Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/

Fast vad har det med händelsen på Friends att göra? Du pratar om helt andra saker kan jag tycka. Jag måste nog omformulera mig - hur menar du att med en annan etik hade händelsen på Friends kunnat undvikas?

Etik kom in på frågan då Djurens rätt kom på tal (eller rent av uttalar sig i artikeln). Och som jag då skrev i mitt första inlägg, man kan tycka vad man vill om DR men etik verkar inte vara högst på listan hos Ridsportförbundet.

Jag menar såklart ridsportförbundet rent allmänt, träning, tävling, hästhållningen osv - alla dessa områden som DR gärna hittar fel inom. Inte specifikt kopplat till just händelsen med Luma.

Sen finns det faktiskt mycket värre saker än döden. Jag antar att man är död på några sekunder när kroppspulsådern brister.
Det är väl egentligen ett ganska ''bra'' sätt att dö, efter en rolig tävling, hästarna tycker ju det är roligt annars skulle de ju inte kunna tävla på den nivån.
Mycket bättre sätt än att bli avställd och ruttna bort i en hage och ägaren inte kalrar att ta beslut om avlivning.

Även om det fortfarande är oerhört sorgligt.

Jag tänker att det måste vara en rätt behaglig död för en häst. Ena sekunden lever man och i andra inte, och antagligen känner man bara oro i någon sekund om man ens hinner uppfatta något.

Jag har en 27-åring (häst alltså) som jag sagt till att detta är nog bästa sättet för henne att vandra ut ur världen på. Jag får en chock men det kan jag leva med så länge hon slipper lida.

Jag tänker att det måste vara en rätt behaglig död för en häst. Ena sekunden lever man och i andra inte, och antagligen känner man bara oro i någon sekund om man ens hinner uppfatta något.

Jag har en 27-åring (häst alltså) som jag sagt till att detta är nog bästa sättet för henne att vandra ut ur världen på. Jag får en chock men det kan jag leva med så länge hon slipper lida.
Min förra häst självdog i boxen av akut kolik på natten. Han var frisk och helt normal på kvällen, på morgonen var han död. En plågsam fruktansvärd död. Hade jag kunnat välja hade jag valt pulsådern alla dagar i veckan om nu hästen skulle självdö av något.

Problemet med Djurens rätt är att de förespråkar många extrema idéer. Det gör att de i många fall avfärdas som extremister utan verklighetsförankring vilket inte gagnar inte djuren på något sätt. Man lyssnar inte på dem oavsett vad de tycker eftersom man tycker att de är en organisation för tokstollar.

Djuren skulle behöva mer sansade förespråkare som har en realistisk syn på djurhållning och vilken plats djur har i människors tillvaro.

Min förra häst självdog i boxen av akut kolik på natten. Han var frisk och helt normal på kvällen, på morgonen var han död. En plågsam fruktansvärd död. Hade jag kunnat välja hade jag valt pulsådern alla dagar i veckan om nu hästen skulle självdö av något.

Det förstår jag! Tant fick kolik i våras och jag är så tacksam över att jag var där när det hände så att jag kunde få dit veterinär snabbt.

Sen finns det faktiskt mycket värre saker än döden. Jag antar att man är död på några sekunder när kroppspulsådern brister.
Det är väl egentligen ett ganska ''bra'' sätt att dö, efter en rolig tävling, hästarna tycker ju det är roligt annars skulle de ju inte kunna tävla på den nivån.
Mycket bättre sätt än att bli avställd och ruttna bort i en hage och ägaren inte kalrar att ta beslut om avlivning.

Även om det fortfarande är oerhört sorgligt.
Min första häst dog 22 år gammal i hagen, pigg, fräsch och aktiv. Han busade med hagkompisarna och lade ett galoppsprång i samband med morgonutfodringen, sedan rasade han ihop död. Han var borta innan någon hunnit fram. Obducerades aldrig, men givet var att något brast.

Ur mitt eget, egoistiska, mänskliga perspektiv var det alldeles fruktansvärt. Jag har haft lättare att hantera dödsfall när jag fått bearbeta, sörja och hantera det innan det ens skett. Inte mötas av panik, sorg, chock och förtvivlan inom loppet av en sekund.

Ur hästens perspektiv hade det inte kunnat sluta bättre. Han förstod aldrig vad som hände, behövde aldrig lida eller få ålderskrämpor. Ena sekunden var han där, hel och frisk. I nästa borta.

Jag ser Luma De Lux på samma sätt.
Hästen kunde antagligen inte ha gått på ett enklare, mer naturligt vis - hade det inte hänt där hade det med stor sannolikhet hänt någon annanstans. Nu råkade det inträffa inför publik. Det gör inte hästen någon skillnad, det är bara för människorna det är fruktansvärt och brutalt. Och trots att Djurens Rätt påstår sig tala för djuren, så talar de i fall som dessa helt ur ett mänskligt perspektiv.

Senast ändrad:
Etik kom in på frågan då Djurens rätt kom på tal (eller rent av uttalar sig i artikeln). Och som jag då skrev i mitt första inlägg, man kan tycka vad man vill om DR men etik verkar inte vara högst på listan hos Ridsportförbundet.

Jag menar såklart ridsportförbundet rent allmänt, träning, tävling, hästhållningen osv - alla dessa områden som DR gärna hittar fel inom. Inte specifikt kopplat till just händelsen med Luma.
Så du är enig om att ridsportförbundets etik inte har något med den brustna blodådern? I så fall kan vi kanske lämna det ämnet i denna tråden.

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/
”Hästar blir ofta halta, assymetriska”

Uttalandet ligger ju inte i linje med den obligatoriska veterinärbesiktningen inför sådana stortävlingar.
Där kollas både hjärta,lungor, hälta och assymetrier vid upptravningen samt att man kollar efter sår etc.

Dessutom - när hästen föll ihop var det inte en jäkel som jublade. Det gick ett sus i publiken. Tystnad. Folk som grät och folk som svimmade. Satt på läktaren.

Dessutom - när hästen föll ihop var det inte en jäkel som jublade. Det gick ett sus i publiken. Tystnad. Folk som grät och folk som svimmade. Satt på läktaren.
SVT försökte göra liknande fula, missvisande rubriker när en folkkär svensk travhäst, Commander Crowe, var med i Elitloppet för några år sedan för sin nye franske tränare, men såg halt ut i loppet och var chanslös.
Publiken buade unisont och media ville få det till att de hjärtlösa travfansen buade åt hästen. När sanningen var att det givetvis buades åt att en sådan allmänt älskad häst startades i ett sådant vedervärdigt skick. Det var tränaren (som nyligen fälldes för doping och redan då inte var sedd med så blida ögon av alla) och andra ansvariga för hästen man buade ut, inte hästen.

Men att representanten från Djurens Rätt är helt ute och snurrar i artikeln är ju uppenbart. "Det sägs att hästarna gillar det de gör men... hur kan folk jubla?" Jaha, och sedan? Insåg man själv att man saknade motargument till faktumet att majoriteten av tävlingshästar faktiskt gillar att aktiveras på det sätt de gör?

Det är förbannat synd att Djurens Rätt och dess aktiva ska drivas av sådana extrema och inte sällan faktalösa ideal, som framförs med lika extrema, taktlösa metoder.
Bland ta sig för pannan-extremismen har de trots allt vettiga åsikter här och där. De hade kunnat göra ett seriöst jobb på ett seriöst vis och haft en helt annan ställning i politiken och samhället. Synd att de medvetet väljer att kasta bort det.

Förra gången handlade det väl också om en äldre häst?

Kanske dags att sätta maxålder på hästar som får tävla svår klass i körning. I alla fall i par och fyrspann vart det kanske är svårare att känna av om en häst inte pallar trycket riktigt.

Man kan tycka vad man vill om djurens rätt och deras agenda, men faktum är att djuretik inte verkar stå högst upp på ridsportförbundets lista av intresseområden... Man ha dessa ledstjärnor men dom går ju knappast djupare än vad lagstiftningen gör. Svagt kan jag tycka.
Men jag förstår inte. Du vet väl lika väl som jag och de flesta andra att detta lika gärna kan hända hemma på träningsbanan eller i boxen eller hagen medan de ligger och solar sig. Om man ska förbjuda dem på tävlingsbanan (ja det är ju möjligt att risken är större med hög puls), innebär det att de inte ska få fortsätta träna hemma heller då så länge som de tycker att det är lajban? Ska de ställas av? Eller är hela poängen att inte allmänheten ska behöva bevittna detta?

Jag tycker att det kan vara lämpligt att rensa från rätt håll. Så länge tjurfäktning och andra vidrigheter fortsätter runt om i världen, så är det helt otroligt att vissa naiva "djurens rätt"- människor hänger upp sig på sånt som inte ens är i närheten av djurplågeri.

Apropå de som menar att djur ska återföras till sitt ursprungliga, vilda tillstånd - de flesta av våra tamdjur idag; hundar, hästar, katter etc, har inget annat ursprung att "återvända" till. De är "skapade" av oss människor och kan aldrig släppas fria i det vilda och överleva. Det skulle bli en ohygglig tragedi av ofattbara mått om samtliga hundar av alla raser, samtliga hästar etc etc skulle motas ut i skogen och förväntas leva fria och lyckliga utan mänsklig inblandning. Lika lite som vi nutidsmänniskor skulle klara oss om vi förvisades ut i vildmarken på egen hand. Tanken svindlar. Vi har "skapat" alla dessa olika djur-raser och måste därmed ta vårt ansvar och ta hand om dem också. På ett bra sätt.

Apropå de som menar att djur ska återföras till sitt ursprungliga, vilda tillstånd - de flesta av våra tamdjur idag; hundar, hästar, katter etc, har inget annat ursprung att "återvända" till. De är "skapade" av oss människor och kan aldrig släppas fria i det vilda och överleva. Det skulle bli en ohygglig tragedi av ofattbara mått om samtliga hundar av alla raser, samtliga hästar etc etc skulle motas ut i skogen och förväntas leva fria och lyckliga utan mänsklig inblandning. Lika lite som vi nutidsmänniskor skulle klara oss om vi förvisades ut i vildmarken på egen hand. Tanken svindlar. Vi har "skapat" alla dessa olika djur-raser och måste därmed ta vårt ansvar och ta hand om dem också. På ett bra sätt.
Ja hur länge skulle en bulldog överleva ute i det vilda. Vad skulle den fånga?

Jag tycker att det kan vara lämpligt att rensa från rätt håll. Så länge tjurfäktning och andra vidrigheter fortsätter runt om i världen, så är det helt otroligt att vissa naiva "djurens rätt"- människor hänger upp sig på sånt som inte ens är i närheten av djurplågeri.

Det här argumentet är ju helt i stil med snacket om att invandringen måste stoppas pga att våra pensionärer har det så dåligt.
Det går att jobba på flera fronter samtidigt!
Därmed inte sagt något om djurens rätt, jag har för dålig koll på dem.

Angående dödsfallen så tycker jag två täta dödsfall ändå utgör ett skäl för utredning. De två hästarna var knappast urgamla.

Kommer sen utredningen fram till att det bara är slump så är det så. Men jag tycker ändå någon mer kvalificerad bör utföra utredningen.
(Nu vet jag inte om SIHS har gjort någon utredning, men det är inget jag förstått av tråden)

Som ett sista tillägg så förstår jag inte den otrevliga stämningen här. Det vi alla bryr oss om är väl hästarnas väl? (ja jag förstår att brusten aorta är en "trevlig" död).

Det här argumentet är ju helt i stil med snacket om att invandringen måste stoppas pga att våra pensionärer har det så dåligt.
Det går att jobba på flera fronter samtidigt!
Därmed inte sagt något om djurens rätt, jag har för dålig koll på dem.

Angående dödsfallen så tycker jag två täta dödsfall ändå utgör ett skäl för utredning. De två hästarna var knappast urgamla.

Kommer sen utredningen fram till att det bara är slump så är det så. Men jag tycker ändå någon mer kvalificerad bör utföra utredningen.
(Nu vet jag inte om SIHS har gjort någon utredning, men det är inget jag förstått av tråden)

Som ett sista tillägg så förstår jag inte den otrevliga stämningen här. Det vi alla bryr oss om är väl hästarnas väl? (ja jag förstår att brusten aorta är en "trevlig" död).
Men vad ska utredas? Båda hästarna har dött av något som INTE går att förutspå, hur ska man då kunna ändra något?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
691
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
339
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama