Ras och hundkunniga människor titta hit! :)

M

matildaelize

Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp. Jag och min familj är inne på att skaffa hund men innan dess vill vi gärna ha lite hjälp med vilken ras man ska välja, vad man ska tänka på osv.! Vi letar efter en liten- mellan hund som trivs med människor och djur. Vi är väldigt aktiva så en hund som tål promenader, joggingturer, lite lättare-medel arbete etc. skulle vara perfekt! Pälsen ska helst inte behöva så mycket arbete och rasen får gärna vara känd som allergivänlighund, även om jag vet att detta oftast påverkas av själva individen. Jag har haft endel djur, därbland hästar så jag har ändå ledarrollen med mig trotts att jag inte haft hund tidigare. Har ni något förslag, skriv gärna och/eller fråga mig om det är något jag inte svarat på ! Tack för all hjälp :)

Sv: Ras och hundkunniga människor titta hit! :)

Pudel kanske?
De finns i flera storlekar, har väldigt lätt päls att jobba med (bara att raka vid behov) och hänger gärna med på allt möjligt. Dessutom allergivänliga :)

Har faktiskt tänkt på det, vet bara inte om de är så intresserade av att vara ute och springa etc.? :)

Jag känner flera pigga pudlar, både vanliga sällskapshundar som gärna hänger med ut på långa och/eller snabba promenader och pudlar som tävlar i till exempel agility. Oftast blir det lite vad man gör det till, tycker du att det är roligt och härligt att springa så brukar det smitta av sig på hunden :)

Johodå! Dvärg/Mellanpudlarna är ju hur pigga som helst, jag garanterar dig att du blir trött före hunden.

Just promenader och joggingturer älskar de flesta hundar, och de flesta hundarna med normal, sund kroppsbyggnad orkar oftast längre än sina ägare ;) (om nu inte ägaren råkar vara marathonlöpare)

Hur vill ni aktivera hunden? Vill ni främst ha just en hund som gillar att vara fysiskt aktiv eller vill ni även hålla på med att träna tricks/lydnad/agility/annat?

Mellan pudel låter perfekt!!
Jag har en som jag tävlar agility med, han är med på joggingturer och nu även har vi börjat cykla.
Världens bästa kompis, älskar barnen och väldigt lätt-tränad. Han har uppfyllt alla mina 'krav' med råge när jag skaffade en aktiv familjehund :love:

149418_10151100404162656_33783823_n.jpg

Tack för alla svar! Jag och min familj cyklar springer rider spelar fotboll etc. Även lydnad hade varit roligt! :)

Puuuuudel! Allergivänlig, snabb, vändbar, ingen jaktinstinkt att tala om, förarbunden, smart, uthållig, liten, smidig...!

Glömde... Den fäller inte!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 610
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka