Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/

Hur ska man kunna känna i förväg om ett kärl kommer att brista? Det händer även yngre hästar.

Det är tråkigt om hästar dör på tävlingar men hästen kunde lika gärna dött under träning eller i hagen. Hästen dog förmodligen när den var uppspelt och glad. En häst som inte gillar att tävla funkar inte på elitnivå.

Fast det är skillnad på enbet och spann. En häst som egentligen inte orkar kan dras med i ett högre tempo än vad individen faktiskt orkar. Därför jag ifrågasätter om äldre hästar bör få tävla i svår klass (i spann). Både luma och filur agerade dessutom som stånghästar vill jag minnas, vilket är tungt.

Att en häst kan dö i hagen behöver väl inte innebära att vi bara ska rycka på axlarna över att hästar dör under tävling eller träning?

En kompis till mig fick hjärnblödning vid 38 års ålder pga ett bråck, en medfödd försvagning. Hon överlevde men sjukpensionerades, tur i oturen så upptäcktes det när hon låg inne på Karolinska att hon hade ett till bråck i hjärnan, på andra sidan.

Ska vi förbjuda alla över 37 år att träna och tävla?

En annan kompis till mig hade en bror, den brodern dog knall och fall på vardagsrumsgolvet hemma hos deras föräldrar, bråck på kroppspulsådern. Ska vi förbjuda alla att åka hem och hälsa på hos föräldrarna?

Halmdocka much? Vad du eller någon annan människa gör med sig själva skiter jag helt och jävla fullt i. Men ska vi använda en levande varelse till våra nöjen och intressen har vi ett ansvar att undersöka möjligheten att förhindra skador och dödsfall då vi brukar djuret.

Etik som sagt. Verkar inte stå så högt på listan.

Halmdocka much? Vad du eller någon annan människa gör med sig själva skiter jag helt och jävla fullt i. Men ska vi använda en levande varelse till våra nöjen och intressen har vi ett ansvar att undersöka möjligheten att förhindra skador och dödsfall då vi brukar djuret.

Etik som sagt. Verkar inte stå så högt på listan.

Och du vet alltså att dessa hästar på något vis var vanvårdade/behandlades illa? I så fall är det ju jättekonstigt att du inte anmält det kan jag tycka. Apropå etik.

Fast det är skillnad på enbet och spann. En häst som egentligen inte orkar kan dras med i ett högre tempo än vad individen faktiskt orkar. Därför jag ifrågasätter om äldre hästar bör få tävla i svår klass (i spann). Både luma och filur agerade dessutom som stånghästar vill jag minnas, vilket är tungt.

Att en häst kan dö i hagen behöver väl inte innebära att vi bara ska rycka på axlarna över att hästar dör under tävling eller träning?

Du verkar ha missat att dessa hästar obduceras just för att man ska få reda på vad som hände. Vilket knappast är att rycka på axlarna.

DR är rabiata djurrättsaktivister.

Sen ser jag det bara som en tragisk slump att både Filur och Luma dött på likartade sätt. En brusten kroppspulsåder kan hända när som helst, var som helst, det kan man inte förutse. Hästarna är dessutom noga genomgångna innan de får starta på SIHS.

Dessutom har jag för mig att det varit samma veterinär (A.W) som var "först fram" vid båda tillfällena? Han är en mycket kompetent veterinär, så om han säger att brusten kroppspulsåder är den troligaste dödsorsaken (apropå någon här i tråden som tvivlade?) så hade jag litat på det.
Jag tror absolut inte att varken han eller SIHS ledning skulle försöka mörka vad som hänt/dödsorsak/omständigheter.

Jag läste DRs uttalande om förra händelsen - då ansåg de att arrangören försökte föra en stor massa människor bakom ljuset genom att gå ut med den troligaste dödsorsaken - som sen dessutom visade sig vara sann.

@Manji kan du utveckla vad du egentligen menar på vilket sätt finns inte djurens väl och ve med på ridsportens agenda? Vilka djur menar du far illa?

Tycker väl det är lite konstigt att en del ser det som att när en kroppspulsåder brister är bara något som händer.

Det ska inte hända, det kan hända när en häst ställer sig upp, äter hö etc, men det är ju en mycket högre risk att det händer när pulsen är hög och trycket är hårt.

Kanske har tävlingarna lite för högt ''tryck''. Men det går ju inte att ändra bara sådär. Det kommer ju alltid finnas ryttare som kommer riskera komplikationer, och dessa människor kommer vinna.

Det är otroligt sorgligt att sånt här händer, men jag tycker verkligen inte man ska se det som något ''normalt'' som ''bara händer''.

Ingen häst orkar något med en brusten kroppspulsåder, du borde läsa på om problemet. Det kan drabba hästar (och människor) när som helst.

Det är ingen av tävlingsgrenarna i Globen som handlar om utmattning eller maxansträngning. Körhästarna utsätts knappast för påfrestningar som en häst i god kondition inte klarar med lätthet. Det är teknikgrenar inte frågan om att köra maraton.

Tycker väl det är lite konstigt att en del ser det som att när en kroppspulsåder brister är bara något som händer.

Det ska inte hända, det kan hända när en häst ställer sig upp, äter hö etc, men det är ju en mycket högre risk att det händer när pulsen är hög och trycket är hårt.

Kanske har tävlingarna lite för högt ''tryck''. Men det går ju inte att ändra bara sådär. Det kommer ju alltid finnas ryttare som kommer riskera komplikationer, och dessa människor kommer vinna.

Det är otroligt sorgligt att sånt här händer, men jag tycker verkligen inte man ska se det som något ''normalt'' som ''bara händer''.

Klart det är sorgligt! Kusken var ju jätteledsen och jag tror de flesta tycker det är himla sorgligt.

Men är det brusten kroppspulsåder tex så kan ju det ske när som. Och visst är risken större vid mer ansträngande aktiviteter/uppjagad häst etc.
Men min häst hade isf kunnat dö igår i hagen när han rusade runt och lekte, eller när vi galopperar på ett fält eller .. etc.
Och ingen av de sakerna ser jag heller som djurplågeri.

Jag tävlar själv inte. Men tycker för den saken skull inte att man behöver se saker så vinklat.

Djurens rätt kan jag tyvärr inte ta på allvar. Det är synd. För vissa saker behöver bli bättre inom ridsport tex.
Men när djurens rätt gör bort sig så rejält i bristande kunskap så gör de tyvärr att de tappar trovärdighet även i viktiga frågor. Synd!

Klart det är sorgligt! Kusken var ju jätteledsen och jag tror de flesta tycker det är himla sorgligt.

Men är det brusten kroppspulsåder tex så kan ju det ske när som. Och visst är risken större vid mer ansträngande aktiviteter/uppjagad häst etc.
Men min häst hade isf kunnat dö igår i hagen när han rusade runt och lekte, eller när vi galopperar på ett fält eller .. etc.
Och ingen av de sakerna ser jag heller som djurplågeri.

Jag tävlar själv inte. Men tycker för den saken skull inte att man behöver se saker så vinklat.

Djurens rätt kan jag tyvärr inte ta på allvar. Det är synd. För vissa saker behöver bli bättre inom ridsport tex.
Men när djurens rätt gör bort sig så rejält i bristande kunskap så gör de tyvärr att de tappar trovärdighet även i viktiga frågor. Synd!
Jo precis, det kan ju verkligen ske när som. Men risken blir ju större när det blir mer tryck på ådern.
Det händer ju med människor också.

Ser det absolut inte som djurplågeri eller liknande, förlåt om jag skrev udda:)

Nä, djurensrätt och peta kan jag inte heller ta på allvar:meh:

När en häst eller en människa dör så kan det vara relaterat till aktiviteten eller så inte. I vissa fall kan det vara ett mellanting. Här har en pulsåder brustit, klart att upphetsning och aktivitet kan avgöra när det händer men hästen dör inte pga en defekt.

Det är lika tokigt att kalla bristning av kroppspulsåder för en arbetsskada för att den inträffar när en människa är på jobb som att påstå att den är en följd av tävlingen när en häst tävlar. Grundorsaken är försvagning av pulsådern, bråck eller liknade och inte att hästen anstränger sig. Ansträngning ökar givetvis risken men ansträngningen är inte problemet.

Jo precis, det kan ju verkligen ske när som. Men risken blir ju större när det blir mer tryck på ådern.
Det händer ju med människor också.

Ser det absolut inte som djurplågeri eller liknande, förlåt om jag skrev udda:)

Nä, djurensrätt och peta kan jag inte heller ta på allvar:meh:

Fast hur ska man göra om tävlingar till att det ska bli lite nog tryck?
Det är ju frågan om att man kan kollapsa av vanligt motionspass.
Då bör vi ju skuta rida/köra helt. Och har man som jag en häst som är aktiv i hagen får den ju inte gå ut ens..

Liksom.. Det är ju orimligt..

Jag har vuxit upp med att träna och tävla upp till elitallsvenskan i hoppning och dressyr på ponny, men jag kan nu på senare år ändå förstå vad Djurens Rätt menar och tycker inte heller att det egentligen är rätt mot hästarna med tävlingar på den nivån att hästarna riskeras att skadas allvarligt.
Inte riskerar att skadas allvarligt, menar du att man då heller inte ska ha några ihopsläpp av hästar, inte åka transport med hästar, inte släppa in dom i boxar etc där det finns enorma skaderisker? Vad får man göra med hästen ens om den inte får riskera att skadas allvarligt?
Visst, hobbytävlingar på en häst som mår bra och tycker det är kul men elittävlingar där folk lever på att tjäna pengar på vad hästarna presterar, nej det tycker jag inte egentligen är etiskt rätt.
Det finns elithästar som faktiskt lever ett bra mycket bättre liv än majoriteten av hobbyhästar gör men ändå är det alltid mer okej att ha häst på hobbynivå trots att risken för att dom behandlas okunnigt är enorm där.

Det finns puckon överallt, både på hög nivå och på låg nivå. Det jag kan vara lite emot är möjligtvis en stor del av travsporten där jag såg alldeles för mycket felhantering av hästar, väldigt många hästar som inte mådde bra av att vara travhäst men som dom ändå satsade på för många år.

Håller fullkomligt med, med sansad och kunnig kritik hade Djurens rätt kunnat göra mycket mer än genom att skrika djurplågeri för att en häst drabbas av en plötslig sjukdom som är svår att förutse.

Då bör vi ju skuta rida/köra helt. Och har man som jag en häst som är aktiv i hagen får den ju inte gå ut ens..

Men eller hur :D Det är ju som att vi människor inte skulle få gymma för den kan brista.

Det går ju inte att lösa, tyvärr.

Eller ja enligt djurensrätt är det ju väldigt enkelt. Vi släpper bara lös våra djur i skogen:up:

Och får den inte gå ut blir den stressad av det....

Bäst att avliva alla hästar så de slipper att riskera att sjuka och dö. *OBS ironi*

Håller fullkomligt med, med sansad och kunnig kritik hade Djurens rätt kunnat göra mycket mer än genom att skrika djurplågeri för att en häst drabbas av en plötslig sjukdom som är svår att förutse.

Fast Djurens Rätt har inte på sin agenda att djur ska få det bättre. Man vill inte att vi ska hålla djur i fångenskap, alls. Från hemsidan:

"Vi kan aldrig acceptera att man ser på djuren som varor, som ting för människor att utnyttja efter eget godtycke."
"Djurens Rätt arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck, och det innebär att vi vänder oss emot allt dödande och utnyttjande av djur."
"Gemensamt för all djurindustri är att djuren kontrolleras och begränsas, pressas till att växa fort eller att få mängder med ungar eller ägg, som tas ifrån dem. Det är långt ifrån ett naturligt liv."

Svårt att hålla häst eller hund på de premisserna ;).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
691
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
339
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama