Ras identifikation

C

Chappe_

Ursäkta om stavningen på rubriken var lite fel :angel:

Jo jag undrar om nån kan se vad det är för ras/korsning på denna katt, Kan den vara en äkta norsk skogskatt?

6787434.jpg

Sv: Ras identifikation

Undrar om det ens går att svara på.
Det enda jag kan säga dig helt säkert det är att katten är en huskatt eftersom alla katter oavsett ras som inte är registrerade kallas huskatter.

Det ser mest ut som en huskatt. Av de katter som påstås vara skogkattkorsningar är det bara ett fåtal som är det. En renrasig norsk skogkatt har stamtavla!

Det tror jag hon vet...

Det kan vara en korsning med Main Coon eller Sibirisk katt oxå, det går inte att avgöra från ett kort (om ens alls)

jaa, skulle vara så spännande o veta vad det var för ras

Kan inte se att den skulle ha några drag som är karaktäristiska för någon ras.

Man kan ju dra till med precis vad som helst faktiskt.

En MCO-korsning får ofta en tydlig box, även om en husis förstås också kan ha det. Korsning med sibirier är väldigt osannolikt, eftersom det finns väldigt få fertila hanar i rasen.

Eftersom TS frågar om det kan vara en skogkatt tror jag inte h*n har riktig koll på raskattdefinitionen.

Mamman kan vara sibirier... Jag hade en hane tidigare som var 50% Main Coon och han såg ut som allt annat än det!

Vad var det mer för ras? Har du bild? Jag är nyfiken, för väldigt sällan är det någon som kan visa upp en blandras som är en verifierad blandras, och det är mycket intressant hur de olika raserna ger utslag.

Man kan fundera på varför majoriteten av de semilånghåriga huskatterna kallas "blandras" men väldigt få av de korthåriga. Visst finns det många semilånghår i sverige, men med tanke på registreringsstatisiken bode det för de tusentals "halvskogisar" som finns finnas åtminstone ett tydligt antal "halvbritter", eller är långhårsägare mycker mer benägna att bryta regler och överenskommelser? Antingen måste ju en stor mängd av de avelshaneägande långhårsuppfödarna olovandes låna ut sina hanar till huskattavel, eller så är det kattungeköparna som ljuger för sin uppfödare. Ingen seriös uppfödare säljer till någon som ska ha den till blandrasavel....

Summa summarum: visst finns det blandraskatter, men inte ens 10% av de som påstås vara det har förmodligen något rasinslag.

Jag har ingen bra bild, detta var den enda jag kunde hitta. Hans mamma var (är...?) Main Coon och pappa var vanlig "bondkatt" vad jag vet, hon var ute på rackartyg utan tillåtelse ;)

test1_003_1164313483.jpg

Jag tror det finns många "halvskogisar" och liknande pga att honkatterna som är renrasiga är ute och har lite skoj...Det sjuka är dock att folk försöker sälja dessa "bondkatter" till hutlösa priser på t.ex. blocket bara för att det är en "blandras", men den är ju inte mer värd än en vanlig bondkatt. Ok att folk betalar lite mer för en som är långhårig, men för ett tag sedan såg jag en annons där dom sålde "halvskogisar" för 1700:- och dom var inte ens långhåriga!

Senast ändrad:

Jag både tror och hoppas att det inte är speciellt ofta som en renrasig skogis är ute och partajar på egen hand utan att det är nått man drar till med för att det låter fint och för att man ibland ärligt tror att bara för att katten är långhårig så är den hälften skogis. Det går mode i vilka raser dom har i sig när dom är långhåriga, för ett par år sen var dom "halvangora", nu är dom "halvskogisar". Man kan se helt vanliga spottade huskatter som sägs vara halvbengaler. Mycket baseras säkert på okunskap, en långhårig katt är långt ifrån alltid korsning med en raskatt. Sen tror jag att många uppfödare av långhårskatter drar till med det för att göra en extra hacka på ungarna.
Skulle vara kul att se stamtavlorna på dom katter som sägs vara inblandade. Jag personligen tror inte att dom finns.

Sen är det ju fullt möjligt att en halvskogis är korthårig, är den andra föräldern korthårig och inte bär på långhårsanlag så blir alla korthåriga. Skulle jag parat nån av mina britter med en skogis så hade alla ungar blivit korthåriga eftersom ingen av mina bär på långhårsanlag. Vad jag vet iaf :angel:

Ja visst är det så, men jag tror ändå att många köper en äkta skogishona och sen tar ungar på den (kanske av misstag, kanske inte) för att kunna sälja dom lite dyrare. Självklart blir inte kattungarna långhåriga bara för att en förälder är det, men det verkar ju som folk tror att bara för att man skriver "halvskogis" (oavsett om dom verkligen är det eller inte) så kan man ta ut hutlösa priser för ungarna. Fast dom som går på det får väl skylla sig själva...

Det ser ut som en norsk skogkatt, men det kan också vara en huskatt. Min ena katt, Athena ser lite som en norsk skogkatt, fast har inte så mycket päls och är "reggad" som huskatt.
Hennes mamma däremot är 75% norsk skogkatt.

Jag tror det finns många "halvskogisar" och liknande pga att honkatterna som är renrasiga är ute och har lite skoj...

Det är klart att risken ökar att en innekatt smiter ut när hon löper. Vilket fö är en utmärkt anledning till att kastrera om man inte avser att avla...
Men jag tror verkligen inte att någon släpper iväg en rasren innekatthona...Eller ens riskerar att hon smiter ut. De bevakas nästan lika hårt som en flicka från Mellersta Östern... Det ÄR en olyckshändelse om hon smiter ut och blir "på det viset".
Då kan jag snarare tänka mig att en och annan hane får ta sig en promenad ibland. Eller rent av lånas till en granne.

Vidare, att para sin stamtavleförsedda hona med en bondkatt och hoppas att sälja ungarna till ett högre pris än bondkatter? Då är det ju bättre ekonomi att försöka få tag i en billig rasren katt och sälja ungarna för fullpris...
Jag vet iofs ATT det förekommer de som medvetet föder upp blandisar. De menar att det brukar vara sunda katter av dem.

Nej, jag tror det är oftast bondfångeri: någon råkade få en kull långhåriga katter och kallar dem för halvskogisar.

Ps: och husisen på bilden kan väl sägas är av skogistyp ja.

Det finns ju många som har rena skogisar som inte har dom som innekatter, och då är det ju inte svårt för dom att smita ut :)

Jag tycker inte heller det är rätt, men jag har sett många som har det så, jag har själv två raskatter som jag aldrig skulle para med en bondkatt.

Det finns ju många som har rena skogisar som inte har dom som innekatter, och då är det ju inte svårt för dom att smita ut :)

Jag tycker inte heller det är rätt, men jag har sett många som har det så, jag har själv två raskatter som jag aldrig skulle para med en bondkatt.

Men de flesta som har renrasiga katter som utekatter har kastrerat katten.

Liknande trådar

Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA