Raser förr och nu

Sv: Raser förr och nu

Ja,tar gärna emot ett PM..
Hittar jag inte en biffig bit,så då kommer nästa att bli betydligt mindre..en dvärg..

den älsta jag hittar är från 1965. de finns ju betydligt längre bak än så. men hittar inga än så länge. nån annan kanske hittar nån ännu äldre. :D man ser ju iafl åt vilket håll aveln går :cool:

chines crested dog

1965
c994ed61d5bb73eb4c155b22e1186ebd.jpg

2006
dogs_fdae439517e25f7e463446c02d0639ca.jpg

Senast ändrad:

chow-viii.jpg

Det här är Chow VIII, en kinesisk import till England född 1890. Han stod 1895 modell för den första standard som sattes upp för rasen och ansågs, med undantag för sina stora och runda ögon, vara en perfekt chow chow. Mentalt så tenderade han dock att bita de människor han kom i kontakt med och om detta är anledningen till eller pga det faktum att han bytte ägare många gånger i sitt liv, är oklart.

10114940.jpg

Det här är Ch Choonam Hung Kwong, en hane född 1933 och som år 1936 vann BIS på Crufts. Han skulle kunna vinna än idag. Han har Chow VIII i stamtavlan.

champion38b.jpg

En tik född 1996 som är riktigt vacker!!!!

Hittade bara en målad bild från 1919, hade varit kul att snoka reda på äldre bilder då rasens ursprung sträcker sig bak till 1600-talet. :)

Dagens schipperkes.

Jag fattar inte vart denna hundvärld är påväg... Förstå om 30 år hur hundraserna kommer se ut i utställningsringarna..?? NU var ju kanske inte era bilder så extrema.. Men satt och jämförde själv med bilder på nätet och det är tragiskt..

Jag fattar inte vart denna hundvärld är påväg... Förstå om 30 år hur hundraserna kommer se ut i utställningsringarna..?? NU var ju kanske inte era bilder så extrema.. Men satt och jämförde själv med bilder på nätet och det är tragiskt..
Fast jag inbillar mig att det kommer att gå till det bättre eftersom att folk redan nu reagerar så extremt på hur vissa hundraser har utvecklats.

Jag håller faktiskt inte med dig här. Idag är vi betydligt mer medvetna om osundhet än vad man var förr. Många hyllar sättet man avlade på förr (under början och mitten av 1900-talet), men tittar man i stamtavlor från den tiden så sysslade de flesta med riktigt avacerad inavel vilket varit både bra och dåligt för våra raser. Det dåliga skördar vi frukterna av än idag, genom t ex HD och andra genetiska problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 835
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 322
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 026
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka