R

Ruben Salte

Har en cavalier i nuläget och funderar på vad jag ska ha för ras i framtiden. Skulle vilja ha en cavalier till men vill ha lite mer arbetsvilja och helst inga sjukdomar, gärna mindre päls och ingen terrier.. Vad är det för ras jag vill ha? Har försökt komma på själv men hittar inget jag fastnar för så direkt. Har ni bukefalister några bra ideer? :bow:

Sv: Ras?

Vad vill du ha hunden till?? Är det nån speciell aktivitet du tänker på då du vill ha mera arbetsvilja?? Och hunden ska va samma storlek som cavalier?

En DSG :love:
Det är ingen terrier utan ligger under pincher.....

En DSG kan du göra ALLT med, allt som inte krävs styrka som en stor hund med ( som drag o sånt) Det finns agility, spår, sök, elitlydnad, jakt ( en del) det finns nog inget man inte kan göra med en DSG

Engelsk cocker? Dock päls, men stämmer¨bra annars. Går ju att klippa ner pälsen om man inte ska ställa ut.

En DSG :love:
Det är ingen terrier utan ligger under pincher.....

En DSG kan du göra ALLT med, allt som inte krävs styrka som en stor hund med ( som drag o sånt) Det finns agility, spår, sök, elitlydnad, jakt ( en del) det finns nog inget man inte kan göra med en DSG

Vad är en DSG?

Vad vill du ha hunden till?? Är det nån speciell aktivitet du tänker på då du vill ha mera arbetsvilja?? Och hunden ska va samma storlek som cavalier?

Jag ska köra agility med den.. Gärna en small hund..

Ingen cocker..

Kooikerhondje?

Funderade jag själv på när jag skulle "uppgradera" från Cavalier. (Fast i mitt fall blev det en golden.)

Det låter som att du vill ha en dvärgschnauzer!:love:
Fast jag e ju partisk :D
Kräver en del trimning, men ska du inte ställa ut kan du klippa ner (*hukar mig*)

CKCS spaniel är ju en underbar ras.Varför byta?Finns ju dom med mer eller mindre hår...
Agility kan man ju tävla med CKCS.
Lycka till själv är man fast =)

kanske en lagotto romagnolo :love:
dom fungerar bra till agility, och pälsen går ju att klippa ner... Allergivänliga (inte alla, men många), fäller inget (men måste då klippas)...?
mcbins_icecream_klarar_anlkl_mini.jpg

Är det en tik du har nu?? Jag har en cavalier hane han är väldigt glad och pigg! Tränar gärna och är arbetsvillig. Jag har hört att tikarna är lugnare och inte lika framåt. Så om du inte redan har en hane så kanske du kan byta till en hanhund?

Är det en tik du har nu?? Jag har en cavalier hane han är väldigt glad och pigg! Tränar gärna och är arbetsvillig. Jag har hört att tikarna är lugnare och inte lika framåt. Så om du inte redan har en hane så kanske du kan byta till en hanhund?

Min tik är väldigt arbetsvillig och pigg och glad men vill ha något mer vassare.. Vill ju kunna stå mig i konkurrensen med pappisarna och sheltiesarna.. :D

Svar: Solklart - BORDERCOLLIE! - En all-roundhund, som lyser på såväl agility som lydnad, bruks och i stort sett allt utom skydd; det har den inte riktigt muskler och bett till. Min dotters border (då ca 20 månader) hittade en tappad tusenlapp i snömodden, "!OH, MATTE HAR TAPPAT SINA SAAAKER!" kved dottern. Efter ca 15 sekunder levererade voffsen den GRÅA, HOPVIKTA tusenlappen, som han hittat i den GRÅA snön, i mörker. - Han - Fonzie - hittar även kammar. korsordspennor och 50-öringar.... Vill Du ha en vänlig, välvillig, lydnadsglad och lyhörd voffs: BORDER!! - Dottern har en hund till (tik), även hon bordercollie; Xillie tog ett 1:a pris på debuten, ett 1:a pris till igår, sitt andra (lyckade försök). Grejar hon det nästa tävling, blir hon "familje-rekord", att ta tre förstapris på raken... Det får man ju bara hoppas...! Vill Du ha en väldigt mjuk och samarbetsvillig vovve; BORDER.
- Missförstå mig rätt: vet Du vad JAG har - En "blandis"; Pyrinée/Cao da Serra da Estrela; och honom har jag för att jag vill ha en STOR (slipper böja mig för att klappa....) LUGN (är inte speciellt aktiv) COOL vovve.
(taket kunde trilla utan att han brytt sig).
Nå, detta är bara en vänlig vägledning - OM Du skulle fastna för mit rasförslag, så var dock väldigt medveten om att bordercollies komer i två olika "upplagor"; de lugna, coola - som min dotter har haft turen att skaffa sig. Sedan finns de hejdlöst rastlösa "vall-idioterna", de som t o m försöker valla ihop krukväxter.... och far som galningar på agilitytävlingar; snabbheten är suverän, och de hade blivit odisputabla mästare, om målet varit största antal rivna hinder... Du har säkert sett dem... De utmärker sig dessutom genom ett oavbrutet skällande... OM Du vill ha en border, så kan Du säkert få bra tips av min dotter, hon brukar vara innne på hundforum. Hon bor inte hemma hos mig längre, och mobilen råkade ut för en olycka, men har Du frågor, kan Du ringa mig, så vidarebefordrar jag gärna Ditt meddelande.
Lycka till med Din nya vovve, vad det än blir!
Annika Lilja
Tel: 0495-509 13

:bump:Svar: Solklart - BORDERCOLLIE! - En all-roundhund, som lyser på såväl agility som lydnad, bruks och i stort sett allt utom skydd; det har den inte riktigt muskler och bett till. Min dotters border (då ca 20 månader) hittade en tappad tusenlapp i snömodden, "!OH, MATTE HAR TAPPAT SINA SAAAKER!" kved dottern. Efter ca 15 sekunder levererade voffsen den GRÅA, HOPVIKTA tusenlappen, som han hittat i den GRÅA snön, i mörker. - Han - Fonzie - hittar även kammar. korsordspennor och 50-öringar.... Vill Du ha en vänlig, välvillig, lydnadsglad och lyhörd voffs: BORDER!! - Dottern har en hund till (tik), även hon bordercollie; Xillie tog ett 1:a pris på debuten, ett 1:a pris till igår, sitt andra (lyckade försök). Grejar hon det nästa tävling, blir hon "familje-rekord", att ta tre förstapris på raken... Det får man ju bara hoppas...! Vill Du ha en väldigt mjuk och samarbetsvillig vovve; BORDER.
- Missförstå mig rätt: vet Du vad JAG har - En "blandis"; Pyrinée/Cao da Serra da Estrela; och honom har jag för att jag vill ha en STOR (slipper böja mig för att klappa....) LUGN (är inte speciellt aktiv) COOL vovve.
(taket kunde trilla utan att han brytt sig).
Nå, detta är bara en vänlig vägledning - OM Du skulle fastna för mit rasförslag, så var dock väldigt medveten om att bordercollies komer i två olika "upplagor"; de lugna, coola - som min dotter har haft turen att skaffa sig. Sedan finns de hejdlöst rastlösa "vall-idioterna", de som t o m försöker valla ihop krukväxter.... och far som galningar på agilitytävlingar; snabbheten är suverän, och de hade blivit odisputabla mästare, om målet varit största antal rivna hinder... Du har säkert sett dem... De utmärker sig dessutom genom ett oavbrutet skällande... OM Du vill ha en border, så kan Du säkert få bra tips av min dotter, hon brukar vara innne på hundforum. Hon bor inte hemma hos mig längre, och mobilen råkade ut för en olycka, men har Du frågor, kan Du ringa mig, så vidarebefordrar jag gärna Ditt meddelande.
Lycka till med Din nya vovve, vad det än blir!
Annika Lilja
Tel: 0495-509 13

Du jag säger Självklart en Bordercollie har själv en sån och den ska jag snart börja i en kurs för Agility.
dock min hund är Blandning mellan Bordercollie/newfoundland/finsklapphund.
Och den Älskar att jobba!
ska man ha en Bordercollie borde den få Jobba annars så blir den fjock o mår inte lika bra som den ska.!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 885
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 800
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar