Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Du är min hjälte! :bow:
Jag som trodde jag var ensam om att ha samma uppfattning som dig!!

Tackar och bockar :bow: Trodde att jag skulle få reaktioner som var åt det andra hållet. Jag är inte alls orolig för min kommande Corlensky-unge som till råga på allt har rent fullblod som mamma, hugaligen ;)

Jo jag fick ett föl, stoföl, fux(givetvis:crazy: ), fyra vita ben och bläs.
Mamman är e: Dragon -LongJohn**- Dolman** 160cm kortlinjerad och lite åt det lågställda hållet. Hon är en glad och snäll häst men het i ridningen. Har lätt för samling men sämre på ökningar, bästa gångart galopp.

Dottern är mer lik Danzas än mamma längre linjer ,gångartsmässigt vet jag inte riktigt men hon har bättre vinklar än mamma så det kommer nog. Hon har ett fantastiskt temperament ,coolare än mamma och finner sig i det mesta. Hon blir nog ca 165 som vuxen.

Jag hade egentligen tänkt mig Karolinger men han var inte tillgänglig just då så Danzas var mitt andraval. Idag hade jag kanske hellre lagt honom på ett mer högställt sto. Fast bättre temperament är svårt att få:love: .

Har själv haft en Adept - Niarchos märr som födde fram lite lågställda avkommor så vi blev skämtsamt kallade "krigshästuppfödare" ett tag av vår försäkringsgubbe. .

Jag har en efter Adept-Jarramas och söker hingstar som är av den lättare typen (typ Daytona) för jag vill heller inte föda upp krigshästar även om de är rätt stabila att rida.

Kolla upp Friendship du...
Han är värd det. Snygg hingst med bra ridbarhet o temperament.
Ska ha bra fertilitet också.

Tackar och bockar :bow: Trodde att jag skulle få reaktioner som var åt det andra hållet. Jag är inte alls orolig för min kommande Corlensky-unge som till råga på allt har rent fullblod som mamma, hugaligen ;)

mitt sto väntar oxå en Corlensky-unge, men jag är inte orolig heller! håller helt med dig ang CG, nu såg jag iofs inte honom live utan bara via Webb-tv.

Jag tror kanske inte heller ni behöver ligga sömnlösa på nätterna av oro för era blivande Corlenskyföl:rofl:

Säkerligen kommer det att födas mång snyggingar ivår.

MEN, det som var intressant i det hela, tycker jag, är att han såg betydligt mindre trevlig ut iår än förra året.
Speciellt under testryttarna gjorde han ett lite "argt intryck"-viklle inte riktigt foga sig...

Jag undrar hur många ston han hade fått OM han visat dessa tendenser förra året...

Men snygg är han...verkligen.

lite argt? ganska argt tycker jag.

Kunde inte trava när han kom in, bockade och stökade och S fick sätta honom i väggen ett par gånger för att få honom att lyssna.

Är det ridbart när man inte kan rida två hinder på raken?
EN testryttare gav honom 9, den andra + nämnden sänkte honom där.

som nån annan sagt, vi har gott om hingstar. Varför nöja sig med någon som inte är både snygg och ridbar?

Jag hoppas innerligt att det inte bara är de två du har att välja mellan ;)

Skämt åsido ... Men det är just den poängen jag e ute efter... Vi har inte SÅÅÅ få hingstar att välja mellan att vi måste godkänna "fel" hästar "bara för att"...
Jag tycker inte att de har godkänt fel hästar. ADM kanske passar utmärkt till smäckra ston med mycket fullblod i om du vill få fram mer gång i avkomman.

jag hade nog betäckt med honom förra året ändå även om han hade uppfört sig som han gjorde i år. Jag tror att det finns en anledning till varför han uppförde sig som han gjorde. Plus att han är ju faktiskt bara fyra år gammal, har inte blivit lika mkt utbildad som de andra hingstarna (i samma årskull) och sen betäckte han en hel del förra året. Känner mig inte alls orolig över om jag får en ridbar avkomma eller ej efter honom och mitt Magritte sto. Hon går ju att rida (9a på ridbarheten och har gått svår hoppning). Vacker/snygg kommer den iaf att bli och röra sig kanon och hoppa kanon! :love:

Tror dock inte att jag kommer att betäcka om stoet med honom i år utan jag satsar på någon annan hingst i stället. Kommer säkerligen att använda honom igen något år men det får vänta ett tag.

Jag är 100% övertygad om att CG är en mycket ridbar hingst. Han har ju varit på bocken hur många ggr som helst så jag tror att han helt enkelt inte har hunnit förberedas så väl som man hade önskat.

Dessutom är han, en hingst för SPORThästavel, inte för hobbyryttare och det tycker jag att han visat, han kommer att få många ston även iår för den som har öga SER vad han är även om han tjafsade lite med munnen (som någon skrev, mun-problem sitter oftast i bakbenen - och jag tror att han har varit väldigt "trött" i bakknän och länd efter alla språng). Han kommer dessutom att få "Rätt" ston, dvs ston som har något att bidra med i sporthästaveln, inte hobbyaveln.

Jag kan inte säga att han såg ARG ut. Än en gång så anser jag att han var i stort sett den enda med hingstkaraktär !

Betäcker jag om mitt sto så går hon nog till CG igen, även om Empire var en het kandidat.

KL

Det talas mycket om CG:s ridbarhet, men jag tyckte att Niveau såg ut som en mardröm att rida. Helt obalanserad i galoppen, gick sällan i ren vänstergalopp och korsade stup i kvarten. Drar inte sådant ner betyget? :crazy:
Själva hoppet såg mycket spänstigt ut, men att inte få rytm mellan hindren skulle göra mig galen.

*knapplån*
Aftonbladet i dag: "Värsta snöovädret i Skåne på 30 år."
Vilken tur att det var bruksprov i FÖRRA veckan!!!

*kl*

jag undrar vad ni som var där tyckte om Stokdals Livanos? jag missade honom på webb-teven, men en bekant till mig sa att han hoppade SUPERBRA :d har ngn mer info om honom kanske? :idea:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka