Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/

Så vad gör du för att se till att alla hästar mår bra då?

Har du verkligen inget bättre att komma med i diskussionen än en sån kass ytterlighetsfråga?

Jag satt och skrev på ett jättelång inlägg men innan jag skickade bestämde jag mig för att radera det istället, Varför ska jag bry mig? Din fråga säger mig att du egentligen inte är ett dugg intresserad av att på allvar veta vad jag gör i försök att få in etiska frågor i hästhållning. Du verkar bara dryg och oavsett vad jag svarar kommer det vara fel. Så varför ska jag bry mig?

Halmdocka much? Vad du eller någon annan människa gör med sig själva skiter jag helt och jävla fullt i. Men ska vi använda en levande varelse till våra nöjen och intressen har vi ett ansvar att undersöka möjligheten att förhindra skador och dödsfall då vi brukar djuret.

Etik som sagt. Verkar inte stå så högt på listan.
Vad du gör med dig själv skiter jag fullkomligt i, men för mig så är det en stor skillnad på att ta väl hand om ett djur man dagligen hantera och på att sitta och hitta på saker man inte har en susning om öht! Lär dig lite mer om vad ordet etik betyder istället för att försöka argumentera och svänga dig med sånt du inte ens förstår.

@Manji kan du utveckla vad du egentligen menar på vilket sätt finns inte djurens väl och ve med på ridsportens agenda? Vilka djur menar du far illa?

Har inte sagt att det inte finns på agendan, bara att det inte verkar vara högst på listan och speciellt inte det mer etiska biten utan Ridsportförbundet kör säkra kort och ställer inte högre krav än vad lagstiftningen egentligen redan gör.

Se t ex kvalitetsmärkningen av ridskolor, anläggningar som fortfarande har spiltor som permanent uppstallningsform kan få märkningen kvalitetsmärkt ridskola. Hur länge sen är det som nybyggnation av spiltor för permanent uppstallning förbjöds? 10 år sen? Mer?

Borde inte en kvalitetsmärkning visa på att verksamheten uppfyller avsevärt högre krav på både utbildningens kvalité, anläggningens kvalité (för människor) och att hästhållningen är modern och i toppklass? Det ska ju sticka ut lite extra mot märkningen medlemsförening, kan ju tyckas. Så är inte alls fallet, så länge anläggningen är laglig ur djurskyddssynpunkt är det ok.

Notera att jag inte menar spiltor som används vid skötsel och stödutfodring, utan om permanent uppstallning.

Jag tror inte att hästar i spiltor nödvändigtvis "far illa", speciellt inte om de erbjuds gott om tid i trevliga hagar. Men det är en högst etisk fråga, ska vi verkligen kvalitetsmärka en uppstallningsform som inte är godkänd att nybygga idag?

Har inte sagt att det inte finns på agendan, bara att det inte verkar vara högst på listan och speciellt inte det mer etiska biten utan Ridsportförbundet kör säkra kort och ställer inte högre krav än vad lagstiftningen egentligen redan gör.

Se t ex kvalitetsmärkningen av ridskolor, anläggningar som fortfarande har spiltor som permanent uppstallningsform kan få märkningen kvalitetsmärkt ridskola. Hur länge sen är det som nybyggnation av spiltor för permanent uppstallning förbjöds? 10 år sen? Mer?

Borde inte en kvalitetsmärkning visa på att verksamheten uppfyller avsevärt högre krav på både utbildningens kvalité, anläggningens kvalité (för människor) och att hästhållningen är modern och i toppklass? Det ska ju sticka ut lite extra mot märkningen medlemsförening, kan ju tyckas. Så är inte alls fallet, så länge anläggningen är laglig ur djurskyddssynpunkt är det ok.

Notera att jag inte menar spiltor som används vid skötsel och stödutfodring, utan om permanent uppstallning.

Jag tror inte att hästar i spiltor nödvändigtvis "far illa", speciellt inte om de erbjuds gott om tid i trevliga hagar. Men det är en högst etisk fråga, ska vi verkligen kvalitetsmärka en uppstallningsform som inte är godkänd att nybygga idag?
Jag tycker att det är ett betydligt större problem att det inte finns lagstadgat hur lång utevistelse en häst ska ha, med artfränder i hagar som är tillräckligt stora för att röra sig fritt i alla gångarter än att det fortfarande finns några stall som har spiltor som används när hästarna inte far illa som du själv säger.

Det finns idag inga sätt att upptäcka bråck hos hästar.
Min dog på travbanan i ett provlopp i mycket lägre fart än han var tränad för
Men som vet sa, han kunde lika ha trillat ihop i hagen.
På sätt och vis var jag tacksam för att han dog där för han var på väg att ev säljas som ridhäst.
Hade varit fruktansvärt om han dött under ryttare.
En häst som inte gillar att tävla tror jag aldrig blir en elithäst
Faktiskt. Oavsett hur mkt människan vill

Jag tycker att det är ett betydligt större problem att det inte finns lagstadgat hur lång utevistelse en häst ska ha, med artfränder i hagar som är tillräckligt stora för att röra sig fritt i alla gångarter än att det fortfarande finns några stall som har spiltor som används när hästarna inte far illa som du själv säger.

Och kravet som ridsportförbundet ställer är minst 2 h utevistelse där rörelsebehovet tillgodoses, detta oavsett uppstallningsform. Förhoppningsvis har alla ridskolor nog mycket personal/ideell arbetskraft och mark så att ridskolehästarna får vara ute längre än så. Lagen säger max 16 h i spilta så då har man ju 8 h som hästarna måste vara någon annanstans; ridlektion, hage, skrittmaskin osv. Någonstans förutom i spiltan.

Här har vi en häst som tävlat på absolut elitnivå och är tränad för uppgiften med flera års förberedelser för att nå dit de var nu. Vi har en häst som tillsammans med de övriga hästarna, kusk och groomar gjorde något den älskade, den har hållit i 21 år och var i världsklass när den olyckligtvis dog med flaggan i topp med en jublande publik under defileringen. Jag tror att få hästar dör lika lyckliga, lika snabbt och lika smärtfritt. :cry: :heart
Och kravet som ridsportförbundet ställer är minst 2 h utevistelse där rörelsebehovet tillgodoses, detta oavsett uppstallningsform. Förhoppningsvis har alla ridskolor nog mycket personal/ideell arbetskraft och mark så att ridskolehästarna får vara ute längre än så. Lagen säger max 16 h i spilta så då har man ju 8 h som hästarna måste vara någon annanstans; ridlektion, hage, skrittmaskin osv. Någonstans förutom i spiltan.
Jag skrev lagstadgad, dvs inskrivet i lagen. Det har inget med några krav från ridsportförbundet att göra.

Det blir väldigt märkligt att ens försöka diskutera etik med någon som tycker det är helt ok att rödlistade arter kan slängas på skräphögen när de råkar komma i vägen för någons ekonomiska intressen. :angel:

Det blir väldigt märkligt att ens försöka diskutera etik med någon som tycker det är helt ok att rödlistade arter kan slängas på skräphögen när de råkar komma i vägen för någons ekonomiska intressen. :angel:

Och det var ju en ytterst överdriven och elak tolkning av vad jag skrev i allemansrätts-tråden. Men det verkar vara din melodi och jag orkar verkligen med med sånt svammel från en vuxen (?) person. Tack för mig.

Har du verkligen inget bättre att komma med i diskussionen än en sån kass ytterlighetsfråga?

Jag satt och skrev på ett jättelång inlägg men innan jag skickade bestämde jag mig för att radera det istället, Varför ska jag bry mig? Din fråga säger mig att du egentligen inte är ett dugg intresserad av att på allvar veta vad jag gör i försök att få in etiska frågor i hästhållning. Du verkar bara dryg och oavsett vad jag svarar kommer det vara fel. Så varför ska jag bry mig?

Eftersom du inte anmäler när djur far illa så var jag nyfiken på vad du gör istället. Men du behöver förstås inte svara. Du har klart värre åsikter om mig än vad jag har om dig. Dock är det svårt att bli tagen på allvar när man pratar skit om andra och sen vägrar berätta vad man gör för att förbättra. Bara ett tips.

Så jävla less på den här diskussionen. Min sambo dog av aortaruptur. I sängen. När han sov. Inte mycket till ansträngning där inte... Det kan ske när som helst, var som helst. Att det skett två ggr på SIHS är en sån slump att oddsen borde vara skyhöga!

Pulsåderbrock/ruptur är väldigt oberäkneligt. Många människor lever med brock utan att veta om det eller känna av det, för vissa är det ren 50/50 om det brister eller inte innan de hinner dö av något annat, samma är det med djur. Min särbo har en släkting som dog av aortaruptur på sin egen gårdsplan en morgon, inga symptom eller relaterade problem innan, bara dog knall fall utanför ytterdörren en morgon.

Detta fenomenet är ju inte direkt okänt inom mänskosporter, speciellt fotboll där det hänt ett antal gånger på varierande spelnivå. Blir så satans less när dessa förbannade djurrättsaktivister vevar loss som rabiata babianer så fort något sånthär händer. "Släpp ut korna i skogen, min katt är vegan!". Detta har inget att göra med djurplågeri att göra.

Så jävla less på den här diskussionen. Min sambo dog av aortaruptur. I sängen. När han sov. Inte mycket till ansträngning där inte... Det kan ske när som helst, var som helst. Att det skett två ggr på SIHS är en sån slump att oddsen borde vara skyhöga!
Jag kommer allt för väl ihåg hur hemskt det var att läsa om det och kan inte ens föreställa mig vilket helvete det var för dig. :(

Om körhästarna skulle fara så illa som vissa i tråden och Djurens rätt tycker så skulle vi höra talas om fler incidenter. På Scandinavium har de ju haft körtävlingar utan några olyckor under väldigt många år och maratonmomenten utomhus är ett kraftprov om något.

Jag kommer allt för väl ihåg hur hemskt det var att läsa om det och kan inte ens föreställa mig vilket helvete det var för dig. :(

Om körhästarna skulle fara så illa som vissa i tråden och Djurens rätt tycker så skulle vi höra talas om fler incidenter. På Scandinavium har de ju haft körtävlingar utan några olyckor under väldigt många år och maratonmomenten utomhus är ett kraftprov om något.
Ja att lalla runt några minuter inne på Friends är ju inte i närheten av ett maratonprov.

Eftersom du inte anmäler när djur far illa så var jag nyfiken på vad du gör istället. Men du behöver förstås inte svara. Du har klart värre åsikter om mig än vad jag har om dig. Dock är det svårt att bli tagen på allvar när man pratar skit om andra och sen vägrar berätta vad man gör för att förbättra. Bara ett tips.

Om djur far illa enligt lag är det självklart att jag anmäler, var har jag skrivit att jag inte anmäler brott mot djurskyddslagen!?

"Halmdocka much? Vad du eller någon annan människa gör med sig själva skiter jag helt och jävla fullt i. Men ska vi använda en levande varelse till våra nöjen och intressen har vi ett ansvar att undersöka möjligheten att förhindra skador och dödsfall då vi brukar djuret.

Etik som sagt. Verkar inte stå så högt på listan.
"

Det här är vad DU svarade på, ett följdinlägg om att kanske se över om en maxålder behövs vid spannkörning i svår klass, och du började dra upp djurskyddslagen och säger att jag inte anmäler djurskyddsbrott. Och jag svarade att etik är mer än lagstiftning. Och du fortsätter att spinna vidare på djurskyddsbrott och hävdar att jag inte anmäler sånt!

Att man kan ha olika åsikter är väl en sak, men vem fan tror du att du är som lägger ord i min mun och svara på lösryckta inlägg och målar upp en bild om att jag skiter i djur som far illa enligt lag? Har du inget bättre att komma med i diskussionen?

Fast vad har det med händelsen på Friends att göra? Du pratar om helt andra saker kan jag tycka. Jag måste nog omformulera mig - hur menar du att med en annan etik hade händelsen på Friends kunnat undvikas?

Och @MissFideli , syftar du på att jag skulle ha pratat skit om kusken? För det har jag verkligen inte gjort. Jag är helt säker på att såväl han som Axel har gjort vad de kunnat för att deras hästar ska må bra och dödsfallen är inte på något sätt deras fel. Jag har aldrig antytt att de eller någon annan har misskött dessa djur eller gjort fel som tävlat hästarna i frågan. De har följt TR och djurskyddslagen så vitt jag vet.

Sen kan man ju tillägga att fullständig aortaruptur är ett tämligen humant sätt att dö, jämfört med andra tillstånd som innebär att individen självdör. Om aortan brister helt går det som vi kan se oerhört snabbt, det handlar om sekunder från det att den brister tills att individen är död, veterinären hann inte ens fram till hästen innan den var död. Individen blir medvetslös nästintill omedelbart pga blodtrycksfallet. Så kort sagt kan man kontra djurrättsaktivisterna med att nä, med högsta sannolikhet så hann inte hästen lida öht med tanke på det oerhört snabba förloppet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
691
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
339
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama