Raser förr och nu

Glimfeather

Trådstartare
Det hade varit roligt att se hur era raser såg ut förr i tiden, så långt bak man kan komma, och hur de ser ut idag.

Jag hittade en bild från 1846, innan rasen i princip dog ut och troligtvis innan de brunda från skotska höglandet och de svarta från låglandet började korsas.

jesse1846.jpg

Och här är min egen när han har päls
20846978.jpg

Sv: Raser förr och nu

Vilken rolig tråd!
Här är bilder på "mina" raser förr och nu:

Här är en schäfer från 1903,Roland von starkenburg
1120.jpg

West highland white terrier (hette på den tiden Roseneath terrier eller polltaloch terrier)

Med sin "stamfader" Greve Malcolm
malcolmdogs.jpg

poltalloch.jpg

westie_anti.jpg

Tax

Tecknad bild, men man ser att den är betydligt mer långbent.
Dachshund-drawing.jpg

Dachshund-Old-Time-Dog-

Hittade ännu äldre , 1899
8427.jpg

Den absolut äldsta bilden jag hittar, Greif...finns i varenda schäferstamtavla jag tittat i..och den är..vit :o

8309.jpg

Tre stycken från 1930-talet, den första användes inte aktivt i aveln utan fick stå modell för hur rasen skulle se ut.

gammal0.jpg

gammal1.jpg

gammal2.jpg

Och så här ser min ut:

kisar.jpg

pagraset.jpg

Rasen kan födas både med och utan svans, men förr kuperades i princip alltid de hundar som föddes med svans.

yes greif var vit. så alla schäfrar härstammar får en vit anfader. coolt va?

1: Horands Mor Lene Sparwasser var en sk. 50%-are d.v.s hon var hälften vit

2: Horands Morfar Greif var Vit

3: Eftersom Horands Mor var 50% vit så innebär det att även Horand och hans bror Luchs var bärare av vitt i sina gener.

Så det är av den anledningen det än i dag föds vita schäfrar då det vita anlaget ligger i generna på schäfern.

Historian hittar du på: http://www.beloved.se/sidor/historia.htm
.

Hittade ännu äldre , 1899
8427.jpg

Den absolut äldsta bilden jag hittar, Greif...finns i varenda schäferstamtavla jag tittat i..och den är..vit :o

8309.jpg

Kan ju vara så att Schäfern börja 1899 så inte konstigt om du inte hittar äldre :D De första reggades då så.

Vad jag läst så förbjöd tyskarna den vita schäfern 1933..dom skyllde på sjukdomar och annat. Men den verkliga orsaken är väl inte riktigt känd.

Ganska länge sedan:

egypt.jpg

(Bilden är från http://www.dalmatian.sk/Historia_plemena.5.0.html)

1881 utkom en bok av Vero Shaw med olika hundraser, han skrev den första standarden för rasen (den vita är en bullterrier!).
B-2563.jpg

(Bilden är från http://www.antiquemapsandprints.com/books/book-dogs-shaw.HTM)

Början av förra seklet
bild.php

(http://varghund.bloggagratis.se/2008/07/19/838008-gamla-fotografier/)

2008. Ett synnerligen vackert exemplar av rasen ifall ni frågar mig :love:
DSCF0502.jpg

Gamla foton är jättesvåra att hitta upptäckte jag. Får se ifall jag kan hitta några bättre...

Mina svärföräldrar har en bichon frisé, så jag slänger upp gamla bilder på rasen som inte blev godkänd för än 1933, den är dock äldre än så men gick under namnet "Bichon Tenerife" eftersom att den kommer från Teneriffa.

labich.jpg

ribbich.jpg

**raderat**

(hittade inte bilder från tillräckligt långt bak i tiden)

Senast ändrad:

Korthårig collie från slutet av 1880-talet, championhunden Pickmere:

chPickmere.jpg

Drygt 20 år senare var inte bara det här korthåret, Eastwood Extra, champion - han blev dessutom rekordinnehavare som mest framgångsrik utställningscollie eftersom han lyckades ta hela 27 cert. Rekordet hölls i över 70 år.

chEastwoodExtra.jpg

Modern korthårscollie, utan särskilt många cert men fin ändå. :love:

Rovervr.jpg

Min risenschnauzer
20791125.jpg

Bilder från 1940-talet på Riesenschnauzer..Jag tror den nedersta bilden var från 30-talet!
Ska kolla vidare och se om jag hittar äldre bilder!
alaric.jpg

male1930.jpg

history_1.gif

Senast ändrad:

Klappade om en Tyskmästare i skydd och han har även varit världsmästare i skydd också i helgen på SM en kompis till mig har den hemma hos sig nu för avel. Det var en annorlunda risenschanuzer vill jag lova av den grova gammla stammen nacke som en oxe o en helt annorlunda päls. Riktigt kul o se han 8bast o pigg som satan.

Många av dagens riesen är klena och fula,min har lite massa,och ganska kraftig/stor,ej fet!
Får ofta höra att hon är en stor bit! 43kg o runt 70 hög! och tik!
Mina tidigare riesen har varit klenare..dock ej hannen!
Har varit ganska nyligen och tittat på riesen och även valpar,men tyvärr,dom är för klena idag!

Många av dagens riesen är klena och fula,min har lite massa,och ganska kraftig/stor,ej fet!
Får ofta höra att hon är en stor bit! 43kg o runt 70 hög! och tik!
Mina tidigare riesen har varit klenare..dock ej hannen!
Har varit ganska nyligen och tittat på riesen och även valpar,men tyvärr,dom är för klena idag!

Kolla med henne som har denna hane då. Kan PM kennel om du vill..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 836
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 322
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 026
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka