Rasdjungeln

Eina

Trådstartare
Hej igen allihopa!

För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och vi har börjat kolla runt lite på andra raser. Just nu sitter jag och sliter mitt hår i ett försök att hitta en ras som passar både mig och min sambo. Jag hoppas ni kan hjälpa oss komma vidare i tänket!

Våra tankar går åt följande:

Medelstor/stor hund, det går att tumma på åt bägge håll men hellre lite större än mindre.
Gärna inte allt för lätt till skall.
Hellre vakt än jakt, även om en viss mån jakt inte spelar någon jätteroll.
En hund som gärna vill vara till lags.
Det finns mycket småbarn (småhundar också för den delen) i vår närhet så gärna en ras som över lag gillar barn och andra hundar, även om det är individuellt.
Lite pälsvård, gärna en ras som inte fäller allt för mycket. Kanske mer åt korthår än lång.
En aktiv sällskaphund, brukshund får det bli lite senare i livet. Hunden ska kunna hänga med på skogsvändor, gärna köra agility och spår med, samt kunna ställas ut.
Då ingen av oss ställt ut innan är det ett krav på en päls som inte kräver någon speciell klippning/trimming, klippa lite vid tassar och svans eller liknande är helt ok.

En vardag skulle nog se ut ungefär som följande, med lite kissvändor instoppade vid behov

05:30 Morgonvända 20-30 min
08:30 Sambons morgonvända
12 Sambon kommer hem, ut en sväng på 30-60 min
16:30 Långpromenad med träning
21:30 Kvällsrunda

Vad tror ni kan passa in i vår lilla familj? Tankarna har just nu trillat in lite på vit herde, pinscher, flatte och golden. Vi nosade lite på amstaff, men det är nog ingenting för oss. Alla förslag är välkomna! Vi har fastnat i tankarna men det finns ju så himla många härliga raser som man inte tänker på/inte känner till.

Tacksam för lite input!
 
Sv: Rasdjungeln

Pinscher tycker jag verkar bäst utifrån de hundar ni har listat upp. Flatte går bort, de behöver mer aktivering och antar att även golden och vit herde går bort pga det. På retrievern är det väl ändå en det trim och klipp inför utställning?
Pinschern är lätt att ställa ut när det kommer till pälsvård, men den vill inte vara lika till lags som till exempel en retriever vill. Vakt finns i rasen och gissar på att det även finns en lite jakt i vissa individer, men tycker att den verkar passa in på era krav annars. Finns en del korade pinschrar och särskill viltspår och lydnad är väl det folk håller på med som har pinscher.
Ni skulle även kunna kika lite på den mer sällsynta österrikiska pinschern (det officiella rasnamnet är österreichischer pinscher).
 
Sv: Rasdjungeln

Jag tänkte faktiskt på berner men den kanske är för stor? Det GÅR ju att köra agility med den - det fanns faktiskt en i norska landslaget en gång i tiden men det är länge sedan - men några större framgångar skall man nog inte räkna med.
En del päls, ja, men jag tror inte att den kräver jättemycket pälsvård eller "putsning" inför utställning.

Annars tänkte faktiskt jag också på engelsk staff :).
 
Sv: Rasdjungeln

När det gäller ras så varför inte labbe eller kanske korthårscollie. När det gäller hur ni tänkt ha hunden på dagen så rekommenderar jag starkt en dagmatte eller dagis. Även om hunden blir rastad mitt på dagen (dvs ni håller er inom lagens gränser) så är det väääldigt många timmar som hunden ska vara själv, ca 7 timmar 5 dagar i veckan. I mitt tycke är det verkligen på tok för länge. Svenska kennelklubben rekommenderar max 5 timmar för den vuxna, ensamhetstränade hunden. Själv tycker jag att 4 timmar är mer lagom om det är varje dag, och max 5-6 timmar om det rör sig om enstaka tillfällen.
 
Sv: Rasdjungeln

Tack för alla svaren, jag svarar alla på en gång här.

Engelska staffen har vi helt missat, ska läsa in oss på den direkt!

Bernerhundarna är jättevackra men som du säger är nog lite för stora tyvärr.

Labbarna har varit uppe på tapeten ett par gånger men vi har nog egentligen inte kommit fram till varken bu eller bä. Vi får kika på dem lite mer ingående. Tyvärr har de (iallafall hos mig) fallit offer för ganska mycket fördomar då alla i området är tragiskt nog väldigt tjocka och understimulerade..

Gällande dagmatte/dagis så kanske jag skrev lite oklart. Min sambo åker hemifrån strax innan 9 och är hemma runt 12 på dagarna, så hunden skulle inte bli ensam någon längre stund. 2-3 dagar i veckan är han hemma hela dagarna. :) Däremot lutar det åt att skaffa en unghund eller kanske en vuxen omplacering. Valpar är otroligt mysiga, men vi har dessvärre inte möjligheten att vara hemma så mycket som det ser ut i dagsläget.

Korthårig collie är nog ganska lagom i storlek. Jag har hört att det finns ganska mycket stress och rädslor i rasen, är detta bara lösa rykten?
 
Sv: Rasdjungeln

Jag trodde inte att sambon skulle stanna hemma från 12 :). Men då har ni jättebra förutsättningar. Labbehanarna kan vara lite tjurskalliga/svårpåverkade, särskilt om de kommer från uppfödare som BARA tänker på utställningar och inget annat. Men en tik från en vettig uppfödare är en härlig kompis. De flesta går bra med barn och andra hundar och vill gärna vara med där det händer saker.

Korthårscollien har en bättre mentalitet än långhåren, men det gäller ändå att titta på resultat på MH (mentalbeskrivning hund - googla så kommer du få jättemycket info) och i en barnfamilj så tycker jag det är särskilt viktigt att hunden accepterar hanteringsbitarna, att den inte visar för mycket aggressioner vid överraskningsmomenten (och kanske helst inte flyr FÖR långt) samt givetvis att hunden kan avreagera och är skottfast. Men att den har bra lek och kamplust är kanske mindre viktigt. Köper ni en vuxen hund så vet ni dessutom vad ni får för hund, då spelar släktingarnas resultat ingen roll :)
 
Sv: Rasdjungeln

Du säger att ni är lite inne på vit herde.
Vad är det som gör att ni fastnat för den?
Det är en underbar ras.
Och många skulle säkerligen trivas i en aktiv familj.
MEN, glöm inte att det faktiskt ÄR en bruksras. Senaste åren har det varit alltför många vita ute för omplacering då de kommit till hem som gjort misstaget att inte förstå att de behöver mer aktivering.
 
Sv: Rasdjungeln

Vit herde verkar vara en härlig ras på många olika sätt. Om jag förstått det rätt är de lättlärda och lyhörda men har ändå driv att tänka själva, lika allroundsom schäfern men kanske snäppet mjukare. Nu har jag inte träffat speciellt många, men det är känslan jag fått. Sen skadar det inte att de är otroligt vackra på köpet. :D

Jag är dock något osäker på aktivitetsnivån. De ägare jag pratat med har haft vitt skilda åsikter. Givetvis finns det säkerligen de individer som nöjer sig med soffliv och någon skogspromenad, men jag vill inte ha en hund som nöjer sig. Jag vill kunna erbjuda min hund det den behöver och lite till för att bli lycklig på alla plan, inte nöjd. :) Hur mycket aktivering behöver de, om man försöker generalisera lite? Jag vill inte ta hem en hund som jag inte kan erbjuda allt den behöver.
 
Sv: Rasdjungeln

Jag har en staffordshire bullterrier, eller engelsk staffe som dom också kallas ibland. Finns nog ingen bättre hund i en barnfamilj. Ingen/liten vakt, älskar allt och alla, speciellt barn. I deras hemland går dom under smeknamnet "nanny dog" eftersom att deras stora kärlek till barn verkar vara medfödd. Staffar SKA vara sociala och älska människor.
Innan jag gick MH med min hund trodde jag att hon inte ens kunde skälla. Men blir hon nog provocerad så går det visst att klämma ur sig ett ljud. :D
Det finns dom med mer jakt än andra, men är nog ändå en ras som måste klassas som låg/måttlig jakt.
Jag tävlar agility och viltspår med min, blir samma sak för valpen när hon har åldern inne. Valpens mamma tävlar agility, viltspår, lydnad, bruksspår. Det är glada, aktiva hundar som älskar att hänga med men kräver för den sakens skull inte så mycket, majoriteten av alla staffar lever som sällskapshundar även om allt fler börjar få upp ögonen för dom även i tävlingssammanhang. Dom är i regel förarveka och vill verkligen vara till lags. Blir matte eller husse arg blir man hemskt ledsen.

Dock är ju storleken lite mindre än det ni tänkt er. En staffetik väger i regel kring 15 kg och en hane kring 20. Men det finns exemplar med några kilo både upp och ned. ;) Även om dom är små är dom otroligt robusta och tåliga.
Men kolla in rasen mer, dom är fantastiskt trevliga och människokära hundar. Alla dom staffar jag kommit i kontakt med kommer bra överens med andra hundar, men hanhundarna kan ha problem med andra hanar. Något man kan behöva tänka till på om man umgås med mycket hanhundar.
 
Sv: Rasdjungeln

Låter som att du har fått en bra uppfattning av rasen :)
Om jag säger så här, lever med två tikar varav den ena är supernöjd med promenader och soffmys (även fast hon älskar att arbeta), medan den andra skulle dö av understimulerin om hon inte fick arbeta regelbundet med kropp och knopp! Beror lite på linjer och tillfälligheter.
Pm:a gärna om du vill veta mer och ha tips på uppfödare.
 
Sv: Rasdjungeln

Jag har läst dina inlägg och jag måste säga att det har givit mig en helt annan bild av rasen. Att de var härliga med barn och "små muskelberg" var ungefär det jag hade koll på innan, men de verkar vara härliga hundar med stora hjärtan i välmusklade små paket. :D

Vi har både hanar och tikar i vår närhet, så aggressivitet mot andra hundar kan bli ett problem för oss. Hur vanligt är det hos staffarna över lag? Nu kan det givetvis förekomma bland alla raser, men om du generaliserar lite? :)

De är något mindre än vad vi tänkt oss, men storleken är väl det som är minst hugget i sten. Huvudsaken är att mentaliteten och inställningen fungerar bra hos oss, storleken går att anpassa sig efter. :D
 
Sv: Rasdjungeln

Labbarna har varit uppe på tapeten ett par gånger men vi har nog egentligen inte kommit fram till varken bu eller bä. Vi får kika på dem lite mer ingående. Tyvärr har de (iallafall hos mig) fallit offer för ganska mycket fördomar då alla i området är tragiskt nog väldigt tjocka och understimulerade..

Kika en gång till och försök få träffa labbar som inte hamnar i utställningsringen.
Labbar är glada, positiva och kul att jobba med.
 
Sv: Rasdjungeln

Jag upplever ju att könsbunden aggressivitet är absolut vanligast hos hanhundar - mot andra hanhundar. Ska man ha en staffe som ska fungera ihop med andra hundar av båda könen så skulle jag satsa på en tik. Sen skiljer det sig också mellan linjer och jag skulle fråga uppfödaren hur just dennes hundar fungerar ihop med andra. Jag upplever ju till exempel att mina fungerar med "alla" men jag skulle ändå inte bara släppa ihop dom med vad som helst hur som helst, utan alla hundar som dom ska fungera ihop med introducerar jag och är med när vi lär känna nya bekantskapen. Jag har aldrig varit med om att dom inte kommit överens om hundar jag introducerat dom för.
Jag har två tikar hemma nu och mina föräldrar har två whippettikar. Det är absolut inga problem för oss att föra ihop alla 4 hundarna när vi ses. Jag har även kompisar med hundar av båda könen och våra hundar springer lösa och leker på promenaderna. Jag skulle säga att mina hundar har ett 20-tal hundar dom leker och umgås med utan problem.
Däremot skulle jag ändå säga att även om staffen inte kräver en hel massa i motionsväg, så kräver den en aktiv och intresserad förare. Jag ser till att hålla mina tjejer lydiga och väluppfostrade. Det är terrier och dom behöver en fast hand. Där har man otroligt mycket ut av deras förarvekhet för dom gör sällan om ett fel två gånger och mina bryter exakt vad som helst om jag säger ifrån. Jag har aldrig varit med om hundar som är så otroligt lätta att fostra. Min hund får sova med mig i sängen, men om hon ex löper eller är skitig och jag inte vill ha henne där av någon anledning kan jag be henne kliva ner och då försöker hon inte ens hoppa upp igen förrän hon får tillstånd.
Men man får vara beredd att tala om för sin hund vad som är ok och vad som inte är det. Vill man ha en hund som bara kliver in i familjen och som utan träning "bara ska vara hund" skulle jag inte rekommendera en staffe. Men det verkar ju inte vara det ni förväntar er heller med tanke på de andra raserna ni tittar på. :D Med en staffe har man goda grundförutsättningar att få en riktigt rolig och trevlig kompis. :)

Ska ni köpa staffe så gör det av någon som röntgar föräldradjuren. Det är inget krav för rasen, men vi jobbar på att det ska införas. HD/AD-fel är inget ovanligt i rasen och det finns uppfödare med betydligt bättre resultat än andra, om man säger så. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 410
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp