Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Visserligen är de herrarna du syftar på säkert kanon och har förvärvssäker stam, men *hukar mej* de tilltalar mej inte exteriört (obs däremot inte FEL "Typer" utan bara inte MIN "typ").
Men sen är det ju som alltid med mej... Allt är en kostnadsfråga... Blir de konkurrenskraftiga även i pris kommer de kanske på fråga iaf... Men som de är nu har jag inte ens kommit i närheten av att bestämma mej... Jag inväntar med spänning hingstkatalogen...

:eek:

De båda har ju utmärkta internationella hopp exteriörer och båda är ju helt olika i typen :confused:

AF pappa Noren internationella framgångar i hoppning med Kathy Monahan mamman syster med I Love You :bow: Och har även hon tävlat på hög nivå i hoppning och har även lämnat ytterliggare en hingst, Frascator Mail. Den hingst i välden som har flest internationella GP segrar i hoppning genom tiderna. Dottern Jalisca Solier är ju en av de som vinner mest just nu i WC cirkusen. Kan man begära mer?

JM både pappa och morfar är några av de mest framstående fäderna någonsin till framgångsrika hopphästar internationellt som dessutom tävlat internationell hoppning. Hand in Glove har själv tävlat både slätlöp, St George dressyr och internationell hoppning och lämnat en uppsjö med både godkända hingstar och varit ledande fadershingst under flera år. Laudanum behöver knappast någon presentation :bow:

Bara fyi ;) det lät som om du inte visste vad det var för hingstar

*kl*

jag undrar vad ni som var där tyckte om Stokdals Livanos? jag missade honom på webb-teven, men en bekant till mig sa att han hoppade SUPERBRA :d har ngn mer info om honom kanske? :idea:
Han hoppade bra, ja. Dessutom vill jag minnas att han rörde sig bra också, inte bara i galopp utan även i traven. Däremot tyckte vi att det såg ut som att han möjligen var en aning vek i kotorna bak. Inte så att han trampade igenom när han stod stilla, men han var väldigt "mjuk" där bak. Bara som ett observandum om det sto man själv har också är "lite mjuk" i kotorna bak... De mjuka kotorna gör ju dock ofta att de blir mjuka o bekväma att rida på. :D

*knapplån*
Aftonbladet i dag: "Värsta snöovädret i Skåne på 30 år."
Vilken tur att det var bruksprov i FÖRRA veckan!!!

Ja, det var tur, den mesta kollektivtrafiken är inte igång här i Skåne, E6:an Helsingborg-Malmö är också avstängd eller är blockerad av stillastående fordon:angel: .

Han hoppade bra, ja. Dessutom vill jag minnas att han rörde sig bra också, inte bara i galopp utan även i traven. Däremot tyckte vi att det såg ut som att han möjligen var en aning vek i kotorna bak. Inte så att han trampade igenom när han stod stilla, men han var väldigt "mjuk" där bak. Bara som ett observandum om det sto man själv har också är "lite mjuk" i kotorna bak... De mjuka kotorna gör ju dock ofta att de blir mjuka o bekväma att rida på. :D

ok, det låter som att han var fin alltså :) tack :bow:

det står ju inget om veka kotor i exteriörbedömningen, men rörelsemönstret kan ju ändå vara lite "gungigt" ;) .. jag hittar ingen mer info om honom på nätet än den från bruksprovet. har ngn en aning om vart han ska stå stationerad?

Stokdals Livanos hoppade mkt imponerande men föreföll i övrigt ointressant. Tyckte han hade ett kantigt utseende och rörde sig sprättigt i både trav och galopp. Förstår inte hur de kunde berömma galoppen på det sätt de gjorde.

ok, det låter som att han var fin alltså :) tack :bow:

det står ju inget om veka kotor i exteriörbedömningen, men rörelsemönstret kan ju ändå vara lite "gungigt" ;) .. jag hittar ingen mer info om honom på nätet än den från bruksprovet. har ngn en aning om vart han ska stå stationerad?
Mer info kommer säkert, det är ju inte så många dagar sen bruksprovet avslutades...

Om det inte står något i exteriörbedömningen om veka kotor så var det nog inte så. Men han såg väldigt mjuk ut i bakkotorna. Möjligen räknas det kanske som "spänstigt kotarbete" som det står om Magini i hans exteriörbesömning... Jag håller på att lägga ut mina filmsnuttar från bruksprovet på photobucket, även han finns med där.

Jaja det sade de ju också...bra galopp för hoppning. Tyckte ändå att den inte var så...distinkt.
Är inte den som letar dressyrgångarter f.ö.

Jo jag fick ett föl, stoföl, fux(givetvis:crazy: ), fyra vita ben och bläs.
Mamman är e: Dragon -LongJohn**- Dolman** 160cm kortlinjerad och lite åt det lågställda hållet. Hon är en glad och snäll häst men het i ridningen. Har lätt för samling men sämre på ökningar, bästa gångart galopp.

Dottern är mer lik Danzas än mamma längre linjer ,gångartsmässigt vet jag inte riktigt men hon har bättre vinklar än mamma så det kommer nog. Hon har ett fantastiskt temperament ,coolare än mamma och finner sig i det mesta. Hon blir nog ca 165 som vuxen.

Jag hade egentligen tänkt mig Karolinger men han var inte tillgänglig just då så Danzas var mitt andraval. Idag hade jag kanske hellre lagt honom på ett mer högställt sto. Fast bättre temperament är svårt att få:love: .

Låter intressant med Danzasavkomman! :) Jag blev mycket förtjust i honom nu på bruksprovet, men var lite orolig att temparamentet skulle bli för hett på avkomman om man tar honom till mitt Mastersto , som är lite nervigt.
Har du nån bild på din avkomma? Varför hade du hellre lagt honom på ett högställt sto? Han är ju inte lågställd själv. Mitt sto är inte direkt lågställd, men heller inte högställd, däremot kortlinjerad. Hon är ädel och liten (157), så det låter ju bra att han ger lite storlek även med mindre ston.

Men hörrö Stommen... ;)
Danzas tålde ju till och med rungande taktfasta applåder utan att explodera! :love:
Det är mer än de flesta andra hingstarna överlever....

Filmbevis

Senast ändrad:

Jag har lite bilder på photobucket kolla min profil dock inga nya bilder. Du är mkt välkommen att komma hit och kolla om du har vägarna förbi:D .
Hon klarar anfall av blåsande rundbalsplast runt benen utan att floppa även om det var äckligt:rofl: . Matte som höll i bara grimman var tacksam:angel: .

KL

Ni som såg Hesslegårds Rubin i verkligheten, vad tyckte ni?

Jag tycker han ser ut som en köttbulle med tråkig hals och bål. Såg han bättre ut på riktigt?

Jag tyckte Stokdals Livanos hade himla härliga bakben i galoppen med en fantastisk stuns i bakdelen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur