Rasistiska bakverk

@TomasN Jag funderade också över det, men jag tycker också att det spelar in hur kontakten sköttes. Alltså, ringer han upp
Expressen och säger "Har ni sett de här rasistiska kakorna?" eller är det de som ringer honom när han står utanför dagis och precis ska hämta sina barn och de måste få en kommentar just precis nu och han inte har tid för en mer ingående analys. I och för sig borde han i så fall ha bett att få återkomma eller hänvisat till någon annan.

@TeamLundVer Och exakt vad har du för belägg för att det är kontraproduktivt att tex både reagera över strukturell diskriminering vid anställningar och att reagera på mindre saker en anser fel? Och vad ger dig rätten att bedöma vilka prioriteringar andra ska göra?

@Silkisif Förlåt om jag var dryg, det var bara att jag tyckte att det var så uppenbart feltolkat med flit så att jag raljerade - sorry.

Det jag menar är att uttalandet inte handlar om att alla vita i Sverige är på ett visst sätt utan att vi i Sverige lever efter en norm som säger vissa saker. Typ att vi är så goda och snälla, att allt alltid "varit såhär" och det innebär att det inte kan vara rasistiskt för det innebär ju att vi inte är rara och snälla utan rasister. Jag tänker på typ motståndet från vissa håll att döpa om ett visst bakverk, många drar hur många argument som helst för att slippa sluta säga n-ordet. Och jag tror att det har att göra med att sluta säga det även symboliserar "Jag hade fel och har sagt något som visade sig såra människor, och jag har sagt det kontinuerligt i flera år!", och då är det lättare att sticka huvudet i sanden och säga att pga A, B och C är det inte alls rasistiskt att säga n-ordet, plus att de som tycker så bara är över känsliga.

Men jag menar att vi måste sluta se oss som rara och fina och inse att vi har en del problem i vårt samhälle. Om vi inte kan acceptera att vi har strukturell rasism, hur ska vi då kunna bekämpa den strukturella rasismen? Det är ju det de gör i USA, de ser på sina normer och erkänner att "Oj, det där var inte så bra", medan vi har skygglapparna på och inte vill erkänna om något är rasistiskt. Det är ju som när de plockade bort pickaninnyn ur Kalle Anka, det gjordes av ett amerikanskt företag som vill jobba med sin bild utåt, det är inte något svenskt cencurverk som plockade bort den. Och det blev en jättestor diskussion, och jag tror att mycket har sin grund i att människor inte vet och är rädda för vad mer de kan komma på om sig själva om de börjar gräva i det. Och jag kan förstå det, jag märker saker hela tiden som jag när jag tänker efter inte håller med om men som ändå kommer upp i mitt huvud spontant. Det är ju nomer som format mig och som jag måste jobba med att få "rätt".

Eller ja, nu är ju inte jag han men det är det jag uppfattar att hans uttalande handlar om iallafall.

Att det alltid ska vara ett sådant tjat om att allt är rasistiskt. Jag tror att det är vi svenskar som är rädda för att allt vi gör ska uppfattas som något rasistiskt. En mörkhyad hade nog inte brytt sig.
Nej, det finns nog inga mörkhyade i världen som någonsin känt sig utsatta för rasism eller känt sig diskriminerade.

Allt som ger merförsäljning gissar jag på. Sen är de inte snyggt gjorda direkt

Jag kan tänka mig många som inte skulle vilja köpa den där kakan, den är ju bara ful, smaklös och ja.... Men att tanken bakom är merförsäljning är jag inte främmande inför. Dock inte med tanken att göra kakorna barnvänliga, utan snarare tanken att "All pr är bra pr".

@Silkisif Förlåt, glömde det om nationalsången. Menade inte att det är fel, jag nynnar själv på den emellanåt. Det jag tänkte på var snarare någon som gör det mer rutiellt: hailar och sjunger den exakt kl dåochdå, hade lika gärna kunnat ta något annat eftersom det bara var ett exempel. :)

@TeamLundVer Och exakt vad har du för belägg för att det är kontraproduktivt att tex både reagera över strukturell diskriminering vid anställningar och att reagera på mindre saker en anser fel? Och vad ger dig rätten att bedöma vilka prioriteringar andra ska göra?

Jag har väl samma rätt att tycka och tänka som du även om vi inte tänker samma sak??? Eller har jag missat något här nu????

Och eftersom jag är starkt emot den faktiska rasism som finns i vårt samhälle så anser jag att artiklar som den ovan får onödigt mycket plats i media och i debatter. Tänk istället för att diskutera kakor så hade vi i denna tråd kunnat diskutera mer brännande frågor av rasistisk karaktär. Till exempel hur vi ska göra för att få folk att inte gå med i främlingsfientliga organisationer, att inte måla på moskeer osv.. Men det är klart. Kakorna kanske är viktigare?? Och framförallt så verkar det som om de som skriker högst om saker såsom den i artikeln ska vara de enda som har rätt att yttra sig.. Alla vi andra slängs ihop i en främlingsfientlig massa. Och när sådant sker. När jag ser inlägg som de du och vissa andra skrivit i denna tråden så funderar jag på om jag övht orkar bry mig, om jag orkar göra mitt för ett bättre samhälle. För det jag har att komma med är uppenbarligen inte nog. Antingen ska man stå högst uppe på barikaderna och skrika om allt eller så är man en evig motståndare.

Och jag som bara vill ha ett samhälle där alla har lika värde, där kakor kan se ut precis hur som eftersom alla är trygga i vem de är och därmed enbart ser en kaka med ögon på. Där allt inte ska övertolkas till höger och vänster hela tiden.

Men jag inser nu så fel jag har. Jag ska ta mina åsikter och krypa tillbaka till den håla jag kom ifrån för i det samhälle vi har idag är tydligen inte jag heller välkommen...... Fientligheten sträcker sig uppenbarligen långt bortom hudfärg...

Förutom att dom inte såg särskilt goda ut kan jag inte riktigt se att dom skulle vara rasistiska. Det enda jag ser är just en kaka, med ögon och mun, dessutom fanns dom ju i olika färger.

Jag kan tänka mig många som inte skulle vilja köpa den där kakan, den är ju bara ful, smaklös och ja.... Men att tanken bakom är merförsäljning är jag inte främmande inför. Dock inte med tanken att göra kakorna barnvänliga, utan snarare tanken att "All pr är bra pr".

Jag tror faktiskt inte bagaren tänkte att det kunde uppfattas rasistiskt när de gjordes, men det är inte jag som har gjort dem så kan inte svara för det:) Ful är den! Smaken kan jag dock ej uttala mig om.

@TeamLundVer Nu är jag inte så jätteinsatt i rasismfrågor, men jag brinner desto mer för feminism och därifrån känner jag så väl igen ditt argument, det kommer liksom oavsett vad man argumenterar om. "Varför prata om hen när det finns löneskillnader att prata om, det är mycket viktigare" "Varför prata om löneskillnader när kvinnor i U-länder måste jobba samma dag de fött barn, det är mycket viktigare" "Varför prata om att kvinnor i u-länder när det finns könsstympning, det är mycket viktigare" "Varför prata om könsstympning när kvinnor mördas för att de är kvinnor, mycket viktgiare", och det argumentet känns så jäkla lågt bara.

Det kanske inte var så du menade, men att förminska någons uppfattning genom att säga att om den verkligen vill jobba mot rasismen är det den gör fel väg att gå för att det finns större problem är bara drygt i mina ögon. Jag menar allt är väl bättre än inget? Varför ska vi acceptera vardagsrasism bara för att det finns större problem. Det går ju att tillämpa på allt, då ska vi inte bry oss om anställningar eller misshandlar med rasistiska förtecken heller, för det finns ju större problem. Det går ju att tillämpa på allt.

Och som sagt, jag köper inte att de som verkligen tycker att folk har lika värde bara tvärvänder pga artiklar som denna.

Och buhu, nej du får inte tycka som du vill utan att bli ifrågasatt, det är lite att bli ifrågasatt som är grejen med diskussionsforum. Om du tycker att det är jobbigt att någon inte håller med dig kanske du ska jobba lite på det istället för att dra på dig offerkoftan för att någon inte håller med dig?

@Silkisif @Aliche "Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism" tolkar ju jag snarare som att personen uttrycker att det finns en struktur i vårt samhälle, inte att "alla vita" tycker något speciellt? Hur läser ni in att det skulle handla om alla med en viss hudfärg i Sverige, för mig är det helt uppenbart att det handlar om strukturer, vithetsnorm etc.

Och tja, jag hade väl inte reagerat på kakorna själv, men kan ju se likheten med blackface när den påtalas. Hade jag ägt konditoriet hade jag modifierat utseendet på kakorna när folk påpekade det för mig, eftersom jag inte vill förknippas med attityden "Jag uppfattar inte problemet i att jag står på din fot, jag tänker stå kvar för jag står bekvämt som jag gör".

Och sedan det här som flera i tråden skriver att "man ska ägna sig åt RIKTIGA problem" och "Det här gör bara så att folk blir rasister/kontraproduktivt/rasister får vatten på sin kvarn" - BULLSHIT! För det första, om någon tycker att det här är ett problem bland andra, vem är ni att sitta här och säga att den personen ska ägna sig åt något annat? Och det andra - nej. Alltså, det är ju inte som att någon sitter hemma och anser att alla människor är lika värda, läser den här artikeln och bara "Nej men det här med rasinstitutet var nog rätt ändå", det är ju de som egentligen tycker att mörkhyade människor är mindre värda som kommer att ta den här artikeln som något som rättfärdigar att de kan få slänga ur sig lite rasism.

"Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism"
Hur är användet av ordet vithet inte en anspelning och antydan av hudfärg och generaliserande av folk med den hudfärgen? Om jag hade sagt samma mening men använt uttrycket "svarthet" eller "muslimskhet" skulle du då inte ansett det rasisitiskt? Och det du också säger att det är alltid den som känner sig träffad som har rätt att göra det? Nja där håller jag inte med, absolut ska vi som samhälle undvika att möjliggöra rasism. nazism, trångsynthet och förtryck men det går åt alla håll. Jag som "vit" (egentligen är jag väl rödlätt eller mera beige men hursomhelst...) får alltså aldrig känna mig orättvist behandlad eller förtryckt eller särbehandlad av mörkhyade, judar, muslimer osv. bara för min hudfärg inte har en historia av slaveri, folkmord och liknande? Eftersom mannen i artikeln är mörkhyad och känner sig påhoppad och förtryckt av en kaka som dessutom på nåt vänster uppmanar andra människor att äta honom (?) så har han rätt att säga att det svenska samhället ägnar sig åt härskartekniker och att vita inte kan rannsaka sig själva och sin rasism (som då alla vita svenskar tydligen ägnar sig åt) bara för att inte alla gick i taket över sagd kaka?
Det är alltså då också med din syn på rasistisk tolkning alltid minoriteten som har rätt och vi andra "vita" som ska anpassa oss och aldrig ifrågasätta om det faktiskt handlar om en medveten rasistisk handling eller om det faktiskt kan vara så att det finns de som vill skapa drama för dramats skull och kanske inte för att det faktiskt finns något att bli upprörd över.
Jag säger verkligen inte att det inte finns rasism och särbehandling det finns så det räcker och blir över men det innebär inte att ALLT är det, ibland är en kaka en kaka, choklad är choklad, strössel är strössel och överreaktioner är överreaktioner oavsett vem det är som gör det.

Det är ju som att jag som kvinna har rätt att säga vadsomhelst om vadsomhelst som jag på minsta sätt kan finna antifeministiskt och kvinnoförtryckande och ingen annan skulle ha rätt att ifrågasätta mig för jag är minsann kvinna och då kan jag verkligen aldrig överreagera och jag kan aldrig ha fel för kvinnor har en historia av förtryck! Det spelar ingen roll om det är att jag tycker att bananer som är en mer manlig frukt har en mer fördelaktig placering i fruktdisken på Ica än t.ex. persikor som är en er kvinnlig frukt och därmed är hela Ica och faktiskt hela Sveriges manliga befolkning kvinnohatare för ingen annan man tar upp kampen mot persikornas förtrycka placering.
Du kanske tycker det är superlöjlig jämförelse men det handlar om att man faktiskt måste kunna se skillnad på handlingar som avser förminska eller förlöjliga någon och handlingar som faktiskt är helt oskyldiga och som bara uppfattas som stötande av någon som redan innan bestämt sig för att se rasism och förtryck i allt. Man måste kunna ta ett steg tillbaka och fråga sig om det är rimligt att det handlar om rasism/kvinnohat osv eller om det kanske är så att jag är så (kanske med all rätta) arg på samhället i största allmänhet och besviken på att det är så många som inte står upp för vad som är rätt och fel att jag projicerar min egen ilska, min egen frustration och min egen känsla av att hela tiden slå i underläge, på minsta lilla sak för att på sätt kunna "samla ihop" bevis på att det jag känner är befogat.

Självdistans är nyttigt för alla färger, former, åsikter och uppfattningar!

@Aliche Det där känns inte som ett svar på det jag skrev?

En fråga: Vill du uppriktigt förstå hur jag menar eller misstolkar du med flit? Jag har inget emot att utveckla mitt resonemang, men bara om du verkligen inte förstår hur jag menar. Om du misstolkar med flit orkar jag inte, det är det det handlar om, därför jag vill veta. :)

Jag tror faktiskt inte bagaren tänkte att det kunde uppfattas rasistiskt när de gjordes, men det är inte jag som har gjort dem så kan inte svara för det:) Ful är den! Smaken kan jag dock ej uttala mig om.

Det är möjligt att jag är väl cynisk. Jag har bara så svårt att förstå hur någon kan ha missat alla diskussioner, kring chokladbollar, pickaninnyn i Kalla Ankas Jul och alla andra femtioelva diskussioner. Detta är ju precis samma diskussion, bara i liiiite ny tappning. Även om konditorn levt helt avskärmad från omvärlden i sitt konditori, så vet ju i alla fall Expressen att det skapar rubriker.

@Mammas Vill DU misstolka allting jag skriver eller har du bara bestämt dig för att dom som känner sig träffade aldrig kan ha missuppfattat eller överreagerat? Jag misstolkar inte alls nånting och verkligen inte med flit men precis som du sa till någon ovan så är väl hela poängen med ett diskussionsforum att diskutera olika åsikter men du verkar ju tycka att alla som inte håller med dig och ser sagda händelse som ett rasistiskt påhopp som folk som bara medvetet misstolkar allt du skriver och som inte är värda att besvara eller förklara för.
Du verkar ju å andra sidan inte vara intresserad av att förstå hur någon annan tänker eller menar utan du verkar bara vilja övertyga alla andra om att du har rätt och alla andra ska bara förstå det och dom som inte gör det är knäppa.. Jag citerar dig: "Och buhu, nej du får inte tycka som du vill utan att bli ifrågasatt, det är lite att bli ifrågasatt som är grejen med diskussionsforum. Om du tycker att det är jobbigt att någon inte håller med dig kanske du ska jobba lite på det istället för att dra på dig offerkoftan för att någon inte håller med dig?"

Kanske dags att ta dina egna råd?

Är så extremt trött på Aftonbladets/Expressens artiklar om totalt oväsentliga händelser i dessa egentligen stora och allvarliga frågor. Folk verkar glömma att det enda de är ute efter är flest antal klick på deras ofta extremt märkliga och vridna rubriker. Hade det endast varit kakor med vit choklad hade det antagligen istället varit en stor rubrik om att "rasistkonditorn uteslöt mörkhyade", i äkta Aftonbladet-anda.

Lika trött är jag på personer som hela tiden ska leta fel överallt för att få känna sig som små viktigpettrar, istället för att göra någonting åt det verkliga problemet.

@Aliche Jag kanske var förhastad när jag förutsatte att du läst #62 innan du började med ditt raljerande, och ska jag utveckla det mer ingående än jag gör i det inlägget vill jag gärna veta att du faktiskt kommer att läsa inläggen innan jag förklarar dem än mer ingående.

Och ja, jag vet att det är ett diskussionsforum. Det gör inte att jag är förpliktigad att svara om du inte är intresserad av att diskutera. Det handlar inte om offerkofta utan om att jag inte pallar att lägga så mycket tid. Om det är något i inlägg 62 som du tycker inte svarar på det du skriver i inlägg #72 så skriv gärna vad det är, nu ser ingen vilja alls att diskutera i det inlägget, vilket gör mig lite avigt inställd till att diskutera med just dig. Och jag tycker inte att en ovilja mot att diskutera med en specifik person är samma sak som "Men jag inser nu så fel jag har. Jag ska ta mina åsikter och krypa tillbaka till den håla jag kom ifrån för i det samhälle vi har idag är tydligen inte jag heller välkommen......", som var det offerkoftiga jag svarade det på.

Ja många har väl redan tagit del av artikeln http://www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

Känner ni er träffad av dessa bakverk?
Nånstans känner jag att det måste väl vara upp till de som faktiskt känner sig träffad att avgöra om något verkligen är rasistiskt eller ej men här ser jag flera aspekter i saken.

Hade kakorna varit okej om man inte strösslat håret på dem eller bara använt vit choklad?

Ska man låta bli att avbilda människor överhuvudtaget pga av risken att någon kan ta illa upp?
Tänker att diskussionen om mat i olika rasistiska former diskuteras ganska frekvent med jämna mellanrum. Vart drar ni gränsen? Hur tänker ni kring mat och rasism?

Jag bara skakar på hövvet åt att man nuförtiden läser in att det skulle va rasistiskt i nästan allt som sägs och görs.

Den typen av "klubb kakor" ar valdigt vanliga har i USA. De allra flesta ar runda som bollar och mycket ofta forsedda med ansikten och har. Oftast morka da ju, som sagt, det ar fargen pa choklad, men ocksa av vit choklad eller en blandning av de bada. De basta har jag kopt pa ett litet bageri i en grannstad ... agt av ett fargat par.

Finns det inte tillrackligt med oforratter som faktiskt ar oforratter och menat som det? Hela rasist diskutionen far lite av ett lojets skimmer av saker som det har. Det finns tillrackligt med riktiga rasistiska foreteelser att upprora sig over och motarbeta.

Är det bara jag som känner mig lite kränkt av att han säger att " Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism".

Jag har ju inte gjort dem, varför straffas jag? Av någon som dessutom vet hur jävligt det kan vara?

KL
Jag håller med @Silkisif, varför ska alla "vita" få ta del av rasism-kängan? Hur blev det mer okej att säga att alla "vita" inte kan rannsaka sig själva och egentligen är smygrasister och ägnar åt oss åt härskartekniker i det tysta? Jag tycker verkligen inte förtjänar en sån känga!

Det här påminner mig om reaktioner som kommer ibland när mansrollen kritiseras.

Kanske en säger något i stil med "Det här är en produkt av en manlighet som inte kan rannsaka sig själv och sin sexism" och så dyker det upp någon som utbrister "INTE ALLA män!"

Jag förstår inte varför sånt här alltid måste förtydligas, att så många privilegierade tar saker som om de är personligt riktade till dem när man försöker diskutera strukturella problem som rör en grupp de råkar tillhöra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama