Rasistiska bakverk

F ö undrar jag hur fan folk tänker sig att vi ska kunna diskutera rasismen utan att prata om vithet. Jag börjar bli riktigt irriterad på hur orden "vit" och "vithet" är som ett rött skynke för många (vita!). Steg ett är liksom att titta ner på sina egna fötter och kolla vart man står, särskilt om man råkar stå på en piedestal.

Det blir lite begränsande att tro att rasismen bara beror på någon slags vithet. Det finns utbredd rasism även bland "icke vita".

Det blir lite begränsande att tro att rasismen bara beror på någon slags vithet. Det finns utbredd rasism även bland "icke vita".
Åh, där bekräftar du precis det jag menar. Du ser ordet vithet och bara "bröööl det är inte mitt fel!".

Din tolkning är totalt hejsan svejsan. Att vi måste kunna prata om vithet för att kunna prata om rasism innebär inte att icke-vita inte är en del av den rasistiska strukturen. Hur kan du ens tro att det var det jag skrev? :confused:

År 2014 duger inte okunskap som ursäkt för att vara helt omedveten om rasism och vithet som strukturer i vårt samhälle. Klarar man av att logga in och skriva på ett internetforum så klarar man av att googla och läsa på om rasism, samhälle och makt. Så slipper vi andra läsa dravel om vitas ärvda skuld och om att diskriminering upphörde för 50 år sedan. :banghead:

Fet stil riktad till mig antar jag.

Jag skrev som sagt att jag tycker det är tråkigt att samhället fortfarande behandlar människor olika och att det på grund av detta fortfarande ger oss ärvda förtryck och skulder bara för att vi är och ser ut som vi gör. Att vi bara får känna på ett visst sätt om man ser ut på ett visst sätt. Jag tyckte inte det behöver ha en särskild färg. Om du ser det som att försvara min vithet så har jag väl inte varit tillräckligt tydlig.

Jag tycker att oavsett var vi föds eller hur vi ser ut så ska vi alla kunna behandlas likadant och ha samma rättigheter. Det ska inte handla om att: på grund av du är mörk så är det si.. På grund av att du är vit så är det så. Det ska helt enkelt inte behöva spela någon roll!

Vi kommer alltid se olika ut genetiskt, alla människor, oavsett vart vi kommer ifrån. Man kommer alltid se att vi har olika utseende och det tycker inte jag är rasistiskt, däremot om vi behandlar varandra olika . Första gången min ett och ett halvår gamla brorson såg en mörkhyad skrek och pekade han av förtjusning, min bror skämdes, brorsonen visste dessvärre inte om att det han gjorde var väldigt fel. Men jag vågar säga att han inte pekade på grund av rasistiska tankar, utan att han såg någon som såg annorlunda ut med vad han var van med. Personen ifråga såg helt enkelt annorlunda ut, men mer än så var och är det inte.

:banghead:

Åh, där bekräftar du precis det jag menar. Du ser ordet vithet och bara "bröööl det är inte mitt fel!".

Din tolkning är totalt hejsan svejsan. Att vi måste kunna prata om vithet för att kunna prata om rasism innebär inte att icke-vita inte är en del av den rasistiska strukturen. Hur kan du ens tro att det var det jag skrev? :confused:

Värst vad du går igång. Jag har inte brölat ett skit om vad som är mitt fel och inte mitt fel.

Jag har inte ens protesterat mot att vi måste prata om vithet.

Jag skrev som sagt att jag tycker det är tråkigt att samhället fortfarande behandlar människor olika och att det på grund av detta fortfarande ger oss ärvda förtryck och skulder bara för att vi är och ser ut som vi gör. Att vi bara får känna på ett visst sätt om man ser ut på ett visst sätt. Jag tyckte inte det behöver ha en särskild färg. Om du ser det som att försvara min vithet så har jag väl inte varit tillräckligt tydlig.

Tycker det är väldigt märkligt att tala om att förtryck är ärvt. Det låter väldigt passivt, som att det inte går att påverka. Det är förvisso strukturer vi talar om, men de upprätthålls i dagens samhälle. Vill man inte ha strukturerna så kan man göra sig av med dem.

För att ändrar strukturerna så måste det först bekräftas att det finns ett strukturellt problem och det måste även finns en vilja att ändra det. Att dömma av den här tråden så förnekar många att det ett finns ett problem. Diskriminering försvann ju för massor av år sedan! Med den inställning blir det tyvärr svårt att bli kvitt strukturerna. :(

Därmed blir även märkligt att tala om en ärvd skuld. Dagens människor måste ta ansvar för sina egna handlingar, det går inte att hänvisa till ärvda strukturer. I dag upprätthålls ju dessa struktuer. Att tala om att ärva problem är som att förneka att det går att göra någonting åt det; det är bara att gilla läget - förtrycket är ju ärvt. :banghead:

#103 Jag får intrycket av att du inte greppar vidden av skillnaden i hur man upplever sig själv, sitt liv och samhället beroende på om man av omgivningen betraktas som vit eller inte.

Lidandet av lite white guilt är liksom inte jämförbart med att tillhöra en förtryckt grupp i samhället. Du och jag är en del av det rasistiska samhället och vi hjälper till att upprätthålla det oavsett hur mycket vi må sitta på vår kammare och våndas över vår white guilt. Både du och jag har utrymme till att inte gå upp i den känslan. Till skillnad från icke-vita som inte har något (eller mycket lite) utrymme till att göra sig vita.

Svar till. @Trani. @Sedna
Självklart kan man och ska försöka påverka. Att jag skriver om arv,betyder inte automatiskt att det inte är något att påverka eller att jag inte tycker det är trångsynt. Tvärtom är det ju just det jag tycker är tråkigt. Jag tycker det är viktigt att vara medveten om att vi ses olika (vilket är dåligt) och vara öppen med det för att kunna motverka särbehandling. Sedan så kommer vi ju alltid se olika ut. Men så länge dessa strukturer finns på grund av att vi är de vi är, måste vi även vara öppna med att vi ärvt det för att få bort det. Det går inte att gömma och städa ur samtidigt.

Det här är mitt exempel på vad jag menar med arv: jag är kvinna, en gång så sökte jag ett arbete som jag inte fick, utan föll på målsnöret. Efteråt fick jag orsaken av en bekant insatt i företaget. Det var för att jag var kvinna. :(:banghead:Enligt deras statistik från tidigare anställningar så hade de kvinnor de anställt inte klarat av arbetsuppgiften, att de varit dålig på att rekrytera och att jag inte var någon av dessa kvinnor tar ändå inte bort att jag på ett trångsynt sätt fick ärva dessa kvinnors egenskaper för jag var den jag var.

#109 Arv tycker jag är ett konstigt begrepp i det sammanhanget. Det handlar ju om grupptillhörighet och förtryck. Att de såg dig som Kvinna och inte förmådde se bortom det. För att du råkar tillhöra den samhälleligt avvikande och ickeprivilegierade gruppen kvinnor.

Alltså... Jag vet inte heller hur de tänkte när de skapade kakorna. Men jag kan tänka mig att någon kände sig inspirerad att skapa något lite annorlunda, och samtidigt hänga med i tiden.

Fast... det här med att göra ansikten på pinnar är inget nytt...

GB Frix från 2009 är ett exempel.

frix_p.jpg

Som konditorn säger - choklad är brunt. Han har hållit sig i färgskalan brunt och vitt på de olika kakorna. Och Popcakes är ingen nyhet heller.

Nu kanske dessa inte var de snyggaste popcakes jag har sett. Men inte tycker jag att de är så hemska att de förtjänar den debatt de har fått.

OM bageriet/konditoriet döpt dem till Negerkakor eller något sådant så hade jag förstått upprördheten lite mer. Men jag väljer ärligt att tro att någon bara försökte vara lite kreativ och rolig. Och någon annan överreagerade. Och tidningarna hade för lite att skriva om.

Trani skrev:
#109 Arv tycker jag är ett konstigt begrepp i det sammanhanget. Det handlar ju om grupptillhörighet och förtryck. Att de såg dig som Kvinna och inte förmådde se bortom det. För att du råkar tillhöra den samhälleligt avvikande och ickeprivilegierade gruppen kvinnor.
Precis, för att jag råkar höra till en viss grupp så får jag vissa förutsättningar i samhället och jag är överlycklig att jag ändå hade turen att födas här och inte tex.i Indien.
På samma vis råkar jag vara vit, vilket gett mig vissa fördelar, men även kravet att "vara snäll" på de ej lika "lyckligt lottade". Vilket jag anser är en typ av skuld och vilket jag tycker man visst kan utrycka som arv.
Sedan tycker jag inte att det ska behöva vara så. Man ska inte behöva uppleva sig själv sämre, eller för den delen tro en själv /någon är bättre för att man ser ut olika.
Ändrar man inte samhällsstrukturer går de vidare till nästa generationer, de ärver alltså våra strukturer.

Sak samma... Jag tyckte alltså att detta var till överdrift med klubborna då de snarare bara visade att människor ser olika ut. Det bor ju inte bara vita i Sverige. Tror inte detta var tänkt som en ståndpunkt, utan något man inte ansåg konstigt i den bemärkelse att flera var representerade.
Att det sedan ses kränkande visar ju otrygghet om sitt människovärde och att tycka att de mer "privilegierade" måste visa hänsyn och läsa på ger ju ändå dessa en viss skuld . De "privilegierade ", i de flesta fall(!) ser även människor med annat utseende som jämlika redan och helt enkelt klubborna enbart som avbildning av olika folkslag, utan baktanke. Om vi hela tiden ska uppröras över att det ibland framkommer att vi ser olika ut, måste vi erkänna att vi faktiskt ser olika ut och att det inte gör någonting.

Oavsett själva kakbryderiet måste jag säga att det hela lockar fram intressanta reaktioner.

Jag borde inte vara förvånad men satte ändå morgonkaffet i vrångstrupen av alla Vithetens Riddare som så raskt rider ut för att försvara de redan privilegierade.

År 2014 duger inte okunskap som ursäkt för att vara helt omedveten om rasism och vithet som strukturer i vårt samhälle. Klarar man av att logga in och skriva på ett internetforum så klarar man av att googla och läsa på om rasism, samhälle och makt. Så slipper vi andra läsa dravel om vitas ärvda skuld och om att diskriminering upphörde för 50 år sedan. :banghead:

Jag har full förståelse för att Kitimbwa Sabuni anser att hans och hans förenings roll inte är att utbilda. Det är inte de förtrycktas skyldighet att utbilda sina förtryckare. Det är vi privilegierade som har skyldighet att utbilda oss själva - det är vi som måste kliva ner från piedestalen.

Vill man bara klaga så klagar man som fan och går till Expressen. Är man intresserad av en ändring och diskussion så motiverar man också hur man tänker när man anser att det är rasistiskt att göra likvärdiga kakor med en bild av ett ansikte, en del vita och en del bruna.
Ja det är högst intressanta reaktioner när man anser att kakor i naturlig cholkadfärg är en del av det strukturella problemet. Personligen anser jag snarast att det strukturella problemet är att folk blir så j-vla kränkta av allt möjligt så att verkliga kränkningar liksom drunknar.

Ja jag kan också se att det kan tolkas rasistiskt, som så mycket annat, det går knappt att göra något utan att någon kan se rasism, kvinnoförtryck, eller främlingsfientlighet i det. Samtidigt så blir folk verkligen diskrimninerade i alla möjliga sammanhang, får inte komma in, blir utkastade, får inte jobb och så vidare.

Jag har ingenstans skrivit att folk tvärvänder pga artiklar som denna. Däremot vet jag (tyvärr) en hel del personer som i sin okunskap röstar på SD och som genom just sådana artiklar får vatten på sin kvarn och ser det som ännu mer befogat att rösta på SD eftersom "nu har de där invandrarna inget bättre för sig igen än att ge sig på en stackars konditor som bara försöker tjäna sitt uppehälle" Detta motverkar allt det jag försöker göra genom upplysning och utbildning av just dessa personer. Så ja indirekt blir det kontraproduktivt.

Skillnaden är att jag ser inte detta som rasism och jag ser inte oviljan att kvotera in kvinnor i styrelser som antifeminism. Det intressanta är att du står och hojtar på barikaderna om att detta är rasism baserat på att någon upplevt det som rasistiskt men när jag upplever ditt inlägg som ett ordentligt påhopp på mig och många med mig som faktiskt jobbar hårt mot rasism då är jag/ vi bara löjliga som uppfattar ditt inlägg så för det var det ju inte alls. Om nu rasism och antifeminism ska bedömas utefter att någon känner sig illa till mods borde inte samma sak gälla allt då?? Jag kände mig påhoppad och alltså måste vi nu få in en artikel i Expressen om att Mammas minsann trycker ner folk som enbart utövar sin rätt till yttrandefrihet. Eller???

För de första så drar jag inte på mig någon offerkofta. Att påstå något sådant är nästan löjeväckande. Jag reagerar dock starkt på ditt raljerande och din icke så subtila andvändning av härskartekniker. Jag anser inte sådant höra hemma på ett diskussionsforum utan tycker nog att en diskussion tjänar på att lyftas upp ur sandlådan.. Att jag inte fortsatte diskutera beror på att jag satt och skrev med spyhinken bredvid mig och valde sömn efter min postering.

Och för att spä vatten på din kvarn så använder jag inte ordet *hen* heller. Det skulle aldrig falla mig in då jag inte ser behovet av det. Tvärtom kan jag störa mig så pass mycket på texter som är fulla av detta ord och dess böjningar att jag till slut väljer att avbryta läsandet då jag inte får ngt flyt. Men det står andra fritt att använda ordet bäst tusan de vill. Däremot, om vi fortsätter på det inslagna feminismspåret i Sverige, så anser jag att lika lön för lika arbete gäller under förutsättning att de som gör jobbet inte enbart har samma tjänst utan även gör jobbet lika bra (något som ofta missas i diskussionerna). På samma sätt så ska den som är bäst lämpad för ett arbete få det. Flickor och pojkar ska kunna använda de kläder och leksaker de vill i de färger de vill utan att de ska ses som konstigt. Kvinnor (och i vissa fall män) ska utbildas och stöttas till att våga anmäla våld i relationer, sexuella våldshandlingar mm och samhället måste bli oerhört mycket bättre på att inte enbart döma ut kännbara straff för ovanstående utan även sluta med det skuldbeläggande av offret som sker idag osv. Detta är sådant som jag kämpar för (vad det gäller Sverige). Vad det gäller övriga världen (om vi drar alla länder över en kam) så tror jag att det vi måste göra just nu är att ge adekvat utbildning för vi kan tyvärr inte begära något av människor som inte förstår bättre. Utöver det så måste det till fler tillflyktsorter för drabbade kvinnor och barn.

Detta är vad jag tror på och kämpar för men det är klart jag kan ju alltid lägga energi på kampen för användandet av *hen* istället. :cautious:

På samma sätt jobbar jag mot rasism (att jag tog upp feminismen istället beror på att du sade dig vara mer insatt i den).

Och då återkommer vi till din ursprungsfråga:
Jadu... Jag kämpar för det samhälle som jag vill se mina barn växa upp i och då struntar jag högaktningsfullt i färgen på chokladkakor. Det spelar inte ens i samma liga som de frågor jag anser vara viktiga..

Men vad ger dig rätten att bedöma vilka prioriteringar jag ska göra???
Men går det inte lite hand i hand? Som jag ser det handlar det inte om att förändra den punkten, den punkten och den punkten, resten är mindre viktigt, utan att förändra en helhet, en syn på en viss samhällsgrupp, som orsakar de här punkterna. Sen kan vi använda oss av punkterna för att förändra, men man måste ju förändra de små för att kunna komma åt de stora.

Som med feminismen, de flesta som förkastar den använder argumentet att feministerna inte är ute efter jämställdhet, utan vill ha mer makt än männen och att det är förjävligt. Det vill säga precis som det ser ut nu, fast åt andra hållet... För mig säger det tillräckligt om hur samhället ser ut.

Det är ju samma sak med rasismen, folk är inte helt bekväma med att vissa samhällsgrupper får lika mycket makt som andra, för att man upplever att de får mer när det egentligen handlar om att det är närmare jämställdhet, men fortfarande långt ifrån. Att "de" får styra och ställa om vad som är rasism tycker vi inte är okej, för då blir vi av med makten på den fronten, även om de fortfarande är extremt undertryckta på andra håll...

Gällande den här typen av tidningsartiklar så känns det ju skevt att lägga ansvaret på kvällspressen. Det borde väl vara allmänt känt att de vänder och vrider på allt för att skapa rubriker och läsare och upprörda känslor (för att få fler läsare) och ofta kan det bli ganska långt ifrån sanningen. Ansvaret ligger väl på oss läsare, att vara kritiska till det vi läser, och om vi tycker att såna artiklar skapar mer främlingsfientlighet så kanske vi bör låta bli att uppröras över dem? Ignoreras de, kan de inte göra någon skada.

Kan även tillägga att allt inte är ett rakt svar till TLV, utan egna reflektioner kring saker som diskuterats i tråden.

Men uttalandet att vi måste prata om vithet för att prata om rasism är lika dumt som att vi måste prata om svarthet för att prata om rasism. Varför måste vi prata om hudfärg när det var det vi ville bort ifrån?
Det är ett faktum att alla folkgrupper vill sätta öknamn på andra grupper och det gäller inte bara vita. Alltså är det inte ok att sätta öknamn på en färg för att komma ifrån öknamn på andra färger.
Jämför ord som svenne-blatte, gringo-spagge. Inte ok några av dem enligt mig.

Jag skulle väl gissa att ni (eller iaf majoriteten) som sagt att ni inte förstår varför en ska "leta rasism" överallt är av svensk etnicitet? Således handlar det om tolkningsföreträde och vem som tar sig rätten att bedöma vad som är kränkande eller inte. Det är väldigt lätt att, som inkluderad i den grupp med mest makt, påstå att det inte är rasistiskt.

Och ja, jag ser det rasistiska i den. Känns helt jävla onödigt att göra människoliknande kakor också.

Jaha... då får vi sluta göra pepparkaksgubbar och gummor också... Kanske sluta göra pepparkakor helt och hållet?
Degen är ju "rasistiskt" nog brun....

Men det är helt ok att ha rasistiska bruna bilar och rasistisk brun klädsel. För färgen brun är väl rasistisk eller hur

Säkert någon som har tid att bli förolämpad av en brun bil eller brun klädsel...men just kombon brun och gubbe/gumma kan nog förolämpa mer än något annat. =)

Precis, för att jag råkar höra till en viss grupp så får jag vissa förutsättningar i samhället och jag är överlycklig att jag ändå hade turen att födas här och inte tex.i Indien.
På samma vis råkar jag vara vit, vilket gett mig vissa fördelar, men även kravet att "vara snäll" på de ej lika "lyckligt lottade". Vilket jag anser är en typ av skuld och vilket jag tycker man visst kan utrycka som arv.
Sedan tycker jag inte att det ska behöva vara så. Man ska inte behöva uppleva sig själv sämre, eller för den delen tro en själv /någon är bättre för att man ser ut olika.
Ändrar man inte samhällsstrukturer går de vidare till nästa generationer, de ärver alltså våra strukturer.

Jag tycker hela ditt resonemang är så.... märkligt.

Som att du skulle på ett trångsynt sätt ha ärvt de tidigare kvinnornas dåliga egenskaper, som du skriver om i #109. Hur skulle du ha kunnat ärvt deras egenskaper? Arv handlar om att man för någonting vidare. Jag förstår vad du menar, men... det handlar inte om ett arv. Det handlar om att rekryteraren inte såg dig som en individ, utan som en kvinna, och personen tillskrev dig därigenom dåliga egenskaper. För att du var just kvinna. Det handlar inte om arv. Du hade inte ärvt någonting.

Sedan förstår jag även vad du menar med arv i ditt resonemang kring strukturer, men jag tycker fortfarande att resonemanget haltar. Ingen samhällsprocess skapas i ett vakuum. Alla samhällsprocesser är på någotsätt relaterade till andra samhällsprocesser i det förgånga. I så fall är ALLT ett arv på ett eller annat sätt. Så varför betona att det är ett arv? Det är att passivisera sin inställning gentemot strukturen.

Att du, som du skriver råkar, vara vit, DET är ett (genetisk) arv, som du inte kan du göra någonting åt.
Att du sedan skriver att det faktum att du är vit ställt kravet på dig att "vara snäll" mot de ej lika "lyckligt lottade" får mig att häpna. Huruvida man ska vara snäll mot andra har väl inget att göra med vilken etnicitet man har eller något krav som ställs utifrån rådande samhällstrukturer? Att behandla andra människor jämlikt och med respekt borde väl vara en självklarhet för alla i alla lägen? Det handlar inte om "vithet" och en skuld gentemot mindre "lyckligt lottad". Det handlar om att alla människor har samma värde.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits