Rasen Lagotto?!?

L

lilla_edvardsson

Hej hej!
Någon som har någon erfarenhet av rasen lagotto! Funderar på att köpa en. Vi har en 8årig flat coated retriver som behöver sällskap + att vi vill ha en till hund. Någon som har en?
:love:

Sv: Rasen Lagotto?!?

Vill mest veta lynnet på den. Pratade med en tjej som sa att vi absolut inte skulle skaffa en för dom var "dumma i huvudet". Så undrar mest om det är så? Vi har mycket erfarenhet av hunder och har uppfostrat min flat, vilket inte var de lättaste. *suck*. Så lite undringar mest hur dom går ihop med andra hundar, och fall dom är dumma i huvet eller inte.. :(

De lagotton jag har träffat har alla varit trevliga individer, glada och livliga. Och vad jag har förstått så är de rätt så lättlärda och inte alls "dumma i huvudet". Tycker du kan strunta i den tjejens uttalande, hon har knappast särskilt mycket erfarenhet av rasen... Jag skulle ge dig rådet att ta kontakt med någon uppfödare för att få mera information om rasen, de flesta uppfödare brukar vara villiga att prata på bra länge om sina älskade hundar ;)

Lagotton är (och ska vara) en glad och positiv hund som går ihop med både människor och andra djur.

Det finns en del individer med mentala problem såsom aggressivitet, kanske har din kompis träffat på en sådan lagotto bara. Detta är dock fel.
När jag var och hämtade min lagotto så hade jag aldrig varit där förut, på kenneln, och aldrig träffat mamman eller övriga hundar som ingick i familjen. Dock möttes jag av pussar och viftande svansar - såsom rasen ska vara!

De kan vara rätt så envisa, på både gott och ont. Gott därför att de inte ger sig så lätt och försöker klara av vad du begär, ont därför att de ibland kan tycka dina idéer är så dumma att det ju inte är nån idé att göra som du säger....:D
De har en stark vilja att arbeta och är duktiga på det mesta, allt från lydnad till olika bruksgrenar (särskilt spår verkar det som)!

Jag har en kompis som har en Lagottohane på snart 3 år, han är verkligen en jättetrevlig hund och jag har bara bra saker att säga om Lagotto därför.
Jag kan tänka mig att Lagotton kan ha mkt egen vilja och vara väldigt aktiva hundar, men det finns det väl många andra raser som är. Sedan så har den här hunden i fråga problem med magen och jag vet inte om det kan vara något rastypiskt för just Lagotto....har en svag aning om att jag hört fler Lagottos med liknande problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 417
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 970
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 547
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama