Rasistiska bakverk

Det knäppaste i denna diskussion är att alla verkar hålla med om att de inte har rasistiska tankar, men ändå måste man argumentera.

Det här påminner mig om reaktioner som kommer ibland när mansrollen kritiseras.

Kanske en säger något i stil med "Det här är en produkt av en manlighet som inte kan rannsaka sig själv och sin sexism" och så dyker det upp någon som utbrister "INTE ALLA män!"

Jag förstår inte varför sånt här alltid måste förtydligas, att så många privilegierade tar saker som om de är personligt riktade till dem när man försöker diskutera strukturella problem som rör en grupp de råkar tillhöra.
Hade du läst mitt inlägg hade du hittat en annan mening. Alltid roligt med folk som klipper ut en mening eller två ur ett sammanhang.

Det här påminner mig om reaktioner som kommer ibland när mansrollen kritiseras.

Kanske en säger något i stil med "Det här är en produkt av en manlighet som inte kan rannsaka sig själv och sin sexism" och så dyker det upp någon som utbrister "INTE ALLA män!"

Jag förstår inte varför sånt här alltid måste förtydligas, att så många privilegierade tar saker som om de är personligt riktade till dem när man försöker diskutera strukturella problem som rör en grupp de råkar tillhöra.

Exakt. Det är många som inte inser att en talar om strukturella problem och inte alla individer som innefattas i gruppen man exempelvis.

På tal om "INTE ALLA MÄN":

2014-04-10-PLTM196.jpg

Jag har ingenstans skrivit att folk tvärvänder pga artiklar som denna. Däremot vet jag (tyvärr) en hel del personer som i sin okunskap röstar på SD och som genom just sådana artiklar får vatten på sin kvarn och ser det som ännu mer befogat att rösta på SD eftersom [I]"nu har de där invandrarna inget bättre för sig igen än att ge sig på en stackars konditor som bara försöker tjäna sitt uppehälle" [/I]Detta motverkar allt det jag försöker göra genom upplysning och utbildning av just dessa personer. Så ja indirekt blir det kontraproduktivt.

[QUOTE="Mammas, post: 16383602, member: 54856"][USER=49145]Det kanske inte var så du menade, men att förminska någons uppfattning genom att säga att om den verkligen vill jobba mot rasismen är det den gör fel väg att gå för att det finns större problem är bara drygt i mina ögon. Jag menar allt är väl bättre än inget? Varför ska vi acceptera vardagsrasism bara för att det finns större problem. Det går ju att tillämpa på allt, då ska vi inte bry oss om anställningar eller misshandlar med rasistiska förtecken heller, för det finns ju större problem. Det går ju att tillämpa på allt.
[/QUOTE]

Skillnaden är att jag ser inte detta som rasism och jag ser inte oviljan att kvotera in kvinnor i styrelser som antifeminism. Det intressanta är att du står och hojtar på barikaderna om att detta är rasism baserat på att någon upplevt det som rasistiskt [B]men [/B]när jag upplever ditt inlägg som ett ordentligt påhopp på mig och många med mig som faktiskt jobbar hårt mot rasism då är jag/ vi bara löjliga som uppfattar ditt inlägg så för det var det ju inte alls. [B]Om [/B]nu rasism och antifeminism ska bedömas utefter att någon känner sig illa till mods borde inte samma sak gälla allt då?? Jag kände mig påhoppad och alltså måste vi nu få in en artikel i Expressen om att Mammas minsann trycker ner folk som enbart utövar sin rätt till yttrandefrihet. Eller???

[QUOTE="Mammas, post: 16383602, member: 54856"][USER=49145]@TeamLundVer
Nu är jag inte så jätteinsatt i rasismfrågor, men jag brinner desto mer för feminism och därifrån känner jag så väl igen ditt argument, det kommer liksom oavsett vad man argumenterar om. "Varför prata om hen när det finns löneskillnader att prata om, det är mycket viktigare" "Varför prata om löneskillnader när kvinnor i U-länder måste jobba samma dag de fött barn, det är mycket viktigare" "Varför prata om att kvinnor i u-länder när det finns könsstympning, det är mycket viktigare" "Varför prata om könsstympning när kvinnor mördas för att de är kvinnor, mycket viktgiare", och det argumentet känns så jäkla lågt bara.

Och buhu, nej du får inte tycka som du vill utan att bli ifrågasatt, det är lite att bli ifrågasatt som är grejen med diskussionsforum. Om du tycker att det är jobbigt att någon inte håller med dig kanske du ska jobba lite på det istället för att dra på dig offerkoftan för att någon inte håller med dig?[/QUOTE]

För de första så drar jag inte på mig någon offerkofta. Att påstå något sådant är nästan löjeväckande. Jag reagerar dock starkt på ditt raljerande och din icke så subtila andvändning av härskartekniker. Jag anser inte sådant höra hemma på ett diskussionsforum utan tycker nog att en diskussion tjänar på att lyftas upp ur sandlådan.. Att jag inte fortsatte diskutera beror på att jag satt och skrev med spyhinken bredvid mig och valde sömn efter min postering.

Och för att spä vatten på din kvarn så använder jag inte ordet *hen* heller. Det skulle aldrig falla mig in då jag inte ser behovet av det. Tvärtom kan jag störa mig så pass mycket på texter som är fulla av detta ord och dess böjningar att jag till slut väljer att avbryta läsandet då jag inte får ngt flyt. Men det står andra fritt att använda ordet bäst tusan de vill. Däremot, om vi fortsätter på det inslagna feminismspåret i Sverige, så anser jag att lika lön för lika arbete gäller under förutsättning att de som gör jobbet inte enbart har samma tjänst utan även gör jobbet lika bra (något som ofta missas i diskussionerna). På samma sätt så ska den som är bäst lämpad för ett arbete få det. Flickor och pojkar ska kunna använda de kläder och leksaker de vill i de färger de vill utan att de ska ses som konstigt. Kvinnor (och i vissa fall män) ska utbildas och stöttas till att våga anmäla våld i relationer, sexuella våldshandlingar mm och samhället måste bli oerhört mycket bättre på att inte enbart döma ut kännbara straff för ovanstående utan även sluta med det skuldbeläggande av offret som sker idag osv. Detta är sådant som jag kämpar för (vad det gäller Sverige). Vad det gäller övriga världen (om vi drar alla länder över en kam) så tror jag att det vi måste göra just nu är att ge adekvat utbildning för vi kan tyvärr inte begära något av människor som inte förstår bättre. Utöver det så måste det till fler tillflyktsorter för drabbade kvinnor och barn.

Detta är vad jag tror på och kämpar för men det är klart jag kan ju alltid lägga energi på kampen för användandet av *hen* istället. :cautious:

På samma sätt jobbar jag mot rasism (att jag tog upp feminismen istället beror på att du sade dig vara mer insatt i den).

Och då återkommer vi till din ursprungsfråga:
@TeamLundVer Och vad ger dig rätten att bedöma vilka prioriteringar andra ska göra?
Jadu... Jag kämpar för det samhälle som jag vill se mina barn växa upp i och då struntar jag högaktningsfullt i färgen på chokladkakor. Det spelar inte ens i samma liga som de frågor jag anser vara viktiga..

Men vad ger dig rätten att bedöma vilka prioriteringar jag ska göra???[/user][/user]

Ja många har väl redan tagit del av artikeln http://www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

Känner ni er träffad av dessa bakverk?
Nånstans känner jag att det måste väl vara upp till de som faktiskt känner sig träffad att avgöra om något verkligen är rasistiskt eller ej men här ser jag flera aspekter i saken.

Hade kakorna varit okej om man inte strösslat håret på dem eller bara använt vit choklad?

Ska man låta bli att avbilda människor överhuvudtaget pga av risken att någon kan ta illa upp?
Tänker att diskussionen om mat i olika rasistiska former diskuteras ganska frekvent med jämna mellanrum. Vart drar ni gränsen? Hur tänker ni kring mat och rasism?
Jag tycker att alla som har kärnvapen, vanliga bomber o missiler borde avfyra dom samt spränga alla kärnkraftverk som finns på jorden. Då blir det ju lugnt o bekymmersfritt o ingen har nått att klaga på :meh:

Nu har jag inte läst varenda ord i denna tråd men här sitter jag i vilket fall som helst, halv nio på morgonen o skrattar! Detta är pinsamt!

Det finns inga dummare typer än människor som hittar på begrepp likt rasism o liknande. I "min flock" hemma har vi en ljusgul en svartvit en randig o en helgrå, ingen av dessa verkar ha några större bekymmer med sina färger och ingen av dessa verkar heller vara speciellt intersserade av vem som är svart eller vit eller mörk eller ljus! Enligt min mening är det vi människor som är så fruktansvärt korkade att vi inte förstår bättre än att hitta på att kakor och andra saker är rasistiska! Jag anser att det är bättre att vi allihop låter varandra vara än tramsa med vilken kulör en kaka har råkat få.

Varför inte bara vara överens om att man har olika färger, det är ju faktiskt ingen här som ser min blonda arbetskamrat som utsatt för han är blond eller min andra arbetskamrat som råkade bli mörkhårig. Vi bryr oss inte om vilket, båda två är skitduktiga på de gör. Det som faktiskt är viktigt för oss i "vår flock" på vårt arbete. Jag kan samtidigt förstå att det har varit synd om väldigt många olika folkgrupper genom åren, MEN vi är inte där nu och vi ska därför inte leva i sådant som faktiskt är färdiglevt. Man ska naturligtvis minnas historian men man ska inte låta den påverka ens val och tycke om vem är värd mer än vem.

Hur som, och till syvene och sist så skäms jag lite grann när jag rent själviskt sitter här och tänker sätta ett oskyldigt barn till världen och låta honom bli förstörd av alla dessa störda fantasier det finns i världen. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära honom att olika spelar ingen roll, men jag kommer däremot ALDRIG lära honom att man inte får rita en person med speciellt hår eller annorlunda färg för det betyder att man är rasist.

I min värld kvittar det vilket sålänge människan kan lära sig att folk är och ser olika ut! Det finns så många andra aspekter i världen som hade varit viktigare att få bort från världskartan, sådant som faktiskt medvetet skadar andra runt omkring än att ge sig på en chokladfärgad (och antagligen chokladsmakandes) kaka som råkade se ut som en GUBBE!

OCH VARFÖR HAR DOM INTE GJORT EN KAKA MED FORM SOM EN KVINNA! NU KOMMER ALLA KVINNORNA BLI LEDSNA OCH KÄNNA SIG UTANFÖR ATT DE INTE HAR FÅTT EN EGEN KAKA!

Det övre inlägget var inte meningen, och var för långsam att ändra i den...

Jag kan tänka mig att bagaren inte trodde det skulle ses som rasistiskt på grund av mångfalden av flera färger. Att kakor/godis till barn ges roligare utseende är ju heller ingen nyhet...

Anledningen till att jag tycker den här reaktionen är onödig, är just på grund av min tanke på barn. Ge ett yngre barn papper och färgpennor och be barnet rita av en afrikan, en nordeurope, en asiat etc. Ja då kommer de se olika ut.

Det jag tycker är tråkigt är att det fortfarande verkar finnas befog för att känna sig kränkt av något sådant. Att samhället inte blivit jämlikare än så och att även jag som vit fortfarande får leva med en ärvd skuld efter tidigare generationer, precis som förtrycket har blivit ärvd.

Jag kommer aldrig rösta på SD, jag delar inte deras människosyn. Men om jag automatiskt är rasist för jag tycker detta är överhypat, så får det väl vara så då.

Nu har jag inte läst varenda ord i denna tråd men här sitter jag i vilket fall som helst, halv nio på morgonen o skrattar! Detta är pinsamt!

Det finns inga dummare typer än människor som hittar på begrepp likt rasism o liknande. I "min flock" hemma har vi en ljusgul en svartvit en randig o en helgrå, ingen av dessa verkar ha några större bekymmer med sina färger och ingen av dessa verkar heller vara speciellt intersserade av vem som är svart eller vit eller mörk eller ljus! Enligt min mening är det vi människor som är så fruktansvärt korkade att vi inte förstår bättre än att hitta på att kakor och andra saker är rasistiska! Jag anser att det är bättre att vi allihop låter varandra vara än tramsa med vilken kulör en kaka har råkat få.

Varför inte bara vara överens om att man har olika färger, det är ju faktiskt ingen här som ser min blonda arbetskamrat som utsatt för han är blond eller min andra arbetskamrat som råkade bli mörkhårig. Vi bryr oss inte om vilket, båda två är skitduktiga på de gör. Det som faktiskt är viktigt för oss i "vår flock" på vårt arbete. Jag kan samtidigt förstå att det har varit synd om väldigt många olika folkgrupper genom åren, MEN vi är inte där nu och vi ska därför inte leva i sådant som faktiskt är färdiglevt. Man ska naturligtvis minnas historian men man ska inte låta den påverka ens val och tycke om vem är värd mer än vem.

Hur som, och till syvene och sist så skäms jag lite grann när jag rent själviskt sitter här och tänker sätta ett oskyldigt barn till världen och låta honom bli förstörd av alla dessa störda fantasier det finns i världen. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära honom att olika spelar ingen roll, men jag kommer däremot ALDRIG lära honom att man inte får rita en person med speciellt hår eller annorlunda färg för det betyder att man är rasist.

I min värld kvittar det vilket sålänge människan kan lära sig att folk är och ser olika ut! Det finns så många andra aspekter i världen som hade varit viktigare att få bort från världskartan, sådant som faktiskt medvetet skadar andra runt omkring än att ge sig på en chokladfärgad (och antagligen chokladsmakandes) kaka som råkade se ut som en GUBBE!

OCH VARFÖR HAR DOM INTE GJORT EN KAKA MED FORM SOM EN KVINNA! NU KOMMER ALLA KVINNORNA BLI LEDSNA OCH KÄNNA SIG UTANFÖR ATT DE INTE HAR FÅTT EN EGEN KAKA!
Ja men vissa kvinnor är ju som en kaka med härliga former :d

Barnvänlig? Sen när måste man göra kakor barnvänliga? Svårigheten är väl att få barn att INTE äta kakor.
Sedan när har konditori intresse i att inte sälja bakverk till barn? SJälvklart vill de göra kakor som säljer. personligen anser jag att konditoriet bör göra en citronversion, en jordgubbsversion och en blåbärsversion av kakan också.

@Gammeln
Ja och helt plötsligt blev det kränkande för att nu kallade du kvinnorna för tjockisar. Man kan vrida och vända allt till förbannelse.

Även om jag faktiskt kan hålla med dig, eller i alla fall min man, enligt hans kommentar, han menar att det måste finnas något att hålla om, annars kanske det går av på mitten om jag råkar trycka för hårt. :)

@Gammeln
Ja och helt plötsligt blev det kränkande för att nu kallade du kvinnorna för tjockisar. Man kan vrida och vända allt till förbannelse.

Även om jag faktiskt kan hålla med dig, eller i alla fall min man, enligt hans kommentar, han menar att det måste finnas något att hålla om, annars kanske det går av på mitten om jag råkar trycka för hårt. :)
Hehehe......det var bättre förr när det fanns viktigare saker att bekymmra sig över, typ kommer vi att ha mat på bordet om 2 veckor...

Oavsett själva kakbryderiet måste jag säga att det hela lockar fram intressanta reaktioner.

Jag borde inte vara förvånad men satte ändå morgonkaffet i vrångstrupen av alla Vithetens Riddare som så raskt rider ut för att försvara de redan privilegierade.

År 2014 duger inte okunskap som ursäkt för att vara helt omedveten om rasism och vithet som strukturer i vårt samhälle. Klarar man av att logga in och skriva på ett internetforum så klarar man av att googla och läsa på om rasism, samhälle och makt. Så slipper vi andra läsa dravel om vitas ärvda skuld och om att diskriminering upphörde för 50 år sedan. :banghead:

Jag har full förståelse för att Kitimbwa Sabuni anser att hans och hans förenings roll inte är att utbilda. Det är inte de förtrycktas skyldighet att utbilda sina förtryckare. Det är vi privilegierade som har skyldighet att utbilda oss själva - det är vi som måste kliva ner från piedestalen.

Jag har tittat och tittat på kakorna. Jag har försökt se om jag hittar något som jag kan tolka som kränkande, men jag hittar verkligen inget.

Jag ser tre kakor som er ut som smileys. De är alla doppade i choklad, har ögon och strössel som hår. Är det den mörkaste kakan som ska vara blackface? Vad jag har förstått brukade väl även håret vara mörkt eller färgas/sminkas mörkt, och den kakan har ju ljust "hår" (strössel).

Sedan kan jag tycka det är synd att Kitimbwa inte vill/kan förklara varför han anser att kakorna är tydligt rasistiska. Han säger att "det är så klart att det här är rasistiskt". Jag tycker inte att det är så klart, jag hade gärna hört en förklaring till hur och varför man anser det. Även om det nu inte är hans uppdrag att utbilda om rasism, men jag kan ändå önska att en liten förklaring inte vore fel när han verkar mena att det är helt solklart att kakorna är rasistiska.

Och så tycker jag det är tråkigt att han säger att det är en härskarteknik att spela oförstående. Ja, det kan det säkert vara, men antar han att alla som faktiskt inte förstår bara spelar oförstående och egentligen är rasister som utövar härskartekniker? Eller, va? Jag fattar ingenting.

Att kakorna skulle handla om "symbolisk kannibalism" låter ju bara för dumt, faktiskt. Det är kakor som ser ut som smileys! Min gissning är att tanken bakom är att barn kan tycka kakorna ser kul ut och vilja ha en.
Pepparkaksgubbar, pepparkaksgummor, sega gubbar... Är det också symbolisk kannibalism?

F ö undrar jag hur fan folk tänker sig att vi ska kunna diskutera rasismen utan att prata om vithet. Jag börjar bli riktigt irriterad på hur orden "vit" och "vithet" är som ett rött skynke för många (vita!). Steg ett är liksom att titta ner på sina egna fötter och kolla vart man står, särskilt om man råkar stå på en piedestal.

Sedan när har konditori intresse i att inte sälja bakverk till barn? SJälvklart vill de göra kakor som säljer. personligen anser jag att konditoriet bör göra en citronversion, en jordgubbsversion och en blåbärsversion av kakan också.

Så ingen gubbe, ingen försäljning till barn? Hoppsan! Då ligger det kanske något i den påstådda kannibalismen?!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama