Ras ngt mindre krävande än schäfer?

Oinbaba

Trådstartare
Min schäfertik börjar bli till åren och jag har lite funderingar på nästa familjemedlem.

Jag vill ha schäferns lynne, temperament,vaktinstinkt, lättheten för att lära in osv men lite mindre krävande.
Min tik är så otroligt lättlärd så det är/har varit väldigt svårt att komma på nya uppgifter till henne. Hon behöver otroligt mycket hjärngympa.
Jag vill också att det ska ha rätt vakt inställning då jag bor lite avsides ute i skogen. Jag har även en " kines" men han är inte så respektingivande :D!

Jag kommer att leta efter en vuxen hund (orkar inte med valpstadiet igen). Så jag vill ha tips om alternativ ras och för/ nackdelar med dem!

Mvh Oinbaba :)

Vit herdehund? Släkt med schäfern men mycket mindre krävande.
Korthårig collie? Collies brukar vara bra på att skälla.
Lapsk vallhund? Också bra på att skälla. Frisk och sund ras.
Cane corso? Lite mera respektingivande. Lite mera rörlig än de andra mastiffraserna men vågar inte svara på om de är friskare.

Eftersom du letar omplacering så finns ju betydligt fler möjligheter än om du skulle ha valp. Det kan ju tex vara så att någon omplacerar en schäfer för att den är för "lugn" (icke krävande) för tävling på hög nivå/avel eller liknande. En hund som kanske inte är helt rastypisk men som passar just dig helt perfekt. Genom att hålla koll på rasklubbars sidor för omplaceringar och prata lite med seriösa uppfödare så borde du kunna hitta någon bra hund. Många av de bra hundarna säljs ju aldrig på annons utan till "någon som känner någon som känner någon" ungefär, åtminstone är det extremt ofta så bland vinthundarna som jag är mest insatt i.

Eftersom du letar omplacering så finns ju betydligt fler möjligheter än om du skulle ha valp. Det kan ju tex vara så att någon omplacerar en schäfer för att den är för "lugn" (icke krävande) för tävling på hög nivå/avel eller liknande. En hund som kanske inte är helt rastypisk men som passar just dig helt perfekt. Genom att hålla koll på rasklubbars sidor för omplaceringar och prata lite med seriösa uppfödare så borde du kunna hitta någon bra hund. Många av de bra hundarna säljs ju aldrig på annons utan till "någon som känner någon som känner någon" ungefär, åtminstone är det extremt ofta så bland vinthundarna som jag är mest insatt i.

Jag tänker samma! Finns garanterat någon vuxen schäfer som passar bra in på din beskrivning.

Säger som de andra: tar du vuxen hund kan du ju själv välja temperament. När vi annonserade efter vuxen hund blev vi fullständigt översvämmade av erbjudande om schäfer, verkar vara ett gigantiskt överskott på just vuxna schäfrar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 698
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 375
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar