Kan du visa en källa på var SDpolitiker förespråkar rasfientlighet?Istället för att jaga kakmonster kanske expressen kunde kasta lite tårta på SD politiker eller andra som faktiskt förespråkar rasfientlighet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan du visa en källa på var SDpolitiker förespråkar rasfientlighet?Istället för att jaga kakmonster kanske expressen kunde kasta lite tårta på SD politiker eller andra som faktiskt förespråkar rasfientlighet.
Just i fallet med kakorna tycker jag att det var lite obefogat eftersom de fanns i tre färger. Men strösslet var onödigt också, åtminstone i den färgen.Och sedan är det ju inte som att rasism bara är enkelt och går att sätta i fack heller. Jag kan som vit inte säga att "nej men det där är inte rasistiskt", för allt ingår ju i ett sammanhang, och om man utsätts för ett ständigt förtryck blir man ju känsligare för även subtila uttryck av samma förtryck.
Jag märker samma sak när snubbar tar mer plats, jag noterar det direkt, och det är ju för att det är så extremt vanligt förekommande.
Edit - alltså i regel så om någon som är mörkhyad säger sig vara utsatt för rasism så tror jag på personen.
@Silkisif @Aliche "Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism" tolkar ju jag snarare som att personen uttrycker att det finns en struktur i vårt samhälle, inte att "alla vita" tycker något speciellt? Hur läser ni in att det skulle handla om alla med en viss hudfärg i Sverige, för mig är det helt uppenbart att det handlar om strukturer, vithetsnorm etc.
Och tja, jag hade väl inte reagerat på kakorna själv, men kan ju se likheten med blackface när den påtalas. Hade jag ägt konditoriet hade jag modifierat utseendet på kakorna när folk påpekade det för mig, eftersom jag inte vill förknippas med attityden "Jag uppfattar inte problemet i att jag står på din fot, jag tänker stå kvar för jag står bekvämt som jag gör".
Och sedan det här som flera i tråden skriver att "man ska ägna sig åt RIKTIGA problem" och "Det här gör bara så att folk blir rasister/kontraproduktivt/rasister får vatten på sin kvarn" - BULLSHIT! För det första, om någon tycker att det här är ett problem bland andra, vem är ni att sitta här och säga att den personen ska ägna sig åt något annat? Och det andra - nej. Alltså, det är ju inte som att någon sitter hemma och anser att alla människor är lika värda, läser den här artikeln och bara "Nej men det här med rasinstitutet var nog rätt ändå", det är ju de som egentligen tycker att mörkhyade människor är mindre värda som kommer att ta den här artikeln som något som rättfärdigar att de kan få slänga ur sig lite rasism.
@Silkisif Men alltså, hur kan du ens få det till att det handlar om något annat än en vithetsnorm? Att det handlar om annat än strukturer, som gör att vi som växt upp i en rasistisk struktur har svårt att se vår egen norm med kritiska ögon? Och kom igen, det är inte som att alla (är det ens någon?) de som rasar över artiklar som den här, pepparkakor, blackface i Kalle Anka etc har den minsta vilja att inse något, de vill bara få gnälla lite om hur synd det är om dem som inte ens kan få vara lite vardagsrasistiska utan att någon anmärker, och sedan kommer de med dåligt underbyggda artiklar som stöd liksom. Och nej, jag är jäkligt less, så jag kanske uttryckte mig trist, men det är ju så himla drygt att bemöta samma saker om och om igen, från folk som i regel anstränger sig för att inte förstå.
Men ja, jag vet att alla som är rasister knappast står och sjunger nationalsången framför sin flagga dagligen, men det innebär ju inte att det är personer som tycker att människor har ett lika värde blir rasister av artiklar som denna?
Och sedan ja givetvis ska vi få till en bättre integration i samhället, men det gör vi ju inte genom att börja assimilera liksom.
Jag tror nog inte bagaren tänkte längre att det är roligt med ett ansikte på kakan, tycker det ser ut som det är meningen att den ska vara barnvänlig.