Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Mitra Jag väntar fortfarande på vart du hittat allt detta i tråden?
Rasism och diskriminering har inte samma innebörd idag som för 50år sedan. Numera är det mer urvattnat och om typ 10 år så betyder det inte så mycket. Precis som att knulla runt för 50år sedan var ju fruktansvärt, en skam om det blev påkommet. Idag är det ju bara naturligt och en del till och med skryter om det och får ryggdunkningar för detHär måste jag också inflika att diskriminering av den privilegierade gruppen, i det här fallet vita, inte riktigt är jämförbart med den systematiska diskrimineringen av den utsatta gruppen. (Omvänd rasism ogillar jag som begrepp av flera anledningar, men ids inte gå in på det just nu)
Visst kan alla diskrimineras men det sker i helt olika sammanhang, med olika konsekvenser, beroende på om den diskrimineringen har stöd i samhället eller inte. Man måste uppmärksamma var makten ligger och vilka konsekvenser det har för de som utsätts för strukturellt förtryck. Att säga att all diskriminering är samma skit håller liksom inte. (Det kanske inte är vad du menar med det du skrev, men det är vad jag tycker din text antyder.) Det finns en maktordning i samhället som vi inte får bortse från i vår analys av rasism.
Att det är relativt och beroende av sammanhang. En specifik person kan i ett sammanhang betraktas som vit av omgivningen, och i ett annat betraktas som ickevit. Det finns många människor som har den erfarenheten efter att ha flyttat till ett annat land.Eller hur tänker du när du hävdar att hudfärg är konstruerat.
Återigen, det är ett privilegium att kunna tänka så. Ett privilegium du har för att du är vit. Om vi inte ska prata om vithet och ickevithet så kan vi inte sätta ord på ickevitas erfarenhet av rasism. Eller rättare sagt så kan ickevita inte sätta ord på sina egna erfarenheter. Jag tror verkligen inte att rasismen försvinner på det sättet. Snarare fortsätter den att gro utan att vi ser det. Folk fortsätter att förtryckas utan att kunna artikulera det.Att jag nämner det är inte lika med att jag dukar under av det.
Jag tycker ett stort problem ligger i just du nämner som svårt att separera från rasism. Om man är medveten om att man är mer privilegierad och känner att man behöver anstränga sig för att släppa in och fram de icke privilegierade, så tycker jag det automatiskt skapar en vi och dom känsla. DÄR har vi det jag vill ha bort. För att få bort vi och dom, måste vi få bort det som skapar vi och dom.
Vad har din framtidsprognos med mitt inlägg att göra? Kanske lite kl?Rasism och diskriminering har inte samma innebörd idag som för 50år sedan. Numera är det mer urvattnat och om typ 10 år så betyder det inte så mycket. Precis som att knulla runt för 50år sedan var ju fruktansvärt, en skam om det blev påkommet. Idag är det ju bara naturligt och en del till och med skryter om det och får ryggdunkningar för det
Nej men KrVad har din framtidsprognos med mitt inlägg att göra? Kanske lite kl?
Så jag måste gå igenom 16 sidor och citera för att du ska kunna förstå en summering av tråden???
Jösses är det inte bättre att du går igenom tråden och läser den en gång till. För jag har inga problem med min summering, utan det är du.
kan bara hålla med! Varför lägga så mycket energi på några kakor när det finns så mycket som verkligen behöver arbetas med. Jag slår vad om att de som skriker högst om dessa kakor inte skulle få för sig skänka 100 kr i månaden för att bli Världsförälder. Jag blir inte ett dugg upprörd över kakorna däremot hysterisk på människor som vill ha 15 minutes of fame genom att påtala dessa tramserier.Personligen anser jag att om folk slutade ödsla tid och energi på att hitta rasism och antifeminism mm i precis allt (som tex kakor) och istället lade samma tid och energi på att komma underfund med de verkliga problem vi har inom dessa områden så skulle vi kunna ha ett betydligt bättre samhällsklimat.
Tyvärr finns det folk som ska se skit i allt och därför läggs det ner pengar och energi på att förändra små saker samtidigt som samhället faller samman runt omkring.
Så jag måste gå igenom 16 sidor och citera för att du ska kunna förstå en summering av tråden???
Jösses är det inte bättre att du går igenom tråden och läser den en gång till. För jag har inga problem med min summering, utan det är du.
På ett individuellt plan är det förstås likgiltigt.Lika mycket är ett relativt begrepp. För den som stöter på en grupp av de opriveligerade svarta och utsätts för ett rasistiskt brott ( en vit person blir nedslgen primärt för att man är just vit) och kanske avlider så är det likgiltigt att de flesta rasistiska brott begås av den vita majoriteten och att de svarta är mest utsatta.
Precis så! Om man tillhör en privilegierad samhällsgrupp är det så mycket enklare att bara se saker på individnivå, att titta på kollektiva erfarenheter blir ju en jobbig syn för det är då man upptäcker att man har råkat dra det längre strået.de försöker göra det till enbart en individfråga, när andra försöker skapa medvetenhet om strukturer.
Hudfärgen är precis vad den är ( om man nu inte bleker eller färgar) uppfattningen om den och värderingarna är givetvis konstruerade.Att det är relativt och beroende av sammanhang. En specifik person kan i ett sammanhang betraktas som vit av omgivningen, och i ett annat betraktas som ickevit. Det finns många människor som har den erfarenheten efter att ha flyttat till ett annat land.
Alltså inte att hyn i sig ändrar färg men att omgivningens tolkning och kategorisering av personen skiftar beroende på omgivning.
Som det står i en av punkterna på listan om vithet jag postade: It is fluid, who is considered white changes over time. Vilket givetvis innebär att vem som inte är vit också är flytande.
Nja färgen på ens hy är väl rätt skiftande ändå. Mängden pigment är ju inte konstant och därtill påverkar t ex blodflöde hur hyn ser ut.
Jag förstår hur du menar @Lobelia men jag tycker att det är korrekt att säga att hudfärg är konstruerat. Hudfärg ÄR så mycket mer än vilken nyans på foundation som täcker bäst. Tyvärr.
På ett individuellt plan är det förstås likgiltigt.
Jag ska dra en parallell för att peka på skillnaden det kan ha på samhällsnivå.
Säg att vi istället talar om sexism och att det grova brottet inte är misshandel utan våldtäkt. Både män och kvinnor kan bli utsatta och för den som blir det spelar könsmaktsordningen mindre roll - traumat i sig är på så vis oberoende av omgivningen.
Men det är enbart kvinnor som förväntas anpassa sig efter våldtäktskulturen.
Ser du vart jag vill komma? Att även när ett grovt brott drabbar en individ så ingår det i ett sammanhang och innebär olika konsekvenser för gruppen i stort.
Man riskerar att vifta bort saker som strukturell rasism genom att när det kommer på tal säga att all diskriminering är i princip samma sak för privilegierade kan också vara offer. I ett brett samhällsperspektiv är inte allt precis samma sak - när diskriminering har stöd i samhället måste man montera ner ett system. Och för att kunna montera ner ett system måste man kunna prata om och kritisera det systemet, utan att få den diskussionen kapad av ett ständigt påpekande om att privilegierade också har problem. För det är lite så jag känner att det ofta blir när vita vill prata om hur de också kan bli nedslagna pga hudfärg, att de försöker göra det till enbart en individfråga, när andra försöker skapa medvetenhet om strukturer.
Hoppas det blev lite tydligare vad jag syftar på.
Duly noted.Jag anser du har totalt fel om hud om du anser att de fysiska hudfärgan man föds med är konstruerad.
Duly noted.
Det är en ontologisk fråga - Om hur vi betraktar det materiella. I fråga om hudfärg så tror jag att ingen (åtminstone inte i västvärlden) är så separerad från samhället att de kan titta på en hud och bara se det rent optiska. Hjärnan måste ju hantera de signaler som ögat tar in.
De här frågorna förstår jag inte alls utifrån vad jag skrev (hela mitt inlägg).Börjar nedifrån... Hade inte det varit väldigt konstigt om du omtalat barnen med vilket etniskt ursprung de hade? För mig hade det känts som att vara på zoo om någon i ett väntrum sagt "titta på bilen den afrikanska flickan har". Förstår inte heller hur det skulle vara fel att säga "hon leker med bilen"? Menar du att man skall omtala folk i neutrum eller henna dem? För mig sänder det signalen att flicka är dåligt, man skall inte låtsas om att det är en flicka.
Jamen precis! Och om du läste det jag svarade på (var det du som skrev det? minns inte) så kan du ju förstå min undran över att små barn skulle förstå instruktionen att rita "en asiat, en europé, en afrikan". Om nu etnisk tillhörighet vore MER ovidkommande än vad det är för oss så skulle ju inte barnen överhuvudtaget reflektera över detta. Såna är våra barn (än så länge. Tack och lov!). För dem är det nog mer naturligt att kategorisera människor utifrån vuxen eller barn.Det är nog det som är den naturliga skillnaden tror jag, barn beskriver ytan men utan värderingar tills de lär sig annorlunda.
Ungefär som vi beskriver djur, en brun kanin säger mer än bara kanin. Det är inget dåligt att säga att den är brun, det är en beskrivning.
Ja du, det är ju ungefär justs det jag brukar fråga mig i tråd efter tråd av denna kaliber.Varför lär man sina barn att kvinnligt är negativt och manligt är eftersträvansvärt? -------
Vem har bestämt att pojkars smak är normen och därför skall flickor kläs i starka färger för att inte bli flickiga? Varför skall inte pojkar kläs i rosa och bli flickpojkar? (Nej, flickpojkar är också ett skällsord).