Rasistiska bakverk

Jag tror nog inte bagaren tänkte längre att det är roligt med ett ansikte på kakan, tycker det ser ut som det är meningen att den ska vara barnvänlig.

@Silkisif @Aliche "Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism" tolkar ju jag snarare som att personen uttrycker att det finns en struktur i vårt samhälle, inte att "alla vita" tycker något speciellt? Hur läser ni in att det skulle handla om alla med en viss hudfärg i Sverige, för mig är det helt uppenbart att det handlar om strukturer, vithetsnorm etc.

Och tja, jag hade väl inte reagerat på kakorna själv, men kan ju se likheten med blackface när den påtalas. Hade jag ägt konditoriet hade jag modifierat utseendet på kakorna när folk påpekade det för mig, eftersom jag inte vill förknippas med attityden "Jag uppfattar inte problemet i att jag står på din fot, jag tänker stå kvar för jag står bekvämt som jag gör".

Och sedan det här som flera i tråden skriver att "man ska ägna sig åt RIKTIGA problem" och "Det här gör bara så att folk blir rasister/kontraproduktivt/rasister får vatten på sin kvarn" - BULLSHIT! För det första, om någon tycker att det här är ett problem bland andra, vem är ni att sitta här och säga att den personen ska ägna sig åt något annat? Och det andra - nej. Alltså, det är ju inte som att någon sitter hemma och anser att alla människor är lika värda, läser den här artikeln och bara "Nej men det här med rasinstitutet var nog rätt ändå", det är ju de som egentligen tycker att mörkhyade människor är mindre värda som kommer att ta den här artikeln som något som rättfärdigar att de kan få slänga ur sig lite rasism.

Och sedan är det ju inte som att rasism bara är enkelt och går att sätta i fack heller. Jag kan som vit inte säga att "nej men det där är inte rasistiskt", för allt ingår ju i ett sammanhang, och om man utsätts för ett ständigt förtryck blir man ju känsligare för även subtila uttryck av samma förtryck.

Jag märker samma sak när snubbar tar mer plats, jag noterar det direkt, och det är ju för att det är så extremt vanligt förekommande.

Edit - alltså i regel så om någon som är mörkhyad säger sig vara utsatt för rasism så tror jag på personen.

Alla har ju en uppfattning men för det måste det ju inte vara rätt i det stora hela ...men t ex slaveriet upphörde 1865 , när ska folk gå vidare och inte älta i all skit som hände för över 150 år sen ?
Börja tjata om bakelser liksom...

Men bakelser ....ärligt .
jag skrev att slaveriet upphörde för 150 år sen och diskrimineringen för 50-60 år sen ......det är förjävligt att dom svarta inte fick går på toaletter eller åka buss men det finns väl andra sätt än att jaga bakelser

och att "vita" är rasister ....är inte det diskriminerande ? Det innebär ju att du o jag o alla vita är rasister . För vi förstår inte bättre .
Klart vi förstår

Senast ändrad:
Men @martha du skrev " ...men t ex slaveriet upphörde 1865 , när ska folk gå vidare och inte älta i all skit som hände för över 150 år sen ?" vilket ju är helt irrelevant i diskussionen om det funnits rasism i vårt samhälle sedan dess. Därför frågar jag igen: Menar du att det inte finns någon rasism i vårt samhälle idag? Att all rasism i Sverige upphörde för 150 år sedan?

@Mammas "Det här är en produkt av en afrikansk svarthet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism" hade i alla fall jag läst ut som något väldigt rasistiskt.

Tror du på allvar att alla som är rasister är det medvetet, och att de tänkt igenom sina val? Jag kommer från Sveriges SD-tätaste valdistrikt, en liten håla på landet med mestadels bönder och bybor som knappt träffat en icke-vit människa. Det är inte så att de sitter och hatar på sina gårdar, och beger sig ut på protester när tillfälle ges. Nä, de läser tidningarna, hör ryktena (oftast om vad andra läst i tidningarna), och det är då artiklar som den i tråden föder rasism.

Jag TROR att många är sådana som insett att något i integreringspolitiken är snett och därefter läser i tidningarna (som å sin sida ofta är tokvridna åt vänster), pratar med sina vänner som hört rykten/upplevt något negativt (Malmö) och därefter blir invandringsfientliga. Och jag TROR inte att de egentligen är rasister, de vill bara att Sverige inte ska "förfalla" och gör det de tror är rätt.

Att klanka ner på "vardagsrasister" tycker jag är trist, är det inte bättre att "ni som vet bättre" föregår med gott exempel, struntar i att klanka ner, skriva "BULLSHIT", idiotförklara etc och istället berättar på ett trevligt sätt hur det egentligen är. De flesta "rasister" är nog människor som bara inte vet bättre, och jag har inte stött på många människor som inte intar försvarsposition när någon attackerar. Klart att man fortsätter vara rasist när man i antirasisternas ögon bara är en jubelidiot som är född för att hata och bli hatad.

Nä, tack å hej, jag är trött på både SD:are, högerpack, vänsterpack, media, och alla jobbiga idiotförklaringar som utdelas till höger och vänster.

Och sedan är det ju inte som att rasism bara är enkelt och går att sätta i fack heller. Jag kan som vit inte säga att "nej men det där är inte rasistiskt", för allt ingår ju i ett sammanhang, och om man utsätts för ett ständigt förtryck blir man ju känsligare för även subtila uttryck av samma förtryck.

Jag märker samma sak när snubbar tar mer plats, jag noterar det direkt, och det är ju för att det är så extremt vanligt förekommande.

Edit - alltså i regel så om någon som är mörkhyad säger sig vara utsatt för rasism så tror jag på personen.
Just i fallet med kakorna tycker jag att det var lite obefogat eftersom de fanns i tre färger. Men strösslet var onödigt också, åtminstone i den färgen.
För att illustrera hur lätt det är att trampa folk på tårna vill jag ge en känga till din avatar. Jag tycker att med tanke på allt kvinnoförakt är det olämpligt att på ett allmänt och dessutom kvinnodominerat forum ha en bild på en wanna-be-cool-snubbe som tydligen tycker det är coolt att flasha the c-word. Fixa en där det står cock istället? Det är stötande att kvinnors kön används som svordom eller vad-cool-jag-är-som-vågar-provocera-acessoar.

@Silkisif Men alltså, hur kan du ens få det till att det handlar om något annat än en vithetsnorm? Att det handlar om annat än strukturer, som gör att vi som växt upp i en rasistisk struktur har svårt att se vår egen norm med kritiska ögon? Och kom igen, det är inte som att alla (är det ens någon?) de som rasar över artiklar som den här, pepparkakor, blackface i Kalle Anka etc har den minsta vilja att inse något, de vill bara få gnälla lite om hur synd det är om dem som inte ens kan få vara lite vardagsrasistiska utan att någon anmärker, och sedan kommer de med dåligt underbyggda artiklar som stöd liksom. Och nej, jag är jäkligt less, så jag kanske uttryckte mig trist, men det är ju så himla drygt att bemöta samma saker om och om igen, från folk som i regel anstränger sig för att inte förstå.

Men ja, jag vet att alla som är rasister knappast står och sjunger nationalsången framför sin flagga dagligen, men det innebär ju inte att det är personer som tycker att människor har ett lika värde blir rasister av artiklar som denna?

Och sedan ja givetvis ska vi få till en bättre integration i samhället, men det gör vi ju inte genom att börja assimilera liksom.

@Silkisif @Aliche "Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism" tolkar ju jag snarare som att personen uttrycker att det finns en struktur i vårt samhälle, inte att "alla vita" tycker något speciellt? Hur läser ni in att det skulle handla om alla med en viss hudfärg i Sverige, för mig är det helt uppenbart att det handlar om strukturer, vithetsnorm etc.

Och tja, jag hade väl inte reagerat på kakorna själv, men kan ju se likheten med blackface när den påtalas. Hade jag ägt konditoriet hade jag modifierat utseendet på kakorna när folk påpekade det för mig, eftersom jag inte vill förknippas med attityden "Jag uppfattar inte problemet i att jag står på din fot, jag tänker stå kvar för jag står bekvämt som jag gör".

Och sedan det här som flera i tråden skriver att "man ska ägna sig åt RIKTIGA problem" och "Det här gör bara så att folk blir rasister/kontraproduktivt/rasister får vatten på sin kvarn" - BULLSHIT! För det första, om någon tycker att det här är ett problem bland andra, vem är ni att sitta här och säga att den personen ska ägna sig åt något annat? Och det andra - nej. Alltså, det är ju inte som att någon sitter hemma och anser att alla människor är lika värda, läser den här artikeln och bara "Nej men det här med rasinstitutet var nog rätt ändå", det är ju de som egentligen tycker att mörkhyade människor är mindre värda som kommer att ta den här artikeln som något som rättfärdigar att de kan få slänga ur sig lite rasism.

Jag har ju fått lära mig att välja mina strider och kan tycka att om detta är den strid man väljer att ta då kan man inte ha så stora strider att bekämpa. Vilket rimmar illa med det samhälle vi har för nog tusan finns det större strider mot rasism att ta än denna??

@martha Diskrimineringen av svarta i USA upphörde för 50-60 år sedan? Tror du på det själv? Bara för att svarta får gå på toaletten och åka buss betyder det inte att de inte diskrimineras idag. Tror du diskrimineringen försvann över en natt? Diskrimineringsfrågan är definitivt aktuell i USA än idag. Missat den pågåendet debatten i Florida? Tycker det varit en ämne som tagits upp i svenska medier rätt så frekvent det senaste året.

Istället för att förfasas sig över att folk förfasar sig över bakelserna så förfasar jag mig över att någon kan göra dessa bakelser och sen tycka synd om sig själv - för tanken var ju god. Är det så illa att personen gjort dessa bakelser och inte fattat bättre är det ju bara sorgligt, hur oallmänbildad och oinsatt i samtidsfrågor är det ens möjligt att vara? Alternativt ville personen göra ett statement/framkalla en diskussion, i så fall är det bara smaklöst.

@Silkisif Men alltså, hur kan du ens få det till att det handlar om något annat än en vithetsnorm? Att det handlar om annat än strukturer, som gör att vi som växt upp i en rasistisk struktur har svårt att se vår egen norm med kritiska ögon? Och kom igen, det är inte som att alla (är det ens någon?) de som rasar över artiklar som den här, pepparkakor, blackface i Kalle Anka etc har den minsta vilja att inse något, de vill bara få gnälla lite om hur synd det är om dem som inte ens kan få vara lite vardagsrasistiska utan att någon anmärker, och sedan kommer de med dåligt underbyggda artiklar som stöd liksom. Och nej, jag är jäkligt less, så jag kanske uttryckte mig trist, men det är ju så himla drygt att bemöta samma saker om och om igen, från folk som i regel anstränger sig för att inte förstå.

Men ja, jag vet att alla som är rasister knappast står och sjunger nationalsången framför sin flagga dagligen, men det innebär ju inte att det är personer som tycker att människor har ett lika värde blir rasister av artiklar som denna?

Och sedan ja givetvis ska vi få till en bättre integration i samhället, men det gör vi ju inte genom att börja assimilera liksom.

Jag tycker det är sjukt trist att "alla" som kommer med motargument som är någotsånär lugna och sakliga faller in under den kategorin du nämner i första stycket. Om något nu är så självklart, förklara det på ett sakligt vis. Vill de diskutera så kanske det även är du som behöver se gråskalor (de kanske tänker precis som du, "vilka idioter, de fattar ju ingenting"). Du kanske behöver "sänka dig till deras nivå" för att nå fram. Vill de inte lyssna så lyssnar de inte bättre av att bli nedvärderade.
Jag känner till ganska många som är uppenbart oupplysta och som rasar över artiklar.

Jag hade gärna gått och nynnat på nationalsången dagligen (om jag nu kunde den) om den satte sig på min hjärna. Jag har toksvårt att förstå varför nationalsången ska dras ned i skiten. Kan vi inte, precis som rasisterna, säga att det här gillar vi, det tillhör oss alla, och därefter leva med att Sveriges nationalsång finns?

Och nej, jag är inte särskilt insatt. Jag har försökt, men mötts av så mycket hat att jag inte orkat.

Jag tror nog inte bagaren tänkte längre att det är roligt med ett ansikte på kakan, tycker det ser ut som det är meningen att den ska vara barnvänlig.

Barnvänlig? Sen när måste man göra kakor barnvänliga? Svårigheten är väl att få barn att INTE äta kakor.

Det här reagerar jag på:
Kitimbwa Sabuni vill inte förklara mer ingående varför han anser att kakorna är rasistiska

Så det är rasistiskt men han vill (eller kan) inte förklara varför. Det tycker jag också är en sorts härskarteknik. Det går ju inte att bemöta eftersom det inte finns några argument.

@morgaine Ja som jag skrev så kan jag se likheten med blackface när den påpekades, men jag tycker liksom inte att jag är rätt person att komma med pekpinnar om vad någon annan ska tycka och känna liksom.

Edit - för info: resten är rätt OT

Jag gillar ordet cunt. Jag kollade på olika bilder på samma snygga snubbe (objektifierande?) och fastnade direkt när jag såg den med cunt-kepsen för att cunt är ett ord jag gillar. Det är som den engelska motsvarigheten till fitta, och det är också ett ord jag gillar.
Och för att tala om kvinnoförakt är det intressant hur just cunt/fitta är mer provocerande än cock/kuk, det är ju bara att se ditt inlägg där du skriver om cunt till "the c-word" medan cock går bra att skriva ut. Samma sak ser vi ju i samhället hela tiden, kuk är liksom mer rumsrent än fitta, genomgående.

Sedan kan jag ju säga att min egentligen enda referens till ordet är typ erotisk litteratur, och jämför vi användningen av "cunt" med typ "down there" gillar ju jag det första bäst alla dagar i veckan eftersom det andra är att sätta fittan i facket "onämnbar, orörbar, ful" som jag sett för mycket av i samhället generellt. Sedan är det ju ordsymbolik, för mig är "cock" någon som trampar på andra människor, anser sig förmer, våldtar sin tjej etc, medan en "cunt" är mer jämförbart med bitch, och typ någon som går sig egen väg och blir förolämpad med detta av samma person som jag kategoriserar i cock-kategorin, om vi nu ska använda det som skällsord istället för den ordagranna betydelsen.

Men det kan vara så att jag har fel, och finner du det stötande så visst kan jag börja kolla efter en annan avatar. Men sedan är det ju så att när jag sätter avataren på mig så tillämpar jag ju den på mig, så det är ju inte en cool snubbe som "flashar the c-word" utan jag som tillämpar det på mig själv snarare, om det gör saken annorlunda.

Intressant att få resonera över varför man gör de val man gör och varför man tycker på de sätt man gör, tack för att du väckte diskussionen. :)

Att det alltid ska vara ett sådant tjat om att allt är rasistiskt. Jag tror att det är vi svenskar som är rädda för att allt vi gör ska uppfattas som något rasistiskt. En mörkhyad hade nog inte brytt sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama