Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/

En kompis till mig fick hjärnblödning vid 38 års ålder pga ett bråck, en medfödd försvagning. Hon överlevde men sjukpensionerades, tur i oturen så upptäcktes det när hon låg inne på Karolinska att hon hade ett till bråck i hjärnan, på andra sidan.

Ska vi förbjuda alla över 37 år att träna och tävla?

En annan kompis till mig hade en bror, den brodern dog knall och fall på vardagsrumsgolvet hemma hos deras föräldrar, bråck på kroppspulsådern. Ska vi förbjuda alla att åka hem och hälsa på hos föräldrarna?
För att inte tala om alla trafikolyckor som beror på att föraren av en eller annan anledning dött bakom ratten. Lösningen är ju att förbjuda all form av trafik.

Men körning på det sättet inomhus är inte direkt extremt ansträngande för hästarna fysiskt. Det är varken en tung vagn, extremt högt tempo eller en lång bana. Mina otränade tjockishästar kan rejsa längre stunder en normal förmiddag i hagen. Jämför med tex galopp, trav, distansritt, fälttävlan eller marathonkörning utomhus.
Tror knappast det är själva tävlingsformen som är problemet utan antagligen ren otur. Visst att man rent tekniskt sett kan öka risken för att hästar dör knall och fall om de tränar hårt när de inte är riktigt friska men då gäller det ju alla hästar som är i bättre kondition och då är nog fetma och inaktivitet en bra mycket vanligare orsak till att hästar dör i förtid.

Fast Djurens Rätt har inte på sin agenda att djur ska få det bättre. Man vill inte att vi ska hålla djur i fångenskap, alls. Från hemsidan:

"Vi kan aldrig acceptera att man ser på djuren som varor, som ting för människor att utnyttja efter eget godtycke."
"Djurens Rätt arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck, och det innebär att vi vänder oss emot allt dödande och utnyttjande av djur."
"Gemensamt för all djurindustri är att djuren kontrolleras och begränsas, pressas till att växa fort eller att få mängder med ungar eller ägg, som tas ifrån dem. Det är långt ifrån ett naturligt liv."

Svårt att hålla häst eller hund på de premisserna ;).
Jag har grannar långt bort i skogen som är med i Djurens rätt, själv är dom djursamlare,,,,,,,

Inte riskerar att skadas allvarligt, menar du att man då heller inte ska ha några ihopsläpp av hästar, inte åka transport med hästar, inte släppa in dom i boxar etc där det finns enorma skaderisker? Vad får man göra med hästen ens om den inte får riskera att skadas allvarligt?

Det finns elithästar som faktiskt lever ett bra mycket bättre liv än majoriteten av hobbyhästar gör men ändå är det alltid mer okej att ha häst på hobbynivå trots att risken för att dom behandlas okunnigt är enorm där.

Det finns puckon överallt, både på hög nivå och på låg nivå. Det jag kan vara lite emot är möjligtvis en stor del av travsporten där jag såg alldeles för mycket felhantering av hästar, väldigt många hästar som inte mådde bra av att vara travhäst men som dom ändå satsade på för många år.

Jag tycker nog det är skillnad på något som görs av en anledning och något som bara görs för vårt höga nöjes skull. Exempelvis släppa ihop hästar gör man ju antagligen för att hästen ska få dela hage med lite kompisar, vilket såklart är viktigt och i hästens intresse. Medan tävla på hög nivå och vinna prispengar/ära i allra högsta grad mer handlar om något vi människor tycker är viktigt.

Och jag tycker inte puckon någonstans är ok. Men bara för att vissa elithästar har det bättre än vissa hobbyhästar betyder väl inte det att man inte kan problematisera just elitsatsningar och tävlingar för hästar, det var ju det tråden/artikeln handlade om.

Vi får förbjuda Vänern/Vättern runt, Tour de France o Vasaloppet, folk dör!

Människor kan ju välja själva vad vi vill utsätta oss för vilket inte gör det jämförbart alls imo.

Fast då måste man ju först konstatera att dödsfallen beror på någon av de där sakerna.
Det är svårt att veta om det finns bidragande orsaker men man kan alltid försöka förbättra och undvika risker. Vilket är en självklarhet om man har en noll vision. Det är en otroligt tråkig händelse som inte gick att hindra men förhoppningsvis kan man hitta något att förbättra efteråt.

Jag tycker nog det är skillnad på något som görs av en anledning och något som bara görs för vårt höga nöjes skull. Exempelvis släppa ihop hästar gör man ju antagligen för att hästen ska få dela hage med lite kompisar, vilket såklart är viktigt och i hästens intresse. Medan tävla på hög nivå och vinna prispengar/ära i allra högsta grad mer handlar om något vi människor tycker är viktigt.

Och jag tycker inte puckon någonstans är ok. Men bara för att vissa elithästar har det bättre än vissa hobbyhästar betyder väl inte det att man inte kan problematisera just elitsatsningar och tävlingar för hästar, det var ju det tråden/artikeln handlade om.

Människor kan ju välja själva vad vi vill utsätta oss för vilket inte gör det jämförbart alls imo.
Vilken hästhållning/ridning är för något annat syfte än vårt egna höga nöjes skull?

För min del vore det mer intressant att kolla på ärftlighet, ifall det finns vissa hästar som löper högre risk för att drabbas av liknande saker. För då borde det gå att minska risken genom genomtänkt avel (om det nu finns någon ärftlig svaghet som kan orsaka den här typen av dödsfall).

Annars är ju knappast sånt här något hästen mår dåligt av, eftersom det kommer plötsligt och går snabbt. Betydligt värre med alla hästar som lever sitt liv feta, har fång och ska hållas vid liv till varje pris eller liknande... Måste väl ändå vara hur de mår i livet som är det viktiga, inte hur de dör.

Vilken hästhållning/ridning är för något annat syfte än vårt egna höga nöjes skull?

Exakt! Min häst som inte tävlas mår inte bättre eller sämre pga det.
Och jag inbillar mig inte att jag har häst och rider för hans skull.

Självklart försöker jag göra det trevligt för honom.

Men man bör vara på det klara med att ridning är en av de största egotrippar som finns. Även om man inte tävlar.

Så ska det kritiseras bör man nog kika även på de som inte tävlar.
Alt vara lite seriösa och ta upp de saker som går att förbättra inom tävling på ett sansat sätt med argument baserat på riktig information.

I grunden ingen skulle jag säga.
Varför tycker du då att elitsatsning är värre än tävling/träning på hobbynivå? Du hittar ju garanterat betydligt fler hästar på hobbynivå som får uppgifter de inte är nog tränade för. En häst på elitnivå har ju i princip garanterat tränats upp och förberetts väl, både med kondition och styrka, inför det den ska göra.

Hade jag struntat tex i att engagera min häst och rida och vara med och träna osv så hade han mått dåligt. Han mådde inte bra av ett skogsmulleliv. Alla gör saker och ting för sin egen skull, ingen skulle ju ha häst om det inte var för ens egen skull. Bara för att man tävlar mycket eller på en viss nivå betyder inte det att hästarna behandlas mera fel än vad dom gör hos vilken annan människa som helst.
Jag tycker man ska problematisera alla som inte är kunniga nog att ta hand om en häst rätt, vad som nu är rätt och fel varierar från individ till individ.

Jag tycker att om en häst tycker något är kul och den är med på det och ryttaren och hästen mår bra ihop av det dom gör, då mår den hästen bättre och har ett roligare liv även om det kan finnas mer risker i det. Hellre kort och roligt än långt och understimulerat tycker jag. Jag var tvungen tex att ta bort min häst pga att han inte trivdes eller mådde bra av ett lugnare hag/skogsmulleliv. Hästar är olika varandra och mår bra av olika sortes liv.

All hästhållning har att görs för vårt höga nöjes skull förutom de som håller hästar för att tjäna pengar.

Tråden handlar snarast om någon som fått hela orsakssambandet om bakfoten. Vilka hästar som har bäst/sämst beror bar i liten utsträckning på vad de används till. Både bra och dålig hästhållning finns lite överallt.

Inget djur väljer, med den inställningen borde du vara emot all djurhållning utom möjligen att ha stallkatter. Katter som får röra sig fritt väljer att stanna hos människan. Jag tror dock inte hästar är så olika mot hästar. Många skulle helt frivilligt bott kvar hos sina människor även utan staket och krävt att få komma in och glatt låtit sig sadlas helt utan att vara bundna.

Självklart håller vi endast hästar för vårat nöje, oavsett om det är trav eller ridning.
Men jag gör ju iallfall vad jag kan för att de ska ha det så trevligt som möjligt.
Jag vill heller inte rida på en häst som inte tycker det är roligt, eller om de har en dålig dag. Det är helt ok med mig att stoet brunstar och inte vill ridas, då går vi promenad och bara mår gott tillsammans. Helt utan tvång.

Det är svårt att veta om det finns bidragande orsaker men man kan alltid försöka förbättra och undvika risker. Vilket är en självklarhet om man har en noll vision. Det är en otroligt tråkig händelse som inte gick att hindra men förhoppningsvis kan man hitta något att förbättra efteråt.
För att undvika risken här skulle man behöva skanna hästen efter problem med blodådrorna. Vet inte om det är möjligt eller kostnaderna kring det. Risken är dock inte så överhängande. Ja det har hänt 2 gånger på SIHS men det kunde lika gärna varit 0 gånger och hur många 1000 hästar har deltagit genom åren där? 1000-tals om inte 10.000 tals skulle jag tro. Risken att dö för en häst är inte direkt överhängande.

Det finns bättre saker att satsa pengarna på som gör mycket mer för hästars hälsa.

Sen finns det faktiskt mycket värre saker än döden. Jag antar att man är död på några sekunder när kroppspulsådern brister.
Det är väl egentligen ett ganska ''bra'' sätt att dö, efter en rolig tävling, hästarna tycker ju det är roligt annars skulle de ju inte kunna tävla på den nivån.
Mycket bättre sätt än att bli avställd och ruttna bort i en hage och ägaren inte kalrar att ta beslut om avlivning.

Även om det fortfarande är oerhört sorgligt.

Sen finns det faktiskt mycket värre saker än döden. Jag antar att man är död på några sekunder när kroppspulsådern brister.
Det är väl egentligen ett ganska ''bra'' sätt att dö, efter en rolig tävling, hästarna tycker ju det är roligt annars skulle de ju inte kunna tävla på den nivån.
Mycket bättre sätt än att bli avställd och ruttna bort i en hage och ägaren inte kalrar att ta beslut om avlivning.

Även om det fortfarande är oerhört sorgligt.
När stora kroppspulsådern brister dör hästen innan den når backen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
691
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
339
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama