Sv: Ras?
Svar: Solklart - BORDERCOLLIE! - En all-roundhund, som lyser på såväl agility som lydnad, bruks och i stort sett allt utom skydd; det har den inte riktigt muskler och bett till. Min dotters border (då ca 20 månader) hittade en tappad tusenlapp i snömodden, "!OH, MATTE HAR TAPPAT SINA SAAAKER!" kved dottern. Efter ca 15 sekunder levererade voffsen den GRÅA, HOPVIKTA tusenlappen, som han hittat i den GRÅA snön, i mörker. - Han - Fonzie - hittar även kammar. korsordspennor och 50-öringar.... Vill Du ha en vänlig, välvillig, lydnadsglad och lyhörd voffs: BORDER!! - Dottern har en hund till (tik), även hon bordercollie; Xillie tog ett 1:a pris på debuten, ett 1:a pris till igår, sitt andra (lyckade försök). Grejar hon det nästa tävling, blir hon "familje-rekord", att ta tre förstapris på raken... Det får man ju bara hoppas...! Vill Du ha en väldigt mjuk och samarbetsvillig vovve; BORDER.
- Missförstå mig rätt: vet Du vad JAG har - En "blandis"; Pyrinée/Cao da Serra da Estrela; och honom har jag för att jag vill ha en STOR (slipper böja mig för att klappa....) LUGN (är inte speciellt aktiv) COOL vovve.
(taket kunde trilla utan att han brytt sig).
Nå, detta är bara en vänlig vägledning - OM Du skulle fastna för mit rasförslag, så var dock väldigt medveten om att bordercollies komer i två olika "upplagor"; de lugna, coola - som min dotter har haft turen att skaffa sig. Sedan finns de hejdlöst rastlösa "vall-idioterna", de som t o m försöker valla ihop krukväxter.... och far som galningar på agilitytävlingar; snabbheten är suverän, och de hade blivit odisputabla mästare, om målet varit största antal rivna hinder... Du har säkert sett dem... De utmärker sig dessutom genom ett oavbrutet skällande... OM Du vill ha en border, så kan Du säkert få bra tips av min dotter, hon brukar vara innne på hundforum. Hon bor inte hemma hos mig längre, och mobilen råkade ut för en olycka, men har Du frågor, kan Du ringa mig, så vidarebefordrar jag gärna Ditt meddelande.
Lycka till med Din nya vovve, vad det än blir!
Annika Lilja
Tel: 0495-509 13