Ras till föräldrar

Minna86

Trådstartare
Mina föräldrar vill skaffa hund igen efter att ha varit utan egen i 4 år. De har tidigare haft två schäfertikar (inte samtidigt).

Jag personligen tycker inte att de ska ha någon hund men det är ju inte jag som bestämmer det. Däremot frågar de mig om rasråd och där kan jag ju försöka påverka så förutsättningarna är så bra som möjligt.

* Den eventuella hunden kommer få väldigt blandad med motion. Vissa dagar ingenting (mer än att vara ute på deras stora tomt) men andra dagar långa promenader.

* Någon organiserad mental stimulering kommer det inte vara frågan om.

* Rent fysiskt är schäfern perfektion för dom.

* Mentalt behöver den eventuella hunden vara snäll mot både folk och fä "från födseln" eller vad man ska säga.

* Samtidigt som den eventuella hunden inte skall vara krävande så är det bra om det går att lära den vardagslydnad utan ett jätteintresse. De är av åsikten att en hund gärna ska kunna massa men de orkar inte lära den det om den inte fattar på 5 sek, typ.

Jag vet att de egentligen borde ha en pekignese eller någon annan soffprydnad men det kommer de aldrig gå med på. Jag behöver hjälp att hitta en så bra kompromiss som möjligt. De har ju som sagt haft schäfrar tidigare och även om de inser att de inte ska ha det nu så kan de inte riktigt släppa det heller.
Min mor har fastnat för Flat Coated Retriever, jag är mycket tveksam.

Sv: Ras till föräldrar

Gud så sorgligt :(.... En papillon kanske? Smart, lättlärd men inte jättekrävande.

Flatten är en arbetsmyra och direkt olämplig.

Vad är det som gör att de inte borde ha hund, mer än att de fastnat för schäferutseende men inte kan erbjuda aktivering nog för en sådan?

Det finns flera raser som är vänliga, inte kräver direkt någonting men som ändå gillar att hänga med på saker.

Om de inte gillar hundarna i rasgrupp 9 (http://www.skk.se/hundraser/?group=9) så kanske någon av de lugnare hundarna i grupp 2 vore lämpliga? (http://www.skk.se/hundraser/?group=2) Nu vet jag inte hur raserna ska vara, men i närheten av mig finns både grand danois och leonberger som garanterat inte får mer än några långpromenader ibland och bortsett från att leonbergern skäller när någon passerar tomten så verkar de båda vara väldigt trevliga.

Ngn molosser?
Vår DDB hade varit helnöjd med det livet. Han var inget lydnadsproffs men lärde sig snabbt grundlydnad.

Jag lät väldigt negativ i mitt inlägg. Mina föräldrar är jättebra hundägare på många sätt men de är ointresserade av träning och motionering. Jag är enligt den åsikten att skaffar man hund ska man ge den en promenad om dagen och vara villig att anstränga sig för att få en trevlig fungerande individ. Detta gäller enligt MIG oavsett ras.

Grupp 9 är tyvärr helt utesluten. Grupp 2 är jag lite tveksam till...väldigt få raser där jag uppfattar som "snälla och rara" och dessutom är dom gigantiska. Mina föräldrar gillar inte för stora hundar och även jag är tvkesam då min mor är en liten person och hon kan inte ha en hund som är större och starkare än henne.... Kanske är fördomar?

Hur stor är en sådan tik? Vet att hanarna är gigantiska men är inte tikarna ganska rejält mycket mindre?

De tycker som sagt en schäfertik på 25 kg är perfekt, det är en ganska lång väg till en DDB....

Vår hane vägde ca 50kg. Snällare o rarare hund finns inte.
Supersnäll att gå med i koppel.
Tyckte livet var som bäst när han fick strosa runt i trädgården, en riktig tjuren Ferdinand.

Kanske det :) Kan inte så mycket om dom mer än att vi bodde granne med en när jag var liten, han varit inte så rolig har jag för mig.... Sen har vi träffat två lösa i skogen en gång och de var ganska sura men backade när man sa till dom iaf...

Någon som har mer erfarenhet av dom?

Kanske det :) Kan inte så mycket om dom mer än att vi bodde granne med en när jag var liten, han varit inte så rolig har jag för mig.... Sen har vi träffat två lösa i skogen en gång och de var ganska sura men backade när man sa till dom iaf...

Någon som har mer erfarenhet av dom?

Jag är skeptisk mot dalmatiner, särskilt som gårdshundar. Har blivit jagad av både en och två både till häst och till fots. Huh!
Annars är det en tjej på jobbet som har två stycken och hunden är en riktig raring, tiken en handfull.

Men! Vad sägs om en nätt och fin liten bernertik?

Kräver inte dalmatiner rätt mkt motion?

kl
Hur ser de på päls och pälsvård?
Min dvärgschnauzer hade nog trivts rätt bra. Tror iof att (mellan)schnauzer kräver lite mer, om en liten hund nu inte är nåt alternativ.
Funderar lite på eurasier?
De raserna kan (ska) ju dock vara lite reserverade, det ska ju dock bara innebära ointresse för främlingar, inte att de inte är snälla.

Jag håller med dig ang. grundläggande med promenader och att vara beredd att anstränga sig för att det ska bli bra. Att ha vissa dagar då man bara får komma ut på tomten är väl ingen katastrof, frågan är hur vanligt förekommande det är? Självklart måste man vara beredd på att lägga ner lite jobb för att komma tillrätta med ev. krångel, men man kan ju också (som du säger) skaffa sig så bra förutsättningar för att minimera det som möjligt.
NÅN typ av mental aktivering ska man nog också vara beredd på att hunden iaf kan komma att behöva. Lite tricks, godissök eller ja, nånting. Alla hundar är ju individer.

Ohja, eurasiern hade jag helt glömt! De är ju vackra, stillsamma hundar. Inlärningen är det visserligen si och så med, men ett sitt och ett ligg är inga problem.
Förutsatt att man inte kräver ett omedelbart liggande som passar på lydnadsplanen. ; )

Även om lapphundarna är lugna snälla hundar så vill de ha mer än vad det låter som om de kan erbjuda, de är inte heller alltid så lättillgängliga utan kan ifrågasätta varför de ska sitta för tredje gången :p.

*kl*
Även dalmatinen vill ha mer stimulans utifrån de jag träffat. Ju mer jag lär mig om hundar desto mer tror jag tyvärr att det är så att många raser som anses "knepiga i skallen" helt enkelt får för lite/fel stimulans :(

En liten Papillion eller nån av de mindre Tyska spetsarna tror jag hade trivts jättebra. Går de inte att övertalas till en liten sån kanske någon vuxen hund som ska omplacerats hade fungerat? Då kan man ju från början se om individen oavsett ras eller blandning passar det liv de har att erbjuda :) istället för att köpa valp av fel ras och riskera stå med ett understimulerat monster

De vill ju absolut inte ha någon pälsras men de hundar de har haft tidigare har ju fällt enormt mycket och blivit regelbundet borstade så det är inte några problem. Mamma har tidigare varit helt emot trimraser men verkar ha insett att det kanske är ett löjligt skäl att inte välja en ras. De bor granne med en trimmare dessutom...

Är inte schnauzrar väldigt hårda mentalt? Eller har jag bara fördomar...?

Eurasier har jag oxå tänkt på! Kan eventuellt ha lite för mycket päls men helt klart en kandidat:)

Jag är skeptisk mot dalmatiner, särskilt som gårdshundar. Har blivit jagad av både en och två både till häst och till fots. Huh!
Annars är det en tjej på jobbet som har två stycken och hunden är en riktig raring, tiken en handfull.

Men! Vad sägs om en nätt och fin liten bernertik?

En liten bernertik tycker jag är ett bra förslag! Det gäller att hitta en liten bara....

Lapphundar har jag frågat om men mamma kände tydligen en otrevlig sådan när hon var liten så det var inte ett alternativ....*suck*

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 337
Senast: AnneB
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 237
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 609
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka