Rasistiska bakverk

Eftersom begrepet vithet tydligen förbryllar och ingen har kommenterat länkarna som jag postade tidigare i tråden så klipper jag in en pedagogisk liten lista:

Key Features of Whiteness
Whiteness is multidimensional, complex, systemic and systematic:
  • It is socially and politically constructed, and therefore a learned behavior
  • It does not just refer to skin colour but is ideology based on beliefs, values behaviors, habits and attitudes, which result in the unequal distribution of power and privilege based on skin colour (Frye, 1983; Kivel, 1996)
  • It represents a position of power where the power holder defines the categories, which means that the power holder decides who is white and who is not (Frye, 1983)
  • It is relational. "White" only exists in relation/opposition to other categories/locations in the racial hierarchy produced by whiteness. In defining ‘others,' whiteness defines itself.
  • It is fluid - who is considered white changes over time (Kivel, 1996)
  • It is a state of unconsciousness: whiteness is often invisible to white people, and this perpetuates a lack of knowledge or understanding of difference which is a root cause of oppression (hooks, 1994)
  • It shapes how white people view themselves and others, and places white people in a place of structural advantage where white cultural norms and practices go unnamed and unquestioned (Frankenberg, 1993). Cultural racism is founded in the belief that "whiteness is considered to be the universal . . . and allows one to think and speak as if Whiteness described and defined the world." (Henry & Tator, 2006, p. 327)

Från http://www.ucalgary.ca/cared/whiteness

Jag tror att detta är nyttig läsning för alla som av sin omgivning betraktas som vita. :) Observera att det inte handlar om genetisk vithet (rent utseende) utan utgångspunkten är att granska vithet som en konstruktion.

Hudfärg är en struktur i den mån att det är konstruerat och kopplat till makt (rasism). Självklart har det inte med genetik att göra.
Om hudfärgen är handlar om evolution eller religon hör kanske inte hit, men det är inget mänskligheten konstruerat. Eller hur tänker du när du hävdar att hudfärg är konstruerat.

Hade alla människor haft samma hudfärg så hade vi hittat på något annat att diskriminera människor utifrån. Diskriminering och rasism är på inget sätt beroende av det attributet. Det går utmärkt att förtrycka folk exempelvis för att de kommer från grannkommunen eller för de har fel religion.

Senast ändrad:
Nä, inte för mig. Men jag är väl kvar i den där tonårstiden.

Och ja, alltså, jag säger inte att det är något jag gör för att jag tycker det är bra, det är för att jag inte gillar att bli trampad på. Och jag fullkomligt hatar när folk använder en "korrekt" ursäkt (typ antirasism) för att kunna bete sig hur illa som helst, och dessutom hålla varandra om ryggen.

Jag tror kanske snarare att rasismen inte ligger så långt bort från en själv om man på fullaste allvar kan tänka sig att "verka" pro-rasse för att andra är dumma. Inte att det har så mycket med ålder att göra.

Men man behöver inte duka under av white guilt bara för att man inser sina privilegier.

Jag är kritisk till white guilt för jag har svårt att separera den från ramen av rasism. Det hänger på att man som vit känner större samhörighet med kollektivet vita än med kollektivet människor. Man söker "de andras" (ickevitas) förlåtelse eller godkännande. Det är bara en annan variation på den vita egocentrismen, tycker jag.

Att inse att man sitter på en privilegierad position och har det lättare än många andra är en annan sak. Då kan man anstränga sig för att släppa in och fram andra (ickevita) istället för att försöka få förlåtelse från kollektivet De Andra.

Jag har aldrig känt ett tryck utifrån att känna white guilt. Andra kanske har gjort det och jag håller med om att det är fel. Som sagt, jag är kritisk till den "idén".
Att jag nämner det är inte lika med att jag dukar under av det.

Jag tycker ett stort problem ligger i just du nämner som svårt att separera från rasism. Om man är medveten om att man är mer privilegierad och känner att man behöver anstränga sig för att släppa in och fram de icke privilegierade, så tycker jag det automatiskt skapar en vi och dom känsla. DÄR har vi det jag vill ha bort. För att få bort vi och dom, måste vi få bort det som skapar vi och dom.

@rutans du återkommer hela tiden till att du måste visa extra mycket hänsyn och att du känner att du måste stå på tå inför varje handling för att inga ska bli kränkt. Jag kan inte alls relatera till det. Att anpassa sig i sociala situationer tycker jag är en del av social kompetens. Jag tycker inte alls att människor är så väldigt lättkränkta eller att det inte går att föra en dialog om saker och ting. Det handlar väl i så fall om hur man uttrycker sig och hur öppen man inför andra människor åsikter, upplevelser och erfarenheter.

Du skriver även att du tycker det skapar ett "vi och "dom" när du måste anstränga dig för att släppa in de mindre priviligerade. Märkligt resonemang tycker jag.

För att bli kvitt "vi" och "dom" så krävs det att det skapas en samhörighet. För att återknyta till kakorna igen: genom att bemöta uppfattningen att kakorna är rasistiska med förståelse och öppenhet så finns det en möjlighet att minska klyftan mellan "vi" och "dom". Att ignorera uppfattningen att kakorna rasistiska riskerar endast att öka klyftan. Det innebär ju att åsikten inte anses vara värd att ta i beaktande.

Försök sätta in dig själv i situationen att du tycker något var kränkande och så tycker motparten att du överdriver, säger att du har fel eller som du uttryckte dig om reaktioner på kakorna; att den var onödig. På vilket sätt skulle det minska klyftan mellan dig och motparten? Känner du dig välkommen i de andras gemenskap då?

Rasism och diskriminering har ingen hudfärg. Utan det förekommer rasism inom alla grupper i samhället. Som ex olika invandrargrupper är rasistiska mot varandra. Sen finns det även något som heter omvänd rasism och det är när det riktar sig mot majoriteten i ett land.

Jag upplever ofta tror att det bara är mörkhyade som kan bli utsatta för rasism men det är inte sant. Som ljushyad kan du bli lika mycket utsatt för rasism som en mörkhyad.

Och för att återgå till kakorna så tycker jag det är rasistisk att tycka att det är ok att ha vita kakor med ansikte, men bruna och mörka är helt förbjudet. I mina ögon ett klart fall av omvänd rasism, som vi tyvärr tycker är helt ok i vårt samhälle.

Rasism och diskriminering har ingen hudfärg. Utan det förekommer rasism inom alla grupper i samhället. Som ex olika invandrargrupper är rasistiska mot varandra. Sen finns det även något som heter omvänd rasism och det är när det riktar sig mot majoriteten i ett land.

Jag upplever ofta tror att det bara är mörkhyade som kan bli utsatta för rasism men det är inte sant. Som ljushyad kan du bli lika mycket utsatt för rasism som en mörkhyad.

Och för att återgå till kakorna så tycker jag det är rasistisk att tycka att det är ok att ha vita kakor med ansikte, men bruna och mörka är helt förbjudet. I mina ögon ett klart fall av omvänd rasism, som vi tyvärr tycker är helt ok i vårt samhälle.
Så sant, det känns lite patetiskt när folk anser att bara vissa kan känna sig diskriminerade och utsatta för rasism. Rasism är inget bara svarta, vita, gula eller röda kan abonnera på. Individer/grupperingar inom alla typer av grupper är kapabla att både diskriminera och att känna sig diskriminerade.

Den uppfattningen har jag aldrig mött. Att folk tror att rasism är bundet till en hudfärg. Dock verkar det mer vanligt, att som du, tro att folk tror att rasism är bundet till hudfärg. Så var stöter du på den uppfattningen?

Anledningen till att de vita kakorna upplevs som mindre stötande är för att de vita är majoritet, som utgör normen och besitter makten. Nu har jag i och för sig inte sett någon uttrycka det du skriver, att den vita kakan ska vara kvar och de mörka ska bort. Har du sett den åsikten uttryckas i tråden?

För att försöka summera tråden: En människa med ljus hy får aldrig känna sig kränkt och har aldrig rätt att känna sig utsatt för rasism pga slaveriet som tog slut för 150 år sedan.(även om det verkar finnas kvar i vissa länder i Afrika, hur förklarar man annars att över 200 flickor har kidnappats och ska säljas på marknaden. Eller är det inte slaveri eftersom svarta säljer svarta???) Alla som är ljushyade ska i århundrade be om ursäkt för att det för 50-60 år sedan fanns länder där det var förbjudet för svarta att ha samma rättigheter som vita.
Det är helt ok att äta kakor som ser ut som ser ut som människor bara dessa kakor är vita. Gud förbjuder om de var gjorda av choklad för då blir vi kannibaler.

Om inte detta tänket är diskriminerade och rasistiskt så vet jag inte vad som är varken det ena eller andra.

@Mitra Ja, om du väljer att hitta på en massa argument på detta sätt är det klart att det är möjligt att idiotförklara det så. Nu är det ju ingen som gjort det, så då är det ju inte så mycket att säga om din analys.

Om du tycker att någon skrivit det du säger får du väldigt gärna länka, för i den här tråden har jag inte läst något som gör att det går att dra de slutsatser du gjort. Edit - såg nu att det var i tråden och ingen annanstans du läst dig till detta: Länka så att vi andra kan se vartifrån du drar dina slutsatser! :)

@Mitra Jag väntar fortfarande på vart du hittat allt detta i tråden?

Jag tror kanske snarare att rasismen inte ligger så långt bort från en själv om man på fullaste allvar kan tänka sig att "verka" pro-rasse för att andra är dumma. Inte att det har så mycket med ålder att göra.

Har man dåligt samvete efteråt så tror jag ändå inte man är rasist. Men väljer du att jag är rasist så är jag väl det ;)

Som ljushyad kan du bli lika mycket utsatt för rasism som en mörkhyad.
Menar du att som en del av en privilegierad vit majoritet kan du bli lika mycket utsatt för rasism som en mörkhyad? Eller menar du något annat?

Sedan tror jag inte någon här har hävdat att rasism inte förekommer hos vissa grupper i samhället. Jag skulle snarare säga att rasism förekommer precis överallt, i alla grupper. Rasismen existerar ju inte heller enbart mellan olika grupper utan kan riktas mot den egna gruppen och/eller en själv, dvs internaliserad rasism.

Här måste jag också inflika att diskriminering av den privilegierade gruppen, i det här fallet vita, inte riktigt är jämförbart med den systematiska diskrimineringen av den utsatta gruppen. (Omvänd rasism ogillar jag som begrepp av flera anledningar, men ids inte gå in på det just nu)

Visst kan alla diskrimineras men det sker i helt olika sammanhang, med olika konsekvenser, beroende på om den diskrimineringen har stöd i samhället eller inte. Man måste uppmärksamma var makten ligger och vilka konsekvenser det har för de som utsätts för strukturellt förtryck. Att säga att all diskriminering är samma skit håller liksom inte. (Det kanske inte är vad du menar med det du skrev, men det är vad jag tycker din text antyder.) Det finns en maktordning i samhället som vi inte får bortse från i vår analys av rasism.

Menar du att som en del av en privilegierad vit majoritet kan du bli lika mycket utsatt för rasism som en mörkhyad? Eller menar du något annat?
Lika mycket är ett relativt begrepp. För den som stöter på en grupp av de opriveligerade svarta och utsätts för ett rasistiskt brott ( en vit person blir nedslgen primärt för att man är just vit) och kanske avlider så är det likgiltigt att de flesta rasistiska brott begås av den vita majoriteten och att de svarta är mest utsatta.

Lika mycket är ett relativt begrepp. För den som stöter på en grupp av de opriveligerade svarta och utsätts för ett rasistiskt brott ( en vit person blir nedslgen primärt för att man är just vit) och kanske avlider så är det likgiltigt att de flesta rasistiska brott begås av den vita majoriteten och att de svarta är mest utsatta.
Absolut, handlingen och resultatet är detsamma, dock funderar jag på hur det skulle se ut efteråt. Vilka skulle skrika högst för att påvisa för alla att det finns rasism mot deras grupp? Och antagligen gärna även använda det som ursäkt för att förneka rasismen som vi mest ser den idag, samtidigt som deras egna rasistiska åsikter skulle öka...

Absolut, handlingen och resultatet är detsamma, dock funderar jag på hur det skulle se ut efteråt. Vilka skulle skrika högst för att påvisa för alla att det finns rasism mot deras grupp? Och antagligen gärna även använda det som ursäkt för att förneka rasismen som vi mest ser den idag, samtidigt som deras egna rasistiska åsikter skulle öka...

Ingen aning, min erfarenhet är att det så gott som uteslutande är minoriteter som får uppmärksamhet när det gäller rasism. Det skrivs mycket om folk som blir nedslagan av minoriteter men rasism som motiv nämns sällan. Många gånger så kan man inte veta eller bevisa anledningen. Om en grupp ungdomar stjäl mobiltelefoner från enbart en viss etnicitet så har den enskilda inte någon uppfattning om helheten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama