Raser i dressyr?

matildadahlgren

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det finns några regler för vad för raser/sorts hästar man får tävla i dressyr. Kan man tävla dressyr med f.d. travare eller kallblod?
Tacksam för svar :)

Sv: Raser i dressyr?

nej, sådana regler finns inte. Det finns dem som tävlar WC med både frieser, orlovtravare, PRE o säkert nån ras till som inte är fullt så uppenbar.

Sen ska jag tillägga att olika raser har olika lätt/svårt för saker o ting. En PRE kan ju typ gå hur länge som helst i piaff, men har generellt svårare för att länga. Och även om en häst gör en rörelse lätt, så kanske det inte är vad domarna vill se. De kanske vill se nåt mer än själva rörelsen. Tex hur hästen rör sig genom kroppen etc

Sv: Raser i dressyr?

Såklart du kan! :)

Har en kompis som har tävlat sin travare i LB/LA klasser med gott resultat. Hon skolade om honom o utbildade honom alldeles själv. Hans starka sida var traven (mkt trevligt steg), hans svaga sida var galoppen som ofta drog ner betyget - men i slutändan så landade dom ändå på procent där dom gav de andra en match.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?