Raser som inte fäller, hjälp mig!

Sv: Raser som inte fäller, hjälp mig!

Mentalt menade jag först och främst lite vildare och mer krävande än vad ts var ute efter. Uttryckte mig kanske lite knasigt. Har dock tyvärr erfarenhet av en hel del dåliga exemplar, men känns inte direkt som något jag skulle döma ut en hel ras för. Vid köp skulle jag dock ha stor koll efter rädslor och stresskänslighet.

Päls har dem och dem fäller, även om de nu är diskret. Vet inte varför ts inte vill ha en fällande hund men jag skulle nog hellre ha labrador pälsen än en schappe päls pga pälsvården och all skit de drar in. Dock finns det väll inget mysigare än en (ren) schappe päls.

Lhasa apso, liten och robust hund som är frisk och sund. Min är alltid glad, älskar alla, skäller nästan aldrig, jagar ingenting men är en liten aning egensinnig "jag hör dig matte, men jag ska bara göra det här först"

Håller med i det att Schapendoes fäller, inte vansinnigt mycket men det ligger ändå lite hår här och där på golvet + kläder efter en dag. Tycker också att just den jag passar en gång i veckan är ganska harig, hoppar till vid minsta smäll (och till och med när jag nös en gång,haha).

Dock är det fantastiskt trevliga hundar som har lätt för att ställa om och anpassa sig till olika miljöer. Den jag tar hand om flyttade från landet till en lägenhet i stan (inte optimalt men tyvärr nödvändigt) när hon var 5 år och har anpassat sig jättebra, det är fortfarande samma snälla lugna hund. Är glad och nöjd med 4 promenader om dagen, men då får åtminstone en av dem gärna vara upp emot en timme lång. Det är ju självklart olika från hund till hund (och ålder) hur de är och vad de behöver, men jag tycker det är supertrevliga hundar iaf!

Schnauzer finns också. Om man vill ha större än dvärgschnauzer..

Om pudel, satsa på mellanpudel. Lite mer robust, och det finns flera uppfödare som avlar på mentalitet där, gör MH osv, så större chans för en mentalt stabil jycke. Dvärgpudel har avlats för utställning lite för länge och kan vara lite sjåpiga.

Om man vill ha en hund som inte fryser så lätt så ska man gärna ta en som har liiiite mer massa än en dvärgpudel, de har lättare att hålla värmen.

Det som jag hört som negativt med pudelpälsen är att den är så otroligt krullig/tät, lite jobbig att jobba med.
Vi köpte en "cockerpoo" 50/50 dvärgpudel/am.cockerspaniel, bra päls som är lagom lockig och knappt fäller, storlek som en liten mellanpudel, robust i kroppen. Tvyärr en del hälsoproblem på vår då föräldrarna(tydligen) inte var hälsokontrollerade.
Det finns en förening för Cockerpoo och där finns det faktiskt en hel del seriösa uppfödare som gör alla nödvändiga hälsotester på föräldradjuren samt reggar stammen bakåt osv.
Blir det en ny hund för oss blir det nog en sådan, mitt krav kommer då att vara att den ska vara första generationen(alltså efter renrasiga) med fullt hälsokontrollerade föräldrar bakåt. Kan tänka mig att ta andra generationen om det finns full hälsokoll bakåt.
Amris ger inte lika mycket jakt som den engelska cockern, men det känns som att den engelska ger trevligare lynne. En engelsk/pudelblandning kan jag tänka mig, med lite mer pudel än cocker, då blir den också lite krulligare(oftast) och fäller mindre.
Läs gärna lite på föreningens sida :D

Eftersom att du tittar på Havanais så tänkte jag passa på att tipsa om Coton de Tuleár. Verkar passa in på alla dina krav, utom mankhöjd de ligger strax under 30cm. Plus att de är farligt söta! :D

Jag föredrar nog Havanaisen framför både Coton de Tulear och Lhasa Apso. De är ganska lika båda i päls, storlek och mentalitet? Havanaisen känns mer skojjig och lätt i sinnet. Men ändå sugen på att lära sig saker. Och glad för alla.

Löwchen är mycket intressant! Gillar att den är aningen större än havanaisen. Och att den är mer kvadratiskt byggd. Klippningen ser lite löjlig ut... Men det är ju inget som kommer med rasen ;)

Ny lista. Schapendoes går bort eftersom det är en vallhund. I min skalle kräver dem mer än jag kommer kunna ge. Bolognesen har jag inget intresse för.

löwchen
bichon havanais
dvärgpudel
dvärgschanuzer

Coton de tulear! Min erfarenhet är att cotonen är mycket roligare (clownigare) och mer med på allt man vill hitta på än vad havanaisen är, men jag kan ha haft oturen att träffa tråkiga havanaiser som bara vill ligga och slöa :)

Senast ändrad:

Löwchen är mycket intressant! Gillar att den är aningen större än havanaisen. Och att den är mer kvadratiskt byggd. Klippningen ser lite löjlig ut... Men det är ju inget som kommer med rasen ;)

Precis. Vi hade vår nedklippt till c:a 2-3 cm runt om. Behöll svansplymen. Då var pälsen enormt lättskött, tovade inte, fällde inte, mjuk och go att klappa. Vår löwchenpojke blev 14 år och var en underbart mysig trevlig och positiv kamrat varje dag av sitt liv. En stor personlighet som vi saknar mycket och en väldigt smidig hund att äga.

Det jag tycker är så bra med din beskrivning är också att hunden skulle vara med dig på jobbet vilket verkligen är bra för en löwchen.

Precis. Vi hade vår nedklippt till c:a 2-3 cm runt om. Behöll svansplymen. Då var pälsen enormt lättskött, tovade inte, fällde inte, mjuk och go att klappa. Vår löwchenpojke blev 14 år och var en underbart mysig trevlig och positiv kamrat varje dag av sitt liv. En stor personlighet som vi saknar mycket och en väldigt smidig hund att äga.

Det jag tycker är så bra med din beskrivning är också att hunden skulle vara med dig på jobbet vilket verkligen är bra för en löwchen.

Va kul att du tror Löwchen hade passat! De verkar hur bra som helst! Man får börja tidigt med trimningen tror jag, om man ska hålla det kort.

Jag har fått erbjudande om en 5 månaders löwchen, men jag tror min man vill vänta. Får fråga honom sen... Håll tummarna för mig! ;)

de fäller, och ser inte hälsosam ut med nosen? har jag fel?

Jo, Brabanconerna fäller, men det gör inte de strävhåriga varianterna, Griffon Bruxellois och Griffon Belge. Nosen är inte ett problem för den stora majoriteten av hundarna, de klarar varmt väder utan problem (ligger kvar i minst en halvtimme i solen efter att jag gått därifrån för att det är för varmt), och är med på det mesta. Riktigt trevliga och enkla att ha att göra med. (inte alls partisk, har bara tre stycken själv :) ).

Va kul att du tror Löwchen hade passat! De verkar hur bra som helst! Man får börja tidigt med trimningen tror jag, om man ska hålla det kort.

Jag har fått erbjudande om en 5 månaders löwchen, men jag tror min man vill vänta. Får fråga honom sen... Håll tummarna för mig! ;)

Nej, du kan klippa ned när som helst i livet. Många av uppfödarna brukar vilja att man behåller rasklippningen första året och hjälper till med att klippa. Jag vet hundar som klippts ned och där man senare valt att låta pälsen växa ut för att kunna ställa ut. Det har funkat. På rasklubbens specialutställning brukar det vara OK att även nedklippta hundar får en bedömning.

Vi hade rasklippningen till R var 1½ år ungefär. Då blev det för jobbigt när han fällde juniorpälsen och pälsen tovade sig och var hopplös. Den korta lite vågiga och rufsiga frisyr han senare hade hela livet fungerade mycket bättre i vårt liv även om han blev kallad för allt från pudel till terrierkorsning :-)

Jag PM:ar dig vilken kennel vi köpte ifrån, som jag tyckte var jättebra på alla sätt och som fortfarande är aktiv.

Hoppas du får chansen att göra en löwchen lycklig, och den dig.

Shih tzu stämmer in på alla dina kriterier, förutom storleken då kanske. Men Havanaiser är ju också under 30 cm.

Shih tzu är en väldigt go och glad ras som är lätt att ha och göra med. Kräver inte särskilt mycket aktivering, men hänger glatt med i allt du tar dig för.

Jag har två pojkar 5 och 6 år. Jag klipper mina kort ca var tredje månad och förutom klippningen så blir det ingen pälsvård alls i stort sett. Mina fäller absolut ingenting.

Dom älskar att vara ute i skog och mark. Den ena gillar att simma. Har tränad lite agilty med båda två och det tycker dom är jätte roligt. Har provat att cykla lite med dom (en i taget förstås och en väldigt lugn och liten sväng till att börja med) och det är fungerat jättebra.

Är man sjuk nån dag och bara orkar med små rastpromenader så klarar dom sig på det utan att klättra på väggarna (man får ju dock dåligt samvete och känner sig som världens sämsta matte).

Jag uppfattar shih tzun som en relativt frísk ras. Min ena har haft diskbråck, som han har repat sig fint från (peppar peppar). Den andra har inte varit något sjuk/skadad alls. Har även flera shih tzus i min närhet som vad jag vet alltid varit friska. Jag kan tänka mig att den platta nosen avskräcker dig, men jag känner ingen shih tzu som har problem med andningsvägarna. Min ena snarkar ibland när han sover, och som små valpar kan dom låta som små grisar typ. Annars är det inget jag märkt något av. Är det supervarmt ute tar vi det väldigt lugn med promenader och så.

Utslagna
7521_158434836863_1015099_n.jpg

Elvis the king
386254_10150423106591864_1169219903_n.jpg

5064_96183781863_1751496_n.jpg

Mina shih tzus och en väns Havanaiser
528280_10151418431236864_1529996441_n.jpg

Julfina
540293_10151204607236864_1092500760_n.jpg

Dina Shih Tzu är verkligen jättefina, men jag har ändå fallit för Löwchen! De är precis lagom i allt vad jag vill ha i en hund.
Igår körde jag till Bedecan Kennel i Åstorp. Vilka söta hundar!! Hennes King Charles var också jättefina!

Blev ännu mer positiv när de gillade min son (de var inte så vana vid barn), och när vi satte oss att fika, gick alla hundar o vilade. Inga problem! Dessutom hade hon en som var lite mer nerrakad än de andra, han fick så mycket fästingar, och det blev så fint och mjukt!

Jag tror nästan att jag vill hålla det ganska kort, smidigare med det mesta ju! Klart de kan få ha lite päls på vintern!

Nu till nästa problem, hon har inga tikar att ta valpar på...

Aha, läste visst inte klart tråden och såg att du verkar ha hittat rätt.

Finns väl fler uppfödare också?

Glöm inte visa upp din valp när det blir dags :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Går lite i hundtankar och funderar på nästa hund, ska inte köpa hund just nu men det är ju alltid bra att börja kika runt och få...
2
Svar
22
· Visningar
2 149
Senast: Calazirya
·
T
Hundavel & Ras Jag skulle gärna vilja veta vad för ras ni tror passar på mig, har ju redan två hundar (cavalier och golden) men om något år vill jag...
Svar
19
· Visningar
1 608
Senast: Toviie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar