Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Personligen är jag besviken på att de godkända DP-sönerna släpade baktårna i underlaget i trav, jag vill ha mera lyft och luft.
I ärlighetens namn ska väl säjas att av de gångartshingstar som visades på lördagen så var det nog bara Danzas som INTE doppade tårna i spånet... :smirk: Jag kan verkligen inte förstå hur man kan missa/ignorera detta vid gångartsbedömningen??:confused:

Danzas är ju ngr år äldre, har större styrka och kom in fräsch och utvilad.
4-åringarna kanske var lite trötta i både kropp och humör? När jag såg dem som 3-åringar förra året, släpade ingen av dem "tårna i spånet".
Ngn här som såg fas I och kan komma med info och synpunkter.

Förstår faktiskt inte hur ni tänker här (bla Corzette & Wolken Fee) :crazy:. Menar ni att vi bara skall avla på hur hästen ser ut? Personligen så skulle jag gärna avla på en häst med fina gångarter, eller om jag ville ha en hopphäst - hur den hoppar. Att hästen är vacker är ju inte en nackdel, men heller inte allting som räknas in i aveln.

Jo man avlar på typen OCKSÅ... Bla skryts det av DPs anhängare så mkt om vilken FIN typförärvare han är, med högt blup mm och så tar man in pansarvagnar och godkänner dem (BARA för att de är efter DP ???).

För mej är grov "i stort sett" likvärdigt med "klumpig" och då finns det självklart undantag, men här gör nog ryttare betydligt mkt mer än på än ädlare häst. Föreställ er A Dandy Man under Jan Brink vs ridskoleryttaren/hobbyryttaren tror ni bägge läger skulle få en "grov" häst att se lätt ut ???

Som sagt nu är ju smaken som baken (tack gode gud) och alla får ha sina åsikter. Men AVELSMÅLET är väl ändock detsamma oavsett hur gemene man tycker, och en "kanonhäst" (OBS i meningen med att man DRAR kanoner efter dem inte att de är "kanonbra")...
Har själv haft en Adept - Niarchos märr som födde fram lite lågställda avkommor så vi blev skämtsamt kallade "krigshästuppfödare" ett tag av vår försäkringsgubbe. Att då se avelsnämnden premiera sådana hästar gör inte oss "uppfödare" speciellt klokare när vi inte har en aning om vad de premierar (som vi trodde man "kommit på" (med nuvarandet stoet tex))
Men jag tänker helt enkelt bara fortsätta efter eget huvud och förhoppningsvis få fram fler bra hopphästar (dressyravel har jag gett upp, även om jag är "dressyrhobbyryttare" själv)...

Men kort rygg borde påverka HHB poängen, inte typen tycker jag.

CG var den enda hingsten på bruks som i mina ögon hade riktig hingstkaraktär utan att vara jobbigt hingstig. De andra må ha nacke och det ena med det tredje, men INGEN har hans könskaraktär.

Jo man avlar på typen OCKSÅ... Bla skryts det av DPs anhängare så mkt om vilken FIN typförärvare han är, med högt blup mm och så tar man in pansarvagnar och godkänner dem (BARA för att de är efter DP ???).

För mej är grov "i stort sett" likvärdigt med "klumpig" och då finns det självklart undantag, men här gör nog ryttare betydligt mkt mer än på än ädlare häst. Föreställ er A Dandy Man under Jan Brink vs ridskoleryttaren/hobbyryttaren tror ni bägge läger skulle få en "grov" häst att se lätt ut ???

Som sagt nu är ju smaken som baken (tack gode gud) och alla får ha sina åsikter. Men AVELSMÅLET är väl ändock detsamma oavsett hur gemene man tycker, och en "kanonhäst" (OBS i meningen med att man DRAR kanoner efter dem inte att de är "kanonbra")...
Har själv haft en Adept - Niarchos märr som födde fram lite lågställda avkommor så vi blev skämtsamt kallade "krigshästuppfödare" ett tag av vår försäkringsgubbe. Att då se avelsnämnden premiera sådana hästar gör inte oss "uppfödare" speciellt klokare när vi inte har en aning om vad de premierar (som vi trodde man "kommit på" (med nuvarandet stoet tex))
Men jag tänker helt enkelt bara fortsätta efter eget huvud och förhoppningsvis få fram fler bra hopphästar (dressyravel har jag gett upp, även om jag är "dressyrhobbyryttare" själv)...

Jag har förut påpekat att vi får inte halka efter för långt efter utvecklingen av vad som sker ute i Europa.
Vi har bra hästar här hemma, MEN vi måste vara mer öppna med vad vi använder för hingstar till vår ston.
Och avelsmålet måste väl ändå vara för oss alla att få fram en snygg häst med gång, utstrålning och ridbarhet.
Vad avelsnämnden har gjort i år, är inte till någon fördel för den svenska aveln, snarare tvärt om. Så i år blir det nog ett totalt genombrott för semin ifrån utlandet.

För att ta hur jag tänker, så tycker jag det är betydligt mycket värre att ta in "Gångartshingstar" som har obefintlig bakbensaktivitet (nåja, de flyttar sig frammåt) i dressyraveln, än att ta in en maffig hingst. Ok, jag kan få en maffig avkomma, men hellre en sådan som kan få in bakbenen under magen, än en smäcker sak som anatomiskt inte har en möjlighet att få in bakbenen.. Visst, typen är viktig, men inte allt..
Jag hade alltså hellre betäckt med ADM än ex DL.
U

Jag betäckte med Danzas när han var tre år och jag har inte sett en enda bruksprovshingst sen dess som slår hans baktassar. Varken som tre eller sexåring.

Det är väl inte bara bakbensaktiviteten i traven som räknas:confused: därmed inget ont om Danzas.

För att ta hur jag tänker, så tycker jag det är betydligt mycket värre att ta in "Gångartshingstar" som har obefintlig bakbensaktivitet (nåja, de flyttar sig frammåt) i dressyraveln, än att ta in en maffig hingst. Ok, jag kan få en maffig avkomma, men hellre en sådan som kan få in bakbenen under magen, än en smäcker sak som anatomiskt inte har en möjlighet att få in bakbenen.. Visst, typen är viktig, men inte allt..
Jag hade alltså hellre betäckt med ADM än ex DL.
U

Jag hoppas innerligt att det inte bara är de två du har att välja mellan ;)

Skämt åsido ... Men det är just den poängen jag e ute efter... Vi har inte SÅÅÅ få hingstar att välja mellan att vi måste godkänna "fel" hästar "bara för att"...

Jag har förut påpekat att vi får inte halka efter för långt efter utvecklingen av vad som sker ute i Europa.
Vi har bra hästar här hemma, MEN vi måste vara mer öppna med vad vi använder för hingstar till vår ston.
Och avelsmålet måste väl ändå vara för oss alla att få fram en snygg häst med gång, utstrålning och ridbarhet.
Vad avelsnämnden har gjort i år, är inte till någon fördel för den svenska aveln, snarare tvärt om. Så i år blir det nog ett totalt genombrott för semin ifrån utlandet.

Japp om inte hingstkatalogen visar nåt "nytt" på "svensksidan" så är det klockrent så att jag kommer ta en utländsk seminhingst.

Jag hoppas innerligt att det inte bara är de två du har att välja mellan ;)

Skämt åsido ... Men det är just den poängen jag e ute efter... Vi har inte SÅÅÅ få hingstar att välja mellan att vi måste godkänna "fel" hästar "bara för att"...

Nej vi har fler att välja mellan lyckligtvis, men om jag ska vara ärlig så hade jag inte varit rädd för att välja ADM om jag haft ett lämpligt sto. Men jag kan inte komma på ett enda sto som skulle vara lämpligt till DL.. Och hade jag kommit på ett sto som skulle vara lämplig för DL så hade jag valt en annan hingst ;).
Ulrika

Men i ärlighetens namn vem av dem är pansarvagn av de andra??

DD
Double_Diamond.jpg

D
Daytona.jpg

Jag vill ha det till att både Amiral och Krevad har slagit igenom på ADM!! De andra två tycker jag är moderna tävlingstyper!

Japp om inte hingstkatalogen visar nåt "nytt" på "svensksidan" så är det klockrent så att jag kommer ta en utländsk seminhingst.

Nu menar du förhoppningsvis på dressyrsidan??? För Flyinge har ju tagit in två av de allra mest intressant hopphingstarna som finns

Nej vi har fler att välja mellan lyckligtvis, men om jag ska vara ärlig så hade jag inte varit rädd för att välja ADM om jag haft ett lämpligt sto. Men jag kan inte komma på ett enda sto som skulle vara lämpligt till DL.. Och hade jag kommit på ett sto som skulle vara lämplig för DL så hade jag valt en annan hingst ;).
Ulrika

Vad är det som är fel med Don Laurie?? Har har ju trevliga linjer i den både genom Lauries Crusador** och genom Absatz!!

don_laurie_02_lg.jpg

donlaurie_03_lg.jpg

Senast ändrad:

Lite nyfiken bara. :angel:

Vad blev det av din Danzas-avkomma? Tog det sig, blev den bra, rör den sig som pappa och vad har du för sto.

Jag håller med om hans bakben men är lite rädd för hans längd, har en väl långlinjerad dam...
Sen är det inte helt roligt med veka kotor fram, har en kompis som fick det på en avkomma och blev avrådd vid premiering att lägga föl på den :crazy:
Det där är ju alltid en balansgång, veka kotor ger ju en mkt bättre svikt än kortare lite stummare, men har man sett ett sto som efter ett par föl helt kotar igenom funderar man på vad det är vi egenligen håller på med:eek:

Han hade inte ens en tendens till att kunna sätta bakbenen under sig. Iallafall var det så jag uppfattade det Jag tror det har med vinkeln på höftbenet att göra, inte säker dock. Har inte studerat hästanatomi grundligt nog.
Det enda jag kan se som talar mot ADM är just att han är grov.
Ulrika

Ser ju trevlig ut på bild, men varken på filmen jag såg på honom eller intrycket jag såg av honom på bruks var att det var något som direkt kunde tillföra så mycket än höga frambenslyft i gångartsaveln. Trevlig stam javisst, det var därför jag hoppades att han skulle vara betydligt bättre. Men jag tillhör dem som inte bara kan avla på en bra stam.
U

Han hade inte ens en tendens till att kunna sätta bakbenen under sig. Iallafall var det så jag uppfattade det Jag tror det har med vinkeln på höftbenet att göra, inte säker dock. Har inte studerat hästanatomi grundligt nog.
Det enda jag kan se som talar mot ADM är just att han är grov.
Ulrika

NU menar du Don Laurie??

ADM har mkt mot sig :devil: Både Amiral och Krevad :cool:

Jo jag menar Don Laurie. Det är väl inte Krevad i ADM, men dock Amiral, som verkligen hade fått mig att gå en omväg om jag inte träffat Amber. Amber var en himla go häst, iallafall då jag träffade henne. Jag skulle aldrig gissat att hon var efter Amiral..:love:
Ulrika

Nu menar du förhoppningsvis på dressyrsidan??? För Flyinge har ju tagit in två av de allra mest intressant hopphingstarna som finns

Visserligen är de herrarna du syftar på säkert kanon och har förvärvssäker stam, men *hukar mej* de tilltalar mej inte exteriört (obs däremot inte FEL "Typer" utan bara inte MIN "typ").
Men sen är det ju som alltid med mej... Allt är en kostnadsfråga... Blir de konkurrenskraftiga även i pris kommer de kanske på fråga iaf... Men som de är nu har jag inte ens kommit i närheten av att bestämma mej... Jag inväntar med spänning hingstkatalogen...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka