte "privilegierade".

På tal om vithet

Vem är vit egentligen? Vem definierar vithet?
Som alla andra sociala kategorier så är det kontextuellt och det är aldrig subjektet som själv bestämmer utan omgivningen. Finns många människor som har erfarenhet av att vara både vit och ickevit, beroende på sammanhang. T ex att man växer upp som privilegierad vit i ett land och sedan flyttar till ett annat land där man plötsligt blir en rasifierad invandrare.

Prova att googla whiteness:
http://en.wikipedia.org/wiki/Whiteness_studies

http://www.pauahtun.org/Whiteness-Summary-1.html
http://www.ucalgary.ca/cared/whiteness

För att rasism handlar om hudfärg! Det handlar om vithet och ickevithet, om att tillhöra normen och att vara avvikande, om att vara privilegierad och att vara förtryckt, om Vi och De Andra. Vi måste kunna sätta ord på vad det handlar om!

Tror du att vi kan nå jämställdhet mellan könen genom att sluta prata om kvinnor och män också? Hur ska du och jag i så fall kunna formulera våra erfarenheter, sätta ord på det förtyck vi utsätts för, göra motstånd mot samhällsordningen? Om vi inte ens kan säga att vi är kvinnor?

Att säga att vi inte måste eller inte bör prata om vithet eller svarthet (ickevithet) är en ynnest för den som är privilegierad. Du kan tacka din position som vit för att du ens kan tänka så om rasism. För den som inte är vit är det så extremt påtagligt att det inte går att blunda sådär.
Jag tycker inte att vithet eller ej hörde hemma i resonemanget om kakorna var ok eller ej. Det tycker jag var ett övertramp från hans sida. Och det är inte ok, särskilt som han var ute efter att motverka rasism. Då framhåller man inte en annan grupps färg om det inte hör dit. Och det gjorde det inte i just detta fallet tyckte jag. Tvärtom tycker jag att det var ett tråkigt påhopp på svenskar. Säga vad man vill om svenskar, men rädda för att analysera vår ev. rasism är vi inte, det håller jag inte med om.
Hans uttalande var på samma nivå som att säga "kalla mig inte svenne, din blatte!".

@Lobelia, Det jag menar är att det är rackarns onödigt att göra just gubbar. Inte sjutton måste det vara gubbar. Gör cakepops som ser ut som björnar - det finns såväl vita, svarta som bruna björnar. Det finns tusen andra sätt att göra det på. Möjligheterna är oändliga.

Hela disskusionen är så skev. Kakorna försvaras med att konditorn hade säkert goda avsikter och kakorna är säkert gjorda för att vara barnvänliga - för det ger mersföräljning. Varför försvara kakorna? Uppenbart är de är ett resultat av okunskap, ointresse inför det faktum att de kan uppfattas rasistiska eller ett sätt att provocera. Det är inget att försvara. Den som helt enkelt inte förstår varför kakorna kan uppfattas som rasistiska har en del att lära om maktstrukturer i samhället, förr och idag.

Nuförtiden så finns ju ordet "hen", så det räcker väl... :banghead:

#127 Jag har inte kommenterat själva kakorna. Du opponerade dig mot mitt påstående att vi måste prata om vithet om vi ska kunna prata om rasism. Men ärligt talat, hur förväntar du dig att en svart person ska kunna prata om sina upplevelser och den rasism som personen utsätts för utan att få nämna att majoriteten och de som sitter med normprivilegierna har en annan hudfärg/etnicitet/ras/utseende? = Tillhör en annan social grupp. Det blir ju fullkomligt absurt.

Tycker du verkligen att det är ett "tråkigt påhopp på svenskar" att säga att den vita svenskheten är problematisk? Den här tråden blir ta mig fan värre och värre. :arghh:

Jag kan inte låta bli att tycka att den som anser att olikfärgade kakor är rasistiskt är dumma i huvudet.

Jag kan inte låta bli att tycka att den som inte förstår problemet är dum i huvudet.

(...)
OM bageriet/konditoriet döpt dem till Negerkakor eller något sådant så hade jag förstått upprördheten lite mer. Men jag väljer ärligt att tro att någon bara försökte vara lite kreativ och rolig. Och någon annan överreagerade. Och tidningarna hade för lite att skriva om.

Överreagerade?! Hatar det ordet. Typ som att säga till en kvinna som blir ofredad att hon överreagerar.

[QUOTE , post: 16384392, member: 10077"]Jag tycker hela ditt resonemang är så.... märkligt.

Som att du skulle på ett trångsynt sätt ha ärvt de tidigare kvinnornas dåliga egenskaper, som du skriver om i #109. Hur skulle du ha kunnat ärvt deras egenskaper? Arv handlar om att man för någonting vidare. Jag förstår vad du menar, men... det handlar inte om ett arv. Det handlar om att rekryteraren inte såg dig som en individ, utan som en kvinna, och personen tillskrev dig därigenom dåliga egenskaper. För att du var just kvinna. Det handlar inte om arv. Du hade inte ärvt någonting.

Sedan förstår jag även vad du menar med arv i ditt resonemang kring strukturer, men jag tycker fortfarande att resonemanget haltar. Ingen samhällsprocess skapas i ett vakuum. Alla samhällsprocesser är på någotsätt relaterade till andra samhällsprocesser i det förgånga. I så fall är ALLT ett arv på ett eller annat sätt. Så varför betona att det är ett arv? Det är att passivisera sin inställning gentemot strukturen.

Att du, som du skriver råkar, vara vit, DET är ett (genetisk) arv, som du inte kan du göra någonting åt.
Att du sedan skriver att det faktum att du är vit ställt kravet på dig att "vara snäll" mot de ej lika "lyckligt lottade" får mig att häpna. Huruvida man ska vara snäll mot andra har väl inget att göra med vilken etnicitet man har eller något krav som ställs utifrån rådande samhällstrukturer? Att behandla andra människor jämlikt och med respekt borde väl vara en självklarhet för alla i alla lägen? Det handlar inte om "vithet" och en skuld gentemot mindre "lyckligt lottad". Det handlar om att alla människor har samma värde.[/QUOTE]
Det fanns en anledning till att jag använde" "... Jag hoppades att läsaren skulle se bortom orden, jag misslyckades.
Jag har inte påstått att människor har olika värde, eller ska behandlas olika. Det är just det jag inte vill!
Med "vara snäll" menar jag just sådana här händelser. Att man inte på någotvis får råka antyda att vi ser olika ut, utan måste hålla sig på tårna istället för att bara kunna leva avslappnat och jämlikt bredvid varandra. Och på grund av mitt utseende är det extra viktigt att vara på tårna, inte att jag är mer värd.

Ja personen tillskrev mig dåliga egenskaper för att jag var kvinna, för att jag var en viss typ av människa, inte för den jag var. De egenskaper personen tillskrev mig var sådana denne fått från erfarenhet av andra kvinnor. Konsekvensen blev att denne person trodde jag besatt samma egenskaper, jag på något vis fick dessa egenskaper. Om man ska kalla det arv eller inte spelar egentligen ingen roll. Du förstod vad jag ville ha fram.
Tycker i övrigt det inte behover vara passivt för att vissa saker hänger med, ta bort så mindre hänger med nästa sväng.

Vi är väl ändå alla lika skyldiga att vara snälla mot varandra och göra vårt bästa för att skapa ett rättvist samhälle? Tycker du att det är jobbigt att ha dragit längsta strået i ras-lotteriet? Buhu, att vara vit och ha "krav på sig att vara snäll" är säkert minst lika jobbigt som att t ex inte få bostad, inte få jobb och bli misshandlad av okända människor bara för att du råkade dra nitlotten.

Och du, vita är privilegierade, inte "privilegierade".
Men snälla, du är så fjantig. Buhu på dig själv. Tänk längre än näsan räcker, och vilket ras -lotteri? Och varför ska det vara längsta strået? Tycker du får se över din egen syn innan du kastar sten. Citattecken "" sa dig alltså ingenting, då vet jag.

Kannebalism for att kakor ar gjorda i manniskoform? Holy Cow! Da utgar pepparkaks gubbar och gummor ... liksom Jelly Babies och mycket annat som funnits sedan mycket langt tillbaka och ingen kommit pa tanken att bli upprord over forran nu. (Har har de flesta frukost restauranter pankakor med ansikten pa barnmenyn. Det ar alltsa kannebalism.) Nu nar nagon kom pa att klaga pa att nagra kakor var menade som en forolampning till en hel folkgrupp. Det finns sa mycket orattvisor i varlden som ar riktiga och dar vi faktiskt kan gora skillnad. Varfor inte lagga ner all denna energi pa nagon av dem?

Att det här inlägget gillades skrämmer mig. Jag är inte "snäll" mot andra människor för att jag är vit och har det kravet på mig, jag behandlar människor bra för att alla människor är lika mycket värda. Att ens förklara det på något annat vis känns för mig otroligt obehagligt, nedlåtande och rasistiskt.

Vi är inte "snälla" när vi inte är rasistiska, när vi inte diskriminerar, när vi beter oss bra och trevligt mot människor från andra länder eller folkgrupper. Vi beter oss då som vi faktiskt SKA och ingenting annat.
Nej jag är heller inte snäll mot andra bara för att jag är vit. Jag särbehandlar inte heller. Tycker det här inlägget är precis vad jag menar med att behöva stå på tårna för att jag ser ut på ett visst sätt. Det ska inte behöva spela någon roll.

Nej jag är heller inte snäll mot andra bara för att jag är vit. Jag särbehandlar inte heller. Tycker det här inlägget är precis vad jag menar med att behöva stå på tårna för att jag ser ut på ett visst sätt. Det ska inte behöva spela någon roll.

Vad du får för svar i den här tråden har ingenting att göra med hur du ser ut. Det kan jag lova! Det handlar om hur du uttrycker dig.

Vad du får för svar i den här tråden har ingenting att göra med hur du ser ut. Det kan jag lova! Det handlar om hur du uttrycker dig.
@rutans Precis som Sedna säger ovan.

Om jag vore du skulle jag fundera över mina värderingar. Om de inte överensstämmer med hur du blir uppfattad bör du kanske fundera över hur du uttrycker dig.

Men snälla, du är så fjantig. Buhu på dig själv. Tänk längre än näsan räcker, och vilket ras -lotteri? Och varför ska det vara längsta strået? Tycker du får se över din egen syn innan du kastar sten. Citattecken "" sa dig alltså ingenting, då vet jag.
Du skrev att du är vit och således har du dragit det längsta strået i ras-lotteriet => Du är privilegierad. Du är inte förtryckt i det avseendet utan tillhör den förtryckande gruppen. Vad menar du med "privilegierad"? Vad betyder citationstecknen?

Du framhåller white guilt och den privilegierade positionen som vi vita har som om den vore lika jobbig som andra positioner (att inte vara vit). Det är helt uppåt väggarna skevt och visar bara på hur omedveten du är om andras situation. Privilegier och förtryck fungerar ju så att de sker på någon annans bekostnad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits