Rasfundering... igen..

Meibla

Trådstartare
nu är det lite drygt 5 mån sen Mulle avlivades och vi börjar lite smått leta efter en ny hund... men vet inte riktigt vilken ras.
Raser som vi kikat på är

Eng. springer spaniel
Eng. cocker
Labbe
Golden
Flat
samojed
schäfer

Tror ni att nån av dom raserna skulle passa oss? :confused:

Vi vill inte ha nån arbetsnarkoman men inte heller en soffpotatis som inte vill göra nånting. Är ju lite individuellt oxå, men generellt sett.

Det vi kommer pyssla med mest är väl lydnad, agility och spår.. beroende på vad hunden gillar.

Sååå... vad tror ni?
 
Sv: Rasfundering... igen..

Alla raserna ni funderat på tycker jag skulle passa... ja, kanske inte flatten dock, de kan ju vara riktiga arbetsnarkomaner :D

De raser ni listat skiljer ju en del i storlek och pälsvård, så att fundera på vad som passar er bäst ur de synpunkterna kanske är en idé?
 
Sv: Rasfundering... igen..

Pälsvården är det minsta problemet, å storleksmässigt.. ptja.. d spelar ingen större roll så länge den e större än katterna vi har :D
 
Sv: Rasfundering... igen..

Det är ju en hel del skillnad på vissa av raserna så jag håller med Gnist där..Vad är det som ni helst vill göra med hunden :)
 
Sv: Rasfundering... igen..

Det blir mest spår, lydnad och eventuellt agility. Har inga direkta tävlingsambitioner, men nån tävling lär det nog bli iaf. Blir det en samojed så ska jag iaf se till o få ett godkänt dragprov..
 
Sv: Rasfundering... igen..

Röstar för samojed om valet står mellan de raser du tagit upp i 1:a inlägget.
 
Sv: Rasfundering... igen..

ah d lutar nog åt det hållet, men min kära sambo blev avskräckt av allt hundhår när jag hade Tuffsan :crazy: fast tror du en samojed skulle trivas med att dra typ skrinda eller liknande plus annan aktivering ? Vi har inte så mkt snö här nere på vintern... så åka skidor är rätt lönlöst
 
Sv: Rasfundering... igen..

En eng cocker annars då?? Det verkar ju vara en bra allroundhund. Det skulle passa tycker jag.
 
Sv: Rasfundering... igen..

Det är väl mer jakt och slädhund vad jag kan förstå..Passar ju bra till spår men aguility har jag inte sett någon samojed delta i men det kanske är vanligare än vad jag tror??
 
Sv: Rasfundering... igen..

Samojed skulle jag INTE välja :angel:
Jag har den uppfattningen att dom är ganska dryga och svåra att få "pli" på...som vinthundar eller katter...dom gör helst som dom själva vill, men dra skrinda klarar dom nog... :D
Ingen hund man kan ha lös o lita på att den kommer på inkallning.
 
Sv: Rasfundering... igen..

Dom är envisa som åsnor ;) Nu har jag ju iofs bara haft 1 samojed, men henne va d inga som helst problem att ha lös, kom som en blixt så fort jag ropade.. men d kanske va rena turen att jag fick ett sånt exemplar.


Till Alla:
Ni får gärna komma med andra förslag oxå, dom raserna jag tog upp i 1.a inlägget va bara dom vi kikat lite smått på, men d skadar ju inte att kolla på andra raser, :)
 
Sv: Rasfundering... igen..

Ja, jag brinner ju för DSG:n .....dom kan man ha till istort sätt allt, nja, dra skrinda kanske inte är nån höjdare :angel:

Men dom finns i listorna som spårhundar, elitlydnad, jakt, agility,gårdshundar(råttehundar) och framför allt bra förpackning och underbart tillgivna.
Jag har alltid haft stora hundar ala bruks, men denna slår allt.

Sen finns det ju folk som sett hemska exemplar, men det tror jag inte kan företräda rasen...Man måste aktivera dom på nåt sätt för dom är riktiga energiknippen, men inne om dom får normal stimulans är dom lika lugna som de flesta raser.
 
Sv: Rasfundering... igen..

Kan rekomendera Eng Spring Spaniel. Är själv uppvuxen med sånna. Vi hade tre stycken med olika temprament men utmärkande för alla är att de var pigga och arbetsglada, passar utmärkt med barn och djur. De hade heller inget emot att slappa i soffan då och då..:D

Våra hundar användes till sällskap, utställning, lydnad och jakt.

Det som kan vara lite jobbigt är pälsvården. De ska helst trimmas med jämna mellanrum så att de inte ser ovårdade ut och den långa pälsen måste borstas för att få bort tovor och allt det skräp som dessa raringar annars generöst delar med sej av och sprider över ditt hem.
 
Sv: Rasfundering... igen..

Själv brinner jag ju för pinschrarna. Men som pinscherägare måste man ha en stor dos humor för det händer alltid nåt runt dessa hundar. :angel: :D
Men dom är otroligt glada, pigga, temperamentsfulla, ambitiösa och så otroligt positiva när det kommer till arbete.
Nu har jag ju en dvärg, men tala om hund som funkar till allt. Vi spårar, tränar lydnad, sök, hon hänger med ut på ridturer osv.
Dom orkar hur mycket som helst. Men samtidigt kryper dom mer än gärna upp bredvid en soffan och kan vara ena riktiga soffpotatisar. Tills det vankas nåt skoj för då har du hunden med dig, laddad till 110 %. ;)
 
Sv: Rasfundering... igen..

Ja ok. Annars är det trevliga hundar. men hur stor får hunden vara max då?
 
Sv: Rasfundering... igen..

Själv brinner jag ju för pinschrarna. Men som pinscherägare måste man ha en stor dos humor för det händer alltid nåt runt dessa hundar. :angel: :D
Men dom är otroligt glada, pigga, temperamentsfulla, ambitiösa och så otroligt positiva när det kommer till arbete.
Nu har jag ju en dvärg, men tala om hund som funkar till allt. Vi spårar, tränar lydnad, sök, hon hänger med ut på ridturer osv.
Dom orkar hur mycket som helst. Men samtidigt kryper dom mer än gärna upp bredvid en soffan och kan vara ena riktiga soffpotatisar. Tills det vankas nåt skoj för då har du hunden med dig, laddad till 110 %. ;)

Dvärg pincher va sambon lite småsugen på... men dom e lite för små... är det nån större skillnad på dvärg och mellan pincher? Förutom storleken då.
 
Sv: Rasfundering... igen..

En Curly Coated Retriever kanske då? En bra familjehund som gillar att jobba :) Fast den är ju lite större än en vanlig retriver visserligen.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 472
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 426
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp