Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Sammanfattning vad jag tyckte om årets bruksprov;( tyvärr ej live utan fr.webbkameran sett)

Ganska intetsägande hingstar iår,många grova(kan undra hur dom ska se ut när dom är färdigmusklade):eek:
Jag hade 2favoriter som jag tyckte såg trevliga ut o ädla;
Castanj e.Cassini I-fullblod,den stammen tyckte jag var intressant:d men det gick ju inte så bra
Utav dom 4-åriga var det ingen på dressyrsidan som jag kände att jag vill betäcka med...på hoppsidan är det en som jag fastnat för o det är Callahan VDL,gillar stammen,han är åt det ädlare hållet,såg ridbar o trevlig ut,ska bli intressant o se hans poänger...
Det blev inte intressant förrän prestationshingstarna började,där hittade jag ett antal jag kan tänka mig:D
Dressyrhingstarna;Danzas,Daytona:love: Painted Black II,Don Laurie
Hopphingstar; Can Man

Sterling tycker jag är synd att inte han blev godkänd o lustigt..
Corlensky G då...ja ridbarheten fattas ju iallafall (kanske tur att mitt sto inte tog sig):rofl:
Skulle va inressant om ni som har varit live o sett dessa hingstar som jag gillade kan kommentera vad ni såg o tyckte om dessa...
gärna om ni varit inne i stallarna o om dom verkar trevliga där:d

Jag tänkte utnämna mig själv till veckans stjärna, inte fattade jag att ni alla satt och kollade på film på datorn hemma eller på jobbet:angel: utan trodde ni satt på läktarn med era laptops:rofl:
Först i fredags fattade jag vad det handlade om, så nu har jag missat era favoriter (hade ju lite annat att göra) som jag hade velat sett tex Ludwig, Roven xx och Tsarevitj. Det visas ju ingen film i morgon:(

Det var inte Jappelup jag syftade på utan en mer up to date variant härom året.

jag gissar på att du menar Dileme du Cephe (stavningen är nog inte helt korrekt ;)) en HELT fantastisk tapper liten märr med en ganska tjock fransman i sadeln :p har för mig att den tyvärr ådrog sig en senskada (som många andra på det underlaget) på ngn stortävling senare samma år :cry:

o jag måste nog ändå säga att även om hon inte hade perfekt teknik (långt ifrån) så skulle jag nog ändå avla på det hjärtat :love: :D hon var/är verkligen en otrolig liten häst!

*kl* Här är en halvdan bild på Girasol T.H född -05 e. Casa Grande - Mirja (Calido I) en lillasyster till Can Man.
Totalt orädd gumma med ett hjärta av guld.

Gira :banana: Som inte kan redigera bilden... Saknar program för detta. Jag var inte full när kortet togs, blåste knappt.
Så varför allt lutar vet jag ej, haha :o

7513472.jpg

*kl*

Jag satt och funderade på hur många hingstar som godkänns varje år. Finns det något "tak" på hur många hingstar de släpper igenom eller godkänner man alla som når upp till kraven?

Jag tittade lite på hur det sett ut sedan år 2000 (jag reserverar mig för smärre räknefel ;)):

18 hingstar 2000
14 hingstar 2001
25 hingstar 2002
19 hingstar 2003
20 hingstar 2004
22 hingstar 2005
26 hingstar 2006

Kommer det månne bli fler än 26 godkända i år, tror ni?

Min gissning bland gångartshingstarna, i min prioritetsordning.
4-åringar
First Wish
Wilton
Charon (tror kanske inte att han godkänns, men jag VILL det)
Wladimir (lite beroende på vad kvartssamtalet handlade om)
och kanske Highcruiser som spottat upp sig rejält i dag.
5-åringar:
Impuls
Prestationshingstar:
Painted Black II
Danzas
Heslegårds Rubin
eventuellt blir också Daytona och Don Laurie också godkända men det håller jag inte med om för en sekund.:devil:

Det tror jag också. På min egen, högst personliga lilla lista får jag ihop det till 19 hingstar inklusive treåringarna. Det är alltid lika spännande att få se resultatet, och se hur många man prickade in.;)

Om bakkärran är slut syns det i truten. Hur pigg i bakkärran tror ni som klankar ner på ridbarheten att CG är efter att ha hoppat på bocken i flera månaders tid för att betjäna 280 ston?
Han visade INGA som helst problem i munnen i fjol, och jag tittade extra noga på det, och nu har jag sett honom riden ett antal ggr nere på Flyinge utan att munnen sett ut att vara ett problem - utom vid hoppningen. Att säga att det hela kan hänvisas till hans farfar tror jag att det är att göra det väldigt enkelt för sig. Dessutom var han otroligt trött i dag, men vilken kapacitet det är i den hingsten och jag är övertygad om att det är ett avelsdjur som kommer att förärva sig väl. Men det är jag det.:angel:

Är det de svenska ryttarna eller hästarna som har höjts i kvalitet, eller båda? Det är höga poäng generellt i år tycker jag.

Inte så stor skillnad från förra året
Rosevelt 10 10
Highlander 9 8
Loredes 9 8
Sandakan 8 9
Santana 9 10

Jag såg inte Colorado S exteriört, men har sett bilden och omdömmet. Kanske inte det helt ideala, men jag tyckte verkligen om hur han hoppade och betedde sig mellan hinderna. Jag fick verkligen lust att rida honom :). Det var inte alla hingstar jag såg idag som jag hade velat sätta mig på..
Ulrika

De flesta av Peders hästar skulle jag inte ha något emot att sitta på ! :)

Jag måste tänka lite, men på rak arm kan jag säga
First Wish
Impuls
Tsarevitj och
Fetcher om han godkänns.
Blev väldigt imponerad av Charon idag när Hella Kuntz red.

Ska fundera mera.

Mina kandidater:
* Danzas
* Painted Black.
* First wish
* Wladimir.

Dessa fyra hingstar hade lite uttryck och kraftfullhet i gångarterna. Impuls var tråkig, tyckte jag, och Highcruiser också lite slätstruken. Jag tror att Mattias Jansson har en internationell stjärna i Painted black. Hingsten kanske inte imponerade för dagen, men det finns massor att hämta med utbildning. Det är jag helt övertygad om.

Senskadan han ådrog sig var på OS i Aten, en av flera som fick åka hem med senskador därifrån pga underlaget :(
Synd på en så härlig häst!

..och det är en valack, så tyvärr blir det inget avlande på honom heller :(

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 235
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vem kör och varför?
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Kaffebryggare

Hund, Katt, Andra Djur