Raser som inte fäller, hjälp mig!

Sv: Raser som inte fäller, hjälp mig!

Dina Shih Tzu är verkligen jättefina, men jag har ändå fallit för Löwchen! De är precis lagom i allt vad jag vill ha i en hund.
Igår körde jag till Bedecan Kennel i Åstorp. Vilka söta hundar!! Hennes King Charles var också jättefina!

Blev ännu mer positiv när de gillade min son (de var inte så vana vid barn), och när vi satte oss att fika, gick alla hundar o vilade. Inga problem! Dessutom hade hon en som var lite mer nerrakad än de andra, han fick så mycket fästingar, och det blev så fint och mjukt!

Jag tror nästan att jag vill hålla det ganska kort, smidigare med det mesta ju! Klart de kan få ha lite päls på vintern!

Nu till nästa problem, hon har inga tikar att ta valpar på...

Vad kul att löwchen ser ut att bli rätt för dig. Googla svenska löwchencirkeln så hittar du valpförmedling och tips på fler uppfödare. Jag PM:ade dig ett tips också. I en liten ras föds det ju inte hur många kullar som helst på ett år, så man kan behöva åka en bit.

En liten uppdatering!

Jag har nu tre val!!! Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Jag skriver alternativen i önske-ordning, ettan lutar det mest åt.

1. En drygt ett år gammal tik med underbett, säljes av en kennel som inte har användning av henne pga underbettet (utställning o avel).
Denna är min favorit, uppfödaren verkar jättebra, och seriös. Inte för att det egentligen spelar så stor roll, men detta alternativet blir
billigast, då uppfödaren bryr sig mer om hemmet än pengarna. Dessutom ligger kenneln inom en timmes bilresa bort.

2. Två valpkullar planeras i början av nästa år. Uppfödaren har inte hittat någon hane än, och därför anser jag det som aningens
osäkert, dessutom kostar detta alternativet betydligt mer, jag måste ta hela rumsrenhetsträningen från noll osv.

3. En fem månader gammal hane säljes av kennel som har insett att de har för många hundar. De ska ha samma pris som för en valp,
och kenneln ligger fyra timmars bilresa bort. Det är en hane, och denna gången var jag sugen på en tik....

Så ser det ut, och på måndag ska jag träffa denna tiken, som är alternativ nummer ett :-). Det enda juxet är att jag inte vet riktigt med jobb än, nyss dragit igång eget, och det tar ännu några månader innan jag vet om det kommer gå runt!

Nu vet ni läget i alla fall!

Pris och längden på resan är mindre viktigt. Rätt hund från rätt uppfödare och gärna vid rätt tidpunkt i livet är viktigare.

Pris och längden på resan är mindre viktigt. Rätt hund från rätt uppfödare och gärna vid rätt tidpunkt i livet är viktigare.

Priset spelar roll, för mig i alla fall, eftersom jag hellre lägger pengar på försäkring, säng, bilbur osv till hunden :)

Sen är det egentligen en bra tid nu, problemet som gjorde att jag tänkte vänta till nästa år, var just det, pengarna! Jag har börjat spara, och om 7 månader har jag 14000 kr, som valp kostar.

Självklart köper jag inte en hund jag inte gillar eller kommer bra överens med! Men en ettårig hund ser man ju mer vad det är för en individ än en valp på 12 veckor ;)

Måste tipsa om Spansk vatten hund! Tycker dom är jätte fina. Fäller inte och de är varken vall eller jakt hund. Tror de används mer som tryffel hund. Och det är ju inget fel med det..

Måste tipsa om Spansk vatten hund! Tycker dom är jätte fina. Fäller inte och de är varken vall eller jakt hund. Tror de används mer som tryffel hund. Och det är ju inget fel med det..

Jag tror dem är lite mer krävande, och lite stora, men de är fina! Klipps ju som Löwchen!:p

Nu är det mer eller mindre bestämt! Att jag ska få ta över den lilla söta ettåringen :D
Inom ett par veckor flyttar hon hit, och jag kan knappt vänta!
Uppfödaren kommer hit med henne på måndag, som en mjukare övergång än att bara lämnas rakt av.

Jag och barnen träffade henne igår, uppfödaren och hunden, och de var båda så bra! Nästan så man inte tror på det riktigt än!

Jag tror dem är lite mer krävande, och lite stora, men de är fina! Klipps ju som Löwchen!:p

Nej de gör de inte, du blandar ihop den med den portugisiska vattenhunden. Den spanska är mindre och frisyrklipps inte. Dock tror jag de är mer krävande än det du söker.

Den spanska vattenhunden är en allroundhund med bakgrund som apporterande vattenhund och gårdshund. Lagotton däremot används som tryffelhund och må likna perron men är mentalt annorlunda.

Nu är det mer eller mindre bestämt! Att jag ska få ta över den lilla söta ettåringen :D
Inom ett par veckor flyttar hon hit, och jag kan knappt vänta!
Uppfödaren kommer hit med henne på måndag, som en mjukare övergång än att bara lämnas rakt av.

Jag och barnen träffade henne igår, uppfödaren och hunden, och de var båda så bra! Nästan så man inte tror på det riktigt än!

Vad roligt! Grattis! Bilder vill vi ha förstås!

Vad roligt! Grattis! Bilder vill vi ha förstås!

Ska se om jag kan ordna bild!

Hittade två där hon är liten, ljusare nu!

lowchenvalp--tod-1.jpg

lowchenvalp--tod.jpg

Vilken liten goding :-) Kan tänka mig att hon är det ljusaste hon kommer att bli just nu. Min var röd som valp och blev så småningom som kolaglass.

Vilken liten goding :-) Kan tänka mig att hon är det ljusaste hon kommer att bli just nu. Min var röd som valp och blev så småningom som kolaglass.

Ja, det där med färg verkar ju inte lätt på bichon-raserna! Men nu är hon creme, tror jag det heter, med några mörkare strån på ryggen och nosen.

Nu har jag sytt halvstryp till henne i läder, och koppel. Beställt mat o annat från nätet.

Nästa steg är att uppfödaren kommer hem till oss med henne på besök, sen tar med sig henne hem igen. Sen tror jag det blir till helgen som hon kommer hem till oss på riktigt!! Längtar!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Går lite i hundtankar och funderar på nästa hund, ska inte köpa hund just nu men det är ju alltid bra att börja kika runt och få...
2
Svar
22
· Visningar
2 149
Senast: Calazirya
·
T
Hundavel & Ras Jag skulle gärna vilja veta vad för ras ni tror passar på mig, har ju redan två hundar (cavalier och golden) men om något år vill jag...
Svar
19
· Visningar
1 608
Senast: Toviie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar