Rapport, någon?

Lena Furberg

Trådstartare
Finns det någon här som kör Rapport med sin hund? Testade för första gången idag med min, och det var BUSKUL tyckte vi alla 3! Men antar att det finns en massa allvar i den grenen med...!

Sv: Rapport, någon?

Det verkar jättekul med rapport men för min del så är inte min hund viltren :(

Skulle det dyka upp ett rådjur framför näsan på honom så skulle han välja det :mad:

Det är en av grenarna i bruks.
Spår, sök, rapport och skydd är de olika.

När man tränar rapport så är det 2 förare till 1 hund. Den ena föraren står på punkt A, den andra föraren går iväg 500 m med hunden till punkt B. Sen ska hunden själv springa från B till A och sen tillbaks igen i lägsta klassen = appell.

Högre upp i klasserna är det 2 sträckor i lägre klass = 1100 + 1500 m, i högre klass är det 3 sträckor som är 1100 + 1500 + 1500 m och i Elit är det 4 sträckor 1100 + 1500 + 1500 + 2000 m. När hunden har startat på första sträckan förflyttar sig den förare som har släppt hunden bakåt därför blir sträckan längre på vägen tillbaks. I elitklass gör även den andra föraren en förflyttning bakåt. I lägre, högre och elit skjuts det varje gång hunden passerar 2 skyttar på 30 m avstånd. Utspädd mjölksyra används som spårvätska av de(n) förare som förflyttar sig bakåt.

Tillägg: Man tar tid på hundarna och det är en maxtid satt som är olika för de olika klasserna.

Senast ändrad:

Det låter jättespännande ju! Skulle kanske prova det med min. Har du några bra tips att ge en nybörjare?

Vi la sträckan på bara 200 m eftersom det var första gången. Vi hade också godis (mjuk mumsig hundmat!) vid båda punkterna! ;) Såhär efteråt tycker jag nog att vi kunde gjort sträckan på minst 300 m, eftersom han drog iväg med sån fart att det bara sa SWOSCH! Men å andra sidan blev det ju en positiv första erfarenhet!

Börja med kort sträcka typ budföring så att ni båda ser vad hunden hittar på hela tiden. Förläng efterhand och hitta något ställe där den ena ser hunden hela tiden och den andra är utom åsyn en liten bit. Öka på både sträcka och det där med att hunden inte kan se er. Är man inte helt säker på vad hunden hittar på försöker man hitta ett ställe så att man själv ser hunden mer eller mindre hela tiden trots att hunden inte ser er. Tror du förstår vad jag menar. Om hunden misslyckas, gå tillbaks minst ett steg = korta av sträckan igen och minska på den biten som är utom åsyn. Håll motivationen uppe med hjälp av kamp/godis/klicker som ni brukar göra på olika typer av träning.

I appell är det som sagt 500 + 500 meter och hunden har 7 minuter på sig. Sen brukar det vara så att snabbaste hunden på en tävling får högsta poängen.

Redan när man börjar träna är det lika bra att vänja hunden vid att den blir uppkopplad vid ett träd 5 minuter innan den går iväg med den ena föraren. När de kommer fram till rätt ställe ska hunden kopplas upp samma tid igen. Man sätter en rapporthylsa på hunden (kan vara vad som helst, men ett resårhalsband kan vara bra ifall hunden får dumheter för sig). Hunden skickas. Så ska den vila minst 3 minuter hos den förare den springer till = uppkopplad igen. 15 sekunder ska hunden vara kopplad på startplatsen innan den tillåts starta och springa tillbaks till den andra föraren.

Sträckorna ska vara i lätt terräng, alltså inte stig. När man är klar att tävla ska hunden klara att springa sträckorna när förarna bara kan se hunden de sista 50 meterna. Man får locka på hunden dessa 50 m.

Tyvär inte! Men jag var med och började träna min kompis schäfer, tyvärr skiljdes våra vägar åt efter ett tag :(

Jag körde lite på skoj med mina Labradorer samtidigt bara för kondisens skull! Fast de gick kortare sträckor och inte så upplagt.

En litet fel har smygit sig in:
Det är bara den förare som går ut med hunden till B-station som förflyttar sig vidare till C och till sist till D utan hund.
Föraren på A-stationen är kvar hela tiden. Alltså hund och förare går ut till B och boar in sig, skickar sedan tillbaka hunden till A-stationen. När alla hundar gått tillbaka (en och en enligt den lottade nummerordningen) samlar förarna ihop sina saker och fortsätter till C. A-stationen skickar sedan hundarna som då ska gå över B och fortsätta till C. När alla hundar är inne så skickas de tillbaka till A igen och när alla hundar kommit ner till A så fortsätter förarna vidare till D. Sedan skickar A tillbaka hundarna som då ska klara att gå över både B och C och hitta fram till D. Detta är hela processen i Elit klass. Vi tränar alltid när hunden vet vad det handlar om flera sträckor
så den inte tror att det är klart när den sprungit ner till A första gången. Man börjar som sagt och skickar mer som förlängd budföring
och ökar sedan på mer och mer när hunden kan och vågar springa själv. De flesta bryr sig inte om rådjur och dyligt för de har en uppgift att utföra som är jättekul. Mina båda tikar som gärna skulle jaga gör det inte på rapportbanan.
Man kan på träning flytta lite på A för att få det lite roligare och snabbare men aldrig på tävling.
Det är jättekul och spännande att både träna och tävla i rapport men tyvärr tar det mycket tid och man måste ha en mottagare som hunden gillar helst husse eller matte samt mark som man får träna på.

Vilken ras har du? Den här grenen är ju helt klart "lättare" med vissa raser. Jag har en Beauceron som har en nästan extrem flockkänsla och ogärna ser att en flockmedlem saknas! Han står verkligen och trampar och smågnäller (han som ALDRIG piper i vanliga fall!) och vill IVÄG! Sen ser man bara mossa och barr som ryker och känner jorden skälva...
Andra hundar kanske man får coacha litegrann och som sagt börja med kortare sträckor.

Jag har de ultimata rapporthundarna av rasen RIESENSCHNAUZER finns många duktiga ekipage i Sverige. En av de mest framgångsrika är
Rissies Nixia som vunnit Nordiska SM i rapport för något år sedan och varit med på SM i flera år. Hon ger aldrig upp och är snabb som vinden. Börjar nu komma till åren så karriären är nog snart slut. Har mycket duktiga förare som hållit på med rapport i många år och är instruktörer på riesenlägret varje år i rapport och har mycket att lära både nybörjare och de som hållt på ett tag samt duktiga på problemlösningar. Finns flera andra riesen som också är duktiga och framgångsrika i rapport, räddning, sök, spår. Mycket duktiga då Riesenschnauzer är en relativt liten ras jämfört med Schäfer och Rottweiler om man ser till antal registrarade valpar per år.
Men en riesen är lite speciell, när den lärt sig vad den ska göra som kan ta lite tid då sitter det där. Är envisa buffliga men en helt underbar ras. Hade själv tidigare haft ett antal schäfrar men är nu fast för dessa skäggiga "monster".
Riesenlägret som genomförs varje upp i Malingsbo/Kopparbo är verkligen roligt för alla riesenfans. Brukar vara omkring 300 tvåbenta och nästan lika många skäggisar som tränar alla bruksgrenarna på förmiddagarna i skogarna i en vecka. Bor i husvagnar och tält och har så roligt med PUB kvällar, gemensam grillning, ett riktigt familjeläger. Kommer också ett flertal norrmän som inte har något liknande i Norge.
Det är Sveriges största rasläger och TV har varit där ett par gånger och filmat. Hade också världens största platsliggning av samma ras med 73 st Riesenschnauzer som låg plats. En mäktig syn. I stort sett bara svarta med skägg (kom inte ihåg om det var någon p/s med)
om någon hade gått upp hade då rätt förare fått rätt hund !!!!!!!!!!!!!! Inte lätt på håll att se vem som är vem.

De flesta bryr sig inte om rådjur och dyligt för de har en uppgift att utföra som är jättekul. Mina båda tikar som gärna skulle jaga gör det inte på rapportbanan.

Det låter lovande :laugh: han är ju väldigt inställsam och vill göra rätt och bryr sig inte så mycket om vad som händer runt omkring numer. Det kanske skulle funka.

Vi får testa igen :banana: Synd om rådjuret bara, om det inte fungerar :crazy:

Är det i månadsskifter feb, mars som det blir koppeltvång?

Jag har testat några gånger på min hund, som längst 600m x 2 i skogsterräng. Han tycker det är skitkul, springer som en tok.

Vi började med budföring för ett år sedan, på bara 50m ungefär och sedan längre och längre.

Jag har ju en blandras, så jag gör det bara för skojs skull.

JAPP! Jag har börjat tränat och målet är Givetvis en SM guld titel i Rapport! :love:
Dock har vi många delmål att börja med, men man måste ju ha nått att sträva mot ;)

Vi på senaste träningen (till vänster)
img_1687_26818848.jpg

Vad kul det ser ut :)
Ska nog göra ett försök igen nu till våren, gillar att vara i skogen.

Ja och sambon kör rapport med vår boxertjej, hon älskar det verkligen. För henne är belöningen att få rusa på i 200km/h, hon vill då inte ha någon leksak eller godis när hon kommer fram, hon vill bara vända och springa igen!
Vårt mål (just nu) är att starta apell till sommaren, men vi måste hitta någon träningsgrupp först. För det känns inte juste mot henne att hon plötsligt ska klara av störningen av massa andra hundar plötsligt på tävling när vi inte övat på det.

Det du ska tänka på om du ska tävla är att hunden är tyst vid stationerna och uppbindning! Det är typ det man får lägga mest tid på ;)

Okej! Tack! ;) Jag tror nog inte det skulle bli nåt problem, eftersom han normalt sett aldrig piper! Detta var nog, hoppas jag, bara nyhetens underbara upphetsning, men jag ska verkligen tänka på det!

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V