Rangordnad pälsvård/fällning

Kul med så många svar :)
Visst fäller alla pälsbeklädda djur, men vissa mer än andra. Intressant att få synpunkter från diverse ägare och höra vad de har att säga om respektive ras.

Mina korater fäller något mer än Devons, men väldigt mycket mindre än tex britter.
Andra raser som oftast är i samma klass är tex ocicat och burma. Singapura har jag bara träffat ett fåtal men de har haft samma pälslag som korater. Man ska också komma ihåg att en hel del hänger på individuell pälskvalitet och utfodring.

Korater kräver ingen pälsvård egentligen, men jag tycker alla katter ska vara vana vid bad och borstning ur ren hanteringsaspekt. Det är en extremt social ras som helst vill ha allas uppmärksamhet jämt. Eftersom de är väldigt duktiga problemlösare och därtill atletiska så kan man ha en hel del att göra med dem... :angel: Tycker man om att leka tillsammans, träna trick eller annat aktivt umgänge har man en oerhört underhållande katt som gärna är med på allt. Ger man dem för lite uppmärksamhet och stimulans så har men en högljudd pest som vet hur man skaffar sig egen sysselsättning. :devil:

Edit: min uppfattning är att burmor varierar mycket mer i pälslag, förmodligen för att det är en större ras som haft mer spridning i hur avelsprioriteringarna sett ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur