Rangprdning, hur lång tid?

Cillaramsa

Trådstartare
Hur lång tid kan det ta innan rangordningen är klar med två hästar som släpps ihop. Jag har alltid läst att det går fort, men i det här fallet verkar det ta tid, och märrarna slår på varandra ordentligt. De släpptes ihop 1 maj, och min häst blev sedan sparkad på bakbenet efter någon vecka så hon gick i en mindre hage bredvid i en vecka. Kollades upp, och vet tyckte det såg bra ut så de gick ut igen ihop. Har bara sett att de trycker upp rumpan och slår på varandra vid fodring, och de har gräs att pilla med så höet räcker väldigt länge, och de borde därför inte slåss så mycket om maten. De får i 2-4 högar.
I morse har de varsitt tjockt bakben igen (har inte tittat än), och jag vill att de ska vara klara nu med rangen! :mad: Hur lång tid kan det ta?

Sv: Rangprdning, hur lång tid?

Jag har bara dessa två hästar hemma, en är min och en är min kompis, så byta hage är inget alternativ nu. Riktig beteshage kommer de få gå i om ett par veckor då det regnar så lite och inte växer ordentligt än.

Det kan nog ta några veckor i värsta fall, lite beroende på hur ranghöga de båda damerna anser sig själva :crazy:

Rider ni ut med dem tillsammans? Ibland kan man stärka deras band genom att låta dem "jobba ihop" under övervakning så att säga.

Jodå, vi rider ut tillsammans. Och då tävlar de i fortast skritt. Men nu verkar det som fuxen tar hem det. nu drev hon bort svartingen två gånger från höet bara för att. Och inga sparkar. Det är ju så tråkigt med påsparkade bakben!

Tar det mer än tva dagar sa brukar jag byta hage. Man ska aldrig behova fa skador pa hastarna pa det viset.

Jo, men det finns inga fler hästar på gården. Och det är ju meningen att det blir bete inom ett par veckor.

Har de likadant här hemma, har dock turen och ha två hagar, men lilla shettisen får gå själv, hon ser dock de andra hästarna. Men travaren är riktigt elak mot lillen. så vet ej hur ja ska lösa det med beteshagen.

Det beror väl på hur nära de är varandra i rang.
Jag lämnade igen en foderhäst efter en längre tid då det varierade vem som bestämde, foderhästen eller den andra. De fick aldrig detta helt klart utan rök ihop med jämna mellanrum.
Det verkade dock gå hyfsat bra på betet då det inte fanns något hö att gnälla om.

Vissa hästar går inte att ha ihop. Det är bara att acceptera. Gärna innan någon sparkar av ett ben på den andra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 661
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 067
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Har ni någon olycksfallsförsäkring?
  • Tvillingar!?
  • Mens