Ras till föräldrar

Sv: Ras till föräldrar

Ja, en av utställningstyp har varit ett av mina förslag oxå. Tyvärr har pappa svårt att se sig själv med en "fet labrador" av någon anledning....

Knappast. Jag skulle ÄLSKA att ha en sådan men jag har valt bort dom pga av det sociala och då har jag en Akita så jag är inte främmande inför osociala hundar. Verkar inte vara "snälla från födseln".

Går de inte att övertalas till en liten sån kanske någon vuxen hund som ska omplacerats hade fungerat? Då kan man ju från början se om individen oavsett ras eller blandning passar det liv de har att erbjuda :) istället för att köpa valp av fel ras och riskera stå med ett understimulerat monster

Det är en omplacering som gäller, tror det skall mycket till om de ska skaffa sig en valp. De har alltid köpt omplaceringar och vill fortsätta med det. Det gör det lite krångligare eftersom det måste vara en ganska vanlig ras för att det skall finnas omplaceringar, tikar dessutom. De ska ha en tik och typ alla omplaceringar är ju hanar.

De ska ha en tik och typ alla omplaceringar är ju hanar.

Va?! Vad menar du, varför skulle det vara så?
Har kontakt med två omplaceringsorganisationer, och de får i snitt in lika många tikar som hanar..
Sen är det väl omöjligt att räkna ut på t.ex. blocket hur många av omplaceringarna som är tikar resp hanar

Kanske för att hanar ofta är jobbigare i tonåren är tikar, ingen aning. Det är inte säkert att det rent statistiskt är så men de gånger jag har kollat på omplaceringar så är det min uppfattning att det är fler hanar.

Då är den väl icke rastypisk då, och varför ska man ha en hund av jakttyp som sällskapshund, vad ska då jägarna använda vid jakt? En fläsklabbe?

Men eftersom TS mamma och pappa inte ska ha en valp så finns ju iaf chansen att de hittar en ej rastypisk labbe?

Ja det har du. Tyvärr har många det.

Konstigt att denna syn verkar ha "bitit sig fast" hos så många? Jag vet att mina föräldrar ansåg att schnauzern var lite si och sådan när jag var liten. Vi hade en i bekanskapskretsen, en hane, som var "husses hund" och helt ointresserad av andra.

Men numera, sedan lång tid tillbaka, så förknippas schnauzern med att vara en sportig familjehund.

TS - schnauzern är min favoritras. Jag kommer aldrig att byta. Trevlig, lättsam, lojal och väldigt mycket "familjen framför allt, men andra är ok".

Konstigt att denna syn verkar ha "bitit sig fast" hos så många? Jag vet att mina föräldrar ansåg att schnauzern var lite si och sådan när jag var liten. Vi hade en i bekanskapskretsen, en hane, som var "husses hund" och helt ointresserad av andra.

Men numera, sedan lång tid tillbaka, så förknippas schnauzern med att vara en sportig familjehund.

TS - schnauzern är min favoritras. Jag kommer aldrig att byta. Trevlig, lättsam, lojal och väldigt mycket "familjen framför allt, men andra är ok".

Det var ju en glad överraskning. Är det en ras som generellt kommer överrens med främmande folk och fä? Vi har rätt mycket dvärgschnauzrar runt oss och endast en är trevlig och väluppfostrad när man träffar dom på promenad men det handlar ju bara om 3-4 st.

Just dvärgschnauzer tror jag är för lite men en vanlig är ju i perfekt storlek. Känns dock som en ganska energisk hund....
Om man inte skall ha dom till utställning, hur mycket pälsvård handlar det om då?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 337
Senast: AnneB
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 237
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 609
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka