Rasistiska bakverk

Jag tror att många har svårt att ta till sig begrepp som vithet och vit maktstruktur. Det är begrepp som känns akademiskt och mest används inom vissa grupper. De som inte är bekanta med ord och uttryck får genast mycket skit i tråden.

Jag tycker det är otroligt svårt att koppla beteenden och strukturer till hudfärg. Rasism och maktstrukturer är inte genetisk och sitter inte i den vita färgen. Sen att det finns grupper som kommit på dessa definitioner kan inte jag göra så mycket åt. Om det är inskränkthet att inte köpa begreppen får andra ta ställning till.

Jag har svårt att sätta olikfärgade kakor i relation till maktstruktur om nu inte kakorna bakas i ett sammanhang, exempelvis att man bjuder valda färg(er) vid en demonstration/event av något slag.

Jag förstår ingenting av detta. Jag har väl inte hävdat att du inte är vit? :confused:

Jag kritiserade att du framställde tyngden av white guilt (ärvd skuld som vit) som lika jobbig som erfarenheterna av att inte vara vit. Det är att förringa ickevitas utsatthet.
Ja det märks att du inte förstått...
Det du motargumenterat är det du kallar förtryckargruppen som jag hör till som vit, kallade jag som ärvd skuld.

Sedan gör du bedömningen att jag jämställer skulden och erfarenhet av att inte vara vit, enbart för att jag nämner det i samma mening när jag vill poängtera att det är något som finns och något jag tycker är onödigt och tråkigt.

@rutans

Jag har inte missat nånting - jag har bemött vad jag anser vara märkliga inlägg. Det står mig fritt att välja vad jag vill diskutera; trådstarten eller vad andra användare skriver, så även i den här tråden.

Att jag skulle ha missförstått alla dina inlägg bara för att jag inte uttalat mig om sakfrågan (även fast jag har det) är ju bara rent trams tycker jag.

Sista stycket förstår jag dock inte alla vad du menar med.

Men det är inte bara kakorna som diskuterats. Det är rätt vanligt att disskusiononsämnet utvecklas från ursprungsfrågan och det är fullt möjligt att diskutera rasism med denna tråd som utgångspunkt, utan att ta ställning till kakorna.
Det är ju rätt relevant om jag har tagit ställning till dessa kakor när jag skrivit om att inte reagera på allting. Om någon inte tar hänsyn till detta och bara läser mitt svar om att jag tycker detta var överdrivet och sedan koppar det till all typ av rasism så blir det fel.

Det i sig är typiskt för vitheten. Som det står på en av sidorna som jag länkade till tidigare i tråden:

"It [whiteness] is a state of unconsciousness: whiteness is often invisible to white people, and this perpetuates a lack of knowledge or understanding of difference which is a root cause of oppression"

Du har inte läst mina länkar va?

Om rasism inte handlar om hudfärg så undrar jag vad du tror att det handlar om? Sedan betyder inte det att din hudfärg avgör hur du tänker och beter dig, men makt är kopplat till hudfärg. Det är ett orättvist faktum.

Det är tydligt av diskussionen at det finns en stor begreppsförvirring.

Jag skrev inte heller att rasism inte handlar om hudfärg.

Det du motargumenterat är det du kallar förtryckargruppen som jag hör till som vit, kallade jag som ärvd skuld.
Förlåt men jag förstår inte den meningen alls. Kan du förklara på ett annat vis vad du menar?

Sedan gör du bedömningen att jag jämställer skulden och erfarenhet av att inte vara vit, enbart för att jag nämner det i samma mening när jag vill poängtera att det är något som finns och något jag tycker är onödigt och tråkigt.
Men varför bryr du dig om white guilt? Jag tycker att det är förmätet att som vit ta upp det som ett exempel på att det är jobbigt att vara vit. Faktiskt.

@rutans

Jag har inte missat nånting - jag har bemött vad jag anser vara märkliga inlägg. Det står mig fritt att välja vad jag vill diskutera; trådstarten eller vad andra användare skriver, så även i den här tråden.

Att jag skulle ha missförstått alla dina inlägg bara för att jag inte uttalat mig om sakfrågan (även fast jag har det) är ju bara rent trams tycker jag.

Sista stycket förstår jag dock inte alla vad du menar med.
Om du väljer att läsa en mening och struntar i att läsa det andra, så ja då väljer man verkligen..

Det sista menade jag helt enkelt att människor röd, vit, svart, grå och brun är lättkränkta och någon gång ogillar det någon annan gjort.

Så då har du alltså missat vad TS ställde för fråga i sitt första inlägg? Det var just ett ställningstagande till dessa kakor.
Jag funderar på varför man måste ta ställning över huvud taget? Jag har inte levt under något rasistiskt förtryck och kan därmed inte föreställa mig hur det känns att uppleva sånt överallt, vilket jag tror att många gör på något plan, speciellt idag med all "smygrasism" som finns.

Jag har inte läst artikeln, men såg bilden och JAG personligen hade inte uppfattat kakorna som rasistiska. Men spelar det någon roll? Jag har inte utsatts för rasism, och det skulle aldrig falla mig in att sitta här och tala om vad de utsatta borde och inte borde reagera på, bara för att jag reagerar på ett visst sätt.

Jag funderar på varför man måste ta ställning över huvud taget? Jag har inte levt under något rasistiskt förtryck och kan därmed inte föreställa mig hur det känns att uppleva sånt överallt, vilket jag tror att många gör på något plan, speciellt idag med all "smygrasism" som finns.

Jag har inte läst artikeln, men såg bilden och JAG personligen hade inte uppfattat kakorna som rasistiska. Men spelar det någon roll? Jag har inte utsatts för rasism, och det skulle aldrig falla mig in att sitta här och tala om vad de utsatta borde och inte borde reagera på, bara för att jag reagerar på ett visst sätt.
Precis så! Exakt så tänker jag, vilket jag även har skrivit i tråden. Om du @rutans inte tycker att det "duger" som åsikt i frågan kan jag inte göra mycket åt det.

Det är ju rätt relevant om jag har tagit ställning till dessa kakor när jag skrivit om att inte reagera på allting. Om någon inte tar hänsyn till detta och bara läser mitt svar om att jag tycker detta var överdrivet och sedan koppar det till all typ av rasism så blir det fel.

Tyvärr förstå jag inte längre vad det är du vill få sagt. Du får gärna försöka uttrycka det på ett annat sätt så kanske jag kan hänga med i ditt resonemang.

Förlåt men jag förstår inte den meningen alls. Kan du förklara på ett annat vis vad du menar?

Men varför bryr du dig om white guilt? Jag tycker att det är förmätet att som vit ta upp det som ett exempel på att det är jobbigt att vara vit. Faktiskt.
Jag skrev i tidigare inlägg att jag inte gillade detta med ärvd skuld/ förtryck. Däremot tog jag ingen ställning om att det var jobbigt att vara vit.
Det du motargumenterat var vad jag menade med ärvd skuld. Det var helt enkelt detsamma som det du menade med att på grund av att jag är vit så hör jag till förtryckargruppen.

Jag bryr mig om det för att det finns. För att erkänna att det finns, att vara medveten om det så att vi kan arbeta bort det. Arbeta bort det för att ingen ska behöva känna så helt enkelt. Varken förtryckt eller något annat. Varför är det dåligt?

Du skrev att du har svårt att koppla strukturer till hudfärg. Menar du att rasism inte är en struktur?

Rasism är en struktur men hudfärg är ingen struktur. De maktstrukturer jag lever i beror på hur jag vuxit upp och vad jag lärt mig. Ingenting beror på att jag genetiskt är vit.

Precis så! Exakt så tänker jag, vilket jag även har skrivit i tråden. Om du @rutans inte tycker att det "duger" som åsikt i frågan kan jag inte göra mycket åt det.
Ja, jag känner ju att man bör försöka se helheten istället. Reagerar man på såna "småsaker" så lär det ju ligga något större bakom. Hade det inte funnits en utbredd främlingsfientlighet i samhället så tror jag ju inte att det hade blivit reaktioner på kakorna, men nu finns det och då är det klart att man ser även de små sakerna.

Man behöver ju inte mena illa för att det ska bli fel och det största problemet, som jag ser det, är oviljan att inse sina misstag. Hade jag gjort en sån tabbe hade jag antagligen bett om ursäkt/tackat för åsikten och gjort om kakorna. Det känns som en väldigt liten ansträngning att skippa ansiktena på dem om det gör någon annan glad, jag hade känt mig fruktansvärt löjlig om jag inte hade gjort den "uppoffringen" faktiskt.

Rasism är en struktur men hudfärg är ingen struktur. De maktstrukturer jag lever i beror på hur jag vuxit upp och vad jag lärt mig. Ingenting beror på att jag genetiskt är vit.
Hudfärg är en struktur i den mån att det är konstruerat och kopplat till makt (rasism). Självklart har det inte med genetik att göra.

Vad tycker du om sidorna om vithet som jag länkade till?

Hade jag gjort en sån tabbe hade jag antagligen bett om ursäkt/tackat för åsikten och gjort om kakorna. Det känns som en väldigt liten ansträngning att skippa ansiktena på dem om det gör någon annan glad, jag hade känt mig fruktansvärt löjlig om jag inte hade gjort den "uppoffringen" faktiskt.

Men hur ska vi göra med alla dom som blev glada av kakorna? Dom kanske blir ledsna nu om kakorna görs om? Det går aldrig att göra så alla blir nöjda och glada. Om 1 person kommer och klagar och resten är nöjda så skulle du göra om kakorna?

Det var helt enkelt detsamma som det du menade med att på grund av att jag är vit så hör jag till förtryckargruppen.
Men man behöver inte duka under av white guilt bara för att man inser sina privilegier.

Jag är kritisk till white guilt för jag har svårt att separera den från ramen av rasism. Det hänger på att man som vit känner större samhörighet med kollektivet vita än med kollektivet människor. Man söker "de andras" (ickevitas) förlåtelse eller godkännande. Det är bara en annan variation på den vita egocentrismen, tycker jag.

Att inse att man sitter på en privilegierad position och har det lättare än många andra är en annan sak. Då kan man anstränga sig för att släppa in och fram andra (ickevita) istället för att försöka få förlåtelse från kollektivet De Andra.

Jag har aldrig känt ett tryck utifrån att känna white guilt. Andra kanske har gjort det och jag håller med om att det är fel. Som sagt, jag är kritisk till den "idén".

Det kan väl inte ha gått dig helt förbi att vissa mörkhyade använder ordet sinsemellan?

Då kan man ju fundera på hur det ska tolkas.

Handlar det tex om internaliserat förtryck?

Handlar det om att "ta ordet tillbaka" (jfr tex bög, som återerövrats)?

Om det handlar om någon av de sakerna, har det då i så fall någon bäring på hur vita människor lämpligtvis använder ordet, eller inte använder det?

Men hur ska vi göra med alla dom som blev glada av kakorna? Dom kanske blir ledsna nu om kakorna görs om? Det går aldrig att göra så alla blir nöjda och glada. Om 1 person kommer och klagar och resten är nöjda så skulle du göra om kakorna?
Ja, om det handlade om att de kunde uppfattas som kränkande/rasistiska så hade det varit en självklarhet för mig. De som blev glada blev det förhoppningsvis främst av smaken ändå. Och var det enbart pga ansiktena på så hade jag väl, som någon skrev, fått göra om dem till katter eller nåt istället.

Det i sig är typiskt för vitheten. Som det står på en av sidorna som jag länkade till tidigare i tråden:

"It [whiteness] is a state of unconsciousness: whiteness is often invisible to white people, and this perpetuates a lack of knowledge or understanding of difference which is a root cause of oppression"

Du har inte läst mina länkar va?

Om rasism inte handlar om hudfärg så undrar jag vad du tror att det handlar om? Sedan betyder inte det att din hudfärg avgör hur du tänker och beter dig, men makt är kopplat till hudfärg. Det är ett orättvist faktum.

eehh, iranier o irakier , polacker etc etc är väl inte mörka direkt och dom utsätts för en hel del rasism i vårat land iallafall

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama