Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Min egen erfarenhet är att det blir väldigt heta hästar, även om de har honom typ två gånger i fjärde led. Andra har andra erfarenheter, men jag vågar nog inte chansa. Möjligtvis med Fetcher som har honom längre bak än Hip Hop.

Vad säger du om det här då! ;) Vi har ett sto efter Oldtimer xx - Hartung. Hon är syster till Hip-Hops mamma. Hon var högdräktig med Hip-Hop när vi köpte henne och ombetäcktes på fölbrunsten med Hip-Hop igen. Dessa avkommor är lugnet själv.

När vi skulle flytta stoet och fölet (fölis var ca 3 månader) ville inte stoet gå på trailern. Fölis knatar upp och står där - lugn och fin - i ca 20-30 minuter innan stoet behagar gå på.

Trots linjeaveln var de kolugna - nästan lite väl lätthanterliga - om de kan vara det. :D

Men de två är väl undantaget som bekräftar regeln!

Mvh / Fia

Har funderat på vad vi ska betäcka med i år. Skulle vilja betäcka med någon internationel topphingst. Men, vi funderar på om det inte vore absolut bäst att ta Fille. Han verkar passa fantastiskt bra på den linjen.

Upplever ni det som att Filles avkommor är lättsålda?

Mvh / Fia

Håller med fullständigt vad gäller ridbarhet och hoppnings potential,men avelshingst-nej-exteriörer är för undermålig för det.

barb

Det är mycket möjligt, men jag tycker att det finns fler hingstar i så fall som inte helt håller hingststandard exteriört. Men jag tyckte verkligen att det verkade vara en trevlig hingst. Och just att jag blev ridsugen när jag såg honom gjorde det mer intressant. Fast.. vi vet ju inte ens om han går igenom än.

Colorado S
Omdöme exteriör: Långsträckt och stor. Lång, välansatt, något bred hals, hög manke och lång, sänkt rygg. Djup, något brant bog och långt kors. Något parallellförskjuten. Tåtrång fram, tät bak. Skritten är avspänd, rörlig och vägvinnande. Traven är aktiv och ganska taktmässig, men något svag ryggverkan.

Ulrika

Härligt med exempel som säger mot mina erfarenheter!

Tar gärna mot flera så vågar jag kanske chansa med Fetcher på tanten om något år. Hon går antagligen till Mr Carrera xx i år, det beror på hur han betäcke och vart han står.

Härligt med exempel som säger mot mina erfarenheter!

Tar gärna mot flera så vågar jag kanske chansa med Fetcher på tanten om något år. Hon går antagligen till Mr Carrera xx i år, det beror på hur han betäcke och vart han står.

Fast jag måste hålla med om att Jovial inte är den första jag tänker på när det gäller linjeavel! Har sett några mindre trevliga exempel också :crazy:

Mvh / Fia

Kunde inte låta bli att rätta upp Girasols bild, och har fått ok att lägga in den. Ett litet hastverk, så ni får titta snabbt ;)

girasol.jpg

U

Nej, det var ridbarheten jag syftade på... Har nämligen också förmånen att få rida på en Rubinråtta!

*kl*

Skönt att det är fler än jag som inte tyckte de där 100% hingstarna infann sig i år.

Som tur är ska jag nog inte betäcka detta år så jag kan tänka över saken ett par 1000 gånger till innan det är dags...
och avvakta CG:s fölisar, för han är ändå den som skulle passa min stora låånga dam bäst (fast sen var det det där med temperamentet). Vi får väl se vad som kommer ut...

Har själv en Sandakanåring som är snygg och rör sig bra men vilken DIVA hon är det lilla aset :rofl: vet dock inte om det är faderns fel, mamman har ju sina sidor hon oxå :angel:

man undrar ju hur lättsåld kommande föl kan bli.....

barb:angel:

:angel: se där, så har man en privat redigerare då! Tack.. Kommer säkert fler bilder med tiden.. För jag lär behöva hjälp...

Ja för övrigt på bild får jag bära skulden själv.. ;)

Gira :banana:

Fast även om inte hundraprocentarna fanns just på bruksprovet så tycker jag att det finns en hel del i mitt tycke riktigt bra hingstar att välja på, jag skulle behöva fler ston för att testa alla jag vill betäcka med ( jag bor nära Danmark, så de hingstar i de europeiska förbunden som är godkända i ASVH kan jag åka till Danmark och seminera med om de skickar).

Inga nyheter än Görel ???;)

Inte om vilka som blivit godkända. Men det borde ha börjat offentliggöra dom nu. Förra året tog det en hiskelig tid att offentliggöra alla, ta upp alla ägare på scen och läsa upp hingstens omdömen.

Från Equipe:

"Vid kvällens galamiddag avslöjas vilka som i övrigt godkändes, efter klockan 23. Du får reda på det direkt här - hingst för hingst i takt med att namnen offentliggörs."

och

"Gissar att vi kan komma med resultaten c:a 11:10...11:30."

Hingstarna kommer att offentliggöras efterhand som de offentligörs inne på Equipe om jag fattade det rätt när jag var inne och kikade. De räknade att det blev ca 23.10

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?