Rasistiska bakverk

"
Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism. "
Ja, jag anser att detta är ett onödigt påhopp på svenskar. Jag tror att han hade känt det som ett påhopp om jag sagt att "Det här är en produkt av en afrikansk svarthet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism." Försöker du hävda att han gillat den formuleringen?

För att komma till rätta med rasism måste alla inse att det inte är ok åt något håll!
Att du tolkar det som rasism gör mig beklämd. Han pratar ju om strukturen. Den vita svenskheten som struktur, idé, som genomsyrar samhället. Att du tar åt dig personligt och läser det som ett (rasistiskt?) påhopp på din nationella identitet bekräftar ju hans påstående att det finns en ovilja att dekonstruera och reflektera över den vita svenskheten.

Det är som när feminister pratar om att det finns problem med manlighet och en ovilja att reflektera över och rannsaka mansrollen(/erna). Det är en maktanalys av strukturen gjord av de i marginalen, inte ett "påhopp" på specifika personer. men det är talande att de i maktöverläge tolkar det så.

"Vid början av 1800-talet kallade man psykiskt disfunktionella personer för idioter, där begreppet kommer från grekiska idios som betyder okunnig och underlig. Edouard Séguin myntade begreppet och definierade idioter
som personer med brist av förståelse och upplevelser. Vid slutet av århundradet ändrade man benämningen till sinnesslöa" (s.15 Hassan, S., 2011. Från sinnesslö till psykiskt funktionshindrad, C-uppsats i historia. Högskolan i Halmstad)
Jag kanske borde korrigera mig, alla nu levande har lärt sig att det är ohövligt att kalla folk idioter, jag tänkte inte närmre på den historiska utveckligne av ordets betydelse.

Nej, gör du?
Jag gissar. Det som får mig att känna FÖR SD och MOT antirasisterna är hur antirasisterna behandlar människor, gärna idiotförklarar till höger och vänster, är allmänt nedlåtande och är totalt blockerade för att kunna diskutera- saken är ju så självklar (det är därför vi har en debatt?). Jag citerar dig: "Nej men dra på trissor. Detta är ju ett fantastiskt genombrott för hela mänskligheten. Nu äntligen vet vi hur vi ska krossa rasismen - vi antirasister ska bara hålla truten.". Nedlåtande? Japp . Se gärna mitt inlägg #51.

Jag vill inte hävda mina privilegier. Varför sprider jag då rasism? Jag är uppenbarligen en av "dem" i dina ögon.
Du kan ju se över hur du själv uttrycker dig. Jag kanske går igång likadant av folk som raljerar om "vänsterpack"...

Men ärligt så är det där sämsta ursäkten någonsin för att uttrycka rasism. Har du ingen värdegrund?

När jag läser Tranis argument så ser jag mest "du är dum, för du fattar inte. Buhu för dig". Det tycker inte jag är någon vidare bra teknik för att få folk att överge sin ståndpunkt.
Du anser själv att du har en rasistisk ståndpunkt? Jävligt lågt att då skylla det på mig! Du kan ju inte lägga över ansvaret för din människosyn på mig.

Ja det är få saker som engagerar mer än att tala om för folk att de minsan är okunniga rasister som vill såra folk medvetet.

Säger någon det? Inte vad jag har märkt i alla fall. Vad folk säger är att det verkar vara viktigare att få säga negerboll (bara för att) än att säga chokladboll och därmed försöka komma ur gamla dåliga vanor och attityder i samhället.

Det är inte att bli kallad rasist. Det är så typiskt att folk genast slänger ur sig att man inte får säga nåt utan att bli kallad rasist. Det känns som om folk blir sura över att tvingas sluta säga negerboll, och genast kasta på sig offerkoftan.

Måste ju säga att jag uppfattar det så eftersom du inte upplever den vita kakan rasistisk
Jag har inte sagt någonting om kakorna. :confused:

Men herregud , menar du att vita är priviligerade !!!!! Så vita ska vara glada o hålla käften och blir aldrig diskriminerade eller rasistiskt behandlade
Väx upp o se dig omkring utanför Trygga Sveriges gränser
Som sagt, det är år 2014. Du kan inte ha missat att vita är privilegierade i hela världen och västvärlden i synnerhet. Det betyder inte att man som vit aldrig blir utsatt för någonting negativt. Väx upp och lyssna på andra människors erfarenheter.

Om jag säger att gult är fult, och någon annan säger "nej din dumma jävel, gult är det finaste som någonsin funnits, blir sååå trött på ER som tycker gult är fult", blir i alla fall jag benägen att tycka att gult kanske faktiskt är lite fult. I alla fall jag är psykologiskt ett tillbakatrycksdjur, trycker du så trycker jag.
Då är frågan vad som från början fick dig att påstå att gult är fult? Dvs uttrycka något rasistiskt. Antirasister är inte som knarkhundar som luktar sig till knas, vi reagerar på det som uttrycks.

Att kalla folk idioter har alltid varit en förolämpning oavsett vem man riktar sig till, vad jag vet så det är inte direkt jämförbart.

Nej, det har det inte. Ordet har ändrat betydelse/användning, och det har de allra flesta lyckats anpassa sig till. Så är fallet med många ord. Vi säger idag inte heller mongoloid om personer med downs syndrom. Ja, listan kan göras lång på ord där man med tiden sett hur laddningarna kan vara negativa och destruktiva, och så har benämningar ändrats.

Men chokladboll är av någon anledning lögn i helvete att etablera som namn på det där bakverket. Många är beredda att ta till hur gräsliga argument som helst, för att försvara vad de ser som sin rätt att säga negerboll. Tycker inte du att det är det minsta konstigt?

Men chokladboll är av någon anledning lögn i helvete att etablera som namn på det där bakverket. Många är beredda att ta till hur gräsliga argument som helst, för att försvara vad de ser som sin rätt att säga negerboll. Tycker inte du att det är det minsta konstigt?
För att citera Magnus Betnér när han på en ståuppshow tog upp just detta, folks försvarande av deras rätt att säga t.ex neger;

"Vi måste säga negerboll så att folk ska veta att det är en boll med negrer i, blanda inte in nån jävla choklad i det här!" ;)

Nej, det har det inte. Ordet har ändrat betydelse/användning, och det har de allra flesta lyckats anpassa sig till. Så är fallet med många ord. Vi säger idag inte heller mongoloid om personer med downs syndrom. Ja, listan kan göras lång på ord där man med tiden sett hur laddningarna kan vara negativa och destruktiva, och så har benämningar ändrats.

Jag har redan korrigerat mig angående idiot, den historiska betydlesn ligger långt tillbaks i tiden. Det lär inte finnas någon nu levande svensk som missat att ordet idiot används nedvärderande och har varit det under mycket lång tid.

När det gäller negerboll så kvarstår min åsikt som du missade att citera. Det handlar förmodligen sällan om rasism utan om vanans makt och en benägenhet att inte förändra sig, vad jag vet så blev det politiskt ointressant med negerbollar både på 70 och 80-talet kanske längre. Visst finns det säker någon rasist som envisas med negerboll, men flertalet som gör det har inga rasistiska baktankar, de kämpar bara för att ha det som förr, och de lär vara mer eller mindr bakåtsträvande på fler områden.

Har inte koll på detta men om folk inte gillade påsarna så vem är jag att ifrågasätta företagets beslut? Här har vi godisburkar med blackface på - känns otroligt 60-tal att gå i butikerna. Vidrigt.

Vi har inte tagit bort något i Kalle Anka - Disney som ÄGER serierna valde att ta bort dem. Liksom de ändrat och uppdaterat de där snuttarna hur många gånger som helst. Har de inte rätt att editera sitt material? Ska de inte lyssna på alla de människor som stör sig på att de har en pickaninny kvar i filmen?
.
Helt OT nu, men jag blev nyfiken, vart bor du som fortfarande kan hitta blackface-saker i butikerna? Aldrig sett. Fast jag har sett en del antika prylar som varit rätt absurda.

Disney-grejen har jag aldrig fattat förrän den togs bort vad den föreställde. Så jag har svårt att förstå att folk fortfarande bryr sig över att den togs bort. Känns inte som om man missat något direkt. Men det är väl någon diffus känsla av att filmen censurerats som skaver, gissar jag på. Disney har nog fått censurera rätt många gamla filmer, det finns hur många blackface jazzorkestrar som helst i gamla musse-filmer.

Nja, det beror nog på hur barnet lärt sig hemmavid (eller av andra). Och vad du menar med "yngre barn".

I vår familj är barnen hittills lyckligt ovetande om att just hudfärger eller etnicitet är ett sätt att kategorisera människor. Begreppen afrikan, europé och asiat skulle inget av barnen ha någon susning om vad vi menar med. De är 3 och 6 . Det sätt jag märkt att de är ovetande är bland annat att 6åringen när han var 5 sa om en kompis på dagis att "han är från ett annat land". Nyfiken som jag är (och vetande om att barnet som omtalades är mörkhyad; ser ut att ha indiskt ursprung) frågade jag "hur vet du det?" och tänkte mig svaret att "han är brun". MEN svaret blev "för att han pratar något annat språk med sin mamma".
3åringen talade om en mörkhyad kompis en dag och sa att "hon är brun". Jag gissar att de kanske pratat om det på förskolan gemensamt om att människor kan ha olika färger. När jag frågade vilken färg hon själv har så var svaret blå och jag och pappa var grå. .....

Men; det kommer ju mer och mer medvetenhet om andra i omgivningen. När andra omkring lämnar förklaringar som "jamen, det är ju han som är afrikan/mörkhyad" så är det klart att barnen snappar upp och lär sig det. Hade vi föräldrar varit mer sådana personer som använde definitionerna utifrån hudfärg/etnicitet så hade barnen säkert tidigare använt de begreppen också.

(För att klargöra: jag har givetvis inget emot att man talar om etnicitet/ursprung. Däremot så tycker jag det är lite intressant att vissa barn i samma ålder som våra skulle göra precis så som du beskriver medan andra inte ens skulle förstå uppgiften. Det beror ju liksom på vad man LÄRT sig. Lika lite som våra barn skulle förstå "rita en fot i storlek 32 och en fot i storlek 48" skulle de förstå att definiera människor utifrån färg på det sättet.)

Däremot är barnen väldigt indoktrinerade i att könsbenämna. Det är nog något vi är sämre på att avhålla oss ifrån. För att ta mig själv som exempel så var jag på BVC med treåringen häromveckan. I väntrummet satt en pappa med tre barn, mörkhyade. När jag pratade med mitt barn; som blev oerhört blyg; så kategoriserade jag barnen med kön (jag frågade pappan om barnens ålder bland annat) och sa "titta nu kör hon bilen" (2årig flicka) och "vilket gott äpple han fick av sin pappa".
Inte alls konstigt; helt naturligt. Det hade ju varit hemskt mystiskt om jag poängterat att de var mörkhyade.... däremot kan jag tänka mig att en del hade gjort det; när pappan/barnen lämnat väntrummet t ex.
Börjar nedifrån... Hade inte det varit väldigt konstigt om du omtalat barnen med vilket etniskt ursprung de hade? För mig hade det känts som att vara på zoo om någon i ett väntrum sagt "titta på bilen den afrikanska flickan har". Förstår inte heller hur det skulle vara fel att säga "hon leker med bilen"? Menar du att man skall omtala folk i neutrum eller henna dem? För mig sänder det signalen att flicka är dåligt, man skall inte låtsas om att det är en flicka.

Jag för min del hoppas att vi någongång skall få ett samhälle där det inte är laddat (negativt) att vara varken flicka eller afrikan. För mig är det ett sätt att rent utseendemässigt beskriva människor om man skall ge signalement, det är inte en värdering, att berätta vilken kontinent de kommer ifrån.
Ex. Hon är brunett så hon klär i starka färger.
Säger inte så mycket, om man vill beskriva precis hur fin hon är i den färgen. Om man säger hon är asiat så hon klär i starka färger så får man en tydligare bild av hur personen ser ut och vilka färger som är fina. För mig är inte det rasistiskt på något sätt, men om man sade "hon är asiat så hon är prålig" DÅ är det rasistiskt. Då har man använt ursprunget för att beskriva en egenskap som inte är på ytan.
Det är nog det som är den naturliga skillnaden tror jag, barn beskriver ytan men utan värderingar tills de lär sig annorlunda.
Ungefär som vi beskriver djur, en brun kanin säger mer än bara kanin. Det är inget dåligt att säga att den är brun, det är en beskrivning.

På samma sätt är inte flicka och kvinna negativt för barn förrän de lärt sig att någon som är kass på bollspel "kastar som en flicka", gråter som en tjej, gnäller som en kärring, är en tjatmoster, grinkärring, skvallertant, tjejer i grupp fungerar inte etc etc. (GAAAAH )
Och slutligen lär man sig att man är duktig om man är en POJKFLICKA och med stolthet berättar att man alltid helst umgåtts med pojkar, kommer bäst överens med dem, är pappas flicka etc (vilket betyder att man minsann inte innehar alla negativa egenskaper som FLICKOR har eller tom något så mesigt och töntigt som MAMMAS FLICKA).

Varför lär man sina barn att kvinnligt är negativt och manligt är eftersträvansvärt? Att etnicitet är något fult man inte får nämna?
Om inte feminint är dåligt så behövs inget hen! Då vore inte dockor och rosa och annat flickigt negativt. Vem har bestämt att pojkars smak är normen och därför skall flickor kläs i starka färger för att inte bli flickiga? Varför skall inte pojkar kläs i rosa och bli flickpojkar? (Nej, flickpojkar är också ett skällsord).

Att du tolkar det som rasism gör mig beklämd. Han pratar ju om strukturen. Den vita svenskheten som struktur, idé, som genomsyrar samhället. Att du tar åt dig personligt och läser det som ett (rasistiskt?) påhopp på din nationella identitet bekräftar ju hans påstående att det finns en ovilja att dekonstruera och reflektera över den vita svenskheten.

Det är som när feminister pratar om att det finns problem med manlighet och en ovilja att reflektera över och rannsaka mansrollen(/erna). Det är en maktanalys av strukturen gjord av de i marginalen, inte ett "påhopp" på specifika personer. men det är talande att de i maktöverläge tolkar det så.
Nej, han pratar inte om strukturen. Han pratar om svensk vithet. Det är rasism, punkt.

Om inte feminint är dåligt så behövs inget hen! Då vore inte dockor och rosa och annat flickigt negativt.

Hen är inte ett verktyg för att införa könlösa samhället. Det är ett komplement till orden han och hon. Det används alltså inte för att göra alla flickor till pojkar (om jag förstår dig rätt?) utan att ge ett alternativ där könet är irrelevant eller för de personer som inte vill benämna sig som han eller hon.

Nej, han pratar inte om strukturen. Han pratar om svensk vithet. Det är rasism, punkt.
Nej det är inte rasism, det är en analys gjord av någon som tittar underifrån och upp!

"Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism."

Den svenska vitheten ÄR en struktur - En konstruktion som hänger ihop med makt. Sabuni pekar på att den innehåller rasism (= drabbar honom) och brister i självreflektion. Dvs vi som sitter på privilegierna (tillhör gruppen vita svenskar) har svårigheter med att se vår position utifrån. Jag håller med honom.

Vad gör dig så säker på att han inte pratar om strukturer? Och vad pratar han om i så fall?

Är det sexism om jag som kvinna pekar på någonting och säger att detta är en produkt av en manlighet som inte kan rannsaka sig själv och sin sexism?

Visst finns det säker någon rasist som envisas med negerboll, men flertalet som gör det har inga rasistiska baktankar, de kämpar bara för att ha det som förr, och de lär vara mer eller mindr bakåtsträvande på fler områden.
Och du tycker inte att det är konstigt att just den här vanan tycks sitta så hårt och man är beredd att försvara den gång på gång? Trots att en massa andra språkliga vanor inte alls tycks sitta lika hårt och inte alls försvaras lika ofta?

Det där med rasism är det ju för övrigt du som säger, inte jag. Jag undrar om du inte tycker att det hela är en smula konstigt? Vilka andra ord menar du att de här bakåtsträvarna envist biter fast vid, trots att de får förklarat för sig hur tveksamma orden är i normalt, nutida språkbruk? Själv har jag svårt att komma på några. Tvärtom, de säger högst troligt inte idiot eller mongoloid. Men de säger negerboll?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama