På vilket sätt är det härskarteknik? Läs igen. Noga.Vad gulligt av dig. En bock i rutan på försök med härskarteknik
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På vilket sätt är det härskarteknik? Läs igen. Noga.Vad gulligt av dig. En bock i rutan på försök med härskarteknik
Du skrev att du är vit och således har du dragit det längsta strået i ras-lotteriet => Du är privilegierad. Du är inte förtryckt i det avseendet utan tillhör den förtryckande gruppen. Vad menar du med "privilegierad"? Vad betyder citationstecknen?
Du framhåller white guilt och den privilegierade positionen som vi vita har som om den vore lika jobbig som andra positioner (att inte vara vit). Det är helt uppåt väggarna skevt och visar bara på hur omedveten du är om andras situation. Privilegier och förtryck fungerar ju så att de sker på någon annans bekostnad.
Om jag vore du så skulle jag också tänka att man inte ska haka upp sig på en mening. Mina värderingar är jag trygg i, tack som undrar. Jag tycker fortfarande vi ser väldigt olika ut, men att det också är det enda som skiljer oss.@rutans Precis som Sedna säger ovan.
Om jag vore du skulle jag fundera över mina värderingar. Om de inte överensstämmer med hur du blir uppfattad bör du kanske fundera över hur du uttrycker dig.
Det är du som inte verkar vilja förstå. Du verkar inte vilja förstå att det många av oss här vill ha bort är just att vi inte vill ha förtryck, men att det faktiskt ibland kan gå till överdrift.Du skrev att du är vit och således har du dragit det längsta strået i ras-lotteriet => Du är privilegierad. Du är inte förtryckt i det avseendet utan tillhör den förtryckande gruppen. Vad menar du med "privilegierad"? Vad betyder citationstecknen?
Du framhåller white guilt och den privilegierade positionen som vi vita har som om den vore lika jobbig som andra positioner (att inte vara vit). Det är helt uppåt väggarna skevt och visar bara på hur omedveten du är om andras situation. Privilegier och förtryck fungerar ju så att de sker på någon annans bekostnad.
Sedan om du vill sitta och diskutera ords stavning och felskrivningar så kan du gärna skapa en ny tråd.
Jag kan inte låta bli att tycka att den som inte förstår problemet är dum i huvudet.
"#127 Jag har inte kommenterat själva kakorna. Du opponerade dig mot mitt påstående att vi måste prata om vithet om vi ska kunna prata om rasism. Men ärligt talat, hur förväntar du dig att en svart person ska kunna prata om sina upplevelser och den rasism som personen utsätts för utan att få nämna att majoriteten och de som sitter med normprivilegierna har en annan hudfärg/etnicitet/ras/utseende? = Tillhör en annan social grupp. Det blir ju fullkomligt absurt.
Tycker du verkligen att det är ett "tråkigt påhopp på svenskar" att säga att den vita svenskheten är problematisk? Den här tråden blir ta mig fan värre och värre.
Påhittat? Du måste försöka se helheten. Det är som sagt inte bara den bruna kakan som är problemet, utan hela attityden. Om folk fortsätter att skämta om att kvinnor (kärringar) bara kan stå vid spisen och föda barn, så lever myten vidare. Många kvinnor försöker inte ens lära sig att byta däck, reparera tv:n eller nåt liknande, eftesom de alltid fått höra om att kärringar inte kan.
För att ta ett exempel då.
Och just nu, då allt detta är väldigt känsligt, så kanske det är bäst att göra chokladbjörnar ett tag. Om det bara på nåt sätt är möjligt.
Men tror du inte att det är samma sak från andra sidan i den här diskussionen? Att mycket upprördhet kommer från attityder om hur man måste tycka i sakfrågan? Jag ser inte ett halvrasistiskt skämt och denna kaka som samma sak eftersom den ena är gjord för att trycka ner, den andre är inte det.Jag fattar inte hur folk kan bli så uppretade över att någon blir kränkt över nåt. Det känns ju mera som om vissa tycker att folk, i detta fallet personer med mörk hy, ska sluta känna sig så kränkta hela tiden (get over it, liksom) så att vi ska få berätta dåliga halvrasistiska skämt, titta på (det äkta) Kalle Ankas jul och äta negerbollar i lugn och ro.
Vad folk inte verkar förstå är att det är vardagsrasismen (just det, negerbollarna, kalle anka och co) som sprider rasismen, gör den lovlig och vardaglig. Det som verkar så oskyldigt (vaddå, det har ALLTID hett negerboll) skapar och upprätthåller en viss attityd som i alla fall inte jag vill att ska få fortsätta finnas.
Det är inte just kakan som gör att alla blir förkrossade och kränkta, det är attityden kring allt detta. Det är liksom okej att vara lite vardagsrasist bara man inte bär hakkors och minimustasch. Det är ju bara på skoj/kreativt/kul/det har alltid hett så o.s.v.
#142 @Silkisif Du vet alltså hur rasism skapas? Och det är aggressiva antirasister som jag som skapar dem! Nej men dra på trissor. Detta är ju ett fantastiskt genombrott för hela mänskligheten. Nu äntligen vet vi hur vi ska krossa rasismen - vi antirasister ska bara hålla truten.
Jag tror att folk som envist hävdar sina vita privilegier och vägrar att reflektera över dem i större utsträckning bidrar till att reproducera rasism än vad antirasistiska debattörer gör, hur dålig deras diskussionsteknik än må vara.
Jag fattar inte hur folk kan bli så uppretade över att någon blir kränkt över nåt. Det känns ju mera som om vissa tycker att folk, i detta fallet personer med mörk hy, ska sluta känna sig så kränkta hela tiden (get over it, liksom) så att vi ska få berätta dåliga halvrasistiska skämt, titta på (det äkta) Kalle Ankas jul och äta negerbollar i lugn och ro.
Vad folk inte verkar förstå är att det är vardagsrasismen (just det, negerbollarna, kalle anka och co) som sprider rasismen, gör den lovlig och vardaglig. Det som verkar så oskyldigt (vaddå, det har ALLTID hett negerboll) skapar och upprätthåller en viss attityd som i alla fall inte jag vill att ska få fortsätta finnas.
Det är inte just kakan som gör att alla blir förkrossade och kränkta, det är attityden kring allt detta. Det är liksom okej att vara lite vardagsrasist bara man inte bär hakkors och minimustasch. Det är ju bara på skoj/kreativt/kul/det har alltid hett så o.s.v.
Även om jag tycker att delar av debatten är överdriven och ganska konstig så känner jag inte det minsta för SD ändå. Varför skulle jag?Nej, gör du?
Jag gissar. Det som får mig att känna FÖR SD och MOT antirasisterna är hur antirasisterna behandlar människor, gärna idiotförklarar till höger och vänster, är allmänt nedlåtande och är totalt blockerade för att kunna diskutera- saken är ju så självklar (det är därför vi har en debatt?). Jag citerar dig: "Nej men dra på trissor. Detta är ju ett fantastiskt genombrott för hela mänskligheten. Nu äntligen vet vi hur vi ska krossa rasismen - vi antirasister ska bara hålla truten.". Nedlåtande? Japp . Se gärna mitt inlägg #51.
Jag vill inte hävda mina privilegier. Varför sprider jag då rasism? Jag är uppenbarligen en av "dem" i dina ögon.