Rasistiska bakverk

Alltså vad är det som är rasistiskt med en brun kaka? Eller en vit? Om jag bodde i ett annat land och ett konditori bakade vita kakor skulle jag inte reagera alls!

Och en annan sak... att INTE ta med pepparkaksgubben i luciatåget ÄR väl rasistiskt av något!? Förstår inte tänket kring det.

På riktigt? Du tycker att vita svensson har anledning att känna sig lika kränkt som en afroamerikan? Du tycker att svensson har en liknande historia i bagaget?

Jag tycker de är onödiga och lite larviga. Varför känner man att de ska se ut så?
Jag hade gjort katter eller något som inte är laddat, eller bara struntat i att personifiera dem.

• Gilla
Reactions: Sol
Vad är det som är rasistiskt med olika färger på kakor? Eller är det bättre att bara göra vita?Jag tycker det ÄR rasistiskt att välj att inte ta med pepparkaksgubben i luciatåget.

Och en annan sak... att INTE ta med pepparkaksgubben i luciatåget ÄR väl rasistiskt av något!? Förstår inte tänket kring det.
And here we go again... Det är en ganska bra idé att ha lite koll på en händelse man har starka åsikter om. I fallet med pepparkaksgubbarna togs de bort ur tåget för att de inte skulle sjunga pepparkakssången, inget annat.

Sen att någon alltid passar på att ta såna tillfällen och vrida dem till att folk anser det vara rasistiskt är ju ganska tragiskt, men inte fullt så tragiskt som att folk faktiskt tror på det utan att över huvud taget kolla upp faktan själva.

Jag tycker att den mellanbruna kakan borde haft vitt eller rosa strössel för att inte associationen skulle bli lika stark. Den ser faktiskt ut som en afrikan. Konstigt att inte konditorn ser det. De svarta och vita kakorna har ju kontrastfärg på strösslet, varför inte den bruna?
Kannibalism-kommentaren var skrattretande! Man får äta sega gubbar utan att någon bryr sig? :p

Sånt här är så himla kontraproduktivt tycker jag, får bara människor som blir utsatta för rasism att verka gnälliga och överkänsliga.

Hade det varit ett helt uppenbart blackface, dvs kolsvart med krulligt hår och överdrivet stora läppar, hade jag förstått reaktion(erna) och hållt med fullständigt. Men att reagera över att konditoriet har gjort kakor i tre olika sorters choklad och mena att det är "en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism". Mjää... Jag ser på kakorna precis som smilisar av choklad, tyvärr är choklad ganska omständligt att färga och ser även rätt osmakligt ut trycker jag, så jag förstår att konditorn valde att låta den naturliga färgen vara.

Jag hade nog förövrigt köpt den av mjölkchoklad.

Om konditorn är lite smidig så kan man bara skippa allt strössel så blir det smiley-kakor istället.
Fast om man enbart gjorde vita kakor vore inte det rasistiskt? Då hade det kunna tolkas som att man förnekar existensen av svarta? ;)

På riktigt? Du tycker att vita svensson har anledning att känna sig lika kränkt som en afroamerikan? Du tycker att svensson har en liknande historia i bagaget?

Men finnar är vita o har blivit diskrimerade av både svenskar o ryssar.Hur många finnar i Sverige har inte varit abestlösa pga deras nen efternamn t ex ...det är bara löjligt

Hedinn skrev:
And here we go again... Det är en ganska bra idé att ha lite koll på en händelse man har starka åsikter om. I fallet med pepparkaksgubbarna togs de bort ur tåget för att de inte skulle sjunga pepparkakssången, inget annat.

Sen att någon alltid passar på att ta såna tillfällen och vrida dem till att folk anser det vara rasistiskt är ju ganska tragiskt, men inte fullt så tragiskt som att folk faktiskt tror på det utan att över huvud taget kolla upp faktan själva.

Och varför togs pepparkakssången bort?

Och varför togs pepparkakssången bort?
Eh, för att den inte behöver vara ett självklart inslag i ett luciatåg? När jag var liten sjöng vi varken den sången eller hade pepparkaksgubbar med, det kom senare, och då var de tre just för att de är det i sången. Det var då ingen som klagade innan...

..
Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne’.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

det blev väl för mycket för nån.

Herregud när ska folk börja gå vidare o glömma, judarna håller ju inte på sådär och dom ha fanimej fått lida dom med . <då länge man håller fast i elände så finns det kvar

Vi ska inte glömma historien vad som hänt men herregud ...gå vidare o var inte bittra.

[Hedinn, post: 16383129, member: 35975"]Eh, för att den inte behöver vara ett självklart inslag i ett luciatåg? När jag var liten sjöng vi varken den sången eller hade pepparkaksgubbar med, det kom senare, och då var de tre just för att de är det i sången. Det var då ingen som klagade innan...[/QUOTE]

Mycket märkligt att man inte får
vara pepparkaksgubbe pga att
man inte ska sjunga den
sången.

Jag ser inget problem. En kaka som varit en blackface hade möjligtvis varit en sak, men det där är rent löjligt. Tala om att skapa rasism där den inte finns. Borde kanske känna mig kränkt för att ingen gul kaka finns representerad.

Att samtliga kakor sedan är ohyggligt fula/ser äckliga ut och att åtminstone jag aldrig köpt dem av det skälet, är en annan sak.

Rasism är ju ett väldigt laddat topic. Hade bara de vita kakorna funnits hade det nog inte blivit någon skandal av det hela. Problemet är inte kakan i sig själv. Problemet ligger i att någon ser den och känner sig provocerad och diskriminerad mot.

Varför ?

Antagligen på grund av hur denne upplever sin livssituation och hur denne blir bemött av andra. Att det är svårare att få jobb om man har ett namn som låter utländskt, att man kommer till intervju och får konstiga reaktioner eftersom man har svenskt namn men inte ser svensk ut, att man på nätet liksom buntas ihop så fort någon "skandal" sker kring en människa med utländskt ursprung osv.

Däri ligger problemet, inte i kakan.

Istället för att jaga kakmonster kanske expressen kunde kasta lite tårta på SD politiker eller andra som faktiskt förespråkar rasfientlighet.

Är det bara jag som känner mig lite kränkt av att han säger att " Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism".

Jag har ju inte gjort dem, varför straffas jag? Av någon som dessutom vet hur jävligt det kan vara?

Och nej, jag tar inte illa vid mig egentligen. Men finns det en brun, en svart och en vit kaka så fattar jag inte vad det är som är så rasistiskt med de svarta. Formen och utförandet skiljer sig på intet sätt från de bruna eller vita, sånär som på hårfärgen. Jag förstår inte det rasistiska? Om man är rasist, tror man inte då att vi skiljer oss åt på något vis? Om kakorna är identiska sånär som på färgen, var skiljer vi oss? För att förneka att vi faktiskt har olika hudfärg känns dumt, framförallt när den mörkare huden har fler (fysiska) fördelar än den ljusare.

Jag fattar ingenting, men det är väl som vanligt.

KL
Jag håller med @Silkisif, varför ska alla "vita" få ta del av rasism-kängan? Hur blev det mer okej att säga att alla "vita" inte kan rannsaka sig själva och egentligen är smygrasister och ägnar åt oss åt härskartekniker i det tysta? Jag tycker verkligen inte förtjänar en sån känga! Visst jag kan tycka kakorna var något onödiga och som nån annan sa så hade det väl varit smidigare att skippa strösselhåret helt och bara köra dom som smileys men det är ju en vit också som blir lika mycket uppäten är det då att uppmana till kannibalism på även vita och är det inte lika hemskt då?
Det känns lite som att man vill hitta rasism och påhopp för att kunna rättfärdiga sin egen trångsynthet för det är det jag tycker mannen i just den här artikeln är (gäller självklart inte alla som jobbar mot rasism!), det är lika lite okej att bunta ihop alla oss "vita" och åtdela oss åsikter och beteenden som det är att bunta ihop färgade människor eller människor av olika religioner och göra detsamma.
För övrigt är ju inte vi "vita" samma sort bara för vi är ljushyade, det känns som att det är helt okej att kategorisera vita människor bara för vi inte lidit som t.ex. afrikaner eller judar, självklart har dom ett annat bagage än vad vi har med en helt annorlunda fruktansvärd historia men gör det att man alltid har rätt att klanka ner på vita människor som någon slags allmän fiende?
Jag tycker helt klart att man ska ifrågasätta och sätta stopp för idiotgrejjer som t.ex. när folk prompt ska kalla det "negerbollar" där finns det ju ingen anledning eftersom dom faktiskt är gjorda av choklad och då naturligt borde kallas chokladbollar, där handlar det bara om puckade rasist-traditioner som inte fyller någon mening. Men någonstans måste man väl ändå kunna överväga möjligheten att alla inte är smygrasister vars enda nöje är att skapa kakor, maträtter och liknande med syfte att sprida sina hatiska åsikter.

Ibland är en kaka bara en kaka.

Det är en kaka. Det är choklad, choklad finns i vitt, ljust och mörkt. Måste man ha en djupare mening med saken än så?
Vi kan ha kakor i alla andra former utan gnäll men oj om man har mun och ögon. Rasistiskt? Hurdå? Nidbild? Det är mörk choklad. Tänk om de velat göra en med lakrits också? Jisses så kan man inte ha det.
Jag tycker inte ens det ser ut som människor, tycker det ser ut som smileyface.

Sånt här gör att rasistiska människor får mer vatten på kvarnen bara. Irritationen växer sig allt större mot gnäll på sånt som inte är värt att gnälla över.

Hade det varit ett helt uppenbart blackface, dvs kolsvart med krulligt hår och överdrivet stora läppar, hade jag förstått reaktion(erna) och hållt med fullständigt. Men att reagera över att konditoriet har gjort kakor i tre olika sorters choklad och mena att det är "en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism". Mjää... Jag ser på kakorna precis som smilisar av choklad, tyvärr är choklad ganska omständligt att färga och ser även rätt osmakligt ut trycker jag, så jag förstår att konditorn valde att låta den naturliga färgen vara.
Jag anser inte heller att det ser ut som ett typiskt "blackface", och tycker att reaktionen är överdriven.
Ska man inte få avteckna olika etniciteter?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama